Vad händer, vad hände, vilka är busarna?! Det börjar bli hög tid att syna korten. Jag menar allvar.
I Finanskrisens spår hittar vi bekymrade och överraskade privatpersoner, förtjusta (!) journalister, krigsrubriker, helt felaktiga upplysningar, kraftiga överdrifter och helgalna prognoser t.o.m. på 24 timmars sikt. ”I morgon blir det ras på börsen!” (Börsen gick upp.)
Allt detta ser vi. Det vi inte ser är spelet bakom kulisserna och de hänsynslösa spelarna!
För att komma förbi det allmänna teoretiserandet och fikonspråket föreslår jag att ETT fall undersöks in i detalj. Annars kommer allt att försvinna in i dimridåer. En bank, en svensk bank vars aktier körts upp och ned och där den s.k. marknaden vet att mer eller mindre ljusskygga spelare varit i gång. Swedbank.
Exempel: Olaglig ryktesspridning för att dra fördel av att blankning av bankaktier märkligt nog är tillåtet i Sverige – men inte i USA, Tyskland och England för att ta några att exempel. (Blankning är att handla med aktier som man inte äger)
Häpna har vi sett och hört journalister hetsa kunder bort från banken – och därigenom hjälpt konkurrenterna. Vad är det som pågår?!
- Det handlar om mycket stora pengar. Förvisso plats för korruption. Förekommer den?
- Finns det kopplingar mellan dem som handlar på marknaden och de som kommenterar läget!?
- Fiskar de banker som inte attackerats i grumligt vatten? Ändamålet helgar medlen? ”Och vi kan inte hjälpa att det kommer bankkunder till oss från Swedbank”. Inte?!
- Vilka institutioner/personer har missbrukat marknadsekonomin allra mest?
Konkret förslag.
En kommission utses med finansexperter och finanspoliser. Bättre, proffsigare, snabbare och kunnigare än befintliga myndigheter som t.ex. Finans Inspektionen.
Kommissionen ska kartlägga exakt vad som skett, vilka som agerat, vilka som borde ha reagerat, vilka kontakter som finns mellan aktörer och media. Och hitta namn på de skyldiga missbrukarna. Osv.
Även om det skulle visa sig att finanskrisen utspelades i Söndagsskolan mellan snälla pojkar och flickor, så är det viktigt att allmänheten får veta det!Gör något så ovanligt som att fråga folk! Ska vi gissa att 95% tycker att kommissionens uppdrag är viktigt och att ärendet brådskar.
Men bryr man sig om folk, när det är finanskris?
P.S. Swedbank har inte en aning om att jag skriver detta. D.S.
.
Om SVT folket försökt styra aktiekursen med hjälp av sin rapportering, och tjäna pengar på det, så tror jag de nu ligger back ekonomiskt. De lyckades ju inget vidare. När de snackade ner kursen gick den upp istället. De på SVT är flockdjur som följer normen. Normet är definierad av (S)-feminister.
Liksom i Sverige under inflationsekonomins dagar så har ALLA i USA gillat läget.
Det är ju toppen att låta kommande generationer betala huslånet.
En lag (Community Reinvestment Act) skapad av demokraterna ( Carter, 1977 och utnyttjad av Clinton 1995) tvingar banker att låna ut pengar till husköp utan säkerhet och utan avbetalning till personer utan kreditvärdighet, lånen tvingades basera sig på att huspriserna alltid kommer att stiga. Fannie Mae and Freddie Mac havererar p.g.a. dessa påtvingade “sub-prime” lån. Lagen “Glass Steagall Act” från 1933 avskaffades 1999 (av Clinton). Lagen ställde krav på affärsbanker som hanterar vanliga småsparares pengar. Det verkar som Clinton har störst skuld till den lånfinansierade inflationsekonomin i USA. Men liksom i Sverige var nog de flesta possitiva till den.
”Det verkar som Clinton har störst skuld till den lånfinansierade inflationsekonomin i USA.”
Så beskriver man åtta år av fritt fall under republikanskt styre. Clinton hade positiv budget och positiv handelsbalans. Inflationen startade med det republikanska kriget mot terrorism, som det kallades när vapen- och oljeindustrin skulle skörda.
Bush lånade till upprustning och krig, precis som Hitler. Därav uppstod behovet av erövring av energitillgångarna.
Bra förslag, Ian.
Undersök även förra bank- och valutakrisen. Några tjänade bra på den, varför?
Nej men snälla Ian, det begriper du väl att det inte går. I Sverige letar man inte efter personligt ansvar, här låter man inte huvuden rulla och ingen ska behöva betala tillbaka!
Detta när det gäller de verkliga topparna inom finansvärlden alltså. Här beror alla misslyckanden på någon eller något annat. Konkunkturer, oljepriser, ränteoro, politisk oro i Långtbortistan etc. Girighet, klantighet eller total oförmåga att tyda andra signaler än den kortsiktiga vinsten? Vaddå, skulle vi vara ansvariga för det?
Lilla Lisa som fått för mycket i bostadsbidrag ska betala tillbaka och kanske böta dessutom.
Misshandlaren Kalle får krypa in, men samtidigt läggs ju naturligtvis en brasklapp om taskiga uppväxtförhållanden och mobbning i skolan, så egentligen är det ju inte bara hans ansvar.
Men icke vad gäller banker och finansinstitut. Inte kan man väl utkräva något personligt ansvar av den som agerar på ”marknadens” villkor? ”Markanden” är ju så diffus så då måste väl ansvaret vara lika diffust, eller?
Inte kan man väl kräva att bankens rådgivare, eller i alla fall banken, ska ta något ansvar för dåliga och rent av oprofessionella råd? Banken är ju så stor och opersonlig, hur ska man då kunna ta ut något personligt ansvar?
Inte ska jag väl kunna straffas för att jag vill göra mig en slant med hjälp av dina pengar och det går åt helvete? Om det gått bra hade ju du också gjort en rejäl vinst, även om jag tjänat mest…
Det är egentligen en stor paradox att de höga cheferna inom finansvärlden motiverar sina höga löner och bonusar med sitt stora ansvar men att då det verkligen bränner till, är de inte beredda att ta det, konkret och personligt.
Fram med giljotinen,svårt att hitta ett huvud värt besväret
Hmmm… – Ian Wachtmeister – Apropå Dina tänkta/skrivna meningar ovan: ”Även om det skulle visa sig att finanskrisen utspelades i Söndagsskolan mellan snälla pojkar och flickor, så är det viktigt att allmänheten får veta det ! Gör något så ovanligt som att fråga folk ! Ska vi gissa att 95% tycker att kommissionens uppdrag är viktigt och att ärendet brådskar.” – slut citat.
Jag skulle tro att betydande flera än 95 % av vanligt folk = humana MedMännikor håller med Dig om detta – på samma sätt som jag gör.
Jag har också anledningar att utgå ifrån att dom som varit inblandade i det här + dom MaktPyramid-MaktElitNissar/Selmor som övergripande styr (= vanstyr) mitt kära fosterland Sverige ej alls håller mid Dig.
Så det står ju minst 95 – 5 i matchen mellan vanligt folk = humana MedMänniskor och wåra ”kära” MaktPyramid-MaktElitNissar/Selmor på papperet – men lik förbannat vinner ju alltid den som har minst ”mål gjorda” i verkligheten, tyvärr tyvärr…
Mycket mycket märkligt – eller ? 🙂
Som vanligt, Ian, mycket bra skrivet – huvudet på spiken.
Men tyvärr ett rent utopiskt förslag eftersom det bryter mot den svenska normen. Så gör man bara inte!
Peter Hammarberg hm, hm, 🙂 gör en briljant sammanfattning i sin kommentar 7:06 där han raljant beskriver varför ”blott Sverige svenska krusbär har”.
Och apropå den tredje statsmakten läste jag en hårresande rubrik häromdagen, då en journalist, antagligen mot sin vilja måste skildra ett lokalt företag som varit och är mycket framgångsrikt sedan ett 10- tal år tillbaka. I princip gick det inte att skriva något negativt om vare sig företaget (familjeföretag ca 50 anställda), ägaren, några ”incidenter som fackliga bråk, miljö etc” utan företaget har helt enkelt utvecklats enorm sedan starten och såväl likviditet som soliditet ligger på topp.
”Men något jävla skit måste jag skriva” förnimmer jag journalisten tänka (hon är ju utbildad på Journalisthögskolan i efterdyningarna av 68- andan) och den långa artikeln får som rubrik:
INGEN KRIS FÖR XXXXXXXX
som fortsätter att öka
Min egen första tanke när jag såg den stora, svarta rubriken var att ”ojdå, vad har hänt med XXXXXX, det företaget har ju gått så bra i många år”, har man valutaspekulerat, lånat dyra pengar eller gjort en prognosmiss?
Sedan läser jag vidare i artikeln och då framgår det att företaget nu går bättre än någonsin och alla tecken tyder på att samma positiva utvecklig kommer att fortsätta.
Men journalisten huvudbudskap var alltså ”Ingen kris”.
PS OBS! Exemplet kommer från en landsortstidning och där sätter i 99 fall av 100 journalisten själv rubriken. DS
Annas beskrivning av företaget XXXX och rubriksättningens inverkan på tolkningen, påminner om en urgammal Monte Phyton och deras drift med vår benägenhet att tolka allt till det värsta.
Fullsatt flygplan i luften. Piloten greppar mikrofonen:
”God afton mina damer och herrar och välkommen till denna BOAC flight 937 på väg till…. —- på en höjd av ….. —- beräknar landa om c:a 4 timmar. Än en gång välkomna, ha en trevlig flygning och till sist: Vänster motor brinner INTE! Tack!”
F.ö. skötte sig Sarah Palin alldeles utmärkt i nattens debatt. Precis som jag förväntat mig, till skillnad från den svenska kommentatorsarmadan i TV, tidningar och övriga media, där man kunnat läsa och höra att den f.d. ”skönhetsdrottningen” (puh) skulle vara totalt chanslös mot den rutinerade Joe ”Etablissemanget” Biden.
Vad kul det är att även de mest rabiata kritikerna idag måste krypa halvvägs till korset.
🙂
Kachina (och alla andra kloka människor):
Jag ser inte allt i svart eller vitt.
Buch har säkert också bidragit negativt i och med de höga prestigkostnaderna efter 11/9.
Men för att sänka ett land så som USA lyckats med så måste nästan alla vara med på det. Om du och alla andra 99% kloka människor protesterat så hade inte vansinnet fått fortsätta. Det vore bättre att ta fram de få huvuden som varnat för krisen istället för att hugga huvudet av alla som följt med strömmen.
Jag t.ex. bör prisas för min klarsyn och bra kristallkula.
Kachina:
Politisk lojalitet förblindar och gör det omöjligt att göra en saklig analys.
Det är inte statens (USA) finanser som havererat.
(De är förvisso dåliga. Vi får hoppas Bush hittar olja i Irak.)
Det skulle verkligen vara kul att sålla fram några skyldiga. Men hur ska det gå till – transaktionerna är väl invävda i ett nät som slår spindeln med hästlängder.
Anna: Det finns ingen journalist längre – inte ens på landsortstidningarna – som skriver sin egen rubrik längre. Alla sidor är mallade. Det innebär att sidan är indelad i formar som man får hälla ner smeten i.
Det är redigeraren som sätter rubriken. Alltså kan man som journalist få utstå många konstiga påhopp p g a en dålig rubrik fast man inte är skydlig. Fast s k vanligt folk tror att man är den skyldige. Det har jag varit med om många gånger. Därför var det skönt att ha en egen tidning och sätta också rubriken själv. Snacka njutning!
Helena Palena:
Du är journalist, du ska halshuggas.
(Jag låtsas falla in i drevet, och kräver därför blod.)
Ian,
Du ställer dig frågan om journalisterna har något samröre med de som tjänar på detta spektakel.
Det verkar ju onekligen så, i alla fall i det scenario du beskriver.
Frågan jag ställer mig är då : samma journalister har sedan regeringsskiftet gjort all som stått i deras makt för att misskreditera och i förlängningen fälla regeringen till förmån för sossarna.
Innebär detta i så fall att de som vill vinna på finanskrisen också vill ha en socialdemokratisk regering ?
För mig känns det som att ”finans-valparna” borde stötta en borgerlig regering.
En röst på McInsane är i praktiken en röst på Palin av skäl som ej närmare behöver gås in på här.
Såg ej debatten mellan de båda vice-presidentkandidaterna i går, men kommer att följa representanthusets omröstning av ”räddningsplanen”.
I bägge fallen är utgången given.
Medan världens blickar är riktade mot USA och den ”räddningsplan” på numera 451 sidor som idag kommer att bli föremål för en omröstning i representanthuset, lägger Sarkozy i all sin stillhet grunderna för ett liknande paket värt motsvarande 300 miljarder euro för att rädda nödställda banker i Europa. Detta kommer att närmare diskuteras under helgens EU-möte.
Irlands hållning i detta avseende är tämligen intressant.
Tlg 7:58.
Piloten: ”Vi flyger nu på en höjd av 30 000 fot och vår trevliga kabinpersonal kommer snart att börja servera förfriskningar. Till slut, DET FINNS INGEN ANLEDNING TILL ORO! Tack!”
Detta tänker jag på varje gång riksbankschefen eller någon lämplig minister i radio och TV trummar in mantrat att svenska banker står starka, att vi har en robust ekonomi, att alla myndigheter är väl förberedda och trots att krisen nu nått Europa och även påverkar oss, finns det INGEN ANLEDNING TILL ORO.
Det är då jag hört det tillräckligt många gånger som jag börjar bli orolig…
Ahaa! (Peter hjälpte mig att putta ned poletten.)
Det är förstås så att när folk ser SVT ropa PANIK så vet folk av erfarenhet
att det INTE kan vara en kris, för isåfall hade SVT (som brukligt i de lägena) lagt locket på och varit knäpptysta.
Det förklarar varför aktiekurserna går tvärt emot SVT’s propaganda.
Nä, det är ingen kris ännu, när det blir det så lovar jag att de blir tysta i SVT-rutan.
Denna kris ska politikerna visa sig duktiga med att lösa.
Jag tror fortfarande att investerare hade gjort det bättre.
De som profiterat på systemet och bor i hus de inte har råd med ska själva ta konsekvenserna av det.
LatentEnergi!
Förlåt men hur kom (S)-feminister in som normsättare?……informera mig gärna om bakomliggande tankegång eller eventuella fakta….
För övrigt tycker jag att ditt förslag är utmärkt, Ian……transparens är visserligen ett modeord men i detta sammanhang skulle det intressera många med lite mera genomlysning tror även jag….
undanhållande av information är en välkänd härskarteknik……..
Det är tyvärr alltid den som sköter sina finanser som ska bestraffas.
Vore det inte rättvist att han som sparat också skulle kunna få köpa ett hus?
Nähää, han ska bli bestulen på sina pengar för att dessa ska gå till de personer som låter andra betala sina hus.
Sensmoral eller snarare sensOmoral:
Gör som majoriteten, då kan det inte gå helt snett för dej i en demokrati.
Det är lättare att stjäla pengar från minoriteter.
fairymary:
Att (S) är normen på SVT håller nog alla till höger om (V) med om?
På senare tid har även alla könsdiskriminerande uttryck så som
”mäns våld mot kvinnor” blivit norm på SVT.
Men hur i fridens namn skulle de kunna säga ”invandrarmäns våld mot kvinnor” kanske någon replikerar då. Det är sant, det är ju inte tillåtet i lagen. Jag passar din fråga till:
Per Ström han kan säkert ge dej de fakta du vill ha.
mrhalland: Det här med att finansvalparna borde stötta en borgerlig regering – om du har läst solsburyhills inlägg här och hos Bildt under resans gång så skulle du förstå hur det kommunicernade kärlet – tumören – ser ut mellan kommunism och kaptialism.¨Men nu har du tydligen in det och jag orkar inte lära en gammal hund sitta. Det får du allt bedöma dig om själv. Men jag har skrivit det förut och skriver det igen: Låt för bövelen fjällen falla någon gång! Var inte så jävla förblindad…
För dom som verkligen skor sig i toppen spelar det ingen om vi har vänster- eller högerstyre. Vi blir lurade i alla fall. Och det är det som är meningen.
Men gud vad många fel det blev! Det ska stå kommunicerande och men nu har du tydligen inte och det får du allt bemöda dig om själv. Fast bedöma gick ju också bra iofs…
Hmmm… – HelEna – Apropå det Du kallar fel ovan – kolla om det här… 🙂
LatentEnergi
På vilket sätt skulle det vara intressant att i nyhetsrapporteringen särskilja invandrarmannen som misshandlar sin kvinna från Svensson som spöar sin kärring?
Vakna lite nu.
http://www.russiatoday.com/business/news/31264
Man ska nog börja säga VISSA MÄNS våld mot kvinnor – för dom män som ingår i mitt harem eller bekantskapskrets slår inte mig. Det är ju aldrig bra att dra alla över en kam – det gör man bara när man vill hitta lössen.
Dom flesta män är för övrigt riktigt justa – det är i krigstillstånd som våldtäkterna tycks vara en strategi att komma åt fienden på riktigt.
Och dom gruppvåldtäkter som blivit vanliga på våra gator kan man väl kalla något slags pseudokrig.
Vilka är det som egentligen behöver vakna???
http://www.aftonbladet.se/kultur/article1321782.ab
LatentEnergi!
Pengar stjäl man inte från minoriteter.
Pengar stjäl man på banken, eller när dom är på väg dit!
Föresten, är det redan fredag?
Helena,
Jag tror också att pressen får lite ”hjälp” med vad de borde skriva/sända.
Vad jag menar är att jag ser en motsägelse mellan att gynna de som kan vinna på en finanskris och att försöka gynna sossarna politiskt.
Det jag finner än mer anmärkningsvärt är att traditionellt bogerliga tidningar har exakt samma krigsrubriker som AB.
Tack och lov balanseras detta något numera av bloggar som denna och CB´s.
Dessvärre når de ju bara de med speciellt politiskt intresse och inte slenterianväljarna.
Ian!
Du är nu inne på samma linje som alla regeringar är och har varit, att utse någon annan, som utreder bristerna i det egna systemet, vilket inte är en godtagbar lösning, som jag ser det. (Ju flera kockar dessto sämre soppa)
Att sno andras pengar tycks vara kutym för makthavarna, så har det alltid varit och kommer tydligen att förbli. Den gamla visan upprepar sig ständigt, vilket vi nu också ser i alla medier, oavsett hetsen, att ta ut eller inte ta ut pengarna.
Ska man ha is, så inte ska det vara i magen.
LatentEnergi!
Tillhör du också dem som när du inte fick jobbet du sökte rycker på axlarna och säger att man skulle ha varit kvinna?
Hörde för övrigt igår på nyheterna att kvinnors kriminalitet ökar mer än mäns så snart behöver vi kanske inte höra om mäns våld mot kvinnor……
Det är lätt att raljera om vissa smärtsamma fakta………
Men se där – nu kom Maggi på detta kalas också! Men Pravda var väl inget bra nick!
mrhalland: Det finns ingen skillnad på tidninganra – alla tjänar samma pengar på samma elände. om och om igen Vi får verkligen vara glada för bloggen, indeed som engelsmännen brukar säga!
Carl Norberg: USA är bankrutt – nu ska alltså pengarna lånas i Kina och Janpan. Ja, jag säger då det.
Nu raljerade jag själv…..ämnet är egentligen för allvarligt att raljera om…
En iakttagelse jag gjort är att vissa män, i allmänhet justa och medvetna….känner av någon slags kollektiv skuld så fort man diskuterar mäns våld mot kvinnor eller att det finns en hierarki i samhället där (vissa) män kan surfa in på bananskal medan (vissa) kvinnor lätt slår huvudet i det s.k. glastaket…..
Till dessa justa och medvetna män skulle jag vilja säga……du behöver inte ta på dig skuld för sådant som vissa andra män gör…..men blundar du för verkligheten så har du ansvar för att du blundar…..”det är inte de onda människornas ondska som är problemet, det är de goda människornas tystnad” …sa Martin Luther King…..
Så kavla gärna upp armarna och gör vad du kan för att vi inte längre ska behöva fundera över hur vi formulerar oss omkring mäns våld mot män eller mäns våld mot kvinnor…..eller för den delen kvinnors våld mot män…..för det förekommer också utan att jag känner mig särskilt skyldig till det……
fairymary :
Kvinnors fysiska våld mot män förekommer, men man pratar aldrig om det psykiska våld kvinnor utsätter män för, inte helt sällan vid skillsmässor och vårdnadstvister.
Många kvinnor rider på det historiska faktum att de har en ”självklar” rätt att ha vårdnaden om barnen och att minsta anklagelse mot mannen tas på största ansvar medan det motsatta ofta viftas bort.
Kvinnojourerna är en stor bov i detta.
Med detta sagt är jag fullt beredd att bli påhoppad som om jag hade nämt namnet Hitler som Carl Bildt gjorde.
mrmhalland!
välkommen att tala om våld i nära relationer……det finns mycket subtilt våld emellan män och kvinnor…..lyft upp det till ytan, vädra, debattera!!!!!
Men hoppa inte på kvinnojourerna……inte förrän du varit med i en kvinnojoursorganisation en månad åtminstone…….
Jag har dessvärre sett deras arbete på nära håll, tack och lov inte i min egen familj.
De gör ett fantastiskt arbete när de hjälper verkligt utsatta kvinnor, men, dessvärre låter många sig utnyttjas av kvinnor som behöver kraft för att kränka sin man.
De kvinnorna utnyttjar utnyttjar kvinnojourernas oklandeliga rykte för egen vinning.
mrmhalland!
Ja det är inte lätt att skilja fåren från getterna vare sig bland män eller kvinnor…..
Tittar egentligen bara in för att önska samtliga på denna nya favoritblogg en Trevlig Helg – har p.g.a. min enorma arbetsbörda inte kunna delta på bloggen denna fredag.
Nu skall jag glömma allt som har att göra med små molokna trumslagarpojkar, Musse Piggare etc för något dygn och bara ägna mig åt att konspirera tillsammans med en f.d. liten starlet som nu förvandlats till något av en tigrinna med vässade klor.
”She walks in beauty, like the night of cloudless climes and starry skies”
En frimodig helg i Amsterdam väntar, bl.a. kommer vi redan i kväll att inta vår candle light dinner på min lilla favoritkrog (bara sju bord) inte långt från norra delen av
Kachinas favoritområde i denna stad, Red Light District.
PS Friskt vågat mrmhalland (3:30) – kämpa på, du har mitt fulla stöd! DS
🙂
med anledning av goteborgslullarens glada och frimodiga inhopp kan jag inte låta bli att uppmana alla män att ta väl vara på sina spermier och ta ansvar för var de hamnar och ger upphov till…….
fairymary,
du är så pigg på att prata könsfrågor, jag menar genusfrågor, så jag kanske kan
få vädra en reflektion:
Har du noterat att kvinnor har lättare för att se sig själva som offer OCH utan att skämmas även berätta det för alla? Män tror jag har svårare att erkänna för sig själva att de är offer när de är det. Det passar sig inte för en man, han framstår ju då som misslyckad och ömklig.
Att vara offer är en könsroll snarare än en genusfråga?
(Är jag man eller kvinna föresten?)
Får man lov att bli lite slipprig så här på fredagseftermiddagen. Minns ni filmen Tomten är far till alla barnen. I den tilltalar en man sin fru så här: ”Du ska vara kåt, glad och tacksam”. Den ultimata drömmen dröm måste ändå vara att få en som är ”dövstum och nymfoman”. Häpp!
LatentEnergi!
Jag har utan att reflektera nog tänkt på dig som man men säker på det är jag inte….och egentligen är det inte viktigt för mig…
….jag är som du noterat intresserad av genusfrågor, bl.a. för att jag ägnat större delen av mitt yrkesliv åt kvinnor …i den rollen har min syn på kön och genus berikats av att ha fått träffa människor med oklar könsidentitet, människor i färd med könsbyten i olika ”stadier”…..och slagits av naturens otroliga variationsrikedom…..
Det är kanske därför jag tycker jag att gränsdragningen mellan genus och kön är vansklig….(ungefär som gränsdragningen mellan arv och miljö….)
Jag håller med om din iakttagelse….jag tror att män upplever det mera skamfullt att erkänna sig som offer än vad kvinnor gör….dock har jag förunnats ynnesten att tala förtroligt med män som förnedrats å det grövsta av kvinna/kvinnor……ynnest därför att jag sett det som en akt av stor tillit och därför att jag fått tillfälle att lära mig en del om hur kvinnors grymhet kan se ut……
Vad vi aldrig kan komma ifrån är att män (i allmänhet) är fysiskt starkare än kvinnor (i allmänhet)…..
Jag skulle önska att flera män vågade ventilera sina känslor av att vara offer och att flera kvinnor slutade se sig som offer ….samhällets (dvs allas våra) förväntningar spelar roll härvidlag…..så låt oss hjälpas åt…..
eller???
Det finns bara en som kan förhindra att Obama blir president – och det är inte McPain…
solsburyhill:
Tänker du på Ian? Berätta nu..
fairymary:
Jag råkade hålla med om allt du skrev så…
Nej, Bin…
Solsburyhill är tydligen även brännskadad.
Ingen mindre än Arnold Schwarzenegger (Californiens guvernör för er som inte kände till det) har uppenbarligen fått problem med finanserna och har nyligen i ett brev ställt till Henry Paulson bett om ett nödlån på motsvarande 7 miljarder dollar från regeringen att utbetalas inom några veckor. (Källa: Los Angeles Times, fredag)
Hur har du själv med degen, trummis?
Nemesis
Tack. Vi är alla överväldigade och minst sagt imponerade av din unika åsikt.
Ett litet tipps: 5:13 i ett vidgat perspektiv, så kanske du bättre förstår…
Sol..:
Ja du har rätt, Det ska till en Osama för att besegra en Obama nu.
Nemesis
Jag vet inte vad ditt problem är, men det är säkerligen svårt att uttala.
Hmm Men det kan väl FBI fixa? oj oj fy mig.
Re 5:33 – även Reuters
http://www.reuters.com/article/newsOne/idUSTRE49229820081003
För er egen bedömning
Den lille konspiratören tycks även vara vinterbadare.
Lever sitt liv i en isvak där knappnålshuvudet är chefideolog.
Suslov d.ä.
GooodNatt Alla… /önskar tankefrihets-vännen Josef – med:
”Intelligent Wi kommer att drömma i natt – kan ske, kanske… 🙂
Intelligenta drömmar som Wi aldrig någonsin drömt förut
Wi drömmer om att det Är Fred och Frid på jorden
Därför att Allas Tanke-intellektuella och Fysiska Krig Är Slut ! – punkt.”
Hmmm… – Strul med tankefrihets-länken ovan… 🙂
Det finns en väldigt bra fråga i blogginlägget, nämligen:
”Finns det kopplingar mellan dem som handlar på marknaden och de som kommenterar läget!? ”
Ja, det är ju faktiskt något som man verkligen kan undra.
Jag läste kommentarer om Bolidenaktien, när den stod i 160 kronor för något år sedan, om att det var rätt otroligt att den inte stod i åtminstone 200 kronor.
Jag har själv aldrig haft aktier i Boliden och jag minns inte vem som skrev kommentaren, eller om det var någon börskommentar i DI eller något liknande.
Däremot ser jag att Bolidenaktien står i 29 kronor nu.
Uppenbarligen verkar det gå att ”snacka upp” börskurser nästan hur mycket som helst, bara det sköts av ”rätt” personer, som erkända börskommentatorer och liknande.
Neej Ian – självklart bryr man sig inte om folket i en finanskris!! Den är designad in i detalj för den sk eliten!
Avslöja spelet! – Då är länken nedan en utomordentlig början – även på ett civilt krig!
Klicka för att komma åt 3281_bpsecurity2.pdf
SVT berättar inte sanningen.
Varför stödjer en majoritet av demokraterna ”krispaketet” men en minoritet av republikanerna? SVT ger bilden av att vanligt folk i USA inte vill stödja Wall streets finansvalpar. (Men varför skulle i så fall demokraterna vilja det?) SVT’s bild är INTE den sanna bilden.
Sanningen är att många av demokraternas väljare bor i villor de inte har råd med, det är dessa personer som är vinnarna på ”krispaketet”. ”
Bail out” betyder att man hjälper till med pengar i utbyte mot delägande. Att staten bli ägare till banker är också något som demokrater gillar mer än republikaner.
Jag drabbades av ett gratisnummer av DN i brevlådan idag.
Jag läser ”LEDARE” på sidan 2.
Där står:
”Med ett nej hade paniken varit tillbaka och utlöst nya kraftiga börsras”
Ja, men en kortvarig nedgång är bättre än en långvarig nedgång, svarar jag.
Där stå:
”..notan för Wall streets SJÄLVFÖRVÅLLADE krasch.”
Så fick DN det sagt. Att Clinton också var starkt delaktig utesluts.
Där står:
DN tycker att ”staten borde gått hårdare åt ägarna till krisbankerna och tillskansat sig det kapital som finns i utbyte mot kreditsanering”.
Vilken ideologi har DN? Detta låter som värsta tänkbara kommunism.
Nu vill läsa hela förslaget, istället för oseriösa andrahandsuppgifter.
En skyldig måste utses.
Vem kan vara lämpligare att utse än Osama bin Laden?
Han kan få äran att ha fått USA på fall.
I historieböckerna om 5 år kommer Osama att vara förklaringen till USA’s
bostadsmarknadsrelaterade kris.
Sanning är en färskvara.
Ni kan hämta motionen ”H.R. 1424 Emergency Economic Stabilization Act of 2008” här
http://www.house.gov/apps/list/press/financialsvcs_dem/press092808.shtml
Ett huvudsyfte med lagen (1424 EESA2008) är ”preserving homeownership”.
Tänk att DN kan ha missat det?
Det står ju redan som inledning i motionen.
Fy fan för partipolitisk filtrering och dessinformation. (Pekar på DN.)
När Musse Pigganhängarna nu breder ut sig riskerar tyvärr även denna blogg att kantra. Och det vore synd.
Denna lilla ihärdiga extremistgrupp (Musse Pigg & Vänner) gör att 99% av oss övriga inte känner oss väl till mods här och risken är uppenbar att många föredrar att sluta kommentera.
Eftersom enbart någon promille av den totala befolkningen är intresserad av påhittade konspirationer blir resultatet att dessa trumslagarpojkar (och flickor) bara breder ut sig själva med sina enorma mängder av självbeundrande inlägg.
Avslutar med ett scoop (som verifierar kopplingen mellan Solsburyhill, LatentEnergi och Carl Norberg). Medborgare, se upp! 🙂
Solsburyhill bor i en äggkopp
LatentEnergi äter enbart bruna lantägg
Carl Norberg har förstärkt sitt yttertak med äggskal
”Eftersom enbart någon promille av den totala befolkningen är intresserad av påhittade konspirationer”
Nej det vet vi alla att konspirationer ALDRIG någonsin förekommit i historisk tid och definitivt ALDRIG kommer att förekomma i vår ljusnande framtid. Att den marknadsliberala kapitalismen på 1860-talet låste in Indiens risskörd i magasin för att höja världsmarknadspriset, med följd att några miljoner indier svalt ihjäl, var bara ett olycksfall i arbetet för de då rådande engelsmännen.
Naturligvis manipulerar inte världsfinansen och världspolitikerna med människors liv. Vilken befängd tanke. Jag kräver att Ians blogg blir som Carls blogg. Makten talar och vi lyssnar utan att tänka och ifrågasätta. Om vi någon gång skall yttra oss är det för att tacka för de uppoffringar de gör och det enorma arbete de gör i vår tjänst.
Kim Jong (betyder, välsignad vare ledaren, på koreanska. De första ord eleverna skall lära sig i Major Björklunds nya skola.)
Apropå den av den globla BankingLigans ToppTuppar iskallt planerade och nu pågående finanskrisen i världen – så finns det ett åt hållet tankeväckande inlägg om den saken som sådan här.
nemesis
Detta är min debut som poesiförfattare;
Vänsterpilen är spegelbilden av Högerpilen.
Högerpilen är spegelbilden av Vänsterpilen.
Undrar om du kan lista ut innebörden? Den har ett visst samband med föregående inlägg.
mrmhalland:
Din kommentar om fysiskt våld i nära relationer, som kvinnor riktar mot män, förtjänar faktiskt en kommentar, för det är tämligen bortglömt i debatten, och det är bra att du tar upp detta, för jag tror att det blivit vanligare.
fairymary:
Det där med subtilt våld i relationer förekommer visserligen ömsesidigt, men det vore ju ändå fel att förneka att det finns kvinnor som exempelvis medvetet har kört ihjäl och försökt köra på män med sina bilar och att det finns mången man som fått både stolar och flaskor och andra tillhyggen handgripligen kastade mot sig i hemmet.
Det är i alla fall min erfarenhet.
Jag skulle tro – men det är bara en gissning – att vardagsvåldet i nära relationer ökat under senare år.
Jag skulle också tro att skillnaderna håller på att utjämnas något, beträffande förövarnas könstillhörigheter.
Men jag tror samtidigt ändå, som Helena Palena påpekar, att de flesta, både kvinnor och män är riktigt justa.
Carl Norberg har gjort ETT inlägg har.
Men det är tydligen ett inlägg för mycket för 99% av Nemesis.
Peter Wallenberg lyckades ”rädda” SEB på egen hand utan statlig inblandning 1992.
USA borde fråga honom hur han gjorde.
I den nuvarande krisen verkar SEB ha minst problem av de svenska bankerna.
En liten reflektion på Nemesis Divinas kommentar 9:11
Till skillnad mot kommentarerna från de av Nemesis Divina nämnda s.k. trumslagare, är inlägg från den lille ekorren Kachina oerhört mer varierande och läsvärda. Visserligen får man hans ibland urusla humör, magnifika överdrifter och då och då helt vansinniga och förvirrade idéer på köpet men det kan man bjuda på, för lillgubben är inte långsint och han har viss humor 🙂
Musse Piggarna framstår i stället som självgående, egofixerade tröskverk som mal sina befängda teser om och om igen utan synbar variation.
Men att stänga ner eller avskilja? Njae, för min del räcker det att jag hoppar över deras fanatiska och förvirrade ord men visst frambringar deras trummande en tråkig och entonig melodi som kan skrämma bort de flesta 🙂
Peter Wallenberg är en hårding. Pappan Marcus plockade in Per G Gyllenhammar som en tredje son ungefär istället för att stunna på Peter sen Marc tagit livet av sig. Men hem kom Peter och slängde ut honom. Och räddade hela tillställningen. Om det kan ni läsa här:
http://parnassen.wordpress.com/2007/05/13/det-kostar-att…ter-wallenberg
Slängde ut Gyllenhammar alltså för den som inte fattar…
Undrar om inte Nemesi Divina är den mest korkade kommentatör som skrivit i bloggvärlden!
I vilken låda ska jag sorteras in i? Jag har blivit kallad Rednedck av den töntige lullaren bara för att jag har tagit parti för Putin. Helt plötsligt så länkar jag till en hyllningsartikel om Peter Wallenberg som jag skrivit. Hur fan ska du få ihop det Nemesis?
I otaliga kommentarer har jag försökt skriva om att vänster och höger inte längre spelar någon roll. Det är bara ett fåtal som fattar – och alltså kan konspiratörerna fortsätta sko sig. Lura massan och skratta sen hela vägen till banken! Hånflinar gör dom till och med….
Hoppas ni får en trevlig lördagskväll!
Snabba ryck i hundra knyck!
Nemisis tillhör BAKGRUNDSBRUSET.
De tillför lika lite här som i min radio.
Sorry! Men det här länken ska funka:
http://parnassen.wordpress.com/2007/05/13/det-kostar-att-ligga-pa-topp-peter-wallenberg/
Helena P
Enl. min åsikt är Nemesis Divina lika dubbelbottnad som du. Ni är båda två lika svåra att få grepp om, ger ibland helt motsägelsefulla intryck 🙂
Men dumma?
Absolut inte!
Vi är så vana att plocka in människor i fack – så när bilden inte stämmer då blir det förvirring. Det tycker jag är sorgligt.
Folk är så jävla lättdresserade. När Björn Borg satt och sa i TV när han lanserade sin parfym typ, typ, typ vart tredje ord ungefär så säger nu varenda människa typ, typ, typ.
Ett ord som är helt onödigt…
Lanseringen av ordet typ och parfymen var i början på 80-talet.
Helena Palena 1:09
Du ställer frågan om jag är den ”mest korkade kommentatör” som någonsin skrivit i bloggvärlden . . . . . . . . . . .
Tja, konkurrensen är onekligen knivskarp!
Ja, men jag skjuter i alla fall inga budbärare!
Kachina 10:40
Visst har jag listat ut innebörden (vänsterpil/högerpil), det var ganska enkelt för en normalbegåvad person.
Kort sammanfattat kan man säga att du längtar tillbaka till ditt livs enda besök på Reeperbahn, det var annat än Mellangatan i Byske det!
Tja du Nemesis.
Huvudsaken du är lycklig och nöjd med din tillvaro och finner ro i din skyddade verkstad.
Tänk vad skönt att inte ha förmàgan att ifràgasätta och analysera saker i sin omgivning.
Det är precis sàdana som du som behövs enligt vissa.
Lev väl.
nemisis rör sig bland den stora massan som hålls ihop av vallhundar (statstjänstemän) alltmedan överheten smörjer kråset. Nemesis bits inte. Det gör jag, ensamvargen. 🙂
”Intelligent Wi kommer att drömma i natt – kan ske, kanske… 🙂
Intelligenta drömmar som Wi aldrig någonsin drömt förut
Wi drömmer om att det Är Fred och Frid på jorden
Därför att Allas Tanke-intellektuella och Fysiska Krig Är Slut ! – punkt.”
GooodNatt Alla… 🙂 /önskar tankefrihets-vännen Josef
God morgon alla,
Speciellt alla ni (ingen nämnd/ingen glömd) som dagligen gör allt för att få USA att framstå som helvetet på jorden med ert tröttsamma konspirerande.
Här nedan följer ett litet utdrag av Per T Ohlssons söndagskrönika i Sydsvenskan som är väl värt att begrunda.
Bevittnar vi slutet på USA:s dominans i världsekonomin?
Skadeglädjen griper omkring sig. Den förut så mäktiga amerikanska finanssektorn har trasats sönder av ansvarslös utlåning, spekulation och simpel girighet. ”USA kommer att förlora sin ställning som supermakt i världens finansiella system”, sade Tysklands finansminister Peer Steinbrück i förra veckan och ifrågasatte den ”anglosaxiska modellen”. Europa och Asien tar över, spådde han.
USA, med 5 procent av världens befolkning, svarar för nästan 30 procent av världsproduktionen. De närmaste decennierna, i takt med att Kina och Indien växer, beräknas den amerikanska andelen minska, men bara marginellt.
Fram till 2030 ökar USA:s befolkning med 65 miljoner individer. EU:s befolkning stagnerar. Rysslands krymper. I Kina minskar befolkningen i arbetsför ålder till följd av låga födelsetal. I Europa går det om tjugo år två pensionärer på varje invånare under 15 år. I USA kommer barnen att vara fler än pensionärerna. Dessa demografiska faktorer har ekonomisk betydelse. Tillgång på arbetskraft blir inget större problem i USA – och amerikanernas försörjningsbörda blir inte lika tung som till exempel européernas.
Forskning och innovationer är den kanske starkaste tillväxtfaktorn på längre sikt. Här har USA ett förkrossande övertag. Åtta av världens tio högst rankade universitet ligger i USA. Bland de hundra högst rankade universiteten är hälften amerikanska. Sex av tio nya mediciner utvecklas i USA, som också attraherar begåvningar från hela världen: vartannat högteknologiskt företag i USA startas av en invandrare eller av en person vars föräldrar har invandrat.
Skadeglädje har en tendens att slå tillbaka. Ett par dagar efter Steinbrücks uttalande tvingades den tyska regeringen rycka ut för att rädda Hypo Real Estate, ett finansföretag med huvudkontor i München.
Hela krönikan: http://sydsvenskan.se/opinion/pertohlssonkronika/article375499/Tre-fragor-om-krisen.html
Landet Amerika består av hela världen. The Melting Pot kokar över eftersom några få kockar medvetet hällt i fel kryddor.
anna
Det handlar inte om skadeglädje, utan om ett konstaterande att de gick som vi ”domedagsprofeter” sade att det skulle gå. Hur det härefter kommer att utvecklas, är för tidigt att säga.
De höll en hög profil, närmast psykos när den marknadsliberala kapitalismen utvecklades till en religion. Affärsmännen dyrkade sina överstepräster genom att buga mot Manhattan fem gånger per dag. Nöjd blir jag först när dessa tuppar inser att ekonomi måste regleras. Varken planekonomi eller liberal kapitalism är fungerande system. Om inte finansmännen kan förstå Schumpeters markering att skillnaderna inte får bli för stora, får vi allt återgå till Keynes.
Utvecklingen kan gå i den riktning du säger, men inte under republikansk ledning och jag missunnar inte alls USA en ledande roll, men jag förbjuder en unipolär värld. Diktatur är diktatur, oavsett om den drivs från höger eller från vänster. Republikanerna har, med sitt agerande och sin människosyn, blottat sin fascistiska kärna. De skall bekämpas, precis som kommunismen skall bekämpas. All politik som övergår till religion skall saneras, helst inifrån, vilket tydligen sossarna jobbar med just nu. Vi får se hur det går.
Vad jag finner obegripligt är att Europa hela tiden agerar som ”no mans land”, slagfältet i kampen mellan öst och väst. Vi är rädda för att bli ryssar, vi vill vara amerikaner. Är det någon som någon gång funderat på att vara de vi är?
Måste vi ha en storebror att se upp till och en annan storebror att vara rädda för?
Jag tror att vi har vuxit upp nu och jag tror att Europa kan vara bron som förbinder öst och väst, istället för slagfältet där kampen utkämpas, psykiskt, ekonomiskt och fysiskt.
Anna, ingen känner skadeglädje. En viss oro känns, men mest en förväntan av vad som skall komma ur detta. Vi har begravt kommunismen. Nu skall vi begrava konservatismen och den kapitalistiska fascismen.
Kachina
Jag vet att du är pro ett starkt Europa (EU) och det har jag inget att invända emot men det vore intressant att höra hur du ställer dig till det faktum att igår kväll möttes Frankrikes, Italiens, Tysklands och Englands statschefetr i Paris för att diskutera den ekonomiska utvecklingen och dra utt vissa riktlinjer. Övriga medlemsländer i EU får snällt och tålmodigt vänta tills i början av veckan innan de får vara med och ”diskutera” (man kan ju undra hur den diskussionens kommer att gå i och med att de fyra stora/starka redan satt agendan).
Tycker du att detta är ett exempel på Europas styrka? Tycker du det är OK att framför allt Frankrike fortätter att agera som dom gör?
Jag ställer mig mycket skeptisk och menar att just dylika ”aktioner” underminerar
bilden av ett enat Europa.
Giordano Bruno, hävdade 1584 i boken ”De l’Infinito, Universo e Mondi” att universum är oändligt.
Den katolska kyrkan avrättada honom på bål 1600.
Att hävda att makten har fel kan vara ohälsosamt.
Obs:
Den katolska kyrkan anser fortfarande att det var rätt att bränna honom levande !
En president, en utrikesminister, en ”senat” där statscheferna från de olika staterna sammanträder. Jag har kritiserat CB och EU för oförmågan att göra något konkret. Det är denna svaghet vi måste ta oss ur.
Carl Bildt kan bli en bra utrikesminister för EU, om han lär sig stå på egna ben. Hans ”grodor” är till största delen orsakat av hans springpojks.beteende gentemot USA. Utan att veta något i detalj om hennes politik och människosyn, skulle jag nog förorda Merkel som preasident, av psykologiska orsaker.
Enat europa?
Våra kulturella skilnader gör att det bara är skalet på ägget.
Våra kulturella murar raseras i snabb takt av, Internet.
Sarkozy är en fladdrande skata, engelsmännen kan bara prata, i oändlighet.
Merkel utstrålar handlingskraft och stabilitet.
Merkel for President.
Tyskland är väl det större eu land som Sverige liknar mest kulturellt.
Men vi svenska vill nog inte erkänna det, vi vill vara som fransmän o italienare?
?
Lillgubben upp i Byske,
Du undvek min principfråga.
Tycker du det är att bra tecken att ”de fyra stora” samlas på egen hand för att diskutera ekonomi och låter de övriga EU- länderna delta först några dagar senare.
Visar det upp tankegångar om ett starkt, demokratiskt och enat EU?
Nej, det är inget bra tecken. Jag har kritiserat den typen av förfarande länge. På det sättet, att det bildas ”gäng” inom unionen som kommer överens om en gemensam hållning mot de andra, kommer inte att leda till stabilitet inom EU. Tvärtom, det är ett tecken på att EU börjat vittra sönder. Alla förhandlingar skall ske öppet där samtliga medlemsstater kan delta.
latentenergi
Sedan 1300-talet har förbindelsen med Tyskland varit livig, t o m för Norra Norrland.
Även förbindelserna österut var frekventa. Marknaden i Haparanda var en stor händelse.
Vad EU behöver är ett tydligt ledarskap. Oavsett politisk ideologi är Merkel den enda jag kan se som har förutsättningarna att bli en enande kraft.
Det tål att läsa det Ian skriver, flera gånger.
”Häpna har vi sett och hört journalister hetsa kunder bort från banken – och därigenom hjälpt konkurrenterna. Vad är det som pågår?!”
Det är ett fåtal aktörer som spelar roulett med våra pengar och vi får ta förlusterna.
DETTA TRÄSK MÅSTE SANERAS
Håller med. Men hur göra?
Kachina
Är detta agerande meriterande för Angela Merkel? Jag är inte säker!
I lördags kväll, några timmar efter det att toppmötet i Paris avslutats, gick den största bankräddningsaktionen i tysk historia är i kras. Hypo Real Estate (HRE) uppgav då att det konsortium som skulle ta över banken för 35 miljarder euro har hoppat av.
Källor uppger för Reuters att konsortiet backade efter att det uppstått brist på likvida medel och att man kräver att regeringen tar ett större ansvar.
På söndagen träffas representanter för olika banker och Tysklands finansdepartement för att i elfte timmen försöka hitta en lösning, innan marknaderna öppnar på måndagen.
Förbundskansler Angela Merkel kommer under eftermiddagen att göra ett nytt uttalande om finanskrisen och HRE.
Efter lördagens möte om finanskrisen mellan Merkel, Storbritanniens premiärminister Gordon Brown, Italiens Silvio Berlusconi och Frankrikes president Nicolas Sarkozy sade Merkel att ”varje land måste ta ansvar på en nationell nivå”.
De fyra ledarna sade att det är nödvändigt med mer samordning mellan de europeiska länderna för att hantera krisen, men uteslöt ett gemensamt krispaket som alternativ.
Berlin TT-Reuters 13:46
EU skall naturligtvis agera gemensamt, men situationen är som den är med olika valutor och olika ekonomier. Idag måste det akuta problemet lösas genom att trycka upp mer värdelösa ”cyberbucks”, men därefter måste vi ha en gemensam valuta.
Förresten, varför skall Sverige alltid vara Bror Duktig, ställa upp först och mest. Jag har hört att USA:s krispaket kostar 15.000 per capita i USA. Vårt stödpaket på 150 miljarder plus 60 miljarder lär kosta oerhört mycket mer per capita. Den som har en räknare och kan hålla reda på nollorna, kan alltid räkna.
Nej, jag höjer inte Merkel till skyarna, men hon är en sammanhållande kraft, faktiskt den enda som utstrålar den kraft som kommer att behövas av Europas förste president.
Ett EU som vittrar sönder är den absolut största katastrof som kan drabba oss.
Anna:
Det är sant att USA dominerar världsekonomin.
Över hälften av världens samlade börsvärde är koncentrerat till USA.
Jag kan inte låta bli att i sammanhanget tänka på versen i Uppenbarelseboken 18:10: ”Ve, ve, du stora stad, Babylon, du starka stad, på en enda timme har domen kommit över dig”.
När jag träffade Profeten Elijah i september 1990, minns jag att jag då för mitt liv inte kunde förstå varför Jesus valt just en Amerikan som vittne för de två veropen, jämför med Uppenbarelseboken kapitel 11 och 11:14.
Kachina:
Med tanke på marknadens turbulens i USA denna vecka, kan man ju filosofera såhär på söndagen om domedagsprofetiorna i Jakobsbrevet 5:1 – 6.
Jag delar din mening om att vi verkligen får hoppas att EU inte kommer att vittra sönder.
LatentEnergi:
Beträffande Giordano Bruno och Galileo Galilei, är det sant att den katolska kyrkan har ett jätteproblem.
Att totalitära regimer funnits och dessvärre fortfarande finns, som avrättar misshagliga vetenskapsmän och regimkritiker känner vi alla till.
Men det är tyvärr sant att världens största kyrka – som ju är tänkt att representera Guds godhet och kärlek – hittills har misslyckats med att göra upp med sitt förflutna och gamla oförrätter och därför nu har uppenbara problem med att kunna gå vidare.
Hmmm… – Apropå ”tugget” ovan om vad som är bra och dåligt för framtiden.
I mitt perspektiv sett – så kan ALDRIG framtiden överhuvudtaget bli någonting åt hållet annorlunda – så länge som Wi enskilt och kollektivt bygger den på wår ebarmeligt barbariska historia = helt underlåter att helt historiebefriade vara FRITT = OBESUDLAT KREATIVT TÄNKANDE = NYSKAPANDE varelser i kött, tyvärr tyvärr…
Kan Wi ej inse det – farmför allt enskilt, men också kollektivt – så är det nog kört med både EU och annat, tyvärr tyvärr… 🙂
Så har då den svamlande samen talat igen,
snart dyker väl någon trumslagare upp och
sedan är allt som vanligt igen
Men vad trevligt att vara så populär.
Det mest påtagliga, hos dem som kritiserar är att de uppenbarligen tycks ha fått någon form av känsloreaktion av någonting som de har läst.
Så vad är då skälet till att dessa individer berörs?
Omtanke för sin omvärld, eller?
Se där, en liten pickelhuva.
Nej för min del så var det kask med plym då det begav sig, eller björnskinnsmössa.
Jag hàller med Kachina och màste samtidigt erkänna att även Anna har en poäng i ovanstàende diskussion. Det verkar t.o.m. som om Nemesis kommer till sans, hur otroligt det än làter.
Vi kan bara konstatera att de ”problem” som ett längre tag präglat vardagen i USA nu har letat sig hit till Europa, och det är bara med samlade krafter som vi pà ett korrekt och effektivt sätt kan bemöta dessa.
Ja och då är det ju onekligen ett grannlaga problem, att den politiska adeln främst representerar dessa tämligen obskyra finansintressen på bekostnad av de demokratiska värden vars mandat de folkvalda egentligen borde representera.
Och jag vidhåller att detta endast går att lösa på det sättet att valutavolymerna utsätts för kontraktion, detta är och förblir den enda möjliga vägen undan hyperinflationen.
Den enda trovärdiga strukturella försäkringen emot uppkomsten av denna typ av problemställningar, är och förblir att det råden ett nätverk av autonoma mindre system.
Det tidigvarande administrativa problemet med detta, har varit av informativ natur innebärande att informationshastigheten varit för låg, vilket förhållande inte kan anses gälla idag.
Jag förordar den klassiska lösningen enl. Manchesterskolan med ”fylld fingerborg”!
Både traditionellt och nyskapande på samma gång.
Ja, detta är en mycket viktig punkt.
Att làta sedelpressarna gà dygnet har kanske en viss lindrande effekt för stunden, men är absolut ingen làngsiktig lösning, dà den underliggande problematiken alltjämt kvarstàr.
Tack Solisburyhill. Känns bra att vi är överens om en lösning.
”Fylld fingerborg”är en lösning som passar en paneuropeisk samhälle.
Men det som ovillkorligen blir priset för att kunna göra en värdekontraktion och av-valutera skulderna, är ju att bankerna får minskade tillgångar, och det politiska modet är ännu inte uppvisat av någon politiker värd namnet, eller snarare kanske just därför.
Ett folk har ju trots allt den regering som det förtjänar.
Med nedanstående telegram från TT ber jag att få tacka för mig på några par dagar, då jag skall på ornitologiskt symposium i Drammen.
Jag kommer att anlända till Norge med råg i ryggen tack vare detta socialdemokratiska utspel!
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Inför en muckarpeng för personer som släppts ut ur fängelse efter att ha avtjänat sina straff. Det föreslår socialdemokraterna i en ny partimotion.
5 okt kl 18:07 (TT)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Apropå när wåra hjärnDatorer är ”smockade” med wåra ”kära” MaktPyramid-MaktElitNissars/Selmors dynga = när Wi är upp över öronen MainStreamat tänkande/talande/skrivande – så är det ju åt hållet helt omöjligt att vara åt hållet Intelligent, verkligen…
Varför ?
Tja – skitenkelt att inse/förstå, verkligen… Fyll Din persondator med så mycket ”skräp” som det går på skärmen och i datorns arbetsminne – och det blir hart när omöjligt för Dig att komma ut på nätet. Ifall Du ändå lyckas med det – så väl där så protesterar datorn på grund av brist på utrymme i arbetsminnet – och det blir överhuvudtaget ingen reda med nätbesöket.
Wåra fantastiska biologiska ElektroKemiska hjärnDatorer fungerar på åt hållet exakt samma sätt. Fyll hjärnDatorn med MaktPyramid-MaktElitNissarnas/Selmornas ”dynga” – och Din förmåga till självständigt fritt tänkande kan överhuvudtaget ej alls existera – punkt.
Så glöm historian och tänk FRITT för faen… – tänker/skriver jag nu till mig själv framför allt – samt dom av kommentatorerna ovan som ”snappar budskapet”… 🙂
Carl Norberg
Har du definierat dina hemtillverkade ekonomitermer någonstans?
T.ex. ”värdekontraktion”, det ordet låter krystat på mer än ett sätt.
Om jag tillåter mig att tolka det du säger fritt så kan det vara vettigt.
Frit översatt:
Man ska skita ut värdefekalierna efter att värdet metaboliserats i en politiker?
Rätt tolkat?
Om det är kvar något värde i fekalierna, har du nå´t fel på ämnesomsättningen.
Vá? 7:18
Äntligen en professionell bedömning av den lille trumslagarpojkens sedvanliga ordbajseri 🙂
Ser till min glädje att det finns fler saker att glädja sig över när man återvänt från den trevligt jobbiga helgen i Amsterdam.
5:56 ansvarar Nemesis Divina för att vi får ta del av det socialdemokratiksa förslaget om ”muckarpeng”. En sån genial idé är väl frukten av en gemensam förstudie av teamet Bosse Ringholm, Morgan Johansson och Berit Andnor (kanske ingick även den förnumstige herr Östros??) – en ideologisk höjdare anyway
Samtidigt önskar jag Nemesis lycka till på den ornitologiska gemenskapen i Drammen,
vet av egen erfarenhet att det brukar vara ganska gott om små hemvävda starletter i baren på First Hotel Ambassadeur vid Strömsö Torg 🙂
Det är möjligt att starletterna flockas kring torget i Drammen; annars trodde jag Nemesis största intresse vid ett ornitoligiskt symposium var att få träffa andra Dårfinkar…
Värdet utsätts för kontraktion, vilket är motsatsen till expansion.
Ägaren av den fordran vilken bildats grundat på kreditexpanderad skuldbildning, får helt enkelt betrakta sin av luft tillverkade fordran, åter bli luft.
Med andra ord så måste bankerna skriva av skulder.
Peter H 6:52
Kanske är det fler personer som förekommer på denna blogg som befinner sig i Drammen för tillfället?
Dårfinkar el. inte men någon snarlika art tillhör säkert även:
1. Vår lille husekorre och båtsman – Kachina
2. Fågel (eller fisken??) – Helena Palena
3. Musse Pigg himself – den fekaliefixerade C N
4. Peter Gabriels store beundrare – trumslagarpojken, tillika tamburmajoren SH
götenorgslullaren – ett knappnålshuvud som försöker reflektera över tillvaron. Resultatet blir därefter. 🙂
lullaren
Jag kommer alltid att värdesätta de missuppfattningar som jag inledningsvis hade om dig…
Spänn fast era säkerhetsbälten. Denna vecka kommer minsann att bli händelserik.
Nu börjar även röster höjas att ta iniativ till en ny finansiell världsordning – helt i linje med planerna.
Källa: dagens DI debattsida
solsburyhill 11:11
Din källa, artikelförfattaren på DI- debatt – Hedi Bel Habib , är ÖKÄND i Sverige sedan långt tidigare, v.g. se nedanstående. Då rörde det sig om barnomsorg/daghem.
En liten trumslagarpojke hänvisar ALLTID till de MINST trovärdiga personerna/källorna, det finns på något sätt ständigt i blodomloppet hos en sann Musse Piggare 🙂
————————————————————————————–
För några år sedan hävdade fil dr Hedi Bel Habib på DN Debatt (15/6 1994) att tidig daghemsstart skadar barn allvarligt. Som exempel tog han fallet med officeren som sköt ner och dödade sju personer. Eftersom officerens mamma var hemma tills han var nio år och han därför knappast varit på daghem var det inget bra exempel. Flera forskare protesterade också mot slutsatserna och visade att barnomsorgen i stället kunde vara bra för barnens utveckling.
Bel Habib ändrade då strategi och hävdade i en ny artikel (28/8 1994) att barnen löpte allvarliga hälsorisker, med hänvisning till olika undersökningar, bland annat studier gjorda av svenska professorer. I en direktsänd TV-debatt hävdade en av dessa att hans studier hade blivit helt misstolkade och alls inte visade det Bel Habib hävdade.
På DN Debatt 21/9 får Bel Habib än en gång i full frihet vädra sina fördomar mot svensk barnomsorg. Barn som placeras tidigt på daghem blir våldsamma och asociala, rent av kriminella, hävdar han.
Som stöd för sin tes tar han upp två studier. Den ena är från Brottsförebyggande rådet och visar en stark ökning av brottsligheten i åldersgruppen 10-15 år under perioden 1977-94. Detta kopplar Bel Habib till statistik som visar att under motsvarande period steg antalet barn på daghem också kraftigt.
Varje vetenskapsman med elementär kunskap i statistik vet att en sådan slutsats är helt felaktig. Att två händelser inträffar samtidigt i tiden behöver inte innebära att de är kopplade till varandra. Att offentligt föra fram sådana tolkningar visar bara på inkompetensen hos den som framför dem.
Bengt-Erik Andersson, Lärarhögskolan Stockholm
————————————————————————————–
Lullaren: Du har helt rätt! Ett barn behöver varken sin mamma eller pappa! Ett barn behöver bara staten och dess tjänstemänniskor!
lullaren,
Det har sedan en längre tid tillbaka framförts önskemål/krav på att uppföra en gemensam tillsynsmyndighet för finanssektorn på global nivå. Den senare tidens turbulenser på finansmarknaderna har återuppväckt dessa tankar – däribland uppenbarligen från HBH. Men, som sagt, frågeställningen är inte ny.
lullaren,
En av många av de s.k. minst trovärdiga källorna avseende gemensam tillsynsmyndighet…
http://euobserver.com/9/26784
Helena Palena 11:51
Du har vid ett flertal tillfällen påpekat att du utbildad journalist.
Tydligen är du då en värdig representant för detta skrå eftersom du tolkar mig på det sätt som du gör.
Mina egna åsikter säger jag ingenting om i kommentaren 11:36 utan jag påpekar enbart den ev trovärdighet som den berörde personen har eller inte har.
lull lull: Fatta! På bloggen är jag bloggare!
Dr Hedi Bel Habib påminner mig om de gamla gröna Läkerol-askarna. På baksidan talade sig en professor varm för pastillens undergörande förmåga att lindra alla upptänkliga halslidanden. Texten fick avsedd imponernade effekt; ”tänk, en professor!” Lika imponerande var det kanske inte längre då det framkom att lärdomsgiganten var professor i kinesisk fornhistoria eller något liknande.
Dr Bel Habib är psykolog och socialantropolog, kanske inte den rätta kombinationen för att skapa trovärdighet kring sina funderingar om världsekonomin…
Dow 9,978.36 – första gången på länge under den magiska 10,000-nivån.
Hmmm… – ProjectBlueBeam – Vad är det som är ”magiskt” i 10 000-nivån ? 🙂
En euro kostar ungefär 200 isländska kronor. Den isländska kronan tappade en fjärdedel av sitt värde gentemot euron idag.
En åsikt jag länge framfört är att Sverige måste fasa ut kronan till förmån för euron, därför att fördelarna med euron så klart överväger ett fastklamrande till den nationella valutan, som det lätt kan spekuleras emot och som därmed i princip kan bli nästan värdelös över en natt.
Kronfesten är över! Inför euron i Sverige nu, medan kronan fortfarande är stark!
Måste det bli en riktig kronkris i Sverige för att politikerna skall vakna upp och förstå allvaret i valutasituationen?
Politikerna här i Belgien är sannerligen inga ljus och idag har det varit närmast generalstrejk – igen, men de skall i alla fall ha all heder av att inte ha sänkt sig till en idiotisk folkomröstning om euron, som hade som enda syfta att gagna populistiska missnöjespolitikers politiska karriärer som tjänar på att ”Svenne” blir fattig.
Trallgöken får nog finna sig i den bistra verklighetens kalla omfamning.
Att ytterligare behöva belysa vårt nuläge för att dylika individer skall släppa greppet, det är bara för patetiskt.