Biskop tappar kräklan?

”Kritik mot biskop bakom prästavhopp” lyder rubriken i SvD den  12 november. Och det handlar inte om vem som helst utan om en äkta farisé; Biskop Caroline Krook (s).

– Nämän Herre Gud i Jösse namen, skulle Alf Svensson ha sagt.

17 kommentarer till Biskop tappar kräklan?

  1. Helena Palena skriver:

    Krook är kvinna. Det gillar inte manliga präster. Fast hon är väl också nästan man tycker jag…

  2. Helena Palena skriver:

    Jag tycker att ordet kräkla är ett mycket fult ord.

  3. soli01 skriver:

    Helena Palena – hur ska Du ha det. Är hon något mitt emellan då?
    De manliga prästerna har jag aldrig läst skulle ha något mot denna qvinna.
    Kräkla håller jag med är ett märkligt ord på en stav!

  4. Helena Palena skriver:

    soli: Dom flesta manliga präster vill inte att kvinnor ska vara på samma nivå som dom. Ja, idag finns det ju flera kön. Det är många som kommer ut ur garderoben som än det ena än det andra. Jag tror det är dags att våga kliva ut som hetero – det har ju nästan blivit onormalt.

  5. soli01 skriver:

    HP – skönt att det finns någon som talar sanningens språk.:-)

  6. Helena Palena skriver:

    Soli: Ja, du – ibland kan det faktiskt vara skönt att slå in en öppen dörr!

  7. Lennart skriver:

    Apropå Fariséer.
    Jesus sade vid ett tillfälle om fariséerna: ”Ve er, skriftlärda och fariséer, ni hycklare! Ni rengör utsidan av bägaren och fatet, men inuti är de fulla av rofferi och omåttlighet.————- Ni ormar, ni huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till Gehenna? Matt. 23:25-33
    Ian liknar Caroline Krook vid en äkta farisée. Han kanske har rätt?

  8. fairymary skriver:

    Det är inte lätt att vara den första kvinna som ”bryter igenom” i ett totalt mansdominerat yrke. Jag har …som kvinna och feminist…..lärt mig att uppskatta dessa föregångskvinnor.

    I mitt yrke var de första kvinnorna klädda som män….OK då, de hade dräktkjol men f.ö. kavaj och slips…..Dem har jag bara sett på bild.

    Mina levande förebilder hade sina egenheter och jag tror att dom behövde dessa egenheter för att kunna ”slå sig fram”…..

    1ag har träffat Caroline Krook och upplevt henne som en kvinna med stark och varm utsträlning…

    Vem är du Ian att kalla henne farisé????

  9. Helena Palena skriver:

    Mary: Det blir problem med kvinnornas intåg i allt mansdominerat om man inte gör en förklaring till det hela. Varför kvinnor varit lägre och fötryckta även i Sverige. Man måste göra ett förklarande tillägg – det vill vi Tealoger. OBS! inte Teologer – Tealoger ska det vara.

    Men något som förklarar förtrycket syns ingenting i skolan eller i media. Där finns bara ytlighet. Sanningen ska inte få komma fram.

    Jag förstår precis vad Ian menar dock. Det är något förljuget över det hela. Och det blir det ju när ingen talar klartext.

  10. fairymary skriver:

    Helena! Hur ser din klartext ut?

  11. Helena Palena skriver:

    Mary: Klartexten är för lång för en kommentar. Jag får hänvisa till den eminenta bloggen Tealogen. Där kan du i lugn och ro ta del av sånt du förmodligen aldrig läst förut.

    http://blogg.aftonbladet.se/12704

  12. fairymary skriver:

    Helena!

    Jag hittade till bloggen när jag googlade på tealog…..det ordet var nytt för mig…

    Jag har haft en period med Birgitta Onsell och Anita Goldmans Våra bibliska mödrar och en studiecirkel med ”medsystrar i anden”. Anita Goldman fick mig att förstå varför just Jesus måste vara man…..i min tanke för att balansera upp det oändligt starka ”moderliga”….som också skrämmer.

    I det mera praktiska konkreta vardags- och yrkeslivet har jag lärt mig att starka kvinnor i västerlandet inte bara har att kämpa emot patriarkatets brödraskap utan också mot avundsjuka medsystrar……Vi har mycket att lära av männen vad gäller sammanhållning i brödraskap. För mig är i dessa dagar ordet ”systraskap” mer och mer betydelsefullt.

    Varma hälsningar till dig! Roligt att du håller dig kvar i hetluften….jag tappade lite geisten efter ”debaklet” på Carl Bildts blog…

  13. Helena Palena skriver:

    Mary: Medsystrarna är värst. Det finns ingen sammanhållning. Den slås lätt sönder av första tupp som kommer. Allt för att ligga bra till hos makten. Först måse man förstå hur makten ser ut och hur den bibehålls i olika konstellationer. Sen kan man komma in på underordningen och spelet där. Intrikat så det förslår. Verkligheten är värre än både bibeln och dom grekiska dramerna. Dessvärre.

  14. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Själv har jag tänkt/skrivit en del om wår 6000-årade ofattbart förryckt idiotiskt stupida och ofattbart barbariska Teologi här.

  15. fairymary skriver:

    Ja Helena…jag håller med dig….men jag vägrar acceptera att det ska förbli så…..jag kan inte påverka mer än i min närmiljö….men det gör jag allt jag förmår…..

    De grekiska dramerna har ju sina poänger trots allt…..Lysistrate borde kunna vara en förebild….
    Om vi kvinnor visste vilken styrka vi egentligen skulle ha om vi inte lät män

    (maktens män…..det finns helt underbara män också…..t.ex. Josef)

    …manipuera oss

  16. Josef Boberg skriver:

    Jag gör så gott jag kan… 🙄

  17. fairymary skriver:

    För mig är Josef ett symboliskt viktigt namn dessutom….

    Det finns en mytisk Josef som tog ansvar för det barn han inte trodde sig vara far till….kan en man bli manligare?

Kommentera

