SJ, SJ GAMLE VÄN. TRÅKIGT ATT DU LEVER ÄN!

 

Europeiska järnvägsorganisationen CER:s rapport visar att Sverige hamnar på näst sista resp. sista plats av de 15 mest jämförbara EU-länderna, när det gäller löpande underhåll och reinvesteringar av våra spår. Och inte hamnar vi mycket högre, om man jämför med alla 27 medlemsländerna. Detta tillkännager SJ:s ordförande Ulf Adelsohn i dagens SvD. Han ber de resande om ursäkt för allt oursäktligt schabbel som utmärkt SJ och det medskyldiga Banverket.

Adelsohn konstaterar också att ”det här har misskötts i decennier”. Jag undrar vad SJ-ordföranden och verkställande direktörer, kommunikationsministrar  m.fl.(Adelsohn var själv en sådan!) har svarat på kritiken under dessa decennier. Det vet vi alla utan att behöva slå i hävderna.

Dagens järnvägsspår är i princip 140 år gamla och mellan Stockholms Central och Slussen passerar idag 500 tåg mot 10 tåg annu dazumal. Det kan alltså konstateras att vi i Sverige är mycket duktiga på att tillverka stål. Och lika dåliga på att underhålla järnvägar.

PS.  Jag hörde en kort kommentar från den kvinna som av okänt skäl utnämnts till chef för Banverket. Jag hade svårt att tro mina öron. Reportern också, som barmhärtigt avbröt intervjun…DS

37 kommentarer till SJ, SJ GAMLE VÄN. TRÅKIGT ATT DU LEVER ÄN!

  1. Carl Norberg skriver:

    Ulf Adelsohn om någon borde ju känna till att detta har misskötts, vilket i sig givetvis är en ren parodi på allt vad seriös samhällsbyggnad borde innebära.

    Annars borde som sagt fler chefer inom stat och Kommun läsa boken ”I motgång kliver ledaren fram”
    Av Eva Braf Norberg Liber förlag.

  2. elisabethloven skriver:

    Carl Norberg gör reklam för en bok av Norberg. Borde inte Ian bli smått irriterad av denne Carl Norberg som
    som använder hans blogg som vore den hans egen. Han borde öppna en egen blogg för sitt ordbajseri.

    Tyvärr har Ian tappat läsare pga av denne Norberg. Jag och flera andra har sagt varandra att kommentarerna är det ingen idé att läsa

  3. Carl Norberg skriver:

    Hur vet du då att jag tyckte att man bör läsa Ewas bok.

  4. Carl Norberg skriver:

    Och att ni fåntrattar med olika obskyra uppfattningar om verkligheten byter pseudonym, spelar nog en mindre roll för fler än vad ni tror. Ni är ju trots allt åerkommande lika många… som dessutom uppger att ni har kontakt utanför denna blogg.

    Jag vet dock att det finns ett antal som i alla händelser är fler än vad era pseudonymer är, som följer det jag skriver på de sidor som jag vistas på.

  5. Stygge Sigge skriver:

    Banverket–hohohoho! Vad in i allra glödhetaste he…e kan den inkvoterade generaldirektören och iranskan Minoo Akhtarzand om järnvägar???

    Arma fosterland!

  6. Ian Wachtmeister skriver:

    Jo, jag tycker faktiskt att Du har gått för långt Carl Norberg. Folk blir trötta av att se alla dessa inlägg som i allmänhet inte har med saken att göra. Använd Din egen blogg, tack!
    Annars tvingar Du mig liksom andra bloggare att censurera, vilket jag hittills avstått ifrån.

  7. Lasse Henriksson skriver:

    Upp till bevis nu, Carl Norberg, när du har fått en fair chans av vår bloggvärd.
    Visa att du är karl för din hatt!

  8. Allemand skriver:

    ”Här är Carl Norbergs bloggar”

    Bra, må han stanna där för evigt.

  9. carlnorberg skriver:

    Det verkar väl tråkigt att denna blogg helt skall avstanna…

  10. Roberth Ström skriver:

    Sossarna har verkligen satsat på järnvägarna…..
    Lika illa med svenska vägar undrar var alla skattekronor tar vägen

  11. Torbjörn skriver:

    Först: Please, vad sa iranskan som var så pinsamt? jag missade det.

    Vi kanske kan överföra det amerikanska uttrycket ”Only in America” till ”Only in Sweden”. Här finns ju inga gränser hur långt man kan nå. Speciellt om man tillhör rätt grupp, etnicitet eller kön. Här finns förresten inga gränser överhuvudtaget. Only in Sweden.

    Jag trodde budskapet från våra makthavare är, att det inte spelar någon roll, vad man heter, eller vem man är. Tydligen gör det det.

    Att järnvägen i Sverige är så eftersatt, är en av de mest angelägna frågorna, att ta itu med. Järnvägen är enormt viktig, och det bästa transportmedlet vi har. Tyvärr har det inte funnits tillräckligt med pengar genom åren, att göra de satsningar som är nödvändiga.

    Höghastighetsjärnväg borde ha varit en realitet redan för 25 år sedan i vårt högteknologiska land. Och då menar jag en separat dubbelspårig järnväg, liknande TGV och Shinkansen, med tåghastigheter på 350 km/h eller högre.

    Vad gjorde man istället? Byggde om vissa banavsnitt lite, samt tog fram X2000-tågen som vaggar och gungar sig fram genom landskapet. För att spara pengar. Vi vet ju att det finns områden, speciellt ett, där budgeten är obegränsad.

    Att bygga höghastighetsjärnväg kostar ca. 1 miljard kr per mil. Det gör en kostnad på totalt ca 200 miljarder på sträckorna Sundsvall-Stockholm-Malmö, Stockholm-Göteborg och Göteborg-Malmö. Det är troligtvis mindre än vad invandringen kostar på ett år. Men, politikerna har bestämt sig att göra U-land av Sverige istället.

    Allt hänger ihop.

  12. Ingeborg skriver:

    Ang. SJ.
    Det har varit problem med SJ så länge jag kan minnas. Jag är 70 år nu. På 50-talet kunde det ta en timme från Södra station till Centralen och när vi började närma oss Centralen fanns det vissa som försökte öppna dörrarna och gå av innan tåget stod på Centralen. Jag överdriver inte. Att passa tider var omöjligt då man kalkulerade med SJ.

  13. soli01 skriver:

    Detta med hastighetståg som någon här ”poppade” för är väl inte det viktigaste nu utan de styrande ska satsa mera på underhållet av befintliga spår. Det kostar ju skjortan att bygga ut och nu med det stora infödet av invandrare till landet måste detta gå före.🙂
    Vi måste inse att vi inte är något världssamvete och nu strama åt all invandring till landet under en period i alla fall.
    Tittade på tv 4 den 28/2 gällande Rinkeby och vad har vi ställt till med? De som vill inordna sig i vårt sätt att leva här motarbetas genom misshandel och dödshot. Hur det har blivt – en liten stat i staten!? (Går att se programmet i efterhand på tv 4)

  14. Gunnar Arnkvist skriver:

    Jag är också nyfiken till tusen, på vad chefen för banverket skall ha sagt.

  15. Josef Boberg skriver:

    Näringslivets produktivitetsutveckling är ju ej så lysande heller precis.😥 – tycker Josef B.😉

  16. Maja Dacke skriver:

    Men hallå – vad ska vi med SJ och Banverket till?

    Om X antal år måste vi sälja rälsen för skrotvärdet för att klara ekonomin. Och har vi tur blir banvallarna utmärkta kamelleder genom Sverige.

    Har jag rätt eller har jag rätt?

  17. Torbjörn skriver:

    I Japan, där man satsar på framåtskridande, dvs lägger pengarna på att utveckla landet, istället för att avveckla det som här i Sverige, har man redan passagerartrafik i hisnande 500 km/h. Sedan detta filmklipp gjordes har passagerartrafiken med maglev-tågen kommit igång. Chefen för Japan Rail verkar dessutom kompetent. Något att tiita på för SJ och banverket?? Nej, vi ska ju bara vara bäst på jämställdhet.

  18. En vanlig svensk skriver:

    Var finner jag intervjun med Minoo Akhtarzand (generaldirektörskan på Banverket)?

    Ian måste synas mycket mer i TV. Det är (högst sannolikt) alltför få Svenssöner och -döttrar som hittar till denna blogg.

    Jag hoppas sannerligen att Ian & Leif fixar det hela så att valet 2010 innebär en rejäl förbättring för Konungariket Sverige.

  19. halvinv skriver:

    Likt Ingeborg ovan har jag under många år följt SJ:s bravader.
    Vi gamla minns politruken Lars Peterson som tydligen ”fick” GD-skapet för SJ i förläning av Partiet utan kunna ett sk-t om järnvägar eller ekonomi.
    Jag såg tågen mot Stockholm passera den järnvägsknut jag då bebodde med allt färre passagerare ombord, ofta bara 5-6 st.
    Det enda Lars P kunde var att höja priserna! Vi går med förlust, höj priserna! Förmodligen satt det i ryggmärgen sen Partitiden för så gjorde man då. Det fann ju dessutom inga alternativ för långresor till rimligt pris, flyga kostade ju då skjortan. (Sthlm-London lär fö ha varit världens dyraste flygresa räknat/km, pga SAS-monopolet! 7000:- )
    Sen blev en avdankad näringlivsdirektör GD och sänkte priserna och tågen började gå (knök)fulla igen.. Enkel Sthlm drygt 30spänn på lördagar..
    Så vad i h-e sysslar man med på SJ?
    Har försökt ta reda på en del men det är svårt..
    Nåpgon talade ”effektivare styrsystem” så man kunde få in fler tåg på samma bana. Nåt hänt??
    Något måste vara kapitalt fel i järnvägens systemuppbyggnad när det kan löna sig med en chaufför per 30ton last med lastbil men det går nätt ocj jämnt ihop sig med en förare på loket och 40-45 vagnar á 30ton st bakom???

  20. Kachina skriver:

    ”Något måste vara kapitalt fel i järnvägens systemuppbyggnad när det kan löna sig med en chaufför per 30ton last med lastbil men det går nätt ocj jämnt ihop sig med en förare på loket och 40-45 vagnar á 30ton st bakom???”

    Det har jag frågat i mer än tjugo år och ännu inte fått något svar. Logistik, någon?

  21. Kachina skriver:

    Alltså, systemet med lastväxlarflak är redan utbyggt på lastbilarna. Det är bara att ställa två flak på en järnvägsvagn och,…..

  22. Per F skriver:

    Om SJ är ointresserade av en godstransport
    så lämnar dem ett prisförslag som gör det
    billigare på bil.

    Och ointresserade är de allt som oftast
    utom av det extremt största fraktuppdragen.
    Det var iaf det sades mig av person som b.l.a
    var lokförare och entreprenör.

  23. carlnorberg skriver:

    Underskatta inte monopolistföretagens roll som maktförmedlare och därmed skapare av konstgjorda marknader.

  24. make my day skriver:

    nu har socialisterna även lagt beslag på denna tråd

    carl norbergs spin doctor per f förnekar sig aldrig

    han tar varje tillfälle att visa upp sina stora kunskaper på olika sätt

    här ovan ger han ett exempel på en lokförare som skulle ha full insikt i SJ:s prissättningsmodell

    ungefär lika troligt som om en av SJ:s administrativa tjänstemän skulle uttala sig om en lokförares vardag

    men har man under många år fungerat som bandhund åt carl norberg kan man ju inte vänta sig annat

  25. Arne H. skriver:

    Bandhundar skäller det vet vi men att kalla någon för bandhund tilltalar inte någon förmodar jag. Min erfarenhet av att man vill tysta ned folket eller beskära vår åsiktsfrihet och dito yttrande är an kamp i sig som vi alla borde deltaga i och det gör vi med våra kluvna åsikter. Med kluvna åsikter menar jag med att vi inte fullt ut kan hålla med varandra och än mindre med våra belackare.
    Jag envisas med ett det råder mycket okunskap hos gemene man och jag själv har mina brister det vill jag inte förneka, så vad göra, jo lyssna på det sunda förnuftets talan. Till min glädje har alla ett spår av sunt förnuft här och min förhoppning är att vi bygger upp den till en plattform att stå på och varför det? jo vi får ett trevligt klimat och även höjer vi vår respekt mot varandras åsikter som jag ser dessutom som en demokratifråga. Om det dök upp en Nazist här med sina ideala åsikter, så skulle jag inte förbanna honom/henne för det, jag skulle däremot kräva av person i fråga ”varför dessa åsikter” vilket jag inte gör med folk med något sundare åsikter, om vi andra nu har så sunda åsikter som vi kan skriva under på” alla gånger.

  26. carlnorberg skriver:

    Bra Arne H.

  27. Per F skriver:

    makeup

    Jag vidarebefordrade dennes uppfattning och vägs valfritt efter det, jag har inte ensamt
    fulla ansvaret i din eller andras tolkningar.
    Något om att denne person sitter med alla
    kalla fakta sade jag inget.
    Inte han heller, när det sades för den delen.

    Han sade sig ha varit med och utvecklat ett
    skydd för vagnarnas bromsar och blev
    väldigt motarbetad.
    Av den grupp eller avdelning som var satt
    att lösa problemet med isbeläggning på
    bromsskivorna.
    De hade uppfattat att deras jobb var att
    existera som tillsatt grupp.
    Allt enligt egen utsago och själv vet jag
    varken om historien eller problemen
    någonsin existerat.

    Vilket jag inte på svenska eller
    annat språk uttryckt heller,
    måttlig läskunnighet och läsförståelse
    duger för att se det.

    Och makeup, är det begåvat i något avseende
    att först konstatera någons stora kunskap
    och sedan avfärda det som onyttigheter?

  28. peerpede skriver:

    Ha ha ”Maglevtåg” leksakar för neards, ligger det en hundskit eller en ölburk, blåsas den upp och krossar antagligen något fönster…

    Varför är detta landet bäst i världen på nepotism, medelmåtta och har en självbild av obeskrivbar storhet?

  29. Jerry skriver:

    …nu har visst nysvenskarna hittat hit med sina inlägg på bruten svenska.

  30. Torbjörn skriver:

    Maglev-peerpede:

    Vi ska inte tro att vi är nå´t. Varför ska vi ha så´n skit som maglev-tåg. Japanerna ska inte tro att de är nå´t, varför ska de ha så´n skit som maglev-tåg.

    Det kallas jantelag.

    Du skall inte tro att du är något.
    Du skall inte tro att du är lika god som vi.
    Du skall inte tro att du är klokare än vi.
    Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
    Du skall inte tro att du vet mer än vi.
    Du skall inte tro att du är förmer än vi.
    Du skall inte tro att du duger till något.
    Du skall inte skratta åt oss.
    Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
    Du skall inte tro att du kan lära oss något.

    Är det något vi är bäst på i Sverige så är det just det. F.ö. så ligger det inte hundskit och ölburkar på marken i Japan. Du har nog förväxlat Japan med något degenererat land i väst. Kanske Sverige??

  31. Anders skriver:

    Jaså, nu har dom hittat hit också! Alla invandringsfientliga, kvinnofientliga människor som inte förstår att vi lever i världen. Någon som har hört talas om inavel? Är järnvägen en svensk uppfinning, t ex?

  32. Arne H skriver:

    Anders förespråkare du ett kollektivt landsförräderi?

  33. Arne H skriver:

    Anders

    Din idol vill säga dig något.

    http://expo.se/2003/48_169.html

  34. Torbjörn skriver:

    Anders:

    I Sverige är den det. Medan du funderar på sakenkan du roa dig med lite pausmusik, och ta en titt på vad som håller på att hända i europa. Jag vet inte om du förstår det, men samma sak sker i Sverige och övriga europa. Vad har inavel med saken att göra? Är svenskarna ett inavlat folk menar du? Jag trodde såna som du, inte tyckte att vi är ett folk överhuvudtaget.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: