IPCC:s tunga skuld

Jag citerar ur Svensk Linje 4, 2009: ” Det är tydligt att det politiskt ställda kravet på konsensus inom vetenskapen har varit förödande. Problemet är inte att FN:s klimatpanel är inkompetent, utan att den saknar konkurrens. Kanske är det dags att ersätta den allsmäktiga panelen med en åsiktsneutral, transparent och mindre politiserad forskning utan de tydligt auktoritära drag som präglar dagens IPCC?  Det är i varje fall vad en av världens mest citerade klimatforskare, Mike Humle, nu förespråkar. Klimatvetenskapen är för viktig för att lämnas åt ovetenskapliga politiker.- Kanske borde vi främst diskutera klimatforskningens, inte klimatets, framtid.”

Ett försiktigt, men tydligt fraserat inlägg, där skandalen darrar under den lugna ytan….

71 kommentarer till IPCC:s tunga skuld

  1. allemand skriver:

    Va, ingen Thomas Palm ännu?

  2. Carl Norberg skriver:

    Ian, det är trevligt att se andra ta bladet ifrån munnen med förståelsen om att makten saknar politisk färg och alltid främst verkar för den egna nyttan.

  3. Tim Danielsson skriver:

    Det är alltid bra när någon säger ifrån och ifrågasätter den rådande strukturen. Tyvärr är det alldeles för sällan.

  4. Gibson skriver:

    Om ingen sätter stopp för vansinnet kan vi om 50 år läsa om att FN inbjuder till det 11:e klimatmötet, denna gång åter i Köpenhamn. Då kommer dignitärer från jordens alla hörn återigen till Kastrup i privata plan för att därefter färdas i limousiner till
    sina sviter på de femstjärniga hotellen för att umgås samt äta och dricka gott samt säga meningslösa saker under den korta tid de vistas på mässområdet.
    Den enda skillnaden man kan se är att de prostituerades fackaförening i Köpenhamn ej bjuder på ”1:a omgången” som vi ju kunde läsa om att de gjorde vid det beryktade meningslösa mötet år 2009.

  5. Gibson skriver:

    Tillägg till min kommentar 11:43

    Gratis sex till klimatmötets deltagare. Det är de danska sexarbetarnas motdrag mot Köpenhamns kampanj mot prostitution.

    Hela artikeln:
    http://www.hbl.fi/text/utrikes/2009/12/4/w40659.php

  6. Helena Palena skriver:

    Jag har bloggat om Fred Goldberg. Han vet vad som gäller. Han ses som en säkerhetsrisk av Reinfeldts klimatansvarige!!! Bara det! Goldberg forskar om Solen och hanvsströmmarna och kan det här. Det är han och andra i hans gäng som borde åka runt som Al Gore och mässa. Sprid sanningen!

    http://parnassen.wordpress.com/2010/01/06/fred-goldberg-har-ratt-nu-blir-det-kallare-det-har-solen-bestamt/

  7. Gibson skriver:

    Visst är det antagligen så, Helena!

    Det finns f.ö. en svensk professor och solforskare nere i Lund (har glömt hans namn) som jag har lyssnat på och han låter väldigt övertygande.
    Men solen är ju gratis för alla och därför kan/vill
    inte våra lyssna på det örat för då kan dom ju inte belasta oss med straffskatter inom ”klimateriet” som dom gör nu.

  8. Gibson skriver:

    rättelse 1:12, rad 3

    …… därför kan/vill VÅRA POLITIKER inte lyssna på det örat …..

  9. Helena Palena skriver:

    Gibson: Visst! Och skatter och avgifter ska vi pröjsa på allt. Herregud! Skatt på att andas!!!!! Henrik Svensmark är också en bra forskare. Alla som inte får synas i media är bäst skulle jag tro.

    Tänk alla politiker som lever under denna bluff! Undrar hur Reinfeldt & Co ser ut när sanningen går upp för dom? Men dom har nog inte råd att låta poletterna ramla ner. Man måste spela spelet för att få vara med.

    Stavas polett med ett eller två l?

  10. Gibson skriver:

    Med två l – alltså pollett.

    Men jag blev så osäker att jag först måste konsultera SAOL 🙂

  11. mrmhalland01 skriver:

    Helena,

    Jag är övertygad om att Reinfeldt och alla andra politiker vet vad det handlar om, men som sägs här ovan, detta är det nya maktmedlet.

    Om man tittar på länder där religionen spelar stor roll i styret av landet, kan jag inte hitta ett enda land som ivrigt förespråkar miljöhotet.
    De behöver inte det, de utövar makt på folket genom religionen.

    I vår del av världen där inte religion spelar så stor del för de flesta måste man hitta på något annat att skrämma upp folket med.

  12. Helena Palena skriver:

    Gibson: Ja, ibland infinner sig Alzheimer light!

    mrhalland: Ja, klart det är så. Men jag skulle vilja se uppsynen på makteliten om Solen skulle slockna! Snacka svart det skulle bli! Och kallt!

  13. Carl Norberg skriver:

    Nu börjar det verkligen att ta sig på denna site, och det är nära nog mer glädjande än någonting annat.

    Utifrån den gemensamma nämnaren som på denna sida tycks kunna bli att klimatfrågan främst är en banal maktfråga vid närmare särskådning, så kan jag garantera att mönstret för flera av andra frågor kommer att utkristallisera sig ganska omgående, för politiker är bara människor.

    Själv måste jag säga att det är i princip pinsamt oskickligt av mig att inte här söka mig fram denna väg tidigare, jag borde exemplevis bara genom att studera mina anhörigas inställning kunnat räkna ut vilken väg som borde ha högst framkomlighetschans.

    Alltså istället för att tjata på om banker och så vidare, så borde jag istället ha lagt mera kraft på att belysa vad miljörörelsen egentligen innebär, precis som religionen eller vilket annat argument som används för att uttrycka makt.

    Sedan när tanken väl har blivit väckt så går det tämligen snabbt att påvisa hur även andra aspekter av tillvaron innehåller principiellt liknande förhållanden, eftersom politiker faktiskt bara är människor, och som människor lika mycket värda, och även som politiker oavsett färg inte sällan lika värda…

  14. mrmhalland01 skriver:

    Det är väl det som kommer att hända om vi inte tillåter det livsavgörande CO2 få förekomma.

  15. mrmhalland01 skriver:

    januari 12, 2010 kl 3:22 e m
    Var ett svar till Helena.
    carlnorberg kom emellan.

  16. Gibson skriver:

    Helena

    Off the record men . . . . . . . detta är i alla fall glädjande men vi får väl vänta med applådåskorna fram till dess vi ser vem som utreda FN- organet 🙂

    ”FN:s världshälsoorganisation, WHO, ska utreda sin egen hantering av svininfluensan A/H1N1 efter kritik om att organisationen överdrivit riskerna av sjukdomsutbrottet.”

    http://www.svd.se/nyheter/utrikes/who-granskar-influensalarm_4076945.svd

  17. Carl Norberg skriver:

    Gissa varför aldrig staten som annars är så måna om det svenska anseendet gör någonting åt ”dumme Schweden”, när vi är en minst sagt framstående nation av innovatörer i förhållande till vår storlek.

    Eller varför det finns så många länder som inte litar på Sverige, samtidigt som vi indoktrineras med att vi är någon form av världssamvete, fast det ideligen framkommer att vi säljer vad som helst för pengar.

  18. Carl Norberg skriver:

    Det blir självutredning, som vanligt.

  19. Gibson skriver:

    Carl

    Två korta frågor:
    Vad skulle staten göra?
    Nämn några av ”många länder” som ej litar på Sverige!

  20. Helena Palena skriver:

    Gibson: Svinbluffen seglar i samma dimension som klimatpoffen! Man kan till och med se dom när dom flyger där uppe till allmän beskådan! Ha, ha, ha…. Sicken blås! Det finns tydligen hopp för världen i alla fall!

  21. Gibson skriver:

    Och vad menar du med ”sälja vad som helst för pengar”?

    Du vill antagligen EJ att vi (Sverige) skall vara en ledande utvecklare av stridsplan.
    Jag tycker att vi inte skall vara ett ”världssamvete” (som du själv skriver här ovan) utan vi ska naturligtvis vara med och försöka göra goda affärer i syfte att stärka vår ekonomi!

  22. Helena Palena skriver:

    Gibson: Kollade din länk!

    ”Enligt Chaib kommer WHO:s utredning att offentliggöras för alla och utföras av oberoende utomstående experter. Av vilka och när uppgav hon dock inte.”

    Utomstående experter! Tror jag inte för en sekund på! Margaret Chan som ensam bestämde i juni 2009 att hela världen skulle skattskrivas – förlåt vaccineras – tog inte själv sprutan. Maggan bangade ur. Men på journalisternas frågor lät hon sig injekteras till slut den 30 december. Undrar om hon har skvalen i kroppen nu? Tror inte det. Det är bara svenskarna som hade det i sitt vaccin. Inte amerikanarna i alla fall. Vis av tidigare skador som det som hände 1976 och Gulf-syndromet.

  23. redaktörn skriver:

    Det spelar nog mindre roll om klimathotet existerar eller ej. Poitikerströmmen har redan bestämt sig för en riktning och alla letar nu bara efter hur de kan utnyttja strömmens inneboende kraft till egen vinning. Vem vågar tro på framgång genom att simma motströms?

  24. Carl Norberg skriver:

    Det blir väl till exempel de länder som uppenbarligen kände sig lite blåsta av Sverige efter WW2, eftersom du ju inte synes ha ändrat den uppfattningen i någon nämnvärd utsträckning. Vidare så har väl knappast Norge något mera utpräglat förtroende för Sverige och inte heller Danmark.

    Och det är nog inte så mycket en fråga om vad regeringen borde göra som en fråga om vad de absolut inte borde göra.

    Och att under fredsflagg vara vapenkrämare synes bra kortsiktigt, bortsett ifrån det faktum att vapenindustrin har en mycket begränsad utvecklingspotential i och med att när vem som helst kan döda alla andra så kommer hotet om våld att tappa sitt värde. Och så där väldigt komplicerat är det ju inte mera att för envar att skapa stor förödelse om man så önskar.

  25. Carl Norberg skriver:

    Att göra goda affärer är en mycket tveksam begreppsform.

    Att exploatera Coltan med hjälp av barnarbete och krigsherrar till Ericssons biltelefoner i Kongo, och sedan smuggla Coltanet till Sydafrika och betala det Sydafrikanska JAS affärerna med detta Coltan, det är ju förvisso en mycket lönsam affär, men jag vill nog ändå påstå att det finns ytterligare perspektiv på detta som inte är fullt så tilltalande.

    Att HM fabrikerna har barnarbete är väl egentligen bara en annan vers på samma melodi.

  26. Carl Norberg skriver:

    Jag vill inte bråka med vår bloggvärd, men jag är helt säker på att han kan en del om detta tema, och jag är fullt övetygad om att hans humanism fått sig en pånyttfödelse i och med insikterna om de många bristerna i systemet, och detta i förhållande till vad systemet egentligen har syftat till.

  27. Gibson skriver:

    Ja du Carl, med fog kan man påstå om dig att ”ränderna går aldrig ur” 🙂

    Du är enastående . . . . . . . . . . . sätt ner fötterna på marken🙂

  28. Carl Norberg skriver:

    Sedan skall jag visst erkänna att jag underlåtit att kontrollera bloggvärdens förehavanden närmare på västbanken, av det skälet att jag tycker rätt bra om honom och därför inte vill veta mera precist.

  29. Carl Norberg skriver:

    Om att sätta ned fötterna på marken innebär att acceptera exploateringen av individer för vinstnytta, så ser jag faktiskt inte riktigt skillnaden iförhållande till att jag i kraft av högre våldspotential bara skulle ta mig rätten att göra vad som faller mig in.

  30. Carl Norberg skriver:

    Men förklara gärna mera precist hur du menar i detta, och varför du anser att jag svävar i det blå? (röda)

  31. Carl Norberg skriver:

    Jag inser att alla människor aldrig kommer att bli fullkomliga, men jag anser inte att detta är skäl nog att underlåta att försöka göra människan bättre.

  32. Gibson skriver:

    Carl,

    Jag har sagt det tidigare och jag upprepar gärna.

    Det båtar föga att diskutera med en extremist eller konspiratör. Alla som läser vad du nyss skrivit förstår säkert vad jag menar.

    Du måste ha fått en Lidnersk knäpp – fast tvärtom!
    Försök anpassa dig till verkligheten. Nu förstår jag ännu bättre att inte ens sossarna vill ha dig i famnen🙂

  33. Carl Norberg skriver:

    Nej visst, och detta kan ju möjligtvis bero på att det även inom SAP finns de som inser att jag skulle innebära rätt påtagliga förändringar.

    Och jag vill som sagt veta vad du mera precist menar med att anpassa mig till verkligheten?

    Och jag förstår allvarligt talat inte vad du menar med att du inte kan anföra sakargument då detta inte skulle löna sig.

  34. Gibson skriver:

    eom my dear Sir Charles🙂

  35. Carl Norberg skriver:

    Vilket nog kan tänkas skapa en del tankar hos några.

  36. Claes-Göran C skriver:

    Hej Ian, måste gratulera dig för din underbart roliga och tänkvärda bok ”Rebellerna” som jag precis läst.
    Passar bra med ditt inlägg om IPPC. Har själv varit klimatskeptiker i snart två år nu.

    Här verkar det vara en tvåvägs-kommunikation mellan
    Carl Norberg Och en Gibson.
    Vila fingrana ett tag nu va.

  37. Carl Norberg skriver:

    Clas-Göran är du bloggpolis, trevligt!

    Sådana brukar inte sällan röna en mycket omedelbar och påtaglig uppskattning av det gängse auditoriet.

  38. allemand skriver:

    Håller med Claes-Göran, det verkar vara en lekstuga mellan några få personer som skriver osammanhängande goja.

  39. Gibson skriver:

    Då hoppas vi att allemand och Claes- Göran kommer att vara flitiga kommentatorer på denna blogg och bidra till ett omväxlande händelseförlopp utan sammanhänganded goja🙂

    Nykomlingar som genom sitt allra första eller bland sina första kommentarer agerar som oomkullrunkelig trådpolis brukar ganska fort gå upp i rök av någon egendomlig anledning.

  40. Carl Norberg skriver:

    Ja redan omgående står det ju var och en fritt att konstatera att i sak så tycks ju det nyvunna ordningsministeriets representation ha högst begränsade argument att tillföra.

  41. mrmhalland01 skriver:

    Carl,

    Jag är lite spänd på hur du ska formulera dina tankar kring valutamängd etc. i termer av maktutövande på folket.

    Jag inser att det tar en stund att ens för en själv formulera sig i nya banor, men, väntar med spänning.

  42. Carl Norberg skriver:

    Detta kan du väl ändå inte mena att du inte redan har förstått???

    Ekonomin som styrmedel och instrument för maktutövning torde väl vara det ämne jag tjatat mest om, så jag antar att du antingen är ironisk eller lägger upp en fälla för de nyankomna.

  43. Carl Norberg skriver:

    I korta ordalag kan det väl beskrivas som att valuta bildas mot skuld, och endast den som är utan skuld är fri, varför den ökade penningmängden utslaget över befolkningen ovillkorligen innebär en minskad frihet och ökad skuldsättning.

  44. mrmhalland01 skriver:

    Nåja…jag väntar gärna någon dag.
    Den var inte så bra…
    Citat av Persson passar dig inte.

    Jag trodde du menade allvar när du sa att du skulle finna nya sätt att formulera ditt budskap och att detta skulle belysa olika maktmedel och hur de kan nyttjas.

  45. Carl Norberg skriver:

    Jodå jag menar allvar med det jag skrev, och jag kan visst beskriva valutainstrumentets roll för maktutövandet med avseende på den betydelse som rätten att skapa valuta har för samhället i detta.

    Men då blir det som sagt lite längre drapor som bekant.

    För övrigt så är Trocadero med is och semlor en underskattad kombination.

  46. mrmhalland01 skriver:

    haha….
    När jag väl kommer hem till mitt fosterland framåt helgen ska jag prova denna kombination🙂

  47. allemand skriver:

    Jaha ja, det tog en stund för mig att räkna ut syftet med allt tjafset från samma personer, men det beror väl på att jag är dum i huvudet. Naturligtvis handlar det om att sabotera en blogg som kunde vara intressant om den inte förstördes av en egenskapad elit.

  48. mrmhalland01 skriver:

    allemand :

    Häng med…
    Här pratar alla med varandra.
    Några föredrar att prata om ämnet bloggvärden angivit, andra föredrar att prata om debattörers person.
    För det mesta med glimten i ögat.

  49. Ian Wachtmeister skriver:

    Så trevligt och givande det vore om de som lämnar kommentarer kunde hålla sig till ämnet…Har ni glömt vad det var, så gå tillbaka tíll inlägget!

  50. mrmhalland01 skriver:

    Bäste Ian,
    Jag tror aldrig du sett ett inlägg på denna blogg där debattörerna håller sig så strikt till ämnet.
    Ett tag trodde man ju nästan att alla var sams 🙂

    Fast…det är ju inget självändamål..debett blir intressant först när det finns olika åsikter..

  51. Carl Norberg skriver:

    Efter att ha konstaterat ämnets uttömdhet kan ingen förväntas avbryta kommunikationen med yttrandefriheten bibehållen intakt.

    Så länge kommentarsfunktionen existerar så kommer interaktionen mellan kommentatorerna att vara mer tidsaktuell än grundinlägget.

  52. Carl Norberg skriver:

    Fast å andra sidan när alla blir sams så dyker det inte sällan omgående upp nya friska signaturer…

  53. allemand skriver:

    Det kanske det gör om du slutar ordbajsa.

  54. Gibson skriver:

    Jag hoppas på livlig fortsatt debatt enl. de riktlinjer som vår bloggvärd önskar.
    Good luck alla flitiga nya och gamla kommentatorer!

  55. Carl Norberg skriver:

    På tal om vädret så skrattas det gott idag åt Sophie Stenbeck som i en artikel i DI både uttrycker att hon har ett mycket stort hjärta och ägnar sig åt välgörenhet för att nyansera bilden av sin far. Vidare konstaterar jag att artikelns kommentarer är censurerade så att 36 av 78 kommentarer återstår, jag vill både påstå att det mesta går att utläsa ur detta och att Frk Stenbeck grovt underskattar omvärldens intellekt.

  56. soli01 skriver:

    IPCC ufrågasätts nu av många forskare. Detta är väl känt, men får tydligen inte plats i våra tidningar och tv på ett opartiskt sätt. Man slukar allt IPCC hävdar med hull och hår. Bedrövligt!
    http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/14/bevisen-mot-ipcc-hopar-sig

  57. mrmhalland01 skriver:

    IPCC bedriver ju ingen egen forskning, de utvärderar ju forskningsresultat, men, hur väljer man ut vilka forskningsresultat som ska ligga till grund för utvärderingen ?

    Någon som vet ?

  58. soli01 skriver:

    mrmhalland01 – verkar som forskarna, som förser IPCC med material, inte har rent mjöl i påsen. Hört talas om Climategate – manipulerade data?
    Verkar som IPCC inte ifrågasätter sina uppgiftslämnare trots att det framkommit att resultat inte varit korrekta. Finns inte en risk för inaval mellan IPCC och forskarna?

  59. Carl Norberg skriver:

    Man kan gå ifrån andra hållet avseende detta.

    Man kan konstatera att Tony Blair av någon anledning tyckte att det var viktigt att omgående få till stånd hårda regleringar avseende miljön, alltså omgående i Köpenhamn, och att han uttryckligen sade att man inte skall ta hänsyn till att forskningsresultaten var motstridiga.

    Vilket helt uppenbarligen implicerar att det inte är miljön som är det drivande i denna fråga!

  60. tintin23 skriver:

    Här var´e fart och fläkt från alla nykomlingar med viktiga synpunkter🙂

  61. Carl Norberg skriver:

    De kanske antingen läser eller skriver mycket långsamt? Båda?

  62. Kachina skriver:

    Follow the money. Forskare är idag en av de största grupperna inom yrket prostituerade. De måste få nya anslag till nästa års familjebudget.

    Därför är potatis ena dagen farligt, varpå potatiskonsumtionen störtdyker, nästa dag är pasta farligt varpå konsumtionen störtdyker och försäljningen av potatis ökar.

    Var inte ett svin, men ät som en gris. Alltså, allt som går ner. Det vårt biokemiska raffinaderi inte vill ha kommer ut med avträdet.

    När det gäller klimatbluffen är det förbluffande att det bara är politiker som går på den. (Snart får vi se vilken väg pengarna tar). Vi andra VET på basis av vår kollektiva kunskap sedan tusentals år, att vi är inne i en klimatförändring, men att den INTE beror på CO2 utan på cykliska faktorer i solsystemet som vi inte har någon som helst möjlighet att påverka.

  63. tintin23 skriver:

    Tänk vad rätt Byskefarbrorn kan ha om han bara vill!
    Hurras för dig denna dag🙂

    Och betr. vår vänsälle Carl vill jag påstå att denna blogg antagligen skulle självdö om han inte var med och jämt och ständigt bidrog. Även om det mesta han skriver är mindre genomtänkt är grabben en frisk fläkt
    jämfört med dom enstaka nya surkarter som dyker upp för att sedan omgående försvinna.

  64. Carl Norberg skriver:

    Jag tackar givetvis för de vänliga orden, samtidigt som jag vill slå ett slag för att det rimligtvis inte kan vara på det viset att det politiska skrået är det allra minst insiktsfulla i samhället, även om detta i förekommande fall emellanåt kan misstänkas.

    Vilket implicerar att det nog trots allt ändå finns vissa politiker med insikt om tingens verkliga ordning i detta, och som därav med visst fog kan misstänkas för att spela med både dubbel och trippel agenda, och som inte har det minsta egentliga intresse av det uppgivna syftet med sitt politiska värv, utan som i princip helt och hållet ägnar sin politiska gärning åt helt andra syften.

  65. Kachina skriver:

    ”….utan som i princip helt och hållet ägnar sin politiska gärning åt helt andra syften.”

    Tyvärr är det alltför många som ser politiken som ett sätt att få hög lön utan att anstränga sig.

  66. Carl Norberg skriver:

    Och det är väl således där som förändringsarbetet måste påbörjas, och primärt blir väl då uppgiften att implementera insikten om detta i partisystemen.

    I detta finns en klar fördel med att stå på botten, man kan nämligen inte komma längre ner.

  67. Carl Norberg skriver:

    Det är ju nämligen inte alldeles säkert att alla i alla partier är lika begeistrade över denna idé, även om de naturligtvis är tvungna att hålla med om detta.

  68. Kachina skriver:

    Ideologi (Platons idévärld) har i längden ett oerhört mycket högre värde än krassa pengar. Det gäller bara att forma ideologin utifrån idévärldens grunder och i den har de djuriska instinkterna och begären inget att göra.De försök till ändring som gjorts av socialdemokraterna är enbart personliga och ytliga. De har fortfarande ingen egen politik och förstår knappast innebörden i ideologi.

    Alliansen har en egen politik, men den bygger på att utveckla de djuriska instinkterna och göda begären. Kort sagt en Darwinistisk livssyn som bygger på individuell konkurrens, något som INTE utvecklar civilisation utan leder raka spåret bakåt till att klänga i lianer och livnära sig på bananer. Detta är lika säkert som att jorden har sina ovala cykler runt solen och att dessa ger klimatförändringar på jorden.

    Att enkelrikta sinnet, medvetandet, leder bara tillbaka till den punkt vi kom ifrån.

  69. Ian Wachtmeister skriver:

    Claes Göran C, visst har Du rätt! Bloggosfären käftar upp sig mot etablissemangets metoder – och tillämpar samma metoder själv!! Kvantiteten tillåts kväva kvaliteten. Debatt förvanskas till tonårstwittrande. Tråkig historia, ty om aktörerna skärpte sig skulle denna blogg kunna nå fram till dem vi alla vill nå. Så att de förstår.
    Bjud dem då inte på straffsparkar av typen ” de där bloggarna tjajsar ju bara! Och helst i ovidkommande personliga frågor”. Det personliga tramset kan ju parterna sköta per e-mail. Inte sant?

  70. Carl Norberg skriver:

    Ja ja, jag skall hålla igen på svaren på personangreppen.

    peace.

Kommentera

