Sahlin m. fl. i klass med Bush!

En påläst och kunnig bekant påpekade just att folkets bruttoförtroende är 31% för Sahlin och 32% för Maud Olofsson. Den som fenomen beskrivna Wetterstrand blir bäst av de underkända med sina  34%. På den nivån låg George W Bush mot slutet när han var som mest illa tåld. Sug på den en stund!

Så nästa aspekt: det handlar om BRUTTO-förtroendet, dvs. att man inte dragit bort misstroendet. Nettoförtroendet är alltså starkt negativt  för alla ovanstående. Kan det vara så intressant som att de är genomskådade? Att svenska folket har vaknat? Men förklara då mätningar som pekar på dött lopp mellan S-röran och Alliansregeringen.

Den ende svenska politiker som har något nettoförtroende alls är Statsminister Fredrik Reinfeldt. Bruttosiffran är strax över 50%. Nettot ett par procent.

7 kommentarer till Sahlin m. fl. i klass med Bush!

  1. Carl Norberg skriver:

    Jag skrev en drapa på politikerbloggen om detta.

    http://www.politikerbloggen.se/2009/06/11/21020/

  2. Visionären skriver:

    ”Jag skrev en drapa på politikerbloggen om detta.”

    Och åter hamnade du i gräl med andra skribenter.

    Vad gäller ämnet för Ians inlägg är det onekligen ett svårförklarligt fenomen, att oppositionspartierna får så många röster i opinionsmätningarna trots det låga förtroendet för dess företrädare.

    Men kanske, kanske, kanske, bättras det gnällsamma svenska folket på sitt yttersta och röstar verkligen som de tycker i valet 2010.

    V

  3. Rosenhane skriver:

    Carl Norberg,

    jag uppfattar dig som en slälvupptagen energitjuv, en ganska poänglös sådan.
    Rätta mig om jag har fel.

  4. Carl Norberg skriver:

    Din uppfattning har du förhoppningsvis bättre koll på än andra, så vad är det du vill att jag skall rätta?

  5. Carl Norberg skriver:

    Och jag skrev artikeln, och det var i kommentarerna som anonyma invände emot det som jag skrev.

  6. Carl Norberg skriver:

    Rosenhane, för att vara lite syrlig så kan jag väl uttrycka mig så här, det synes finnas en anledning till att du vill uttrycka det som du gör.

    Huruvida det du uttrycker sedan stämmer med denna vilja eller inte kan jag ju låta vara osagt.

  7. Martin skriver:

    Det går ju inte att jämföra förtroendesiffror i ett två partisystem med dem i flerpartisystem så klart. Om det bara fanns ett höger- och eller vänsteralternativ i Sverige skulle givetvis de partiledarna ha ett högre förtroende, det behöver man inte vara Einstein för att räkna ut.

Kommentera

