Årets Rebell enligt Ian

50 personer nappade på vår pristävling!

Det är alltså gott gry i det svenska folket. I varje fall i den del som hänger med på bloggen!

Första pris

Tanja Bergqvist, som vid 12 års ålder fick sitt första teleskop och vandrade vidare via avancerad matematik till teknisk fysik och vad hon kallar den matematiska skönheten.

År 2006 upptäckte hon att politikerna inte var högt utbildade och heller ej ett föredöme för oss andra, vilket tillfälligt chockade henne.  Hon slog igenom i media för sin politiskt icke korrekta syn på genusraseriet. Bl.a. med artikeln ”Genustrumpeten, vetenskap eller galenskap?” Detta ledde till en ordentlig match mot proffstyckareliten. Bloggen heter http://tanjabergkvist.wordpress.com

Tanja, Du kan vara övertygad om att jag kommer att följa Ditt namn och Din blogg.

Ty visst är Du en rebell som tar Dig an dessa skattefinansierade toktyckare, som lyckats tränga undan det sunda förnuftet. Mina hjärtligaste gratulationer! IAN

Övriga två priser har tillfallit

Gudrun Beims, som har sin bästa stund nu. Som s.k. pensionär och andas ut efterarbetsmarknadsutbildningens konstruerade icke-lärande. Hon önskar att fler ville tala med varandra om de små tingen och de stora. Det håller jag med om

Helena Palena känner vi alla igen. Aktiv på denna sida, beredd att strida för sina åsikter. Just nu aktuell i kritiken av vad hon kallar ”idiotin med massvaccineringarna”. Yrke Rebell!

***

Vinnarna kommer att kontaktas via mail!

105 kommentarer till Årets Rebell enligt Ian

  1. Torsten skriver:

    Bra val Ian,

    Tanja,

    Gratulationer från mig.

    Du tillhör även mina idoler i blogsfären.

    Torsten

  2. Blåtand skriver:

    Ian – håller med Torsten. Mkt bra val!

    Grattis Tanja, värdigare pristagare finns ej!

  3. Blåtand skriver:

    Självklart grattar jag även Helena och Gudrun!

  4. Ludvig skriver:

    Värdig förstapristagare. Har själv varit inblandad i genusdebatten vid några tillfällen. Genusvetarna må ha stort inflytande bland proffstyckande extremfeminister, men någon extremsport är det dock inte tal om.

    Bråket om massvaccineringarna tycker jag mest är tröttsamt. Jag tror den sprutan gör varken till eller från för egen del. Ett flertal unga(?) mödrar i min omgivning har i åratal skrämt upp varandra för påhittade risker med vaccinering. Vanligast är tjatet om att barn skulle få autism av vaccin.

    Att som pensionär kunna njuta av tillvaron är väl helt normalt. Att med säker inkomst kunna göra sysselsätta sig med vad man vill är ju underbart.

  5. soli01 skriver:

    Grattis Tanja till förstaplatsen och även till Gudrun och Helena!
    Ett bra val, Ian!
    CN ställde aldrig upp🙂

  6. Anna skriver:

    Ian,
    Du kunde inte ha gjort ett bättre val!
    Ser fram emot Tanjas kommande publikationer i ämnet!

    Socialisterna/antikapitalisterna/konspiratörerna på denna blogg är osedvanligt tysta idag – det är väl den sedvanliga socialistiska avundsjukan som gör att ingen av dem ids/kan/vill gratulera Tanja🙂

  7. Helena Palena skriver:

    Ian: Vilken härlig dag det blev idag. Vissa dagar är bättre än andra måste jag säga. Tack! Tack!

  8. Visionären skriver:

    Ett utmärkt val.

    Grattis Tanja!

    V

  9. Kachina skriver:

    Anna,…..grattis Tanja.

    Jag sitter inte vid datorn heldagar, men jag är liberalsocialist och missunnar inte alls Tanja och Helena utmärkelse och uppmärksamhet. Utmärkt val av Ian, men damen på andra plats har jag ingen aning om vem det är.

    Förresten, bara kvinnor?

    Kan det vara så att Ian ”lägger in en kil i dörröppningen”? Nej fy på dig Ian, inte vid din ålder. Du förväntas, enligt den politiska genusvetenskapen. sitta i gungstolen all tid du inte använder till att spela bingo eller sitter i kyrkbänken. 🙂

  10. Carl Norberg skriver:

    Varma gratulationer till pristagarna, jag är magsjuk och därav inte så skrivsam idag.

  11. Tanja Bergkvist skriver:

    Vad fantastiskt roligt – jag känner mig verkligen hedrad!!🙂 Det här stärkte min kampanda, Ian! Och stort grattis till Gudrun och Helena! Nu måste vi snarast läsa Ians bok som en rebell-guide för vår fortsatta verksamhet! Jag kommer givetvis att uppmärksamma denna utmärkelse på min blogg imorgon!

    Idag är jag lite slut efter att igår ha hållit i ett föredrag om genusvansinnet (mitt första någonsin – har bara hållit matte-föredrag innan) på Heimdal http://www.heimdal.nu/ Uppslutningen var stor (70 pers) och det kom även akademiker från Uppsala Universitet! Ingen från fiendesidan dök upp – dvs inga ägg och tomater – utan jag kunde i lugn och ro redogöra för några av vansinnets mest absurda inslag!🙂 Men även diskutera motstrategier givetvis – man måste ju ersätta genusvansinnet med jämställt folkvett, eller jag menar, jämställdhet baserat på folkvett!

    Återigen, tack Ian – nu kommer jag vara jätteglad hela helgen!🙂🙂🙂

  12. Per skriver:

    Gratulerar till utmärkelsen Tanja!
    Way to go!

    Och grattis till de som fick dela
    pallplatserna bredvid.

  13. Tanja Bergkvist skriver:

    Tack Per, och alla ni andra kommentatorer som stöttar mig!🙂

    Hmm… ska bara förtydliga att jag gick från teoretisk fysik till ren matematik – där jag fastnade pga den, som Ian mycket riktigt påpekar, matematiska skönheten!

    Nu har Schyman varit ute på Aftonbladet och kontstaterat att klimatet är en kvinnofråga, här: http://www.aftonbladet.se/debatt/article6020281.ab

    ”Larm inför dagens EU-toppmöte: Utan kvinnors kunskap ger klimatsatsningarna inte önskad effekt.” Och artikeln inleds inte helt oväntat med ”Världen över kränks kvinnors rättigheter varje dag. Kvinnor och flickor drabbas alltid hårdast av fattigdom, svält, katastrofer och krig”. Just det – män är ju som alla vet odödliga och känslokalla och känner varken av svält, benbrott eller hunger.

    Och det är ju även sedan tidigare känt att det är ”bråttom få in genusperspektiv i klimatfrågan”, som vi kunde läsa om i det politiska nyhetsbrevet Genusperspektiv redan 2008: http://www.genus.se/digitalAssets/1279/1279649_gp2-08.pdf

    Där genusvetarna ser pengar ser de genus – så enkelt är det.

  14. mrmhalland01 skriver:

    STORT grattis till Tanja, Helena och Gudrun !

    Jag gratulerar även Tanja till vad jag förstår, ett lyckat föredrag !

    Trevlig helg alla !

  15. Gudrun Beims skriver:

    Hej!
    Det var verkligen roligt att jag kunde få vara med och få ett pris. Det blir en fin helg. Jag har haft mina två barnbarn här i en vecka och det har varit roligt. Vi har pusslat, ritat och spelat ”coolaspel” på datorn. Det är roligt med barn man blir ung på nytt men man märker samtidigt att man inte är ung. Man stupar i säng på kvällarna. Trevlig helg till alla på denna trevliga blogg. Även Grattis till Tanja och Helena. Jag läser också Helenas alster förutom givetvis Tanjas blogg. Mvh Gudrun Beims

  16. Per skriver:

    En läskig faktor med det osakliga är just att det har heller ingen grund att krossas emot.

  17. Philippe Öhlund skriver:

    Det var strongt av dig, Ian, att ge samtliga tre pris till kvinnor.

    Kvinnorna behöver sannerligen vårt stöd!

    Ha en fortsatt angenäm helg.

  18. […] Rebell enligt Ian Wachtmeister Jag har blivit utsedd till Årets Rebell av Ian Wachtmeiser, som för ett tag sedan utlyste tävligen ”Är du en Rebell? Var med och […]

  19. Tanja Bergkvist skriver:

    Ja Philippe, att det gick till tre kvinnor kan tyda på att genusvetarna redan kommit halvvägs med sitt projekt ”dekonstruktion av den hegemoniska maskuliniteten” som har fått stöd från Vetenskapsrådet (läs regeringen) för att inom den sk GENUSEXCELLENSSATSNINGEN i Linköping/Örebro med delteman: genus, sexualitet och global förändring; Dekonstruktionen av hegemonisk manlighet och manliga hegemonier ; Skillander och sanktioner: sexuell hälsa, kropp och ”empowerment”.

    Nu har jag iaf bloggat om rebelltävlingen!🙂
    http://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/11/01/arets-rebell-enligt-ian-wachtmeister/

  20. Philippe Öhlund skriver:

    Grattis Tanja!

    Jämställdheten mellan män och kvinnor blir fullständigt accepterad först när den blivit religiöst sanktionerad.

    Det äkta prästerskapet är enligt det Nya Testamentet det Levitiska Pästerskapet.

    Det Levitiska Prästerskapet kommer att återupprättas i all sin prydno när Templet är återuppbyggt i Jerusalem.

    Två saker kommer dock vara väldigt annorlunda.

    Det första är att föremålet för Leviternas Gudsdyrkan kommer att bli Jesus Kristus.

    Det andra är att de 24 äldste kommer att bestå av 12 kvinnor och 12 män.

    Så du är inne på rätt spår.

    Lycka till!🙂

  21. Gudrun Beims skriver:

    Någon skrev här på kommentarerna att den andra damen på pallen har jag ingen aning om vem det är. Läs mitt bidrag så framgår vem jag är. Ingen kändis utan en helt vanlig svensk kvinna i sina bästa år – 70 år!!!.

  22. Carl Norberg skriver:

    Nu suddas det intensivt på en rad olika siter.

    http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/banksandfinance/6474744/Battle-for-the-future-of-British-banking.html

    Tycks vara en fullständigt livsfarlig artikel.

  23. Carl Norberg skriver:

    Så nu tycks det som vore det fallet att det stundar märkligheter.

  24. Carl Norberg skriver:

    Censuren fortsätter! 2009-11-01 15:55
    Skandal hur Di plockar bort alla inlägg som är kritiska till deras artikel. Har aldrig varit med om liknande i Sverige, what”s happening today?
    Sigurd

    Ovan citat beskriver vad som nu är i vardande.

  25. Kachina skriver:

    ”Det första är att föremålet för Leviternas Gudsdyrkan kommer att bli Jesus Kristus.”

    När har Kristus någonsin bett om eller krävt att bli föremål för Gudsdyrkan?

  26. (01SP)Anti Alqaida skriver:

    Hi Tanja Bergkvist
    You said ( ”Worldwide, women’s rights are violated every day. Women and girls are always hardest hit by poverty, famine, disaster and war. ”
    search ) (”Världen över kränks kvinnors rättigheter varje dag. Kvinnor och flickor drabbas alltid hårdast av fattigdom, svält, katastrofer och krig”.)

    Its true. But , what is the solution for those States that have official ideology provides, for example, beating women, beating children to pray, the stoning of women, expulsion her of the house, forcing the veil, prevent them from dancing and singing ….? Its an official ideology and a part of their educational system. Worse than that, is that states of EU, allow and support such ideology through the open of centers, schools and even universities that believe and teach such ideology!
    It is true that the laws of Europe, for example, prevent the use of violence. But at the same time allow the hijab, which is an oppression . Even You can not protect the citizen, who criticize such beliefs nor you can protect the Muslim woman who converted to Christianity, and who must be hiding in fear of the centers!

    As for the wars. How will rescue women and children from the wars in those countries, while they believe that God created them in order to fight! Or while you allow those teachings in the Islamic centers in your country!

    As for the rape, they also believe that the wife is not entitled to refuse sexual intercourse. And even most of their women believe in it. Therefore, the more these women are being raped of their husbands. And if she rejects , her husband threatened to divorce or marriage another one !This is also the appeal of the Islamic centers in your countries

    Also, I am surprised at how you allow people who believe in such ideology and apply it to be the leaders ” imams ” of some groups of immigrants who carries Holds nationalities of the European Union!

    I thank the owner of this site, whether allowing the deployment of my comment or not allowed. I think he is very nice human being and very clever .

    01SP
    investigator – Security Strategic Studies

  27. Tanja Bergkvist skriver:

    Philippe, ok det där var lite nytt för mig.🙂 Det jämställdhetspolitiska målet om 50/50 utopin härrör ur prop 2005/06:155 ”Makt att forma samhället och sitt eget liv – nya mål i jämställdhetspolitiken” som antogs i mars 2006 (strax innan alliansen tillträdde dvs).

  28. Tanja Bergkvist skriver:

    Gudrun – heder åt dig att du har styrka och energi att ägna dig åt samhällsengagemang i dina bästa år – så ska det låta!🙂 Mina morföräldrar som är 85 nu sitter alltid klistade vid TV-nyheterna (i Bulgarien) och förfasar sig över utvecklingen, och mamma försöker varje sommar få dem att sluta se på nyheterna för blodtryckets skull – men är man fanatisk så är man!😉

  29. Tanja Bergkvist skriver:

    (01SP)Anti Alqaida, I guess You’ve translated my blog using Google. But that’s not what I said – it was a quote of an article in Aftonbladet – the words come from Gudrun Schyman! (”Worldwide, women’s rights are violated every day. Women and girls are always hardest hit by poverty, famine, disaster and war.” from ”Världen över kränks kvinnors rättigheter varje dag. Kvinnor och flickor drabbas alltid hårdast av fattigdom, svält, katastrofer och krig”.)

    I am aware of the ideology You are talking about, but then recall that Schyman compared the Swedish man with the taliban – according to her there is practically no difference – ”the same standards, structures and patterns” exist in Sweden as in Afghanistan (about men/women relations). It’s known as the ”Taliban speech” of Schyman.

    From wikipedia about Schyman: På partikongressen 2002 höll Schyman ett uppmärksammat tal om bland annat mäns förtryck av kvinnor som kom att kallas Talibantalet, sedan hon sagt att ”samma normer, samma strukturer och samma mönster finns i såväl talibanernas Afghanistan som i Sverige.”

    The whole peech: http://www.helgo.net/enar/politik/talibantalet.html

    Schyman uses other countries’ situations to ”prove” her thesis about the gender power order in Sweden!

  30. Dr. Jonsson skriver:

    Ian: Ett absolut klockrent val! Tanja Bergkvist är nåt av det bästa och mest hoppingivande som hänt i svensk politik sen kvinnor fick rösträtt. Med sitt knivskarpa och självständiga tänkande är hon en förebild för både kvinnor och män.

    Grattis Tanja!

  31. (01SP)Anti Alqaida skriver:

    Tanja Bergkvist
    Yes I do ued Google. However, there is a difference between that there be some people who think in ways that are unacceptable, and the people largely believe that God orderd them to do that .As an example. 90% of Muslims believe in cutting off hands and stoning. While there is no any person in Sweden, who believes in such brutality.

  32. Philippe Öhlund skriver:

    Hej Kachina!

    Du frågar: ”När har Kristus någonsin bett om eller krävt att bli föremål för Gudsdyrkan?”.

    I Matteusevangeliet 28:9 står det: ”Och när de gick för att berätta det för hans lärjungar, se, då mötte Jesus dem och sade: Var hälsade! Då gick de fram och grep om hans fötter och tillbad honom”.

    Så jag skulle vilja vända på din fråga.

    När sa Kristus till sina lärjungar att inte tillbe honom?

    Vi har budet i andra Mosebok 34:14: ”För du skall inte tillbe någon annan Gud, ty HERREN, vars namn är Nitälskare, är en nitälskande Gud”.

    Men Kristus är Gud manifesterad och det visste lärjungarna.

  33. Philippe Öhlund skriver:

    Hej Tanja!

    Vi lär uppenbarligen av varandra!🙂

    Att det jämställdhetspolitiska målet om 50/50 härrör ur prop 2005/2006:155 var nytt för mig.

    Jag kom till samma slutsats när jag läste Uppenbarelseboken 4:10.

    Däremot ser jag inte jämställdhet som en utopi.

    I en framtida värld kommer jämställdhet att vara självklar, för det gagnar alla.

    Skulle jag sitta i riksdagen skulle jag bara använda mig av det Nya Testamentet, för där finns alla svar.

    Vad mycket papper vi skulle spara!🙂

  34. Carl Norberg skriver:

    Min förståelse för alienationen som beskrivs av Moberg, Taube och Segerstedt blir bara större för var dag som går. Fast numera är befolkningen även till stora delar bestående av ”Viskare”, på grund av den försämrade självkänslan hos befolkningen.

  35. Kachina skriver:

    ”Men Kristus är Gud manifesterad”,,,,,,Och eftersom vi alla strålar ut från samma källa finns Kristus väsen inom var och en av oss,,,,,,

    ”och det visste lärjungarna.” Nej, tydligen hade de inte fattat undervisningen fullt ut. Kristus finns visserligen i var och en, men det är inte den Kristus utanför utan den inom dig du skall hålla helig.

  36. soli01 skriver:

    Ja, men vad står egentligen jämställdhet för – och hur ska detta vara möjligt. Tror inte ett ögonblick på att vi kan uppnå något dyligt. Det får väl bli ett avlägset mål?

  37. Carl Norberg skriver:

    Mig veterlige så gäller fortfarande förudet sedan 325 e.kr i Niceae, emot en så mångsidig perspektivbildning som möjligt, med individen själv i centrum, det som med dagens ordbildning skulle kallas för liberalsocialism, men som i Niceae på den tiden kallades för Arianism.

    Föga förvånande kom sedan Arianismens raka motsats det mest inskränkta och imbecilla man kan tänka sig sig, alltså enfalden istället att använda begreppet för att benämna den idealiserade biologiska människotypen.

    Och sanna mina ord om inte just den ”Ariska/arianska” människan nu har kommit ända dit hän att vara den mest enfaldiga och lättledda befolkningen.

    Nu kan inte detta bli dummare, nu kan man vara fullkomligt säker på att systemet kommer haverera av den rådande idiotin. Men debatten kommer väl gälla någon pseudofråga, som vanligt.

  38. Blåtand skriver:

    Det bästa exemplet på en pseudofråga är Hertig Carl (Norberg) själv!

    Inte den rådande idiotin (för att använda Hertig Carls eget språkbruk) 🙂

  39. Carl Norberg skriver:

    Det är på tal om mig kanske dags att titta på dokument utifrån, och i detta ställa sig frågan varför de har gjort ett reportage om prins Bandar och BAE som jag har tjatat om så mycket på denna blogg, särskilt när de beskriver exakt detsamma som jag, och detta är något som HBT hävdar är osant.

  40. Kachina skriver:

    ””Jag ber att de alla skall vara ett, och att såsom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss,” menade Arius demonstrerar att enheten hänvisar till tanke och vilja, och inte en fysisk treenighet.”

    Ja, det är märkligt hur allt blir bakvänt när den nakna apan skall omvandla det icke fysiska till ett resultat en biologisk process.

    Oavsett hur arianismen beskrivs i Wikipedia;

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Arianism

    är min empiriska erfarenhet att ”ur den om vilket vi inget kan veta” (Gud) emanerar Fadern – Sonen – Helig Ande genom att uttrycka egenskaper som VILJA – KÄRLEK – INTELLIGENS.

    Dessa är tre i en och odelbara, men kan ändå verka var för sig.

  41. Carl Norberg skriver:

    Fast det där med dotterns bröllopsresa hade jag faktiskt missat, det skall jag erkänna.

  42. Carl Norberg skriver:

    Och det skall jag erkänna, att jag absolut inte sett allt av detta! Jag har bara sett förhållandet långt tidigare, men med avseende på den omfattning som här uppenbarar sig så är det ju nära nog skrattretande att detta kunnat fortgå, och att inte hela gänget sitter inbommat.

  43. Carl Norberg skriver:

    Gissa vad filmen Syriana är ett anagram för…

  44. Carl Norberg skriver:

    Eva Joly är den bästa Norskan som funnits vill jag påstå.

  45. Kachina skriver:

    Jag ser programmet och blir bara illamående. Det här visar de rika och välmående. Det stannar inte där. Det genomsyrar hela samhället, ner till ”verkmästarnivå”.

  46. Carl Norberg skriver:

    Hahaha, jag garvar ihjäl mig BHT, vad kallar du dokument utifrån, ett satirprogram eller vad?

    Jag hade inte sett GWB säga att han var glad att det var Tony Blair som fick svara på frågan om mutfonder.

  47. Carl Norberg skriver:

    Jag vågar påstå att vartenda jävla ord jag skrivit genom åren, om detta stämmer på alla punkter.

  48. Kachina skriver:

    Att Thatcer är en av regissörerna bakom al-Yamamaavtalet, förvånar inte.

  49. Carl Norberg skriver:

    Skitstanken om IG Farben torde vara uppenbar för till och med individer som HBT.

  50. Carl Norberg skriver:

    Men vad skall man säga om 911?

    Ahh det kommer nu.

  51. Kachina skriver:

    Blåtand kan känna sig överkörd av vägbulten.

  52. Blåtand skriver:

    Frågan som många ställer sig inför den kommande natten är huruvida Hertig Carl (Norberg) anser sig vara en övermänniska eller ej?!

    Eller är han bara en vanlig medlem av Sanningsrörelsen? 🙂

  53. Carl Norberg skriver:

    Bandars dator ÄR i beslag, så är det.

    Och kvitton på överföringarna till ”terroristcellen” finns på nätet.

  54. Kachina skriver:

    Nej förresten, Blåtand bytte nog kanal, till Capital Dreamchannel, när han fick se verkligheten.

  55. Kachina skriver:

    Det verkar som att CN hållit sig informerad, till skillnad från Dreamchannels abonnenter.

  56. Carl Norberg skriver:

    Nej då då BHT, jag är en alldeles vanlig individ,jag har bara levt lite annorlunda än vad kanske de flesta har gjort.

  57. Blåtand skriver:

    Kachina

    Ditt liv tycks numera till stor del bestå av tre saker:

    1. Ivrigt studium av Sune Hjorts samlade skrifter.
    2. Nyandlig narcissism enl. Tibetanens princip.
    3. Köra plogbil iförd ekorrskinn.
    🙂

  58. Blåtand skriver:

    Hertig Carl

    Ja, du brukar framhäva dig som unik och annorlunda.
    Dvs som den genomsnittlige medlemmen av Sanningsrörelsen.

    Det finns bara en hake – i princip ler dom flesta åt er i mjugg – ni är ju så ofarliga i er extremism att ingen bryr sig (undantagandes Kachina och Sune Hjort och en handfull historielösa ungdomar).
    un

  59. Kachina skriver:

    1. Jag har faktiskt kollat upp gubben, men nae.

    2. Stämmer med tillägget empirisk kunskap/erfarenhet om nämnda princip redan innan jag kände till att det fanns en Tibetan.

    3. Plogbilen står stilla och inte kan jag flå en ekorre.

  60. Blåtand skriver:

    Tibetanen representeras i Sverige av Robert Lind i Kramfors.
    Du får nöja dig med att vara Mona Sahlins sändebud!

  61. Blåtand skriver:

    Hertig Carl

    Du är väl en nöjd socialist denna kväll i och med att den av dig beundrade kvinnan Mona Sahlin stärkte sin ställning på partikongressen.

    För att inte tala om den kulturupplevelse som hrr Bodström och Baylan bjöd på – antagligen helt i din förfinade smak!

  62. Carl Norberg skriver:

    Jag har allvarligt talat ingen aning om vad dessa herrar roat sig med som du åsyftar HBT.

    Ej heller hyser jag någon beundran för andra människor i sådan utsträckning att det gör detta värt att nämna.

    De egenskaper jag anser av godo, leder ytterligt sällan till den typ av yttre bekräftelse som idag dominerar samhällets norm för betydelse.

  63. Kachina skriver:

    Robert Lind i Kramfors får gärna representera Tibetanen.

    Jag representerar bara mig själv, även om jag är tacksam för att Tibetanen gav mig svaret på det som för mig var oförklarligt i sjutton år.

  64. soli01 skriver:

    Årets rebell heter Tanja om nu någon har missat detta.🙂

  65. Carl Norberg skriver:

    Idag börjar en mycket spännande vecka.

  66. Blåtand skriver:

    ”Spännande vecka, säger Hertig Carl (Norberg).

    Beroende på att Sanningssökaren Carl skall lära sig källsortera politiska budskap.
    Dvs vad som är dikt och vad som är verklighet.

    Dett skall bli mycket spännande! 🙂

  67. Blåtand skriver:

    Och tyvärr Hertig Carl (Norberg)!

    Vare sig du själv eller din socialistfrände Kachina (Ekorre), kommer aldrig någonsin att benämnas rebeller – i betraktarens ögon är ni bara en i mängden av udda autididakta socialistiska fanatiker 🙂

  68. Blåtand skriver:

    rättelse 9:03
    skall naturligtvis vara ”autodidakta”

  69. Kachina skriver:

    Har Blåtand lagt märke till att Kapitalismen numera ligger i samma grav som Kommunismen? Den har gjort så i snart ett år.

    Nu börjar arbetet med att fylla igen graven. Menar du att personerna som framträdde i gårdagens Dokument Utifrån var fantiserande mytomaner?

    Det finns tydligen dokumenterade transaktionen som räcker till för att fylla Kapitalismens och Kommunismens grav. Det skall bli ett nöje att beskåda.

  70. Carl Norberg skriver:

    Det synes inte ligga i HBT:s intresse att kommentera gårdagens dokument utifrån.

    Och det finns inget självändamål med att framstå som rebellisk, allt handlar om vad man gör som individ.
    Och jag har inga ambitioner att benämnas med någonting annat än mitt namn, mina ambitioner att skapa förändringar i samhället har mycket lite att göra med mig som person och abslolut ingenting med mitt namn.

    Dagens lilla obetydlighet som tar förloppet in i nästa skede finns här. http://www.reuters.com/article/smallBusinessNews/idUSTRE59T15720091030

  71. Carl Norberg skriver:

    Och en sak till HBT, jag som tillhör den lilla promilledelen av dårar, gärna autodidakta eftersom detta som begrepp klarlägger betydelsen av mina utbildningar inom samhället i förhållande till mitt eget tänkande, och du tillhör den breda massan, då är det inte du som är särskild i detta, du blandar ihop sakerna för dig själv.

  72. Gudrun Beims skriver:

    När man läser en del av inläggen här så förstår jag hur lyckligt lottad jag är. Nu skall jag gå ut i en höstlig trädgård och bära in ved. Göra de små tingen samtidigt som jag tänker på de stora tingen, att rädda vårt land från genusvetenskapens underliga värld, bl.a. De som orkar titta på morgon-TV är beundransvärda. Min dag skulle vara helt förstörd om jag började med TV och sedan går över till Ring P1. Om ni förstår hur jag menar. Tack för ordet!

  73. Kachina skriver:

    Autodidaktare Doctor är ju en passande titel för mig, men släktnamnet Ekorre lär vara upptaget, så där föll tanken på att polera fasaden.

  74. Anna skriver:

    När man läser gårdagens och morgonens ”konversation” mellan Norberg och Kachina förstår även jag till fullo att några rebeller blir det aldrig av dessa två gossar.
    På den punkten är jag helt överens med Blåtand.

    I min och många andras begreppsvärld gäller följande:
    Rebell: Jan Stenbeck (fritänkare/utförare)
    Fanatiker: Olof Palme (dogmatiker/fanatiker)

  75. Kachina skriver:

    Anna

    Om du läser tråden ”rebelltävlingen” ser du att jag aldrig ansökt om titeln rebell, utan om andra inte upptäcker att man är rebell, är man inte rebell.

    Däremot titulerar jag mig gärna som Autodidaktare Doctor och ibland som besserwisser. Jag antar att ingen protesterar mot det.

  76. Anna skriver:

    Jag förstår inte böjningen Autodidaktare Doctor?! Menar du att du är ännu mer autodidakt än någon annan?
    Och Doctor? Varför blandar du engelsk resp. svensk stavning?
    Gammal socialistisk sedvänja? Eller kvarstående språkförbistring från din Sturm-Und-Drang-Period på Reeperbahn (in- och utkastare)🙂 ??
    Besserwisser?? Kan en socialdemokrat någonsin benämna sig såsom varandes en besserwisser? Tror inte det, för hade man haft förmågan veta bättre/förstå innebörden, hade man inte accepterat detta genuint traditionella pampvälde!🙂

  77. soli01 skriver:

    Vi har olika ”böjningar” och det synes svårt att åtgärda🙂

  78. Carl Norberg skriver:

    Jag nöjer mig med mitt namn, men tycker givetvis att det är bra om det framgår att jag ser utbildningssystemet i sitt samhälleliga sammanhang.

    Och som tidigare granne till Stenbecks på Herrgårdsallén i Bomhus, så kan jag inte riktigt förstå vari det rebelliska i Jan Stenbeck någonsin kan ha bestått i`????

    Eller menar du kanske att det var att han inte hade lika svåra delirium som Hugo?

  79. Carl Norberg skriver:

    En autodidakt har en alltid överlägsen egenskap, den har tvingats att tänka själv.

  80. Helena Palena skriver:

    Gudrun: Visst är det härligt med ved? Jag eldade i bakstugan på forngården på lördagen. Vi eldade med björkved och det brann och sprakade. Och vi bakade mjukt tunnbröd på korn. Det kommer in gammelfolk som minns sin barndom i byarna och frågar med andan i halsen: Du bakar väl på korn! Javisst säger jag alltid (korn var det enda som växte i Norrland förr i tiden). Idag bakar folk på vetemjöl och rågsikt och kallar det för tunnbröd bara för att det är platt.

    Dessa gammelfolk minns sin barndom – hur dom på den tiden fick en varm rulle med riktigt smör på när det bakades i byarna. Det var godis som hette duga. Och som satte ett minne för livet. Mer än vad en seg råtta någonsin kommer att göra.

    Barn som ser människor göra något med händerna och som eldar i en ugn blir trollbundna. Där stod en flicka som hette Klara, 5 år, och fascinerades av randkaveln, spjälken, fjölen och naggens eviga dans. Kaka efter kaka. Pappan försökte: Ska vi gå nu? Men flickan ville inte. Ska vi inte gå nu? Nä, hon ville inte. Det är alltså precis tvärtom hur det brukar vara på mässor och marknadet. Föräldrarna vill titta men barnen vill gå. Det väcks något i barnen när dom får se något på riktigt. Det finns barn som tror att en fisk är lika med ett djupfryst block från affären. Klappad och klar.

  81. Anna skriver:

    Norberg

    Jag är INTE ett dugg förvånad över att du inte förstått ett dyft av det rebelliska inom Jan Stenbeck.

    Att utmana och dessutom besegra hela etablissemanget räcker naturligtvis inte i dina ögon.
    Men är man troende socialist så är man ju behäftad med visst handikapp och/eller vissa böjelser, så du är ursäktad🙂 🙂

  82. Carl Norberg skriver:

    Utmana och besegra hela etablisemanget måste vara någonting som jag helt missat, kan du inte berätta lite mera specifikt i sak…

    För det är väl inte så att det är schabloniseringar och svepande beskrivningar du håller dig med?

  83. Kachina skriver:

    Är inte en troende kapitalist behäftad med visst handikapp och/eller vissa böjelser? 🙂

  84. Carl Norberg skriver:

    Eftersom jag är liberalsocialist så vill jag nog påstå att jag är ganska befriad ifrån handikapp och böjelser i mina åskådningar.

    Men om det nu är så att någon kan beskriva ett sådant förhållande i sak för mig så är jag givetvis tacksam.

  85. Anna skriver:

    Norberg

    Du upphör aldrig att förvåna!

    Har du helt missat detta med att Jan Stenbeck var den person som bröt hela det statliga monopolet inom
    t. ex. telecom och media??

    Men eftersom du hyllar principen att en autodikat (jag citerar dig) ”har en överlägsen egenskap, den har tvingats att tänka själv”.
    Inget fel i detta MEN att bara tänka inom sina egna referensramar FORDRAR att man har något annat att jämföra med, t. ex. etablerad/bevisad/traditionell
    VETENSKAP/KUNSKAP.
    Annars skapar man ju enbart sin egen världsbild, byggd på sina egna rosenröda önskedrömmar.
    Jfr med t. ex. den rörelse du tillhör, den s.k. ”Sanningsrörelsen” (som mer är att betrakta som någon form av religiös el. annan SEKT)!

  86. Kachina skriver:

    ”Jag förstår inte böjningen Autodidaktare Doctor?”

    Den är ämnad för läsaren att inte förstå, på det att han redan inledningsvis känner sig underlägsen.🙂

  87. Kachina skriver:

    Anna lilla, en forskare/vetenskapsman, som inte enbart upprepar andras försök, är även han självlärd.

    Det gäller att tolka verkningar av tankar som ingen tänkt förut. För det krävs ett brett medvetande mer än en formell titel. Ett exempel på de sämre verkningarna av korridorkunskap är de forskare som hade formeln till monstervågen, men inte själva trodde på den eftersom den ”trånga kunskapen” hindrade dem att se.

  88. Carl Norberg skriver:

    Att tänka själv är att tänka nytt Anna.

    Och jag tillhör inte någon rörelse, det är något som du tillskriver mig.

    Och vad avser Jan Stenbecks göranden och låtanden som produktiv industrialist och skapare av nyttovärden, så tror jag nog att vi med viss kommunikationsmässig fördel kan lämna diskussionen orörd.

    Inte från Hugos fientliga övertag av Klingspors majoritet till nu, har jag något särskilt gott att säga om dessa människor, för att vara lite elak så har de nog alltid för mig varit lite av fläskiga alkade obildade girigbukar. Men det är väl måhända så att jag som alla barn påverkats lite för mycket av min familj i detta.

  89. Carl Norberg skriver:

    Eller det där blev ju lite fel, faktiskt.

    Jag menar givetvis bevisligen ifrån den 13:e mars 1932 till nu.

  90. Carl Norberg skriver:

    MEN att bara tänka inom sina egna referensramar FORDRAR att man har något annat att jämföra med, t. ex. etablerad/bevisad/traditionell
    VETENSKAP/KUNSKAP.

    Har jag påstått något annat menar du?

  91. soli01 skriver:

    Kunskap är bäst ibland om man”sitter” på den.:-)

  92. Blåtand skriver:

    Om jag vore Hertig Carl (Norberg) skulle jag per omgående fly till Disneyland. Där skulle han utan tvekan känna sig hemma tillsammans med dom övriga Musse Pigg- artisterna.

  93. Carl Norberg skriver:

    Att jag skulle känna mig hemma i Disneyland, kanske beskriver förståelsen hos den som uttrycker detta, för hur dels mina värderingar ser ut, samt vidare olika sagors roll genom historien som förmedlare av budskap.

  94. Per skriver:

    Å gosse, du har visst blivit adlad också.

  95. Carl Norberg skriver:

    Det speglar nog mera det perspektiv som uttryckaren sätter sig själv i, än vad det säger någonting om mig.

  96. […] hem tredje priset. Första fick Tanja Bergkvist och andra Gudrun Beims. Ni kan läsa mer på Ians blogg. Jag fick priset med motiveringen: ”Helena Palena känner vi alla igen. Aktiv på denna sida, […]

  97. Helena Palena skriver:

    Sorry Ian men jag glömde ett t i ditt namn. Har rättat på mitt inlägg dock.

  98. Per skriver:

    Ja Carl, inte trodde jag att du höll på
    att svimma precis, han lär knappast ha
    nåt större än en smörkniv till dubbningen heller..

  99. ArgSvenne skriver:

    Hurra för Tanja!
    Va roligt att hon fick priset Ian. Hon är helt klart värd det!
    Jag tänkte också delta i denna tävling med min stora kanal på YouTube, med bl a flera intressanta klipp från år 1991 då Ian gjorde flera bra framträdanden i TV-rutan. Ny Demokratis genombrott i svensk politik.
    Att driva en blogg är spännande, men att bygga upp en kanal på YouTube med över 100 sevärda klipp är mycket mer opinionsbildande. Man når en ung publik som man kan påverka. Flera ungdomar har hört av sig och varit mycket tacksamma för att få se klippen med Ian.
    SvD länkade också till Ny Demokratis valfilm från 1991. Det är fantastiskt vad man kan nå folk med internet i dessa dagar! Hurra hurra!

  100. zerounu skriver:

    Jättebra webbsida,väldigt informativt.Tack och kolla här också. Jämför priser

  101. I do not even know the way I stopped up here, but I thought this submit
    was good. I don’t recognize who you are but certainly you’re
    going to a famous blogger should you aren’t already. Cheers!

  102. Hey there! I know this is kinda off topic but I was wondering which
    blog platform are you using for this website? I’m getting tired of WordPress because I’ve had issues with hackers and
    I’m looking at options for another platform. I would be great if you could point me in the direction of a good platform.

  103. Hi, i believe that i noticed you visited my blog so i came to return the want?.I’m
    trying to find issues to improve my website!I assume its good enough to use a few of
    your concepts!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: