Guillou är bara början!

”Så leder Guillou till Stasi” är rubriken på ledarsticket i SvD den 28 oktober. I min nyligen publicerade bok REBELLERNA beskriver jag bl.a. kontakterna med och de närgångna frågorna till utrikesminister Margaretha af Ugglas (syster till Jan Stenbeck) och andra i Sveriges utrikesförvaltning under de första åren efter Berlinmurens fall. Genom världsreportern Ulf Nilsson hade jag redan då för”Så leder Guillou till Stasi” är rubriken på ledarsticket i SvD den 28 oktober. I min nyligen publicerade bok REBELLERNA beskriver jag bl.a. kontakterna med och de närgångna frågorna till utrikesminister Margaretha af Ugglas (syster till Jan Stenbeck) och andra i Sveriges utrikesförvaltning under de första åren efter Berlinmurens fall. Genom världsreportern Ulf Nilsson hade jag redan då förstått att Stasi-arkiven var explosiva för Sveriges etablissemang med angivare, mutkolvar och utpräglade spioner från alla samhällslager. Vår historia präglas även i detta fall av eftergifter mot fientliga makter och förräderi. Det mest bekymmersamma är att så få personer verkar bry sig. Är fosterlandsförräderi rent av inne nu, när vi sett hur Jan Guillou ställde upp för de intressen han låtsades bekämpa? Min bok Rebellerna är faktiskt läsvärd även i detta perspektiv.

Jag är säker på att diverse särintressen i dessa dagar är i full färd med att lägga på nya lock för att inte avslöjas när  den sanna innebörden av Sveriges s.k. neutralitetspolitik kommer fram. Så Guillou är inte ensam om att ha kalla fötter i den avslöjande höstsolen. Dags att kalla in Biskop Tutu från Sydafrika, innan media sopar obehagligheterna under mattan av rädsla för att ännu fler ur deras egna led dras fram i dagsljuset…

17 kommentarer till Guillou är bara början!

  1. mrmhalland01 skriver:

    Idag är du på hugget Ian🙂

    Jag har beställt några Ex av din bok via mail.
    Hinner de komma innan jul ?

  2. Ian Wachtmeister skriver:

    Bokbeställningar leder till snabb leverans. Inom en vecka ska Du ha boken i Din hand. Vid köp från nätbokhandlare kanske ännu snabbare.
    Dessutom: Fråga efter boken i de bokhandlar Du brukar besöka – för att få dem att skylta upp den bättre!!

  3. Blåtand skriver:

    Guillou ”äger” ju Aftonbladet precis på samma samma vis som den likaledes lika politiskt korrekta Liza Marklund ”äger” Expressen.

    Vem av ”de medvetna” svenska journalisterna har mod att ifrågasätta Piratföerlagets etablissemang? De flesta av dem hyser antagligen egna rosenröda författardrömmar och varför då utmana den journalistiska maktelitens egen elit – parhästarna Guillou och Marklund?!

  4. Blåtand skriver:

    mrmhalland,
    Jag beställde via Adlibris förra veckan och fick boken efter fyra dagar!

    Ian,
    Min (f.d.) lokala bokhandlare log hånfullt mot mig då jag frågade varför han ej skyltade upp med din bok. När jag frågade varför, svarade han omgående att ”vem vill stöta sig i onödan med alla gamla lojala kunder? Men boken är bra (tillade han lågmält)!
    Jag är övertygad om att samme man, bokhandlaren, officiellt stöder ”separata dambad för muslimska kvinnor” men svär ve och fasa över samma sak hemma vid köksbordet.

    Slutsats: Olof Palme nedmonterade de svenska männens och kvinnornas mod att ”säga ifrån”! 🙂

  5. Blåtand skriver:

    Och nu trampar tyvärr även Fredrik Reinfelt et consortes i samma fega fotspår!
    Har man nått makten har man tydligen nått sitt mål. Principer, heder och mod är tydligen en slit-och-släng-produkt!

  6. Helena Palena skriver:

    Jag vill gärna se Stasi-listan!

  7. mrmhalland01 skriver:

    Men, jag har beställt signerade ex.
    Ska jag göra om beställningen ?

    Jag har ett par släktingar och vänner som skulle gilla att det fanns en hälsning från Ian i boken🙂

  8. olle w skriver:

    redigera du har råkat skriva samma sak 2 ggr

  9. Per skriver:

    Blåtand.

    Instämmer!

  10. Per skriver:

    Ian, vilken kraft i pennan, det är roligt att läsa dina formuleringar!

  11. Per skriver:

    Så det tål att läsas två gånger om..

  12. David skriver:

    Svenska soldater åker till mellanöstern för att skydda Amerikanska intressen, såsom olja och opium. Tänk om vi hade en såpass transparent media att vi i SVT ”Debatt” diskuterade såna ämnen, istället för alla tröttsamma samtal, där alla medverkande egentligen tycker samma sak.Fredrik Reinfeldt är en heroinbaron, en simpel kriminell tjuv!

  13. Bobby skriver:

    Kul att läsa alla smarta svar. Kul att läsa alla smarta svar. Kul att läsa alla smarta svar. (Tål att läsas tre gånger!)

  14. Bobby skriver:

    Ett ”särintresse” jag känner är min gamle vän och spionen Gunnar Ekberg (tidigare hudflängd i media av herr superintegritetsjournalisen Guillou) . Ekberg kommenterade för lite sedan ”Guillou-avslönandet” glädjestrålande med följande:
    – Detta har jag väntat på i 40 år!
    I och med detta kan Guillou dra sig till baka till sina sälla jaktmarker, tycker jag.

  15. Elisabeth skriver:

    Vill bara tipsa om en svensk sida men med servern i Danmark som heter:

    http://www.rebell.dk/

    Mycket intressant läsning!

  16. Ian Wachtmeister skriver:

    […] Läs även mitt tidigare inlägg om Stasisvenskarna! […]

  17. […] Läs även mitt tidigare inlägg om Stasisvenskarna! […]

Kommentera

