Debattartikel hos SVT Debatt

För några dagar sedan blev jag kontaktad av Fredrik Krohnman på SVT Debatt. Han hade läst om REBELLERNA på bloggen, blev intresserad och ville att jag skulle skriva en debattartikel. Sagt och gjort. Jag skrev artikeln med ett enda motkrav: inga ändringar i texten! SVT agerade enligt vår överenskommelse och resultatet kan ni läsa här.

115 kommentarer till Debattartikel hos SVT Debatt

  1. Kachina skriver:

    Rosengård,…..tja, jag brukar kalla det inbördeskriget i Storstadstriangeln.

  2. KurPer skriver:

    Har alltid beundrat Ian som är rakryggad och står för sina åsikter. Han vågar säga det som andra inte vågar även om de vet att det är sant.
    I stort sett alla punkter i Ny Demokratis partiprogram har nu genomförts av de etablerade politikerna. Men de vill inte erkänna detta och talar fortfarande illa om Ny Demokrati

  3. Dickens skriver:

    Härligt Ian!
    Om svenska trista politiker vore lika klarsynta och rakryggade som du, fanns det ett hopp för detta Sverige. Det du varnade för i början på 90-talet är idag en realitet. Socialdemokraternas mångåriga invandrarpolitik har fått xenofobin att breda ut sig bland det svenska folket och nästa års val kommer att bli en chock för de etablerade partierna.De fiskar efter röster men vanliga människor har tröttnat på hycklarna och förväntar sig att politikerna ser den verklighet som speglar Sverige idag.

  4. soli01 skriver:

    Svensken kanske håller på att vakna upp. Det är bra att någon ser till så vi inte somnar om.🙂
    Varför är vi så ”snälla” till utplåningens rand!

  5. Per skriver:

    Därför att vi inte har några problem på farstukvisten.

  6. Helena Palena skriver:

    Ja, vad var det som var fel med Ny Demokrati? Ingenting skulle jag vilja säga. Det var fel på dom politiskt korrekta. Ser framför mig hur den präktige Bengt W lämnar studion när ni tågar in. Tänk så okultiverat. Och han är ju ändå färghandlarson och folkpartist. Ändå hade han inget vett i kroppen.

    Hörde Mona Sahlin på lördagsintervjun idag. Nej. Hon ska inte samarbeta med SD. Det ska ingen. Men kära Mona. Det bestämmer inte du. Det bestämmer vi väljare.

  7. soli01 skriver:

    Politikerna med Sahlin i spetsen pratar så man faktiskt blir mörkrädd. Har vi inte demokrati i det här landet, kan mna oroligt fråga sig.
    Att i förväg utstaka bestämda regler hur man ska befara är ju rent befängt. Nu blir det val och risken är stor att sådana uttalanden helt kan förändra landskapet.
    Man kan ju fundera vart demokratin är på väg och tittar man bakåt så har inte inställningen förändrats någonting. Gud nåde den som försöker komma här och störa våra gamla ingrodda partier.

  8. Kent skriver:

    Snälla människa!
    Även din megalomani måste väl känna några gränser.
    Är det uppriktigt så här du känner eller är det ett desperat försök att få del av strålkastarljuset på ålderns höst?

    Jag lovar, jag är inte bitter eller avundsjuk för att du uträttat saker jag inte kommit i närheten av. Jag är mest bestört, för att även om jag inte delar dina åsikter, tror jag ändå att du en gång i tiden faktiskt drevs fram av en uppriktigt vilja att påverka till något du trodde var ett bättre alternativ till det befintliga.

    //

  9. Kent skriver:

    Hej igen!
    Min kommentar ovan syftade på din ”debattartikel” på Newsmill ang. Berlusconi och inget annat. Bara för tydlighetens skull.

    //

  10. Bur-q-ua12 skriver:

    Kontentan med din artikel på SVT:s debattsida var i princip detta:

    1.)
    du vill att SD ska komma in i riksdagen 2010, fast det s.a.s. bara nämndes i förbifarten.

    2.)
    ”Ny Demokrati” var, med ”selektiv back tracking” (=i eftertankens kranka sken), helt rätt.

    Du nämner ”Rosengård”, m.fl. exempel, som om du visste att det skulle gå så i Rosengård, i början av 1990-talet.

    Lätt att vara efterklok, eller hur och ta åt dig av ära du (och allra minst Bert K.) inte har gjort dig förtjänt av?

    Sällskapet Bur-q-ua har sin syn klar vad gäller diktaturer och diktatorer.

    Även Adolf Hitler blev folkvald 1933.
    Borde han därför kallas demokrat?

    Nazisterna satt inte heller vid makten i hundra år, som du antydde att etablerade partier gör.

    Innebär det därmed att nazistpartier är intressantare än etablerade partier?

    Märkligt argument, d.v.s. att ett partis livlängd är omvänt proportionell mot dess relevans!

    Slutsats/analys_från_Sällskapets_sida:

    ALLT var fel med ”Ny Demokrati” och därför försvann partiet också från den politiska scenen, innan någon ens hann känna ens en vindpust från det utlovade ”draget under galoscherna”.

    (say what?)

    ORSAKER:

    1.)
    Partiet var POPULISTISKT (lär dig gärna stava till det), vilket du tydligen fortfarande är (så på det sättet är du trots allt konsekvent, vilket generellt sett är en tillgång)

    2.)
    Partiet var FRÄMLINGSFIENLTLIGT, vilket inte gick hem ”i stugorna”.

    Folk i Sverige är lyckligtvis främlingsvänligare än ni hade hoppats.

    3.)
    Partiet var alltför splittrat och saknade andra frågor.

    Har jag glömt något, så underrätta mig gärna.

  11. Kachina skriver:

    Kent

    Jag gillar inte heller Berlusconi, en parodi på en statsman och en levande Hollywoodsåpa med bakom de populistiska uttrycken en fascistisk livssyn.

    Men,……..inte har Ian storhetsvansinne för att han tycker att karln är kul. Ian tänker bara inte lika långt som näsan räcker och gör dessutom misstaget att tänka raka tankar. Det är avsevärt mycket bättre att vidga medvetandesafären, eftersom man då får in fler faktorer i beaktande.

    Vad står Bur-q-ua för?

    Kan vi ana oss en förespråkare för det diktatoriska islam som håller folket i psykisk och fysisk fångenskap där det till 99% är kvinnor som avrättas eftersom kvinnor är skyldiga även till att testosteronet formligen ”kokar ut genom öronen” på männen, när de ser en kvinna.

  12. Kachina skriver:

    Kerstin Nilsson

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5975421.ab

    Jag är definitivt inte nationalist och SD är mycket riktigt, som du beskriver, en spegling från ett ölshap i Bayern på 20-talet.

    När ni angriper dem måste ni även komma ihåg att alla är vi inte rädda för invandring från andra folkgrupper, men alla är vi rädda för Islam, precis som att medelamerikanen är rädd för katolska kyrkan.

    Allt efter deras gärningar och vad de står för. Vår oförmåga/ovilja att skilja på personen/religionen spelar SD rätt i händerna. Skilj på begreppen. Vi är inte rädda för araben/individen, vi är rädda för Islam och vad den står för. Det är inte islamofobi. Det är en sund slutsats av en medelbegåvad och någorlunda allmänbildad människa.

    Islam befinner sig idag på samma nivå som kristendomen befann sig på 1600/1700-talen. Vill vi verkligen köra samma ”race” en gång till?

  13. Kachina skriver:

    Kerstin Nilsson

    Jag tycker att det är lite mesigt av er i media att inte angripa Islam som en sekt, av rädsla att bli anklagad för islamofobi.

    Jag har sett hur de arbetar, här i min hembygd. De bygger ett nytt nätverk runt en individ som håller denne sysselsatt dygnet runt och isolerar individen från sin familj och barndomsvänner.

    Detta nya nätverk sysslar enbart med regelrätt hjärntvätt. Ständigt upprepande av samma mantran och att hindra ”desinformation” från andra källor.

    Islam är en sekt, en farlig sekt som tar kontrollen över den individuella tanken. Vi skall inte använda främlingsfientliga SD för att bekämpa den, utan själv göra det genom att skilja på person och religion.

  14. Carl Norberg skriver:

    Är inte sak och person det som skall åtskiljas, där religionen i sig bara utgör ett verktyg för att göra sakfrågorna personliga?

  15. Carl Norberg skriver:

    Märkligt egentligen ( utan att ge dem några idéer i detta) att inte SD anammat oktober firandet av Ölhallskuppen?

  16. Carl Norberg skriver:

    Är inte modern upplysning och vetenskap som ifrågasätter religiösa dogmer, egentligen att betrakta som till exempel Islamofobi, eftersom individen aldrig kan veta exakt vad andra människor tänker och tror?

    Alltså en rädsla för inskränkthet och trångsynthet, vilket rimligtvis vore av godo, och som därav givetvis åsatts en stämpel av just detta.

    Faktiskt lite skickligt orkestrerat av den som kom på detta.

  17. soli01 skriver:

    Islamofobi är ett skrämselord som är lätt att framkalla om man har de minsta invändningar mot just islam. Man måste kunna diskutera även denna religion, men stämpeln sitter där direkt.🙂

  18. Carl Norberg skriver:

    Nu måste man alltså hålla begreppet adjuvans som en ledstjärna i tillvaron.

    Det är mer eller mindre makalöst att detta kan fortgå.

  19. solsburyhill skriver:

    Ja, detta är ytterligare ett lysande (läs ”skrämmande”) exempel pà det vansinne som pàgàr bakom kulisserna, men som nu tycks fà gehör i en del medier.

    En väg för eliten, en annan för massan…

    (Kan dessvärre ej följa debatten här pà tràden pà senare tid dà jag är pà resande fot)

  20. soli01 skriver:

    Ingenting förvånar snart. Kallas väl för ”gräddfiler”.🙂

  21. Per skriver:

    Kachina.
    Är helt säker på att du förhastar dej om du tror
    att någons förtjusning över Berlusconi har
    att göra med dennes demokratiska patos.

    Det intressanta med Italiens Berlusconi
    är att det framgår hur bra svensken ser
    på håll och väldigt dålig närsyn.

  22. Per skriver:

    Konstaterar att Burquan har svalt hela åteln
    med hull och hår…

  23. Per skriver:

    Sveriges invandringspolitik är ett
    bedrägligt lågvattenmärke i synnerhet
    då den vill omtalas som människovänlig.

  24. Helena Palena skriver:

    Solsburyhill: Tog upp din kastade handske och länkade på olika inlägg på Newsmill om svinflunseidiotin! Res i lugn och ro. Bloggen är som skiten i hörnen – den försvinner inte. Den ligger där den ligger.

    Kollar här ni som vill updatera er lite om vad våra myndigheter gör mot oss medborgare. Vaccinerar barn och gravida med vaccin med kvicksilver i. Det gör inte tyskarna.

    http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/18/sanningen-ar-att-influensavaccinet-innehaller-farliga-mangder-kvicksilver

    http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/17/vakna-svenska-folk

  25. mrmhalland01 skriver:

    Jag vet inte hur många attentat jag hört om på nyheterna idag.
    Samtliga begångna av muslimer.
    Ibland på platser jag inte ens har hört talas om.
    När dessa människor sedan är på flykt, undan rättvisan flyr de till andra länder, bl.a vårt land och söker asyl av humanitära skäl.

    Denna typen av människor slutar inte kämpa för att islam ska erövra värden bara för att de får en fristad.
    Tvärt om, väl här kan man försöka påverka väst om sin förträfflighet, väl medvetna om de väldigt milda straffen jämfört med tortyr och död, såväl för egen del som för övriga släktingars.

    Det är dessa extremister som uppfostrar sina icke straffmyndiga barn att sätta eld på vårt samhälle, för, de vet att det blir ett samtal med socialen som ”straff”.

    Om detta motarbetas i Sverige ska man anklagas för att vara islamofobist / rasist med hänvisning till religionsfriheten.

    Inte ett ord sägs i detta sammanhang om åsiktsfrihet.

    Extremister som Kerstin Nilsson har inte sagt ett ljud om att SD har blivit utsatta för ren mobbning i nästan varje kommun där de har mandat.
    Etablerade partier har bildat karteller (helt emot valresultaten) för att SD inte ska få göra sin röst hörd.

    JK har titta på utan ett ord !

    Tro inte för en sekund att detta hjälper ”normala” flyktingar som kommer till vårt land och behöver skydd undan trakasserier i hemlandet med omnejd !

    Dessa satans vänsterjournalister förstör demokratin i vårt land !

    Häromdagen skrev Expressen om en renovering på Harpsund.
    Statsförvaltningen hade beslutat att renovera en flygel.
    Rubriken löd : ”Reinfeldt lyx-renoverar bastu för 1,9 miljoner. Skattebetalarna får betala.”

    Den omtalade bastun fanns i hörnet av flygeln. Det framgick inte om den över huvud taget renoverades.

    Självklart fanns det diskussionsutrymmer där.
    Lika självklart spydde folk galla över regeringen, precis enligt planen.
    D.v.s den typ av folk som självklart inte borde vara röstberättigade eftersom de inte vet ett skvatt om det samhälle de bor i.

  26. Carl Norberg skriver:

    Gissa varför media förmedlar ett budskap om ondsinta muslimer som bara vill alla västerländska värderingars undergång, vilken opinionsbildning kan nu detta tänkas syfta till….

    Ture Nermans häfte på KB, om 1940 års män, synes återkommande behöva påminnas om.

    Dessa trevliga herrar som citat “Som disponerade över vårt folk och dess framtid, utan att det blev tillfrågat eller upplyst om sanningen”.

    Eller som Publicistklubbens ordförande Ivar Överström, i en politisk debatt 1940 i andra kammaren, så vackert uttryckte detta,

    ”Vi Tidningsfolk vill ju inte undandra oss skyldigheten att giva regeringen absolut erforderliga medel att skydda legitima och statsvårdande intressen.”

  27. Blåtand skriver:

    mrmhalland

    Smaka på BlåbärsJockes mening ”Gissa varför media förmedlar ett budskap om ondsinta muslimer som bara vill alla västerländska värderingars undergång etc” en gång till.

    En fadd smak sprider sig inombords hos mig.

    BlåbärsJockes muslimer (som frekvent utför bl.a. terrordåd)är alltså enl. Jockes mening manipulerade av den västerländska makteliten – i opinionsbildande syfte.

    Enl. samma metodik bör alltså även de stenkastande svarthuvorna i AFA som genomför våldsamma Reclaim-the-streets- aktioner” vara styrda av Rockefeller och judiska bankirer.

    Ibland befinner sig denne konspirationist oerhört långt under plimsolmärket! Fy fan!

  28. mrmhalland01 skriver:

    Blåtand,

    Jag är inte alltid säker på hur jag ska tolka Carl Norbergs kommentarer.

    >”Gissa varför media förmedlar ett budskap om ondsinta muslimer som bara vill alla västerländska värderingars undergång etc”

    Detta emellertid tolkar jag som att media (jag förutsätter att vi pratar om Svenska dito) skulle överrapportera och förvanska terrordåd till islamisters nackdel.

    Som jag ser det är en bomb i en folkmassa inget kärlekstecken.

    Idag handlade flera dåd om uppgörelser mellan shia- och sunni-muslimer på flera håll i världen.

    Nu ska det KLART poängteras att en religion föder inte onda människor !
    Det gör uppfostran och yttre påverkan.

    Många av dem som protesterade efter valet i Iran är muslimer (troligen de flesta), men, inte islamister !

    Om dessa måste söka asyl för att slippa reprisalier är jag fullt beredd att ta emot några i vårt land !
    De kan tillföra vårt land mycket, om vi ger dem möjligheten till det.

  29. mrmhalland01 skriver:

    Carl Norberg.

    Jag ber om ursäkt att jag pratade ”över ditt huvud”.
    Det var inte min avsikt.

    Självklart är jag intresserad av att höra om jag har tolkat dig rätt !

  30. mrmhalland01 skriver:

    På riksplanet har inte så många någon uppfattning om upptrappningen av våldet i våra ”trångbodda områden” men på det lokala planet, där det berör människor finns det ofta åsikter.

    De flesta här har säkert läst om skottlossningar och bränder på bostadsområdet ”Andersberg”.

    Jo, det heter faktiskt ”på” Andersberg, inte ”i” Andersberg.

    Här finns några reaktioner:

    http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.610698

  31. soli01 skriver:

    mrmhalland01 – jag fortsätter att gå i skolan.🙂 Detta att gå på taket är så farligt.🙂

  32. Blåtand skriver:

    mrmhalland (m fl)

    På söndagskvällen var det åter skottlossning i Falkenberg.

    Skottlossningen och bilbränderna sker alltid vid Falkagård el. Sloalyckan, dvs Falkenbergs eget Rosengård/Rinkeby. Konstigt🙂

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3672389.svd

  33. mrmhalland01 skriver:

    soli01,

    Klartext ??🙂

  34. mrmhalland01 skriver:

    Nu vill jag inte piska upp någon stämning här.
    Snarare dra ner känslorna lite.
    Hat föder våld, våld vill vi inte ha, inte hat heller.
    Hat mellan grupper vi inte har kontakt med (vi…är då tänkta att vara ”vanliga” Svenskar” har naturligtvis svårt att påverka detta.
    När man ser hur vårt samhälle förändras med vapen och mord, bränder och annat..Vad kan vi göra ?

  35. Daniel Mehler skriver:

    Milda Matilda! Ian Wachtmeister har gjort kontroversiella yttrande i frågor som man ju inte får tala om. Detta skall vi genast bemöta.
    Med argument? Nej! Med tillmälen och epitet naurligtvis! Ian, du är en populist och rasist, du är en bov och en bandit! Smaka på den salvan.
    Nu får du ta och rycka upp dig och skriva något bra debattinlägg om att det finns för få kvinnor på vägmärkena eller att polsien är elak mot stenkastande demonstranter, då kanske du tas till nåder.

  36. Carl Norberg skriver:

    Jag föreslår som sagt att man betraktar de citat jag skickad med min skrivning i ovan, och i detta kan man även betänka vad för typer av personligheter som Ivar Överström och Ture Nerman var som individer.

    Och att HBT reagerar på det uppvisade sättet, är faktiskt en smula förvånande, den uppenbara medvetenheten om det rådande förhållandet som står uttryckt sist i dennes skrivning är väl närmast bara att beklaga.

  37. Carl Norberg skriver:

    Det var inte bara Nero som brände ned Rom för att skapa opinion emot de kristna.

    BlåbärsJockes muslimer (som frekvent utför bl.a. terrordåd)är alltså enl. Jockes mening manipulerade av den västerländska makteliten – i opinionsbildande syfte.

    Enl. samma metodik bör alltså även de stenkastande svarthuvorna i AFA som genomför våldsamma Reclaim-the-streets- aktioner” vara styrda av Rockefeller och judiska bankirer.

    Varför det just skulle vara Rockefeller eller Judiska bankirer, har jag emellertid lite svårare att förstå?
    Men att det uppenbarligen finns andra parter vars intressen sträcker sig till opinionsbildning i detta, det förefaller vara allt annat än tveksamt.

    De intellektuella styr de belästa för att kontrollera de utnyttjade.

  38. Kachina skriver:

    ”Nu ska det KLART poängteras att en religion föder inte onda människor !
    Det gör uppfostran och yttre påverkan.”

    Och,….när uppfostran och yttre påverkan ÄR religioner som islam, högerkristen dubbelmoral, sionism, kommunism, kapitalism,sekter som isolerar individens tankeverksamhet och känsla, föder det onda människor.

  39. Carl Norberg skriver:

    Att Van der Lubbe framstod som en idiot 1933 var nog inte direkt att se som någon slump, han var sannolikt i det närmaste saktfärdig. Och trots att hela världen så det skådespel som föregick så ingrep ingen i den scharad som rättegången kom att utgöra.

  40. Carl Norberg skriver:

    Fast Kachina, föder det egentligen onda människor eller skapar detta dumma människor som agerar som nyttiga idioter?

  41. Kachina skriver:

    Ja, det tål att tänka på. Jag tror att det lutar åt det sist nämnda. Den av ”Gud” skapade själen känner inte till ondskan, utan den är en egenskap inneboende i den mörka materian. Det är i friktionen mellan de två som det avgörs vilken som dominerar.

    Själen är skapad av ”Gud”, personligheten skapas av sin fysiska omgivning, så där torde du ha helt rätt.

  42. Blåtand skriver:

    Jag rekommenderar såväl Carl BlåbärsJocke Norberg som
    Pastor Kachina att se Jesper Ganslands nya film ”APAN” som hade premiär häromdagen.

    Filmteamet kanske vill att de båda herrarna/narcissisterna medföljer som ”levande bevis” då filmen visas på div. internationella filmfestivaler.

  43. Kachina skriver:

    Narcissist/självgod?

    Jag ser mig nog som självmedveten, alltså motsatsen till papegojmedvetande.

    När kommer filmen DEN INTELLEKTUELLA PAPEGOJAN?

    Den om Blåtands-folket som inte kan tänka själv utan bara upprepa inlärda fraser.

  44. Carl Norberg skriver:

    Att aldrig tänka en egen tanke
    blott sörja nytta man aldrig fick.
    Dra egen nytta av den arme och kranke
    genom list och illdåd och lömska trick.

    Att tycka bra om att andra förleda och narra
    aldrig tänka själv eller makten bestrida.
    Det är lycka att ha kraft att få andra att darra
    finna glädje i takten att få andra att lida.

  45. Kachina skriver:

    Jag undrar om Aftonbladet försöker ge dubbelmoralen ett ansikte, när de å ena sidan kräver att Carl Bildt aktivt skall arbeta för kvinnors frihet och å andra sidan aktivt försvarar den mest kvinnofientliga religionen sedan 1300-talet,…ISLAM!

    Jag är inte rasist. Jag är inte nazist. Jag är inte främlingsfientlig. Jag ogillar inte araber, men jag har en egen tanke, en egen slutledningsförmåga och jag kan tillräckligt om Islam, rent praktiskt, för att säga att den religionen har inget i den här tidsåldern att göra.

    Det må vara att ni inte angriper den, men ta för h-e inte i försvar en religion där kvinnan ägs av mannen.

    Ställ undan glaset Aftonbladet, och nyktra till.

  46. Carl Norberg skriver:

    Eller Kachina, eller…

    Så är denna ågärd ägnad att skapa en opinion som behöver just Sverigedemokrater till att verka som sin dipol. Du vet att Nero eldade upp Rom för att kunna skylla på de kristna, och inte tror jag då att Aftonbladet har tänkt sig att skapa god PR för SD.

    Men tyvärr så är det nog så att när folk väl upplever att de har blivit spelade som dum valboskap, så blir nog bitterheten ganska påtaglig, och ljushuvudet bakom denna manöver/kampanj kommer finna sig ha skapat en riktig Björntjänst för sitt syfte.

    Många kommer att ställa frågan hur det kommer sig att Aftonbladet väljer att publicera på det sätt som de gör i detta….

  47. soli01 skriver:

    Kachina – inte får du klä av Aftonbladet på detta sätt.🙂 De står där nakna och utblottade till allmnänt beskådande. Ja, jag säger då de…en femma.

  48. Carl Norberg skriver:

    Det är väl måhända så att just det faktum som Kachina pekar på angående att å ena sidan angripa majoritetsföreträdare för kvinnofientlighet, när man å andra sidan agerar som är fallet i dagens AB, belyser just det faktum att det politiska syftet inte är det som ligger närmast i dagen.

  49. Anna skriver:

    Vad är det som håller på att hända i Sverige? Plötsligt debatteras det i tidningar och på bloggar om detta som ”folk på gatan” talat om i flera år.

    Visserligen försöker de mainstramade medierna med näbbar och klor tala om vad som är ”rätt” resp. vad som är ”fel” i debatten, dvs man tar ställning enl. de vedertagna normerna (det som våra politiker och medierna bestämt i symbios) men nu verkar det som om
    ”vanligt folk” kopplat greppet i debatten – precis som t. ex. ”vanligt folk” inte gick att stoppa då Berlinmuren föll.

    Vad man än tycker, tänker och/el. anser känns denna debatt vederkvickande!

  50. Carl Norberg skriver:

    Det lite beklämmande är emellertid att inte särskilt många tänker på vem som medierar vilken signal, vilket gör debatten till ett verktyg för de som vill verka opinionsbildande i en aller annan riktning, och vidare skapar en situation där själva sakfrågan kommer att få en underordnad betydelse, den kommer alltså främst att bli ett medel att nå andra mål.

    Det är lite som att påstå att Socialdemokratin under 1970 talet inte alls förstod att om man placerade alla invandrare på ett och samma ställe, så skulle detta innebära begränsade möjligheter till integration.

    Det är givetvis inte så populärt att erkänna detta på något sätt, men rent valstrategiskt så skapades ju både ett behov av socialdemokrati samtidigt som valmanskåren förstärktes.

  51. Anna skriver:

    Käre Carli Boy,

    Har det ännu ej gått upp för dig att den socialdemokrati som växt fram (framarbetats av politruker) bara är att anse som en parentes.

    T.o.m. så starka ord som ett sjuhelvetes misslyckande
    är tillämpliga, framför allt inom sektorerna utbildnings- och integrationsområdet🙂 (

  52. mrmhalland01 skriver:

    Anna,

    ”Vanligt folk” har fått en röst via internet.
    Bloggar och tidningars diskussionsutrymmen befolkas just av ”vanligt folk”.
    I det läget är det snart omöjligt för såväl politiker som media att ignorera det väljarkåren tycker är viktigt.

    Vi lever troligen på lånad tid i denna värld, så det gäller att smida medan järnet är varmt.

  53. Carl Norberg skriver:

    Ja det beror ju lite på hur man ser detta, vilket tyvärr inte alla riktigt verkar kunna förstå.

    Och sett till att primärmålet hela tiden har varit att förbli vid maktinnehavet, så måste man nog tillstå att utfallet av både integrationspolitiken och utbildningspolitiken har varit mycket lyckade, sedan kan man ju ha åsikter om det etiska i detta, men det är som sagt upp till var och en att vara både naiv och korkad.

    Det som dock är fullkomligt obestridligt är borgerligehetens politiska oförmåga sedan 1932, och DET är inget som smickrar precis.

  54. Kachina skriver:

    Jag sympatiserar inte med SD. Jag är för en globaliserad värld där nationsgränser i princip är utraderade, kvar som administrativa gränser och symboler.

    Det är beklämmande att se samtliga partiledare idka fegt röstfiske bland invandrare genom att värna en bakåtsträvande, förstelnad och antik religion som är helt fel i vår tidsålder, särskilt ur kvinnans synvinkel, samtidigt som de förlorar förtroende hos svenskar i generationer som anpassat sig till en ny tid.

    VI HAR FEL LEDARE,….som röstfiskar efter maktinnehavet oavsett innehållet i socialpolitiken,integrationspolitiken och utbildningspolitiken.

  55. Carl Norberg skriver:

    Det är nog inte bara fegt röstfiske, det är nog även skapandet av en yttre fiende att ena sig emot. Även om detta i sig är en sorts fiske det också.

    Detta är bara en ful polariseringsmetodik som lever och fungerar på grund av folks oförmåga att särskilja sak och personfrågor och att dessutom dölja detta bakom religions och genusfrågor.

  56. Carl Norberg skriver:

    Att vi har fel ledare som främst söker makten, det är lika säkert som att vi får de ledare som vi förtjänar.

  57. mrmhalland01 skriver:

    Kachina,

    Uppenbarligen är det en väldigt liten del av röstberättigade i Sverige som sympatiserar med SD.
    Jag gör det inte heller.
    Jag kan samtídigt inte bara se på när etablerade partier åsidosätter valresultaten genom kartellbildningar för att utesluta SD.
    Har tillräckligt många röstat på dem ska de också få företräda de rösterna.

  58. Kachina skriver:

    Jag hoppas att SD:s röstetal förblir lågt, samtidigt håller jag med dig. Det är inte demokratiskt att bilda kartell mot de folkvalda, hur få röster de än har.

    Men,…hur mossiga är de etablerade partiledarna? Här har nationen i femtio år kämpat för kvinnans jämlikhet och frigörelse. Idag, inom en enda dag, deklarerar de att de vill återbörda henne till fängelset genom att ge sitt stöd till den mest kvinnofientliga religion vi sett sedan 1300-Talet.

    Kommunism, Kapitalism, Sionism, Kristendom, Islam, är trosuppfattningar som enskilda individer antar eller präglas till. Det är INTE hets mot folkgrupp att kritisera detaljer i dessa trosuppfattningar. Därför är det ren feghet som de etablerade partiledarna uppvisar idag och nu måste de svara på frågan; Är det slut nu på kvinnans frigörelse och skall hon nu återbördas till det fängelse hon levt i under tvåtusen år?

  59. /DDT skriver:

    Herr Norberg verkar ha för lite att göra. Skriv på Svenska och försök inte vara nån överklass nisse i dit språk. Sånt går inte hem hos allmänheten. Ian är bäst fuckt the rest!

  60. Josef Boberg skriver:

    ”Nu närmar sig valet 2010 och de etablerade partierna försöker att agera så att det blir de som bestämmer. De och inga andra. Detta försök från majoritetens politiker att stoppa minoritetspartier kallas demokrati. Gammal förutsägbar demokrati, där hundraåriga partier vill återsamlas i samma gamla sandlåda. Detta är förvisso inte ny demokrati.” – slut citat av inledningen på debattartikeln.

    Jo… – Ian Wchtmeister – så är det ju fortfarande i dags dato, tyvärr tyvärr…😥

    Dock… – personligen hoppas jag på ValSamverkan i kommande val = FLERA nya partier i Riksdagen efter valet 2010 = dödsstöten för den ca 30-årade BlockPolitiken = BlockeringsPolitiken – som jag ser det.

    I o f s så kan jag ha fel i det – men det tror jag ej alls själv på – hälsar Josef 8)

  61. Carl Norberg skriver:

    Tyvärr så är jag inte så särskilt intresserad av något annat än att förmedla det budskap som jag vill förmedla. Om detta sedan innebär att det uppfattas på det ena eller andra sättet, eller om detta budskap är populärt eller inte, spelar en väldigt liten roll för mig.

  62. soli01 skriver:

    DTT-det gäller att tänka till när man läser vissa kommentarer – är det fel egentligen – tror inte det. Ingen skriver lika och tur är väl det. Titta på Josef där får man använda mer än halva hjärnan – kanske hela.🙂

  63. Kachina skriver:

    Åkesson är en fis i Universum, men att v… Läs meråra etablerade partiledare med hull och hår säljer ut sig till en av historiens mest primitiva religioner för att köpa röster i en grupp med röstvärde, är tammefan en av Svensk historias största skandaler.

    Inte f-n ”hoppar” unga flickor från balkonger för att de lever i en humanistisk religion. Inte skall vi anklaga individer för det de präglats till, men om ni inte har kurage att sätta ner foten för ondskan vid gränsen, går vi på en generation 700 år bakåt i tiden.

    Jag anklagar inte araber och muslimer, men jag sätter definitivt ner foten mot falska religioner som islam, sionism och den gamla kristendomen.

  64. soli01 skriver:

    Efter att ha hört vad Olofsson sa nu på morgonen när hon debatterade med Åkessson – SVT 1 – blir jag fundersam vad egentligen de etablerade pariterna står när det gäller muslimernas krav på vårt samhälle.

    Åkesson har faktiskt rätt när han hävdar att de som kommer hit måste anpasse sig till Sveriges lagar mm. Det är ju i stort vad han hävdar och som han nu ser naggas i kanten med bl a olika krav som muslimer ställer här.
    Jag är orolig för den flathet som präglar våra partier i denna fråga. Är det så svårt att säga ifrån på den punkten?
    Jag tycker att det är direkt oroande om vi, för att värva röster, inte törs säga ifrån hur vi ser på alla dessa undantag, som nu krävs från nämnda håll.
    Har ingenting med nazism att göra och som nu ofta hörs i debatten.

  65. Kachina skriver:

    Instämmer.

  66. Carl Norberg skriver:

    Religion är ett gammalt medel för att uttrycka makt, politik ett något nyare. Så att politiken ser sin chans att utöka sin makt genom att återinföra religionen som samhällsnorm, det är mer eller mindre naturlagsbetingat.

    I vårt fall med politiker som främst söker makten, så torde alla andra beteenden vara kontraproduktiva.

  67. Carl Norberg skriver:

    Att dessutom i detta få skapa en yttre fiende som är historiskt ondsint, är givetvis ytterligare ett positivt perspektiv man tilgodoräknar sig i detta.

  68. Anna skriver:

    Kachina

    Du uttrycker dig mycket målande och bra i denna ”makt-och religionsfråga”!

    En liten anmärkning dock. Hur kan du vara överraskad gällande Vänsterpartiets agerande? Detta gamla kommunistiska parti har väl alltid prioriterat den lägsta formen av populism, framför allt inriktad på en publik som gärna leker ”Följa John” beroende på egen okunskap!

  69. Carl Norberg skriver:

    Okunskap är fullkomligt ofarlig i en jämförelse med obetänksamheten.

  70. Kachina skriver:

    Vänstern har jag sällan lagt märke till eller kommenterat annat än att vi i vår kommun har en del sunda hårt arbetande individer som tillhör vänstern.

    Det som nu förfärar mig är att kvinnosakspartier som socialdemokrater, folkpartister,……som i femtio år bekämpat den kvinnosyn och det kvinnoförakt som var inbyggt i kristendomen, nu säljer sig med hull och hår, ger en fullmakt in blanco till ett islam som fortfarande förtrycker kvinnan å det grövsta.

    Priset, ca. femhundratusen röster. Det går att prostituera sig på många sätt. Reinfeldt och Sahlin har precis gett sig in i den branschen, antingen för att de är helt dumma i huvudet eller så för att de fullständigt skiter i de framsteg vi uppnått de senaste femtio åren.

    Det är bara så förbannat ruttet. Vi måste byta ut våra fega politiska företrädare snabbt, men jag vill inte ha Åkesson, en ölshapspolitiker från Bayerns 20-tal.

  71. Carl Norberg skriver:

    Ja ruttenheten skall ju med viss nödvändighet komma att visa sig i all sin vedervärdighet innan botten är nådd, och då undrar jag ju stilla i mitt sinna hur jävla illa detta egentligen är?

  72. Carl Norberg skriver:

    Under sina egna hurrarop om demokratiska fri och rättigheter så återbördas befolkningen till medeltiden, och dessutom under en stark gemensamhetskänsla i det man enas emot SD.

    Man vet knappt om man skall skratta eller gråta åt eländet

  73. Kachina skriver:

    Precis.

  74. Anna skriver:

    Grattis Carli Boy

    Du kan ju uttrycka dig förståeligt och utan dimridåer
    genom att använda rak ordföljd.
    Fortsätt med det!

  75. Anna skriver:

    Naturligtvis är det ett ovärdigt spel som de etablerade partierna bedriver. Under gemensam flagg.

    Och man måste/bör ju naturligtvis ej stämplas som Sverigedemokrat för att man delar VISS KRITIK som herr Åkesson framför. Även detta är en ynklig retorik från ”de etablerade”.

    Precis likadant agerar många politiker/kulturpersonligheter och placerar oss i fållan som motståndare för kvinnlig jämställdhet om vi inte anammar radikalfeminismens värsta avarter.

    För att inte tala om HBT- vansinnets utbredning🙂

  76. Anna skriver:

    Jag tittade just på debatten mellan fru Olofsson och herr Åkesson på SVT Play och måste säga att fru Olofsson uppträdde som politruk av gammalsovjetisk modell.

    Vid flera tillfällen under debatten krävde Åkesson förgäves ett uttalande från fru Olofsson angående partiets riksdagskandidat Mahmoud Aldebe som är ordförande i Sveriges muslimska förbund ang. Aldebes tidigare framförda önskemål om särlagstiftning för muslimer i Sverige.
    Vi vet fortfarande efter denna minidebatt hur Centerpartiet ställer sig i denna fråga för fru Olofsson blev bara mer och mer ikrriterad ju fler gånger hon fick denna fråga och naturligtvis svarade hon på intet sätt. Skrämmande!

    För att göra saken ännu värre kan man konstatera att mainstreamade riksmedia helt förvränger rapporteringen från debatten – i vilket syfte kan man fråga sig!

  77. Anna skriver:

    Tack Ian för ditt väldigt välskrivna inlägg på Newsmill idag. I högsta grad läs- och tänkvärt!

    För alla er som ej läst inlägget bif. jag nedanstående länk.

    http://www.newsmill.se/artikel/2009/10/20/problemet-var-westerberg-cie-inte-akesson-cie

  78. photoimagine skriver:

    Som sagt, valrörelsen är igång. Blir roligare än nånsin – speciellt när Rebellerna får vara med och skapa lite oreda i papperskorgen.

  79. photoimagine skriver:

    ”…Rebellerna får vara med och skapa lite oreda i papperskorgen”.
    Då menar jag förstås inte boken, Ian!

    MVH

  80. Kachina skriver:

    Ja, vi får och skall kritisera islam, dock på sakliga grunder. Åkessons ”känsla från magen” utan sakliga bevis, är inte mycket att hänga i julgranen.

    Däremot är det faktum att vår generation har gjort sig av med kvinnoföraktet ur religionen, en god orsak att vägra acceptera samma fördom under annat namn.

    Våra toppolitiker har prostituerat sig för 500.000 röster. Sossar har sålt kvinnans frigörelse och lika värde, mot några unkna medeltida sharialagar. Det är värre än att köpa en Toblerone på riksdagskortet.

  81. soli01 skriver:

    Det kan dock framstå som synnerligen viktigt för ett visst parti att hålla sig på god fot. Ett valresultat – om än begränsat till en kommun.
    http://www.val.se/val/val2006/slutlig/R/valdistrikt/12/80/0902/roster.html

  82. Carl Norberg skriver:

    Åligger det inte alla partier som vill ha sympatier att stå på god fot med sympatisörerna.

    Och att skrivningen blir rak vid enstaka tillfällen, beror främst på att skrivningen då beskriver tankebanans hela väg direkt, men det är inte så särskilt ofta som det inte finns ett par ytterligare aspekter eller perspektiv som förändrar helhetsbilden i beskrivningen, varför en väl preciserad skrivning inte kan innehålla alla avgränsningar utan att vara schabloniserande.

  83. Carl Norberg skriver:

    Omständigheter i saken vad avser religiösa fri och rättigheter ÄR följande.

    Islam kan inte under några omständigheter ges rätten att inskränka de i lag stiftade fri och rättigheterna som gäller för svenska medborgare och boendes i Sverige.Religionen är inte en samhällsbyggande verksamhet, samhällsbyggnad görs av människor, religion är ett medel för att uttrycka makt över människor, ingenting annat.

    Religion kan inte finnas utan människor, lika lite som banker kan.

  84. Anna skriver:

    Lustigt. T.o.m. i denna debatt, som berör islamism i Sverige, känner sig Carli Boy manad att skriva något om skötebarnet BANKER.

    När allt kommer omkring finns det nog fog för att benämna denne herr Norberg som varandes en riktig liten näpen bankoman🙂

  85. Carl Norberg skriver:

    Eftersom religion och det valutafinansiella systemet, båda främst är medel för att uttrycka makt, så ligger det ju lite i farans riktning att det blir på det viset.

    Den gemensamma nämnaren i detta är visst människor.

  86. Per skriver:

    Man får hoppas att det klarnar med likheterna framöver när det raka blir rakt för flera..

  87. Carl Norberg skriver:

    Ja det torde ju vara ett oåterkalleligt skallkrav.

  88. J skriver:

    Hej Ian,

    Jag tycker att du verkar vara en inskränkt, rädd och patetisk människa. Att du nu har kravlat dig upp ur den lerpöl du måste befunnit dig i de senaste tio åren och gett dig in i SD-debatten tycker jag är synd, du hade gärna fått stanna utanför strålkastarljuset den här gången. Och nej, folk tänker inte att SD säger saker som de egentligen tycker. Möjligtvis tycker dina greve-kompisar så, men de är väl lika insnöade som du.

  89. Blåtand skriver:

    Hej J

    Vá kul att du tittar in här och sprider lite Bengt Westerbergstämning.

    Du blir säkert glad över att krisdrabbade Röda Korset
    betalar Bengt Westerberg 67.000:- i månaden för att sitta ordförande.
    Makteliten har i alla fall fångat dig med sin propaganda!

  90. Per skriver:

    Jag instämmer med Blåtand.

  91. Peter skriver:

    Jag och väldigt många till vill mycket gärna ha Åkesson! Vilken härlig motvikt till alla hjärntvättare…

  92. Kachina skriver:

    När makteliten förbjuder oss att kritisera islam, då har det gått för långt. Jag tar mig friheten att kritisera islam och alla andra trosinriktningar, politiska som religiösa.

    Makteliten skall f-n inte tala om för mig vad jag får säga eller inte säga.

  93. Carl Norberg skriver:

    Jag kritiserar vad helst jag önskar och är det någon däremot, så får väl vederbörande försöka övertyga mig om sina arguments värden.

  94. Kachina skriver:

    Trosinriktning????? Så det kan bli.

    När jag ändå är inne på ämnet trosor, skall jag passa på att säga att om stringtrosor tycker jag INTE.

    De harmoniserar inte med de kvinnliga formerna, bryter av och förfular.

  95. Torsten skriver:

    Vadå Kachina,

    Har den gamle stubben slutat att sava🙂

  96. Blåtand skriver:

    Torsten

    Tänk på att Mister K upplevde sin lövsprickningsperiod i Hamburg . . . . . . . . . .
    därefter blev den lille ekorren aldrig sig själv igen🙂

  97. Kachina skriver:

    Finns det något mer avtändande än stringtrosor?

  98. Torsten skriver:

    Lövsprickning?
    Det epitetet har jag inte hört förr🙂

    Kachina,

    Det är k v i n n o r som skall bära string🙂

  99. solsburyhill skriver:

    Det skulle väl vara gjördel i kombination med röda husmorsstrumpor i så fall…😉

  100. mrmhalland01 skriver:

    Det var ekorrens arbetsdräkt i Hamburg🙂

  101. Kachina skriver:

    🙂

  102. Torsten skriver:

    Kachina,

    Berätta om Din ”hemska” upplevele i Hamburg🙂

  103. Carl Norberg skriver:

    Vem fan orkar ens bry sig om sådana trivialiteter som sexualitet??? En mycket överreklamerad verksamhet med minimal njutning och ett direkt löjeväckande utseende.

    Det är ju närmast pinsamt att se hur de omättade beter sig.

  104. mrmhalland01 skriver:

    >Vem fan orkar ens bry sig om sådana trivialiteter som sexualitet???

    hmm…sa inte du att du var pappa-ledig för ett tag sedan Carl ?

    Kanske det är sant det där med storken trots allt ?

  105. Anna skriver:

    En tradition när Kachina arbetade i Hamburg var att han under lördagsdygnet arbetade endast iförd hög hatt och käpp🙂

  106. Kachina skriver:

    🙂🙂

  107. Carl Norberg skriver:

    Jo just det, ren fortplantning och ingenting annat.

    Ett av historiens mest söndertjatade ämnen som haussats upp till något såtill den milda grad klichéartat, att ett gäng babianer i en jämförelse med individerna av idag framstår som i det närmaste kultursnobbar.

  108. mrmhalland01 skriver:

    haha….den var bra Carl.

  109. Carl Norberg skriver:

    Folk borde ju tänka efter när de hör talesätt som att den enda gången mannen har frid med gud är direkt efter det fullbordade samlaget.

    Detta borde ju få varje självtänkande individ att omgående ifrågasätta både religionen och sexualnormen i samhället, men inte då, istället så tror folk att detta förmodligen är hugget i sten bokstavligt talat, och troligen mera sannolikt härrör ifrån någon blixt som skapat stentavlor eller andra liknande trovärdiga händelser.

    Denna monumentala ovilja emot att tänka självständigt och att inte behöva luta sig emot andra, är så utbredd att den närmast känns som en samhällelig kemiskt mental kastrering.

  110. Carl Norberg skriver:

    Att folk blir mera korkade när de går i brunst, kan ju knappast komma som någon större överraskning för någon som ids tänka efter.

    Följaktligen så gäller det för makten att uppmuntra all pornografiskt verkande mediering i största möjliga mån.

    Det ultimata maktläget är givetvis att samhället består av en skock lallande fånar som sitter och tokrunkar hela fritiden när de inte arbetar.

  111. Per skriver:

    Hahaha! Carl, den vite masajen…

  112. Carl Norberg skriver:

    Vite masajen? Det var lite märkligt även för mig.

    Masajer är för mig mest duktiga på att hantera spjut och att spåra saker. Så det får du allt förtydliga bäste P.

    Men om det är något lustigt som verkar förklenande på mig,så förutsätter jag att du skickar förklaringen på mail så att jag inte blir utskrattad, nåja.

    På tal om Masajer.

  113. Anna skriver:

    Men Carli Boy då . . . . . . ”Den vite masajen”!

    Jag som i min enfald trodde att du hade boklig bildning.
    Nu blir jag riktigt besviken🙂

    Bon soir!

  114. Per skriver:

    C.

    Masajerna ser sex enbart ur ett reproduktivt perspektiv och därför lär akten knappast ägnas
    så mycket annat än av synen på den egna uppgiften.

    Jag å andra sidan, hävdar i brist på annat att just
    god mat med tillhörande dryck och det där andra är
    de enda två njutningar en människa kan ägna sig åt, återkommande.
    Allt annat är förgängliga saker.
    Så jag beskriver det ogärna som något trivialt,
    möjligen primitivt men att försöka föklena dig vore alltför klent av mig.

    Appropå bildning så lever ju alla naturbefolkningar
    av och med naturen, de förbrukar den inte så som vi.
    Fram tills rätt nyligen så har ju detta kommit på modet även här.
    I det perspektivet framstår de som det
    mest moderna av samhällsgrupper.
    Utan boklig bildning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: