Kapitel 23, del 2. Ur Rebellerna – en historiebok av Ian Wachtmeister

Ny Demokrati blev en populär organisation hos dem som var anställda av Riksdagen. Det hängde nog samman med att vi brydde oss om alla. Vi bjöd in alla till vår politiska tisdagspub. Det var snyggt jobbat av våra partisekreterare Marianne Östlund och Peter Voors! Många gäster berättade att de inte hade blivit bjudna på någonting under de senaste tjugo åren, av något parti. Jag vågar påstå att väktarna i all hemlighet röstade på oss. Jag hoppas att detta kan sägas utan att de nu blir utsatta för särskild FRA-spaning.

En doktorand undersökte vad partiledarna talade om i Riksdagen. Med faktor 12 (!) var jag den som höll mig mest till ämnet och talade om vad vi ville göra i olika sakfrågor. De andra partiledarna uppehöll sig gärna vid vad mot- ståndarna sagt vid något annat tillfälle och bråkade om person, inte sak.

  • Vi stödde alltid ett starkt försvar. Vi gick inte på snacket om att det kalla kriget var slut och att Ryssland för första gången på fyrahundra år hade blivit ofarligt för Sverige.
  • Vi var därför också positiva till NATO och självklart för EU. Chefsförhandlaren Ulf Dinkelspiel fick applåder i plenisalen vilket fru talmannen rodnande tvangs tillåta. Jag hade just givit henne en komplimang för hennes vackra gula dräkt!
  • Invandringspolitiken var en katastrof skapad av Westerbergfalangen i den ointresserade Carl Bildts regering. Vi påtalade kostnaderna och fick hela tiden det helt missvisande, för att inte säga lögnaktiga, svaret att det inte fanns andra kostnader för Sverige än utläggen i invandrarverkets budget.

Vi påpekade oförskräckt att ett land har gränser för hur många som kan assimileras. Kommer för många invandrare skapas ghetton. För detta blev vi bland annat kallade människoföraktande rasister. Det minns ni nog.

Och vad hände? Jo, precis det vi varnade för, Rosengård i Malmö och Rinkeby i Stockholm – visst är de ghetton. Där bor knappt en enda svensk och inbördeskriget har börjat i Rosengård, vad ska man annars kalla ett läge där ambulanser måste ha poliseskort för att komma in i området?

Vi påtalade också att LO var en av de största bovarna i dramat, ”invandrarna är nog OK men de får inte ta våra jobb”, in med dem i läger, ge dem bidrag, men inte arbete. Svensk solidaritetspolitik, jo jag tackar!

Och så medias fifflande med siffror. Invandringen beskrivs fortfarande i termer av antalet asylsökande, en siffra som täcker cirka en tredjedel av antalet invandrade. Varför gör man så, lyder frågan. Det finns svar men de kommer aldrig fram.

Vi ställde upp för svensk kultur och Bert fick ned hotell- och restaurangmomsen som en konsekvens av detta. Summa summarum tog vi strid och vi var inte rädda, vem skulle stå upp för Sverige om inte svenskarna själva? Skulle det vara danskar, norrmän eller kanske palestinier! I Sverige försöker man gärna förstå och förklara var- för yttre och inre fiender agerar som de gör. Det är hög tid att vi själva förstår att försvara vårt land, våra värderingar och vår kultur. Vi behöver lära oss att försvara oss själva!

Så vad var det som var så förskräckligt med Ny Demokrati?

30 kommentarer till Kapitel 23, del 2. Ur Rebellerna – en historiebok av Ian Wachtmeister

  1. soli01 skriver:

    Ian – det som var förskräckligt då är fortfarande förskräckligt. Blindheten har inte släppt.
    Numera finns det bara ett parti som verkar ha synen i behåll.🙂

  2. Josef Boberg skriver:

    ”MaktHavarnas Brist på Kunskap (video 2.44 min) = Världens Gissel !”, tyvärr (video 1.40 min) tyvärr…😥 – och en indikation på var Wi själva befinner oss – kan Wi få en viss uppfattning om HÄR, tror jag…💡

  3. Per skriver:

    Den verkliga förskräckelsen fanns nog först och främst hos dem som såg sin position hotad.
    Därifrån började man med de närmast till
    buds stående medlen.

    Att skrämma folk och dränka talet i tomprat
    är ingen nyuppfunnen väg till någons
    tystnad, uppgivenhet och underkastelse.

    Hur trodde ni innan ND drogs igång att
    ni skulle attackeras av etablissemanget?
    Jag menar, nog måste ni väl ha sett att
    metodiken i det ni gav er in i
    saknade skrupler och förespeglade ambitioner?

    Det vore intressant för en oinsatt
    att få höra Ian.

  4. mrmhalland01 skriver:

    Här måste jag hålla med Per.

    Hur ser du själv på det Ian ?

    Så här i efterhand.
    Var ni lite naiva ?

    Jag frågar en gång till:
    Jag som bor i Skåne (för tillfället) Hur får jag tre (minst) signerade ex av boken ?

    Det finns minst 2 personer den skulle bli en bra julklapp till och..en till mig.

  5. Göran Hagberg skriver:

    Det är otroligt synd om svenskarna att de inte får ha kvar en skarpsynt politiker som dig Ian.Bananrepubliken Sverige lånar utländska pengar för att klara av behovet att kunna försörja alla som de låter invadera vårt land.Sverige är inte heller ett rikt land som iv-kramarna tror i sin fantasi,i dag är det utländska kapitalister som står för landet Sverige,så vi är varken rika längre eller självstyrande fast de styrande påpekar vad vi är världsmästare på allt,det är bara en massa flosker om vad vi är bra.Jag tycker det verkar på vden generation politiker som styrt vårt land,som om när de kliver över tröskeln på Rosenbad,då tappas det sunda förnuftet och vart deras förstånd tar vägen skulle var bra att få reda på någon gång innan skutan Sverige kantrar totalt och sjunker ned i dyn.

  6. Kachina skriver:

    Är poker en sport? Blir poker en gren i OS?

    Efter att jag läst dagens tidningar börjar jag fundera om människan blivit skvatt gallen, eller alltid varit det?

    Hur i h-e kan man bli så skvatt galen att man marknadsför poker om pengar som en sport? Nå´t dj-a fel har det blivit på den hårlösa apan.

  7. Torsten skriver:

    Kachina,

    För en gång skull håller jag med varenda stavelse i Ditt senaste inöägg här🙂

  8. mrmhalland01 skriver:

    Kachina,

    Visste du att bridge har varit en gren i OS väldigt länge ?
    Jag vet inte om det är det nu, men jag vet att det var det på 50-talet.

  9. Blåtand skriver:

    För en gångs skull håller även jag med Kachina.

    Bedrövligt att framstående idrottsmän, typ Mats Sundin, som är stora förebilder för vår uppväxande generation, säljer sig som reklampelare för spelbolag
    på nätet som marknadsför Poker.
    Vill Mats S. kanske dela med sig av sina inspelade hockymiljoner till några unga spelmissbrukare? Jag tror inte att han (och andra s.k. föredömen) ens känner till begreppet och utbredningen av spelmissbruk!

    Att mrmhalland är idrottshatare🙂 vet vi sedan tidigare och det är därför inte förvånande att han kommer med helt oriktiga uppgifter om Bridge och OS.
    Den så kallade ”Bridgeolympiaden” har aldrig haft något som helst med de officiella Olympiska Spelen att göra, utan är det Internationella Bridgeförbundets
    EGEN BENÄMNING på World Bridge Games .

    Som vänlig konstaterar jag att mrmhalland som vanligt är ute och cyklar då han uttalar sig om idrott. Vi som följer bloggar där han framför sina alster gläds ibland åt hans kommentarer men när det gäller idrott kan vi med lätthet konstatera att han är en genuien idrottshadare (och därmed fylld av fördomar när det gäller sportens betydelse i samhället). Han ser bara kostnader
    cyklar som vanligt

    (OS)

  10. soli01 skriver:

    mrmhalland01 – detta hade jag inte en aaaaaning om. :-)(blåtands kommentar)

  11. Blåtand skriver:

    Så torde det vara – tomten visar sig tidigt vissa år 🙂

    (soli01:s kommentar)

  12. Kachina skriver:

    ”Vill Mats S. kanske dela med sig av sina inspelade hockymiljoner till några unga spelmissbrukare? Jag tror inte att han (och andra s.k. föredömen) ens känner till begreppet och utbredningen av spelmissbruk!”

    Kanske dags för ett TV-program typ, ”Vad gör du av ditt liv.” Sluta en framgångsrik karriär inom idrotten och prostituera sig åt spelindustrin. Hur är det riktigt ställt med den mentala kapaciteten, kreativiteten och fantasin?

    Jag ser det som en ”kniv i ryggen” på oss skattebetalare som betalt Mats Sundins utbildning och fostran till elithockeyn. Några krav har vi ändå rätt att ställa och ett av dem är att inte locka in vanlig svensk ungdom i spelmissbruk.

  13. mrmhalland01 skriver:

    Blåtand,

    Det verkar som om det har varit ett uppehåll med bridge i OS, men jag känner personligen en kvinna som blev OS-medaljör på 50-talet.

    >”Det finns internationella mästerskap i bridge, bl a EM, VM och OS. Tävlingsformen är lagtävling (3 par). Därmed finns det även landslag. Sverige är en av de främsta bridgenationerna i världen och vid senaste EM tog det svenska öppna laget silver. Vid NM på Island i somras, -00, vann det svenska laget överlägset. Andra starka nationer i Europa på herrsidan är Italien (nuvarande världsmästare), Norge, Polen, Frankrike, Holland och Island. Bridge blev nyligen en officiell olympisk sport och snart kommer bridge-OS att arrageras i samband med sommar-OS.”

    Källa :
    http://www.e.kth.se/lnk/bridge/www/bridgeinfo.htmlhttp://www.e.kth.se/lnk/bridge/www/bridgeinfo.html

    F.ö tycker jag om att titta på framför allt friidrott🙂
    Och…bridge är något som roar mig oändligt !

  14. Blåtand skriver:

    mrmhalland

    Tyvärr är du helt fel ute i denna fråga. Bridge har aldrig varit en OS- gren. Som jag skrev här ovan har du blandat ihop ”Bridgeolympiaden” med ”det riktiga OS”!

    Följaktligen finns det ingen svensk (eller annan världsmedborgare) som någonsin deltagit i de officiella Olympiska Spelen i egenskap av bridgespelare!🙂

    Du får gärna kontakta Sveriges Olympiska Kommitté på
    tel. 08-402 68 00 för att få detta verifierat.

    Hilsen
    Blåtand (som har STOR sakkunskap inom detta område)!

  15. mrmhalland01 skriver:

    Ok Blåtand,

    Kanske har det varit bridgens ”eget” OS.
    Jag lägger mig för kunskapen !

    Men vad säger du om ”klippet” i min förra kommentar ?
    Nog verkar bridgen vara en ”sommar-sport” ?

    I den mån det kan vara av intresse tycker inte jag heller att kortspel hör hemma i idrottens domäner, trots att man mycket väl kan kallsvettas när man inser att man gjort ett felaktigt utspel i bridge🙂

  16. mrmhalland01 skriver:

    F.ö vill jag dementera att jag skulle hata sport och idrott.
    Jag uppmanar mina barn att hålla sig i trim genom motion.
    Jag är dock noga med att poängtera det härliga att uppleva friheten av en jogging-runda i skogen.
    Har man den möjligheten tycker jag det är mer värt än ett ”pump-pass” på ett gym.
    Det ger en utmärkt möjlighet att njuta av naturen ensamheten och reflektioner över det som man anser är viktigt.

    Jag har vid några tillfällen ifrågasatt vad idrotten får kosta i förhållande till annan samhällsnytta.

    Det fortsätter jag med.

    Jag läser EN papperstidning i veckan, resten hittar jag på nätet.
    Den heter lokaltidningen och är en utmärkt ”toa-litteratur”.

    Denna veckan fanns där ett inslag om att Helsingborg ska bygga ytterligare en idrottsanläggning.

    Detta kommer att kosta c:a 450.000.000 :-
    Tur att jag redan satt på toa, för, visst kommer jag ihåg att Helsingborgs kommun inte hade råd att ta in semestervikarier till hemlösas hus i Juli i år. De stängde det !

    Det är ur detta perspektiv, Blåtand, jag ifrågasätter idrottens kostnader ibland.

  17. Carl Norberg skriver:

    Fantastiskt att se sakkunskapen anses bevisad av att någon säger sig ha stor kunskap.

  18. Blåtand skriver:

    mrmhalland

    Håller fullständigt med dig om många vansinniga beslut som div. kommuner i landet tagit i liknande frågor. Ta t. ex. den riksberömda/riksökända Idrottshallen i Vänersborg!
    Småpåvar till kommunalråd som vill agera som stora?? statsmän 🙂

    Sveriges största varbölder sedan ett par decennier tillbaka torde vara den kommunala sektorn i kombination med landstingen!

  19. Carl Norberg skriver:

    Så de statsledningar som vi har haft skulle alltså inte vara värre än kommun och landstingspolitikerna, ursäkta mig men detta tvivlar jag starkt på.

    Tåm Hylsans like vet jag inte om jag skådat ens.

  20. mrmhalland01 skriver:

    Carl Norberg,

    >Fantastiskt att se sakkunskapen anses bevisad av att någon säger sig ha stor kunskap.

    Jag har som sagt i hela mitt liv fått veta att kvinnan jag refererar till har tagit medalj i OS i bridge.
    När jag lärde mig spela bridge hade jag stöd av en bok som i förordet refererade till att hon vunnit / varit medaljör i SM,NM,EM,VM och OS.
    Hon har själv sagt sig vara os-mästerinna.
    Hon lämnade jordelivet i förra veckan och författaren för många år sedan, så jag kan inte fråga hur det egentligen förhåller sig.

    När sedan blåtand menar att han med säkerhet vet att det rör sig om ett OS som inte ingår i det officiella, utan är en separat tävling (naturligtvis prestigefylld) får jag acceptera detta.

    En sak vet jag.
    Blåtand vet mycket mer om OS än vad jag vet, det gör nämligen i stort sett alla.

    Att då hävda min rätt skulle bara vara genant.

    Mitt påstående om att bridge var en gren i OS baserades på det jag hört genom livet, så det var aldrig min mening att vilseföra någon.

    Kanske ringer jag telefonnumret jag fick för att få det bekräftat, mest för att få reda på hur det förhåller sig eftersom jag varit stolt över att få spela ett par tävlingar med en OS-medaljör🙂
    Detta på betydligt lägre nivå.

  21. Blåtand skriver:

    Noterar att Rickard från Rickomberga vaknat upp ur sin dvala och skriver några rader om sakkunskap.

    Men nu är ju sakkunksap inte direkt ett område som man kopplar samman med en sådan Musse Pigg- artist🙂

    Snart kanske vi även får se någon av enäggstvillingarna Bill och Bull – bevare mig väl!!

    Help-Me-Rhonda🙂

  22. Blåtand skriver:

    mrmhalland

    Du kan väl meddela alla på denna blogg vilket svar du erhåller från Svenska Olympiska Kommittén 🙂

  23. Carl Norberg skriver:

    Och tandrötan uttrycker sig med vanlig sparsmakad vältalighet i sak.

  24. mrmhalland01 skriver:

    Blåtand,

    Du verkar ha helt rætt.
    Jag har pratat med ett ”levande uppslagsverk” nør det gæller OS.
    Det finns en bridgetævling som kallas OS (www.bridgeolympiad.nl).
    Troligen ær det denna jag har fått berættat før mig om.
    Som kuriosa kan jag berætta att jag fick læra mig att Konst dæremot har varit en os-gren.
    En Svensk har vunnit ett år (Nordahl, med reservation før stavning).
    Han vann i grenen skulptur🙂

    Jag hade fel, men fick i alla fall en fantastisk pratstund med en otroligt kunnig och spænnande ældre herre med gedigna kunskaper.
    Om jag førstod honom rætt ville Putte Kock att bridge verkligen skulle bli en OS-gren.

  25. Anna skriver:

    Varför så sur Carli Boy?

    Kanske för att såväl mrmhalland som Blåtand löst detta ”problem” på ett alldeles förträffligt vis??!!

    Utan att konspirera det minsta.

    Upp med hakan lille gubben🙂

  26. Carl Norberg skriver:

    Jag är nog knappast att betrakta som sur, inte värre än vanligt i alla fall och definitivt mycket mindre än förr.

  27. Carl Norberg skriver:

    På tal om konspirationer, hur var det nu med Nero och Rom igen, frågan föll ju liksom senast konspirationer var på tal?

  28. Blåtand skriver:

    mrmhalland

    Vá kul att du träffade på rätt person gäll. dina frågor om OS 🙂 🙂 🙂

    Rudolf ”Putte” Kock var en mkt framstående bridgespelare, så det är nog helt rätt att han ville att bridge skulle bli en OS- gren.

    <<<<<>>>>>>>>>>>

    På sin dödsbädd lär ha ha yttrat följande:
    ”Nu kommer dom att säga att jag dog för att AIK åkte ur allsvenskan.”

  29. Blåtand skriver:

    Mer om Putte Kock:

    Rudolf Kock, Rudolf ”Putte” Kock, född 29 juni 1901, död 31 oktober 1979, svensk fotbollsspelare, ishockeyspelare, bridgespelare, idrottsledare och TV-kommentator.

    ”Putte” Kock spelade i AIK:s A-lag 1918-1928 och hann med 32 matcher i Allsvenskan där han gjorde 6 mål. Han spelade 37 landskamper i fotboll och två i ishockey. ”Putte” Kock blev vald till världens bästa vänsterytter när Sveriges fotbollslandslag vann brons vid Olympiska sommarspelen 1924 i Paris. Hans idrottskarriär fick avslutas i förtid p.g.a. en skada i knät (meniskskada) som på den tiden inte gick att operera. Mellan 1932 och 1934 tränade han, tillsammans med Samuel Lindqvist, Djurgårdens IFs fotbollslag.

    Rudolf Kock var AIK:s ordförande 1945-1953. Han var även sportkommentator på Sveriges Television. Han var under många år tipsexpert i TV, med premiär den 7 januari 1959. Kock var under många år ordförande i UK som fram till 1962 hade ansvar för uttagningar till fotbollslandslaget. Som lagledare för landslaget var han med om att erövra guld i OS 1948, brons i VM 1950 samt brons i OS 1952.

    Han blev svensk mästare i bridge ett flertal gånger under 1940-talet.

  30. Arletha skriver:

    I pay a quick visit everyday a few blogs and websites to read posts, but this web site presents feature based
    posts.

Kommentera

