MVG till alla!!

Först gick snacket att det inte skulle finnas några betyg alls. Alla var ju jämlika och ingen kunde mer än någon annan.

Sen sprack de dumheterna och betyg sattes så  det rök om det!! ”Heja ropen skalla – MVG till alla”

Dagsläget i  Sverige: Aldrig har svenska studenter kunnat så litet. Och aldrig har svenska studenter haft så höga betyg. Därigenom behålls illusionen att alla är duktiga. Lika duktiga.

Dags för nationella prov som rättas och betygssätts av oväldiga censorer. Så gick det till förr i tiden, när studentexamen var på allvar. Vad är man rädd för? Sanningen, antar jag.

20 kommentarer till MVG till alla!!

  1. Torsten skriver:

    Ja, det är lite speciellt att stå framför en rad med censorer. Speciellt när man behärskar ämnet.
    Självförtroendet hos elever som klarar sin examen stärks och näringslivet får värdefullare medarbetare.

  2. Anna skriver:

    Håller med Torsten!

    Grunden till den svenska skolans förfall kan skrivas med dessa bokstäver ”OLOF PALME”!

    Jag förmodar att t.o.m. vår norra utpost i rävlyan uppe i Byske håller med om denna beskrivning (och då måste den ju vara sann🙂 !

  3. Carl Norberg skriver:

    Om nu den moderna svenska skolans anfader Erik Wellander hade ett syfte eller inte, med sina enligt min mening mycket besynnerliga idéer, kan ju möjligtvis diskuteras, men att syftet skulle vara ett annat än att skapa en socialt och själsligt betingad robot utan förmåga till närmare eftertanke, det är bara rent löjligt att påstå.

    Führereden hade nog trots allt ett syfte den gången denna sattes in av Wellander.

  4. Carl Norberg skriver:

    Problemen emellan att betinga en fritt tänkande och kreativ individ och att skapa en lydig robot, är ju att processen för det första är så mycket längre, och att den andra processen verkar kvävande på den första.

    Så för att kunna kontrollera den stora massan av individerna så måste samhället alltid ha en viss bromsande verkan på på individens utveckling, en bromsverkan som givetvis inte har ett dyft med individuell frihet att göra.

  5. Carl Norberg skriver:

    Ett stort självförtroende tillsammans med en dålig självkänsla, är inget som skapr glädje för någon, men det skapar en stark känsla av prestationsångest.

    Det handlar om relationerna dessa företeelser emellan, där obalanser skapar missförhållanden.

  6. Kachina skriver:

    Alla rätt, Anna 🙂

  7. Kachina skriver:

    Men, Anna. Jag tror inte på Björklunds avelsprogram. All riktad avel leder till missfoster, även om barnet kommer från en ”fin” familj.

  8. Torsten skriver:

    Kachina,

    Får jag ta åt mig lite också🙂

    Det stora felet med Palmes skola var att alla skulle stöpas i samma form.
    Det var väl bra att högre utbildning skall vara tillgängligt för alla ungdomar. Men Palme tänkte inte på att vi är individer.
    Och så gick det som det gick.
    Men allt går att rätta till. Jag tycker att signalerna från dagens regering går i rätt riktning.

  9. Torsten skriver:

    Kachina,

    Jag ser att Du hann inflika ett litet passus.
    Men jag kan inte hålla med Dig.
    Man måste låta individers företräden komma fram och utvecklas. Du får inte styra det för mycket.
    Se bara på Dig själv🙂

  10. Carl Norberg skriver:

    Svårigheten är att skapa inlärning utan att för den skull detta verkar alltför kvävande på de egna kreativt verkande krafterna.

  11. Kachina skriver:

    Torsten

    Björklunds strategi går ut på att sortera ut ”elitpapegojorna” i tre steg, lågstadie, mellanstadie, högstadie.

    När väl utsorteringen är gjord sätts dessa att stöpas i samma mall. Se bara på Lundsberg, programmerade högdragna papegojor, är vad den avlar.

  12. Torsten skriver:

    Du drömmer kachina,

    Knäck ett par nötter och försök att skärp Ditt sinne, så skall Du se att allt är som det skall🙂

  13. Kachina skriver:

    Nix Torsten, jag läser Björklunds program.

  14. Carl Norberg skriver:

    Intelligenta/Intellektuella gangsters använder belästa busar för att kontrollera nyttiga idioter.

    IG Farbens omskrivning av Platons treindelning.

  15. Carl Norberg skriver:

    Eller Intellektuella använder belästa (inte bildade) för att kontrollera de nyttiga.(utnyttjade)

  16. ollemunter skriver:

    Jag vägrar att kommentera skolan.

    Skolan som gett mig så mycket.

    Jag kan läsa och skriva.

    Kommer inte på nåt mer.

  17. Tanja Bergkvist skriver:

    Läsvärd artikel av Inger Enkvist:
    ”Därför lyckas asiatiska elever”
    http://www.axess.se/magasin/default.aspx?article=402

  18. Tanja Bergkvist skriver:

    Och så vad gäller just matematiken, en läsvärd artikel skriven av matematikern Olle Häggström:
    http://www.math.chalmers.se/~olleh/skolans_sak/Axess_tema.html

  19. Carl Norberg skriver:

    Avseende den första så är väl det mest talande att den själsliga och andliga tomheten bäst fylls på utifrån…

  20. Josef Boberg skriver:

    ”Eller Intellektuella använder belästa (inte bildade) för att kontrollera de nyttiga.(utnyttjade)”

    Skolan har gett mig mycket också = jag kan läsa och skriva – för att intellektuellt förstå att jag överhuvudtaget ej förstår någonting, egentligen…🙄

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: