Den talande tystnaden

Förfäras ej Du lilla hop. Jag har bara varit i Paris och skrivit en bok.
REBELLERNA kommer den antagligen att heta.
Snart tid att blogga igen!

53 kommentarer till Den talande tystnaden

  1. Carl Norberg skriver:

    I dag har finansmarknaderna genom privatbankerna den egentliga kontrollen över Riksbanken, och statens kreditskapande förmåga används nu för att täcka finanssystemets kollapsande struktur i form av en valuta som baserats på att skulder är tillgångar, alldeles oavsett om dessa skulder kan betalas eller inte.

    Gigantiska krediter skapas nu, eller garanteras av staten genom Riksbanken, vilket är detsamma som att landet Sverige och dess invånare sätter sig i skuld i någon form, men ingen långivare har något att erbjuda av verkligt värde, bara pengar. Och mer pengar är mer av problemet och mindre av lösningen, vilket tycks gå tröttsamt långsamt att begripa för de flesta.

    Att deflationstendenserna i nuet givetvis beror på att en dominerande del av ekonomin nu är finansiellt betingad, och därför så likviditetskrävande att det uppstår likviditetsbrist i den producerande delen av ekonomin, detta tycks vara mycket svårt att begripa för många.

    Samtidigt är det nu därför tvärstopp i utlåningen till infrastrukturella investeringar, och faktiskt helt och hållet till producerande företag. Detta är nu några av kärnpunkterna i ”den svenska modellen”.

    Regeringen har alltså ingen real verkställande makt, utan detta sköts istället av myndigheter och ämbetsmän som dessutom tror att detta system har en långsiktig överlevnadsförmåga.

    Genom förbudet mot ministerstyre har regeringen knappast något mer än en rådgivande makt, detta eftersom ämbetsmännen de facto kan strunta i regeringens beslut, precis som AP-fondernas ägarrepresentanter på Ericssons aktieägarstämma.

    Dessa vägrade närvara för att obstruera regeringens direktiv att rösta mot Svanbergs och andra direktörers bonusersättningar.

    Ironin i bonusbråket är väl egentligen att regeringen kan styra AP-fonderna och dess ägarandelar i näringslivet som en vanlig koncernledning i ett stort svenskt privat företag med ägarkontroll.

    Bolagiseringen har faktiskt gjort det möjligt för regeringen att skaffa sig verkställande makt! De gamla ämbetsverken, som t.ex. SJ AB kan nu styras direkt av regeringen. Den tidigare korporativismen då det var en korporativt sammansatt styrelse för SJ som styrde, alltså Wallenbergs, näringslivsorganisationer och socialdemokratins fackliga organisationer.

    Inte är det därför så konstigt att Pieter Wallenberg gnyr och gnäller, och de nuvarande Jacob och Marcus Wallenberg i en DN-debattartikel den 5 april, drömmer sig tillbaka till deras gemensamma gamla svenska modell.

    De antingen bara vägrar att inse, eller saknar förmåga till att inse, att detta finansiella system är stendött.

  2. Helena Palena skriver:

    Oj, vilken lycka Ian! Att skriva en bok! Att få fara till Paris dessutom! Men å andra sidan har jag aldrig varit i Paris och vill inte dit heller. Det är något med det franska som är så… Jag har varit i Lyon 1991 – och deras toaletter på många ställen var som vårat 50-tal. Språket är som en jolmig och ljuv gröt! Inte my cup of tea med andra ord.

  3. mrmhalland01 skriver:

    Helena,

    Paris är inte ”en stad i Frankrike”.
    Paris är ett alldeles eget land, i synnerhet vid denna tiden på året.

    Alla dessa dofter från bagerier och restauranger, alla cafén.

    All konst både inne och utomhus.

    För all del….en massa hundskit också🙂

  4. soli01 skriver:

    Ian – undrar just vem ”rebellerna” kan vara.🙂
    Ska som alltid bli intressant följa även dessa.🙂

  5. Carl Norberg skriver:

    Rebeller bör ju inte främst verka för bevarandet av strukturer…

  6. Helena Palena skriver:

    Carl N: Man kan undra vad Ian revolterar mot denna gång? Skulle tro att det inte är mot nuvarande valutasystem som förstör hela världen! Skulle vilja ha ett snack med karln mellan fyra ögon faktiskt…

  7. Carl Norberg skriver:

    Ja det var liksom även andemeningen med mitt inlägg.

    Men man vet ju faktiskt inte ännu hur detta förhåller sig, så det återstår väl att se först.

    Han kanske är piggare än vad han givit sken av hitintills?

  8. Kachina skriver:

    ”Är man frisk om man anpassar sig till ett sjukt samhälle?”

    Jag minns inte vem som myntade uttrycket, men jag associerar till det när jag hör titeln till Ians nya bok, REBELLERNA, utan att veta vad den egentligen handlar om.
    (Jag kommer att köpa och läsa den.)

    Många anser mig vara en bråkstake. Jag har under mitt liv varit, förutom företagare, anställd vid fyra stora och seriösa företag, där jag lämnat anställningen på egen begäran därför att jag hittat något annat spännande och intressant.

    Mina belackare skulle nog bli ytterst förvånade om de läste mina skriftliga referenser från dessa SERIÖSA företag. De är excellenta. Där finns alla de positiva vokabulären i olika former, samarbetsvillig, plikttrogen,……etc.

    Oseriösa företag och oärliga människor får se en annan sida av mig. En människa som definitivt inte kan hålla tyst, även om det inte angår mig.

    När jag ser människor i min omgivning, även ytligt bekanta, bli ”överkörda på övergångsstället”, kanske det inte angår mig, men det BERÖR mig. Jag vet inte varför jag inte kan göra som de andra, att bara se åt ett annat håll. Jag formligen exploderar inifrån av någon okänd naturkraft som jag inte vet var den kommer ifrån och som definitivt inte gynnar, varken min sociala eller affärsmässiga samvaro med människan, den vid ”sin pinne fastkedjade papegojan.”

    Jag är rebell. Jag blev det omgivningen formade mig till. Jag växte upp inom kristendomen med en kyrkligt politisk far och en yrkesmässigt politiskt farbror inom folkpartiet. Det hölls sammanträden i vårt vardagsrum med mäktiga män.

    Små barnaöron och små barnaögon hörde och såg, dubbelmoralen och korruptionen. Så,…..lycka till Phillipe Öhlund, som kristen moderat inom moderaterna. Du reagerar på att belgarna kastar ut handikappade på gatan. Phillipe,…..det sker även här. Det hör till den religion som bugar mot Manhattan fem gånger per dag, nyliberalismen.

    Men, det är bra att du reagerar. Det behövs nog en rebell även inom moderaterna. Jag skall bara ge dig några ord på vägen. Palme hade helt tappat kompassriktningen, men det här samhället, ”kör över konkurrenterna på övergångsstället”, skapades med införandet av Thatcherismen 1986.

  9. Carl Norberg skriver:

    Som sagt så är det inte vilken partimässig tillhörighet som främst spelar roll, det är vilken gärning som individen begår.

    och i detta skall det även beaktas att den enda individ som någon förmår att påverka, det är sig själv.

  10. fairymary skriver:

    Carl Norberg!

    Jag delar helt din uppfattning….den enda jag kan förändra är (i bästa fall) mig själv.

    Men om jag lyckas med det så påverkar det min omgivning…hur ligger dock helt utanför min kontroll

    Tack och lov…..

  11. Helena Palena skriver:

    Ian: När blir det boksläpp? Ska boken heta Rebellerna? Är inte det lite omodernt? Eller, har du skrivit en bok om bloggen? Om oss…

  12. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… = läst och begrundat.

  13. mrmhalland01 skriver:

    Kul att se dig Josef,
    Har du haft semester från bloggvärlden ?

  14. Tanja Bergkvist skriver:

    Vad intressant, någon som har info om vad Ians bok ska handla om?

  15. ollemunter skriver:

    Helena!

    Har du läst Krokodilerna som Ian skrev för ett antal år sedan? Om inte, måste du fixa dig ett ex.

    http://www.fagus.se/bok.php?id=3990

    Mycket intressant, om våra nya svenskar bl.a, utgiven 1992.

  16. Helena Palena skriver:

    Vad är nya svenskar för nå´t? Ska läsa boken om jag kommer över den. Rebellerna kanske också handlar om dom nya … Jag som trodde den skulle handla om oss.

  17. Carl Norberg skriver:

    Men att skriva en bok om det ytterst ringa fåtal som kan tänka själva, och som dessutom har kurage nog att uttrycka sina egna tankar kring detta, blir ju nästan ett biografiskt alster, nåja inte riktigt men nästan.

    Den medhållande massans likgiltighet, eller samtyckande tystnad, är förvisso inte mycket till bokunderlag.

    Och folksjälens smartness kan nog inte heller anses utgöra någon bra bevekelsegrund för litterära alster, i annat än i rent komiska sammanhang.

    Måhända gäller boken 1809 års män, och ett eget försök att revidera den kommande historeskrivning som måhända inte uppskattas av blogginnehavaren….

  18. mrmhalland01 skriver:

    Carl Norberg,

    Om man vill revidera historieskrivningen är det nog bättre att göra det på denna blogg, som bevisligen är välbesökt.
    Handlar boken om det tror jag detta forum är vida överlägset.

  19. Hillary2 skriver:

    Vad trist ni har det här. Läs ”Ingers blogg”-parodi som de flesta inte fattar är fejk. Den är sjukt rolig!
    KD´s partisekreterare vill få bloggen nedlagd. Jag skrev som det var men fick inte bli publicerad trots att jag inte ens är läspisk…

  20. Carl Norberg skriver:

    Ja det beror väl till fullo på vad boken avhandlar, antar jag.

  21. Carl Norberg skriver:

    Medieringen av pandemifrågan ställer sakfrågan i ett mycket tveksamt ljus.

  22. ollemunter skriver:

    Helena!

    Nya ”svenskar” = invandrare🙂

  23. Helena Palena skriver:

    Aha! Tack Olle!

    Carl: Media tjänar pengar på krigsrubrikerna. Men det är mikroberna som vinner kriget. Skyll inte på svinen!

    http://parnassen.wordpress.com/2009/04/30/swine-flu-skyll-inte-pa-svinen-mikroberna-krigar-och-skordar-offer-hjalper-munskydd/

  24. Helena Palena skriver:

    Mänskligheten tycks tro att munskydd hjälper!

  25. Carl Norberg skriver:

    Men frågan är om nivån på farlighet hos pandemin, på något sätt är proportionell mot den omfattning som publiciteten innebär, eller om publicitetens omfattning således är ägnad annat syfte.

  26. Kachina skriver:

    CN 8:13

    Just det. Antalet döda i proportion till antalet insjuknade, tyder inte på en dödlig pandemi.

  27. Carl Norberg skriver:

    Nej, det tyder nog snarare på att man till exempel inte vill ha de ekonomiska effekterna av en Chryslerkonkurs eller en stresstestad bank i knäet ännu.

    Sedan är det ju även så att det finns åtminstone ett skäl till att detta blev just en medial”svininfluensa” med svinet som inbalandat djur.

    Och denna religiösa poäng har man uppenbarligen tagit fasta på mycket väl, vilka mynt som kommer att slås därav kommer vi sannolikt inom kort att bli varse.

    Men vi kan nog med visst fog misstänka att smittan inte enbart av baktriologiska skäl kommer att drabba muslimska regioner i en större utsträckning.

    Patenten på Vaccin leder i vanlig ordning, inte heller särskilt otippat, till den gamla vanliga platsen.

    De skulle faktiskt vinna i trovärdighet om de vid något enda tillfälle tillät andra att göra förtjänster, men se där bedrar snålheten visheten alltjämt.

  28. Stefan E skriver:

    SWEDBANK försöker ta kontroll över ESTLAND.
    En klassisk bankmanöver?

    Estlands regering planerar att låna 2,34 miljarder estniska kronor (1,6 miljarder kronor) av Swedbank, rapporterar nyhetsbyrån Reuters med hänvisning till ett officiellt estniskt uttalande.

    Pengarna ska gå till att finansiera budgeten, enligt Estlands regering, som även aviserar ett lån på 4,15 miljarder estniska kronor från Europeiska investeringsbanken (EIB) med samma ändamål.

    Därtill kommer Estland använda 3,5 miljarder estniska kronor av sina reserver för att stärka budgeten, vilket motsvarar ungefär hälften av landets reserver.

    Stockholm TT 2009-04-30 kl. 11:47

  29. Philippe Öhlund skriver:

    Vad härligt med en ny bok från dig, Ian!

    Själv är jag nu äntligen folkbokförd i Sverige igen efter 9 år i Belgien och emigrantregistret och har därmed kunnat beställa internet och fast telefon via comhem.se som normalt sett skall fungera nästa vecka.

    Mitt mobiltelefonabonnemang kämpar jag vidare med – men visst måste man vara en rebell!🙂

    Jag kontaktade Telias shop här i Södertälje och förklarade att nu är jag allt folkbokförd i Sverige igen, så nu vill jag ha ett mobiltelefonabonnemang.

    Den i och för sig mycket vänliga damen där förklarade för mig att endast svensk medborgare som varit folkbokförd i Sverige under de senaste 8 månaderna har rätt till mobilabonnemang.

    Hon hänvisade till andra kommunikationsmöjligheter såsom kontantkort eller att helt enkelt gå hem och ringa, men att jag var välkommen igen i januari nästa år.

    Då gick jag till en konkurrerande butik och de sa ungefär samma sak. Man skall ha varit folkbokförd i Sverige de senaste 8 månaderna för att få ha ett mobilt telefonabonnemang.

    Jamen, sa jag, jag har ju alltid varit endast svensk medborgare och har under mina 9 år på olika arbetsplatser i Bryssel haft en svensk flagga på mitt bord när jag arbetat för Nokia, Texas Instruments, Canon och Sony, som representant för Sverige.

    Det måste ju finnas en möjlighet för mig att få ett svenskt mobilabonnemang som svensk medborgare i Sverige – före nästa år, sa jag.

    Jo, sa innehavaren till telefonshopen. Du kan få ett mobilabonnemang direkt här. Men du bor i en hyresrätt. Du måste köpa hus, sa han.

    Jamen, sa jag, jag har ju precis sålt mitt hus i Belgien och jag tycker det skall bli så skönt att slippa allt pyssel med hus.

    Ja, då är du välkommen tillbaka nästa år, sa mannen.

    Inte ens en depositionsavgift på några tusen kronor accepterades som garanti, för att jag skulle få svenskt mobilabonnemang.

    Branschpraxis, säger operatörerna.

    När jag fick mitt mobilabonnemang i Belgien, klagade minsann inte operatörerna där på att jag inte var belgier.

    Nu skall det bli kul att se hur Expressen agerar.

    Det måste ju finnas fler svenskar än jag som återvänder från utlandet och som vill behöver mobilabonnemang, utan att behöva köpa hus och vänta i åtta månader.

    Det måste ju finnas några proportioner!

  30. Carl Norberg skriver:

    Swedbank i Estland, absolut världsklass?

    Men det som de uppenbarligen glömmer helt, var att Kreuger hade tändsticksmonopolen som sin primära intäktskälla inom den valutaregion som finansierades!

    Detta är så korkat att man bara smälter!

    Det kan väl inte på allvar vara så korkat att bankerna själva tror på denna idioti?

    Till och med Swedbank måste väl kunna fatta att det inte går att utrota ekonomiska problem med hjälp av att skapa valuta?

  31. Johan skriver:

    Någon som vet hur jag kan få tag på Ians bok ”Ankdammen”?

  32. Helena Palena skriver:

    Ankdammen! The Pond! Vilket härligt ord. Undrar om the ducks simmar omkring med munskydd?

  33. Tanja Bergkvist skriver:

    Tror ni Ian har ett finger med i spelet här?🙂 http://www.libertas.eu/ Svensk toppkandidat är iaf ngn från Ny demokrati (Stefan Kihlberg tror jag han hette).

  34. Tanja Bergkvist skriver:

    Jag har beställt de tre böcker jag hittade på Ian på ngt antikvariat (länk ngn gav längre upp): Ankdammen, Elefanterna och Krokodilerna. Vad är det för titlar!?🙂

  35. Carl Norberg skriver:

    Metaforer och liknelser för dessa djurs beteenden som individer.

  36. Helena Palena skriver:

    Tanja: Även om Libertas bara lanserat män på listan i Sverige borde vi alla rösta på det partiet. Declan Ganley har rätt. Libertas är det enda parti som har en chans att bli stort och få rejäl chans att påverka. Genom att finnans i varje land och på så sätt få en massa röster.

    Nu stiftas 80 procent av våra lagar i Bryssel. Där finns 190 partier och 27 kommisionärer som inte är folkvalda. Det är en stor röra. Allt är toppstyrt. Nu försöker Declan Ganley desperat stoppa Lissabonfördraget som kommer att ge all makt åt EU. Piratparti och Junilista – små jävla fisar i det blå. Tänk om! Tänk rätt!

  37. Helena Palena skriver:

    Genom att finnans blev fel! Men ändå en slags freudiansk felsägning. Finans var ordet! Vilka är det som styr?

  38. Helena Palena skriver:

    Tror ta mig hundan jag ska blogga om det hela! Ja, det ska jag! Nu!

  39. Kachina skriver:

    Den talande tystnaden

    Vackert väder har vi haft denna Valborgs, avstampet för nya ljusa tider. Här i sundet, så känt bland sjöfarare i norr, som brukar vara fyllt av nyinflyttade fåglars skrin, har det varit tyst.

    Sundet är numera omdöpt till Halvsanningsundet, eftersom här aldrig yttrats en avsikt utan att den medföljts av en dold agenda. Striden om utfart till havet har nått Norrland och en del nöjer sig inte med två utfarter.

    Intrigerna duggar tätt. Fåglarna känner stanken av det mänskliga egensinnet och drar vidare till friskare luft.

    Bedrövligt, en pandemi av sinnesinfluensa drar förbi och för den finns inget vaccin.

  40. findus skriver:

    ”Stämningen var stundtals hetsk och obekräftade rykten gick att Mona efteråt började gråta i vårsolen.”

  41. Kachina skriver:

    Det finns en tidpunkt och en orsak till att människan i nationen Sverige förändrades. Tiden är 1986 och orsaken är införandet av Thatcherismen, uppmaningen att inte längre vara medmänniskor och arbetskamrater, utan personliga konkurrenter om bytet.

    Folkhemmet förvandlades till ett oorganiserat zoo där reptilhjärnan sitter i högsätet. Bedrövligt. Kan någon fortfarande stava till ordet HÄNSYN?

    Vad f-n har tagit åt folk? Mordfallen står som spön i backen. Misshandel och våldtäkt är som en tsunami i arkiven. Tog det bara tjugo år att radera ut en civilisation som formats under 2000 år?

    Bara reptilhjärnorna är kvar. Det blir som att börja om från början efter den största pandemi världen någonsin upplevt, sinnesinfluensan.

  42. Torbjörn skriver:

    Beslutet av TV 4 att välja ut vilka partier som får göra reklam i TV och den totala tystnaden från våra folkvalda vittnar om att Sverige inte är en demokrati längre.

    http://newsmill.se/artikel/2009/05/01/att-vara-ett-enfrageparti-ar-ofta-en-tillgang

    Utdrag ur bloggen:

    ”Inför ett allmänt val överlåter myndigheterna, reservationslöst, till en kommersiell TV-station, att helt på egen hand avgöra vilka partier, som när ,var och hur skall ha rätt att framträda i TV. Det allra heligaste i en demokrati, nämligen likabehandling av partier inför ett val , förvandlas med statens goda minne till en simpel affärstransaktion mellan en kommersiell TV-station och utvalda partier, för att missgynna konkurrenter. Demokrati, Grundlagar, Europakonvention – allt hamnar på sophögen inför EU-valet. Vem avgör härnäst vilka partier som tillåts affischera i valrörelsen? Piratpartiets brott förbleknar mot denna demokratiskandal!”

    ”Inte en enda kommentar har avhörts, från vare sig politiker , press eller rättsväsende.”

  43. Torbjörn skriver:

    PS.

    Att kasta Toblerone mot Mona Sahlin på 1 maj var harmlös humor av högsta klass.

  44. Kachina skriver:

    “Inte en enda kommentar har avhörts,…….”

    Reptiler talar inte.

  45. findus skriver:

    ”Reptiler talar inte.”

    Nej. Det gör de inte. Å andra sidan är det ingen som kastar Toblerone på dem. Eller buar ut dem.

  46. soli01 skriver:

    Låt alla partier stora som små och som ännu inte har ”storleken” att inträda i detta celebrera sällskap. Nu utestängs dessa partier och demokratin blir solkad. Det är min ståndpunkt i denna fråga.
    Direktiven bör komma från våra styrande ang den politiska reklamen i TV och då gälla ALLA partier.
    TV4 har sitt säte i England – om jag inte har fel – och i detta fall inte kan styras. Svt bör kunna tillåta politisk reklam vid vissa tillfällen, men det är väl att önska för mycket.

  47. Carl Norberg skriver:

    Och detta börjar alltmera likna Johannes evangelium.

  48. Kachina skriver:

    Carl 7:41

    Verkligen

    Vad menar du att vi skall göra, findus? Vara tysta?

    Jag har aldrig varit tyst, varken mot bonusdirektörer, nazi-färgade borgare eller korrumperade politruker.

    Det är självklart att jag stämplas som bråkstake med ADHD-diagnos. Det är det enda försvar de har när man håller upp spegeln framför dem.

    Jag kan inte hålla käft när jag ser folk bli ”överkörda” och när det konspireras bakom ryggen på de aningslösa ”lammen.”

    Jag har gjort en psykoanalys på mig själv för att försöka förstå varför jag inte kan göra det som är bäst för mig själv, se åt ett annat håll och hålla käft.

    Som vanligt är det troligtvis ett trauma från barndomen. Det var 50-tal och vänstertrafik, vi hade hyreshus vid en starkt trafikerad gata, tio meter gräsmatta, staket, sedan gatan utan trottoar.

    Jag såg två flickor i tonåren som nyss köpt godis på Konsum, gående i bredd med ryggen mot trafiken. Jag såg bilen som kom bakifrån och förstod vad som skulle hända. Jag stod mållös, fick inte fram ett ljud. Flickan som gick längst ut dog direkt, helt aningslös om faran. Den andra flickan klarade sig oskadd.

    Kanske är det därför jag inte, i vuxen ålder, kan hålla tyst när någon blir ”överkörd av bakom ryggen kommande faror.”

    Jag var mållös då, som barn. Det är jag f-n inte nu.

    PS. Hennes bror blev ambulansförare, av någon orsak. Jag kan varken se åt ett annat håll eller hålla käft. Kanske av samma orsak. DS

  49. Kachina skriver:

    Vidare har jag, de senaste sex månaderna, haft anledning att studera ett stort antal domslut i markfrågor och slås av hur många domar från Tingsrätt, med politiskt tillsatta nämndemän, som måste korrigeras av Hovrätt.

    Vi måste ha en konstitutionsdomstol och kompetenta nämndemän i Tingsrätt.

  50. tanjabergkvist skriver:

    När är boken klar då?

  51. Tanja Bergkvist skriver:

    När blir boken klar då?

  52. jual mesin bubut skriver:

    What’s up friends, good article and good urging commented at this place, I am in fact enjoying by these.

Kommentera

