Kina. Håll i er!!

Under en veckas tid gjorde vi en serie industribesök i Kina. Startpunkt Hong Kong. På motorvägar, där vi ibland körde på fel vägbana om det var för trångt på den riktiga!!

Bil-, pappers-, mobil-, fastighets- handverktygs-, damsko- m.fl. industrier. Imponerande och överväldigande, men också känsliga för konjunkturen i väst.  Under senaste veckorna hade i denna lilla del av Kina 68.000 fabriker stängts!! Fabrik betyder allt från mycket små till mycket stora och räknat på det sättet finns det ca. 500.000 fabriker i Guan Dong området.

Nåväl, det blir hundra tusentals arbetslösa, som omgående bussas hem för att inte få för sig att starta upplopp. Huvudparten är ogifta unga män och kvinnor, som bor, äter och jobbar på fabriksområdena. Arbetstiden har sänkts till 59 timmar i veckan berättade man på ett ställe…. Vi räknade ut att arbetskostnaden för de lyxigaste damskorna (Prada osv.) var ca. 10 kronor paret. Utförsäljningspris i västvärlden 1.500 till 4.000 SEK. Hoppsan!

Månadslönen  ligger i regel under motsvarande 1.000 SEK och kommer arbetarna efter tre års arbete hem till byn med hälften kvar, blir de byns rikaste!

I alla de bolag som vi besökte hade man ändrat policy i oktober 2008. Investeringsstopp, men – betonade man – egentligen bara en senareläggning av investeringarna. Flera av fabrikerna var helt baserade på export.

Den bilindustri vi såg tillverkade både BMW och Mercedes. Fast de hette något annat – ofta uttalsmässigt liknande. (Varför utveckla nya bilar när det finns färdiga modeller att kopiera?!)

Sista dagen i Kina kunde jag läsa meddelandet att Kina nu passerat Tyskland och blivit världens tredje största ekonomi. Sanningen torde dock vara att ekonomin är minst tre gånger större än dessa officiella siffror. Förklaringen är att deras valuta  har tre gånger större köpkraft. 60% av USA:s ekonomi ansåg en del vara ett mer realistiskt mått! Och stort kommer att bli större…. Officiell tillväxt 8 % per år, men den är i regel betydligt större än så.

1.300 miljoner människor bor i Kina, varav 800 miljoner på landsbygden. Ca 25 miljoner flyttar årligen in till städerna. Hela Nordens befolkning….

Fabriker, städer, vägar, flygplatser, gator och torg är betydligt renare än i Sverige, som för övrigt framstår som vämjeligt i detta avseende. (Finns det skitigare flygplats i världen än Arlanda så har jag i alla fall inte besökt den! Och Stockholms gator…)

Nyckelorden i Kina verkar vara balans och stabilitet. Att det årligen sker  tusentals uppror – små och halvstora – tycks regimen se som pysande säkerhetsventiler, som kan repareras genom att byta ut/fängsla skyldiga småpåvar.

Folkets kunskaper i engelska kan exemplifieras av följande avskedsord:

– Thank you very much for your excellent service and have a nice day!

– No thank you very much! (sagt med ett rart och vänligt leende)

Den som besöker Kina förstår att Göran Persson var imponerad.

142 kommentarer till Kina. Håll i er!!

  1. Inrikesproblem för Svea skriver:

    Vad har de ensamkommande “barnen” som hunnit bli 18-21 år för erfarenheter ? i Afrika är medelåldern på soldater 7-15 år överallt avänds barn som soldater. hur skall de kunna bli återställda och gå i dina barns skolor och bli dina grannar här i Sverige. när de sparar in på sjukvården.
    Dags att hjälpa folk i deras hemländer med de socialbidrag på flera Miljarder som betalas ut skulle många vårdhem och skolor byggas ideras hemländer och så kunde de behålla sin kontakt med föräldrar och släktingar.
    Här är en vidrig länk från verkligheten , dessa gossar kommer bli dina nya grannar, dina barns skolkamrater, din dotters nästa förövare när hon skall hem från skoldansen. inte konstigt politiker själva flyttar och bosätter sig i områden där endast Svenskar rör sig.

    http://ww.theync.com/media.php?name=6406-graphic-new-video

    obs! lägg till ett w ,varning! fundera först om du verkligen vill se verkligheten eller fortsätta tro på Svenska politikers invandringspolitik

    Obs! Thoralfs blogg har inget med detta inlägg att göra. skall ej skriva sådan här verklighetnära inlägg mer. du kommer bli förändrad när du ser krigetsfasor. INSE att folk måste få hjälp i sina hemländer inget hjälper att ha fri invandring till Sverige. vi skall ta emot riktiga flyktingar som måste ha akut skydd. men felet är att ingen gör något för att få fred i deras område så de får bo här resten av livet. då borde Sverige ha 2 Miljarder invånare

  2. Carl norberg skriver:

    Det är inte trovärdigt att helt exkludera den ena typen av understöd till behövande.

    Och det vore långt mera effektivt att låta bli att exploatera de natur tillgångar som finns i de hjälpbehövande länderna.

    Imperialistfasoner är ingen hjälp för någon i ett ändligt system.

  3. Carl skriver:

    Sydkorea köper upp odlingsmark i fattiga länder för att säkra sitt behov av mat. får hoppas de ser till så det odlas under rättvisemärkning!

  4. Helena Palena skriver:

    Jag besökte Dragon Gate häromdagen – som finns etfer E4 i Älvkalreby. Jag säger bara: Jisses! Vilken anläggning! Byggt av en kines som blivit rik på myggmedel. Och i dom trakterna finns det verkligen mygg.

    Hur ska vi se på kina – som Gula faran – eller som världens räddning? Skulle vilja ha en ny makt att förhålla mig till. Är trött på USA och den osynliga klick som styr och ställer där.

  5. Jag skriver:

    Tack Ian !
    Jag vill också åka på industribesök i Kina !
    Kan du tipsa mig om arrangören?

    LE

  6. Carl skriver:

    tror inte du skulle vara så imponerad om du själv satt i en av dessa fabriker och jobbade. tragiskt att fabriker i Sverige som hade bra arbetsmiljö slagits ut och stängt ner. de ryska Gulag lägren känns inte längre så avlägsna när effektivisering av produktionen gått för långt. bäst vore att ha industrirobotar men det är för dyrt ,billigare att slita ut människor .
    I Rumänien har Renault människor som fungerar som robotsvetsare i Daciababriken. när de är slut av all svetsrök byts de ut.
    När när? skall människor få uppleva en bättre värld när bara girighet och religionskrig skall få styra???????

  7. mrmhalland01 skriver:

    Ian,

    Tack för din reseskildring.
    Jag har arbetat en del i Kina (fastlandet) och liksom du besökt många industrier.
    Jag har också reflekterat av kopierandet av vedertagna produkter, men BILAR ?
    Skojar du med oss ?🙂
    Kan det vara möjligt att tillverka en kopia av exempelvis BMW ?
    Man drar ju inte igång en bilindustri på en vecka…
    Biltillverkare har ju ganska bra koll på varandra, det vore kul om du ville utveckla detta.

    I övrigt har det hänt mycket i detta land på så lite som 20 år.

    Första gången jag kom till Beijng 1991 byggde de motorväg från flygplatsen till city.
    Jag såg nog 100.000 man, och kanske ett par maskiner.
    Senast jag var där (4-5 månader sedan) såg jag ett annat vägbygge (ytterligare en ring fick jag för mig) såg jag nästan bara maskiner.
    En annan sak är naturligtvis antalet bilister som mångfaldigats, och, därmed har antalet cyklister minskat drastiskt.

    Redan då -91, var man väldigt priviligierad som västerlänning, en kontorstelefon kunde man få inom tre veckor, ett inhemskt företag kunde få vänta upp till 4 månader.

    Ett spännande land att hålla ögonen på.

  8. Kachina skriver:

    ”Om de rika får bli ännu rikare, kommer alla därunder att få det bättre.”

    Jo, håll i er. Detta är nyliberal kommunism enligt BNP-ekvationen. (Tio utfattiga alkoholister sitter i en bar när Bill Gates kommer in och köper en läsk. Då, för ett kort ögonblick, är alla miljardärer, allt enligt den sagolika BNP-ekvationen.)

    Det du glömde säga Ian, är att de ur lönen betalar hyra för britsen och maten. De har fleråriga kontrakt och många fabriker ”skyddas” av beväpnade vakter, med vapnen vända inåt.

    Börjar ni sega ”allians-muppar” fatta syftet med Alliansens stigmatisering av sjuka/arbetslösa,…..arbetslinjen, Alla Kan Göra Något, en omskrivning av Arbeit Macht Frei. Om inte:

    Hur dum får man vara?

    Kommunism, fascism, nazism, nyliberalism,……olika aspekter av samma essens.

  9. Peter Hammarberg skriver:

    Kachina
    Känner Du inte en viss frihet där du sitter och rattar din plogbil? Kanske rentav en viss makt? Makten av att sitta högt över de andra trafikanterna och kunna se ned på dem? Makten av att veta att du är större, tyngre och starkare? Makten att veta att du med både spets (eller har du en tvär?) och vinge kan få allt utom en stridsvagn att flyga i diket?
    Precis som vi hoppas att våra politiker hanterar makten efter bästa förmåga är det bara att hoppas att du hanterar din makt på samma sätt, för vi vet ju att makt korrumperar; allt och alla. Störst kör först. Det gäller i affärsvärlden, i politiken och för plogbilar.
    Njut av makten så länge den varar; snart kommer tövädret och du får koppla av plogarna och hoppas på något vägbygge någonstans. En grusbil är inte alls lika imponerande….

  10. Kachina skriver:

    Just det, makten. Jag njöt av den i varje gathörn, när jag var ung och körde tankbil. Jag hade företräde i varje gathörn.

    Nu stannar jag av när jag får möte, väntar ut de andra i gathörnen. Det har att göra med ålder och insikten om att liv och samhälle vilar på och består genom en växelverkan mellan de som utgör samhälle. Vi är ingenting utan de andra.

    Världspolitiken och världsekonomin har alltsedan Thatchers och Reagans tid styrts av finansvalpar och datasimuleringar som är programmerade efter kända djuriska instinkter där sund konkurrens har förvandlats till att pinka revir och aggression.

    Jag ses som en bråkstake. Helt fel. Jag är en landmina, tyst, tålmodig, harmlös, kravlös,…….tills någon trampar på mig. Då exploderar jag.

    Alliansen trampade på mig, på alla arbetslösa och sjuka, i samma ögonblick som de presenterade sin grundläggande politik. De fortsätter att trampa på oss. Jag klarar mig nog, men alla andra som inte har kraft och ork, inget att sätta emot.

    För dem skall jag fortsätta att kämpa mot detta gissel som sätts in mot ”de som inte duger”. Nyliberalismen, nazismen, fascismen, kommunismen,…….är fortfarande bara olika aspekter ur samma essens.

  11. Peter Hammarberg skriver:

    Kachina
    Du är förbjuden!!!
    en internationella konvention, som även Sverige skrivit på, förbjuder landminor.
    Antingen är du olaglig, räknar dig som finne eller också tillhör du den typ som i Sverige döpts om till försvarsladdning för att kringgå förbudet.
    Jag chansar på att du tillhör de förbjudnas skara…🙂

  12. soli01 skriver:

    Slentrian är ett förhållande som vissa inte kan tänka existerar. Det var vad som hade kommit igång här i detta land innan det bröts genom att nya ”kvastar” fick komma in och städa upp. Utvecklingen var inte bra med allt för långa regeringsinnehav och med samma personer i ledande ställning inom det politiska livet. Svågerpolitiken höll på att få ett stadigt fäste och denna utveckling finns dokumenterad.
    Det är alltid bra med skifte vid makten och att vi nu kanske får ett kommunistiskt parti i ledande ställning i maktens boningar kanske vi ska applådera?

  13. Kachina skriver:

    Tja, vad blir skillnaden? Svågerpolitiken och mutorna inom de statliga verken har aldrig nått sådana höjder som de senaste två åren. Statstjänstemän tror att det marknadsliberala samhället är som i den ”kurs” de gått genom att se Dallas och Falcon Crest.

    Aldrig har så många på så låg nivå fått så mycket makt.

    Om vi skall leva som i USA, under Falcon Crests mode, måste vi även ha ett rättsväsende som i USA, där vissa lever på och blir miljonärer av att stämma statstjänstemän och företag.

  14. soli01 skriver:

    Tiden är en viktig faktor när det gäller svågerpolitiken och var utbredd före senaste valet det finns det ”statistik” på och går inte komma förbi. Det är givetvis ingen garanti att det kan bli en liknande utveckling – har inga uppgifter därvidlag. Tycker att den ordning som USA har med att presidenten (statsminstern) sitter högst 8 år är bra och något kanske även för vår del.
    Mygel kan förekomma inom all sektorer i ett samhälle och slentrian är en grogrund.

  15. Kachina skriver:

    Peter

    Javisst, jag är förbjuden, bl a annat att yttra mig i CB:s spalt.
    Jag gör det ändå, när jag känner för det, bara för att påminna om att det fortfarande finns aktiva landminor som exploderar när man trampar på dem, samt att småretas med CB:s pedantiske moderator. (Bättre med lite skräp i hörnen, än ett rent helvete.) CB:s blogg är nu så kliniskt ren att bloggägaren själv speglar tillståndet i bloggen, grå och trist.

    Var är stinget och de vassa replikerna, CB?

    Ian törs säga det han tänker och tycker. CB måste fråga Bush först, vad han tycker.

  16. projectbluebeam skriver:

    mrmhalland01 9:28

    Ang. BMW – den heter Shuanghuan Sceo och är en kopia av BMWs (förra) X5-modell.

  17. Carl norberg skriver:

    Var skall realiseringena av dollarvalutan ske någonstans…..

  18. Josef Boberg skriver:

    ”CB:s blogg är nu så kliniskt ren att bloggägaren själv speglar tillståndet i bloggen, grå och trist.”

    Javisst – Kachina – är den det. Själv går jag numera sällan in där och kollar av vad CB ordar om – eller finner nöje i att läsa kommentarerna.

    Som kommentator med riktigt namn och allt – är jag ju spammad hos Carl Bildt sedan ”Mikael-vågen” i somras. Carl Bildt och UD + Fredrik Reinfeldt vill nog ej ha några kommentarer ifrån medborgare som har ett visst civilkurage, tror jag…

    Dock – faen vet hur det blir i valet nästa gång – för Alliansen har ju häftiga lagförslag på G, verkligen…💡

  19. mrmhalland01 skriver:

    projectbluebeam :

    Det hade jag faktiskt ingen aning om. Men det måste väl vara efter en överenskommelse med BMW ?

  20. mrmhalland01 skriver:

    göteborgslullaren :

    Tack så mycket.
    Helt otroligt !
    Det här måste jag försöka hitta mer om.
    Skulle vara kul att se prisskillnader, om Kina exporterar bilarna etc.

  21. Carl norberg skriver:

    Talet om stämningar skall nog ses i perspektivet av vem som äger mest dollarvaluta i världen, det lär inte helt sakna betydelse.

    Inte heller rollen som exportmarknaden betyder för den inhemska produktionen kan lämnas utan hänsyn.

    Vilket säkerligen inte kommer som en överraskning för dem som producerar plagiat.

    Man kan nog utan större risk gissa att patenträttens dagar går mot sitt naturliga slut.

  22. Carl norberg skriver:

    Kina exporterar nog gladeligen dessa bilar, men det är nog en lite annan femma med importen av desamma i de länder där dessa bilar är varumärkesskyddade.

  23. göteborgslullaren skriver:

    Vår ödmjuke trumpetare, herr Norberg, skriver 9:37 ””Man kan nog utan större risk gissa att patenträttens dagar går mot sitt naturliga slut”.

    Så enkel är inte denna fråga, immaterialrätten – där patenträtten ingår, är kanske mer omfattande än vad denne Carl inser?!
    För den intresserade bif. jag nedan en länk (till PRV), som förtydligar.

    http://www.prv.se/Om-oss/Immaterialratt/

  24. mrmhalland01 skriver:

    Ja, patenträtten är något lite heligt.
    Precis som upphovsrätten, men den ifrågasätts ju idag när det gäller musik och film framför allt.
    Självklart är det som natt och dag att ladda ner en låt från internet jämfört med att starta en bilfabrik och producera kopior, men, principen helge !

  25. Carl norberg skriver:

    Ja kanske är denna fråga mera omfattande än vad jag inser, och kanske serj ag denna fråga ur fler perspektiv än vad DDS inser att jag gör.

    Så frågan om panter som värdesäkring för lånebildning är just ett argument för detta, vilket jag av någon anledning inte tror att DDS förstår.

    Att sedan patenträtten ingår i immatrialrätten är inte en fråga i detta, för det gör den, det som är frågan är om huruvida denna lagstiftning längre kan anses som tidsrelevant med hänsyn till den ökade informationshastigheten, och det kan den inte.
    Denna lagstiftning är numera enbart utvecklingshämmande.

  26. Carl norberg skriver:

    Och om DDS önskar tro att patentlagstiftningen inom immatrialrätten kan stå emot trycket ifrån världsekonomin som helhet ifrån det ena hållet, och ifrån individerna genom samhället ifrån det andra hållet, så står det honom givetvis helt fritt att tro detta.

  27. göteborgslullaren skriver:

    Jag förstår att CN har svårt att förstå vad jag förstår!
    Så är det i princip alltid med personer som ej befinner sig mitt i verkligheten och med verklighet menar jag verklig verklighet** och inte en teoretisk verklighet baserad på ibland hundraåriga s.k. pusselbitar som i efterhand justeras för att passa ihop med den s.k. ideologi som i stort kan förklara allt (enl. önskemål från CN och hans gelikar).

    ** t. ex. månlandningen, 9/11, krig mellan Israel och Gaza (Hamas) etc

  28. Carl norberg skriver:

    Och uppfattningen att befinna sig mitt i verkligheten brukar benämnas självcentrering.

    Och precis som DDS beskriver så har jag mycket svårt att förstå vad DDS förstår.

  29. göteborgslullaren skriver:

    CN
    Avslutar detta lilla meningsutbyte med att ställa dig en fråga hämtad direkt från min verklighet.
    Vad blev det av detta oerhörda dollarras som du ingående berättade om/förklarade i
    september? I min dagliga affärsverksamhet, som till 30% innebär transaktioner i US dollars, har dollarn stärkts oerhört sedan september.
    Vad hände med dina ”verklighetsbaserade teorier” egentligen?

  30. göteborgslullaren skriver:

    CN

    Och vad hände med den av dig förutsedda ”stora smällen” den 18 december?
    Blev den verklig??

  31. snikkesnakke skriver:

    Verkligheten hann tydligen ikapp herr Norberg. Han försvann!

  32. projectbluebeam skriver:

    göteborgslullaren

    CN får naturligtvis själv kommentera dina frågeställningar, men följande remark faller ändå på sin plats vad beträffar dollarns varande eller icke varande:

    Amerikanska statspapper har nyligen tyngts av kommentarer från Sydkoreas största pensionsförvaltare, National Pension Service. ”Det är dags att sälja Treasuries (amerikanska statspapper). Stimulansplanen kan leda till inflation. USA kommer att höja styrräntan”, sade investeringschefen Kim Heeseok i en intervju med Bloomberg News.

    Om detta visar sig vara början på en ny trend, så ligger det i sakens natur att dollarn snabbt kommer att förlora i värde.

  33. Carl norberg skriver:

    Ids knappast ens kommentera denna idioti till tankevurpa.

    I det omvända kan jag väl istället uttrycka detta som följande frågeställning.

    Hur skulle dollarvalutan kunna hålla sitt värde, med hänsyn till att penningmängden överstiger den beskrivande värdegrunder med en i det närmaste omätbart stor faktor?

    Om sedan detta kan fördröjas någon tid så blir detta givetvis en konsekvens för att skapa handlingsfrihet. Vilket inte på något sätt ändrar på de grundläggande sakförhållandena i detta, dollar kommer att haverera inom en kort tidsrymd.

    Om huruvida denna tidsrymd är en dag eller en månad kan ju möjligtvis vara oklart.

    I detta är det som jag tidigare sagt så att den allmänna förståelsen är det som mäter tiden i haveriet, och jag har en brist i att tillskriva omvärlden alltför stor förmåga till förståelse.

  34. Carl norberg skriver:

    DDS vad tror du hade hänt om AIG hade rasat?

    Jag kan tala om för dig att verkligheten befinner sig på samma nivå, alltid.
    Och skjuter man upp realvärdeanpassningen så blir den större med tiden.

    Och jag kan hålla med om att jag överskattade förmågan eller viljan till förståelse för detta hos de beslutsfattande, vid den tidpunkten.

  35. Carl norberg skriver:

    Föregående beskriver ett tillstånd i överkonsumtion, kanske det är bäst att tillägga för att inte annat skall förstås…

  36. göteborgslullaren skriver:

    Vad ska man säga? Möjligtvis tra la la la la!

    Kung Carl, den unge hjälte,
    Han stod i rök och damm.
    Han drog sitt svärd från bälte
    Och bröt i striden fram.

  37. Carl norberg skriver:

    Ja uttrycket lallande fåne, har ju av någon anledning varit på tapeten tidigare.

  38. Helena Palena skriver:

    Det finns folk i Amerika som tycker detta tryckande av green backs i parti och minut är för bedrövligt. Såg en i går kväll på TV alltså och inte på gatan – tror han hette David Walker. Han åker land och rike runt och varnar för det fiktiva.

  39. göteborgslullaren skriver:

    Broder Carl,

    Som varandes en av dig utsedd byfåne, vore jag tacksam om du skulle vilja hjälpa mig att förkovra mig och på så sätt kunna möjliggöra en viss förbättring gällande mitt mentala tillstånd.
    Hur är det nu med följande enligt din åsikt?

    1. Varför stred nyligen Israel mot Hamas?
    2. Genomförde terrorister attacken mot WTC 9/11?
    3. Är engelska kungahuset involverat (på ett ”styrande” sätt) i finanshiearkin?
    4. Ägde månlandningen med Neil Armstrong överhuvudtaget rum?
    5. Är Bilderberggruppen en suspekt organisation?
    6. Är Carl Bildt suspekt?
    7. Anser du att Putin agerar som en demokrat och fredsbyggare? En fin grabb?
    8. Är Castro och Chavez demokrater?
    9. Uppfattar du det som om Iran stöder islamistiska fundamentalister?

    Sign. Nyfiken

  40. Josef Boberg skriver:

    GöteborgsLullaren – när får Wi se Din egen blogg igen❓

  41. göteborgslullaren skriver:

    Josef 2:28

    Troligen aldrig.
    Fick ”rådet”/befallningen av vår bolagsjurist att lägga ner den efter det att ”saker och ting” inträffat.

    Du vet säkert att jag på det personliga planet är rädd om mina starletter (max 23) och
    därför kändes det rätt att följa rådet.

    /mvh

  42. Carl norberg skriver:

    Israel inledde en markoffensiv åberopandes att detta skulle verka emot missilangrepp, vilka uppges begås av Hamas. Markoffensiven var enligt Israel förberedd sedan sex månader tidigare, vilket i någon mån komplicerar bilden i det att det nog ¨får anses som svårdefinierat att missilangreppen skulle äga rum.

    Någon genomförde 9/11 angreppen, att det var terrorister vet jag inte eftersom jag inte känner till motivet.

    Finanshierarkin och familjen Windsor har väl knappast andra kopplingar än de äganden som fortfarande bestås av denna familj,

    Har ingen aning om huruvida månlandningen har ägt rum eller inte.

    Bilderberggruppen är ingen suspekt organisation det är en öppen organisation med en mycket tveksam agenda.

    Carl Bild är inte suspekt, det är i det närmaste fullkomligt uppenbart vilka gärningar han begår.

    Valdimir Putins agenda är mycket svårdefinierad, men att denne skulle vara någon större demokratiförespråkare tror jag inte, även om kanske syftet skulle kunna vara detsamma. Vad avser fredsbyggandet så tror jag inte att Vladimir Putin är intresserad av att skapa konflikter.

    Hugo Chavez och familjen Castros samhällsskick är inte enligt gängse västerländsk demokratimodell.

    Vem som stödjer Islamistiska fundamentalister. är rimligtvis de som anser sig ha någonting att vinna på detta. Fåniga religiösa orsaker kan man lugnt bortse ifrån.

    Religion är och förblir ett medel för makt

  43. Carl norberg skriver:

    Vad är det som du är så rädd för DDS?

  44. Josef Boberg skriver:

    ”Du vet säkert att jag på det personliga planet är rädd om mina starletter (max 23) och
    därför kändes det rätt att följa rådet.”

    23 stycken eller några som är max 23 år livserfarna❓

  45. göteborgslullaren skriver:

    Joseph 2:56

    Max 23 st? En sann göteborgslullare håller inte räkningen . . . . . . . . . . . . . . . . .

    23- årsgränsen har blivit en liten, låt oss kalla den, gimmick. Men OK, jag kollar
    inte leg. 🙂

  46. göteborgslullaren skriver:

    Carl (pompom) 2:50

    Tack för ditt svar.

    Men efter att ha läst dina ord föredrar jag helt klart att fortsätta vara en byfåne med retarderat förstånd (i vissas/ t. ex. dina) ögon.

    Min och de flesta andras verklighetsuppfattning ter sig synnerligen annorlunda än din.

  47. göteborgslullaren skriver:

    Norberg (artist) 2:51

    Du som bl.a. känner såväl f.d. kommissarien som Götbladskan VET att man inte kommenterar vissa sakr . . . . . . . . . .

    Keep searchin´ (som Del Shannon nynnade)!

  48. Josef Boberg skriver:

    ”23- årsgränsen har blivit en liten, låt oss kalla den, gimmick. Men OK, jag kollar
    inte leg.”

    Hoppas att Du missar 23-årsgränsen då och då – för dom mer än 23 år livserfarna är ju vanligen lite mera samlagserfarna (punkt6)😳 – om man så får lov att säga.

  49. snikkesnakke skriver:

    Om någon ska benämnas byfåne på denna blog så blir det självklart
    Carl norberg. Hans tankegånger=ideologi delas sannolikt högst av någon promille av befolkningen i landet. Läs och begrunda hans svar på göteborgslullarens frågor 2:50 – så talar en självutnämnd despot, dvs i försåtliga ordalag.
    En annan tjomme el. glad garcon som framträder ibland är denne marklige Josef men han kan vara rätt kul att läsa, en varningens finger bör man dock ge till de som tänker gå in på hans blogg för den är som en nattorientering utan lampa, karta och kompass.

  50. Josef Boberg skriver:

    ”…en varningens finger bör man dock ge till de som tänker gå in på hans blogg för den är som en nattorientering utan lampa, karta och kompass.”

    Tack för den supergoa backfeeden – SnikkeSnakke❗

    Nu vet jag att det är som jag själv vill ha det på min ”kocko”blogg = ingen enda skall intellektuellt ”fastna” i det jag där har tänkt/skrivit❗

    Själv har jag på bloggen uttryckt det så här: ”Vad som finns tänkt och skrivet ovan och nedan – är måhända i o f s ej av särskilt stor intellektuell betydelse i sak för Dig som läsare, kanske… Dock – vad det tänkta/skrivna – partiellt och/eller i sin helhet ”väcker till liv” inom Dig som läsare – det är högintressant❗ Dock – ej alls för Josef eller någon enda annan – men för Dig själv, allra troligast…💡

    Därtill så säger jag också: ”Det Wi tänker/säger/skriver om någon eller några andra
    – det tänker/säger/skriver Wi ju ALLTID mer eller mindre om oss själva också
    – och ej alls så sällan minst lika mycket❗

    Med andra ord: ”Det Wi ser hos andra är det Wi själva är”❗💡

    Måhända tänkvärt, kanske…

  51. Josef Boberg skriver:

    PS. Lite om byfånar här, tror jag…💡 DS.

  52. Carl norberg skriver:

    Och i sak så är det de gamla vanliga argumenten som används.

    Anonyma skribenter som debatterar i person, och inte i sak, är väl egentligen inte att ens lägga minsat energi på.

    Och det är väl fantastiskt att det finns individer som anser att värdet av en tanke är beroende på hur många som delar tanken. Jag vet faktiskt inte om jag skall skratta eller gråta åt eländet.

  53. Josef Boberg skriver:

    Carl Norberg – Varför har Du ej Ditt namn som en klicklänk till Din blogg på WordPress.com…❓

  54. Josef Boberg skriver:

    …eller som en klicklänk till Din blogg på Aftonbladet…❓

  55. Ian Wachtmeister skriver:

    För att återgå till ämnet (som var Kina) kan jag tillägga att CNN hade ett långt inslag härom dagen från den stora bilmässan i Detroit, som handlade om världens effektivaste miljöp- och hybrid bil. BYD heter den och kan tydas som Buy Your Dreams! Det var en av de fabriker vi besökte.

    Resan jag deltog i hade arrangerats av Asia Growth Fund som framgångsrikt drivs av Gustav Rhenman. Googla på bara!

  56. Carl norberg skriver:

    Vi får väl se de närmaste dygnen an med viss spänning.

  57. projectbluebeam skriver:

    BYD kan säkert vara ett namn att lägga på minnet vad gäller innovation på miljöområdet.

    Men så länge som deras produkter ser ut som något som grannens katt släpat in, så lär de inte sälja särdeles mycket.

    Bra design kostar som bekant inte mer än dålig design.

    Personligen tror jag att hybrid/el-bilar inte kommer att ha någon större framgång. Rushen på detta område är förmodligen lika väl genomtänkt som argumentet för global uppvärmning.

  58. Carl norberg skriver:

    Det synes mera roligt att det ”nya plötsliga” genombrottet för artificiell fotosyntes och därmed framställningen av vätgas, kommer att spela en avgörande roll.

    Denna artificiella vätgas beror ju säkert till betydande delar av att Obama administrationen säger sig vilja reformera patenträtten till förmån för samällsutvecklingen.

    Design är till stora delar en kulturellt betingad företeelse, så där har Kina en bit kvar att vandra innan produkterna appelerar designmässigt till västerländska individer.

  59. projectbluebeam skriver:

    Att BYD F1 sedan råkar vara en dålig kopia av Toyota Aygo gör ju inte saken bättre precis om man har några större ambitioner.

    I bästa fall en Wet Dream…

  60. snikkesnakke skriver:

    Herr Norberg

    Har du någon källhänvisning ang. ditt påstående om att Obamas administration säger sig vilja reformera patenträtten gäll. artificiell vätgas. Är dom så snabba?

    Håller anns med dig om uttrycket ”nya plötsliga” genombrottet för artificiell fotosyntes
    – bl.a. har ju Knut och Alice Wallenbergs stiftelse satsat mycket pengar på forskning kring detta alltsedan 90- talets början.

  61. Carl norberg skriver:

    http://www.technologyreview.com/energy/21536/

    För fotosyntesen, och Ny Teknik för Reformen av patenträtten.

    Som bekant är det ju så, att det är egennyttan som alltid genom patenträtten varit främsta drivkraften till forskningsdonationer.

    Det syns om inte annat på var patenträttigheterna hamnar någonstans.

  62. Carl norberg skriver:

    Den kinesiska Toyotan kan ju vara en idé, om man intemera skall tillverka läskamaskiner på inom ockuperat område mera….

    Hur ser förresten ägandet ut i Assa Abloy……

  63. snikkesnakke skriver:

    Herr Norberg

    Och du önskar hellre att patenträttigheterna hamnar hos allmännyttan?

    Fortfarande efterlyser jag också ditt påstådda uttalande från ”Obamaadministrationen”.
    Det vore ju kul om det stämmer för då är dom oslagbara världsrekordinnehavare i snabbhet🙂

  64. snikkesnakke skriver:

    Tack Josef för dina förnämliga länkar!

  65. Josef Boberg skriver:

    Lite om än så länge ”förbjuden” energi här, tyvärr tyvärr…😥

  66. Carl norberg skriver:

    Detta står att läsa på

    http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article494745.ece

    Jag anser att patenträtten inte skall få förhindra samhällsnytta.

    Patenträtt förutsätter en begränsad rörlighet hos informationen, och kommer därför ovillkorligen att verka menligt för samhällsutvecklingen med rådande informationshastighet.

    Men snisksnask, kanske tycker att informationmöjligheterna skall beskäras hos det allmänna?

  67. Carl norberg skriver:

    Här är teknikplanen för att få USA på fötter igen

    * Satsa totalt 150 miljarder dollar på klimatvänlig teknik under de närmaste tio åren.
    * Fördubbla produktionen av alternativ energi på tre år.
    * Se till att 10 procent av elen kommer från förnyelsebara källor till 2012 och 25 procent till 2025.
    * Införa ett handelssystem med utsläppsrätter för att minska utsläppen av växthusgaser med 80 procent till 2050.
    * Få ut en miljon laddhybrider på de amerikanska vägarna till år 2015.
    * Dubbla anslagen till grundforskningen på tio år.
    * Investera i forskning och teknik som leder till nya industrier.
    * Satsa på energieffektivisering, bland annat av miljoner amerikanska hem.
    * Bygga upp ett nytt smart elnät och bygga ut bredbandsförbindelserna.
    * Göra alla sjukjournaler digitala inom fem år.
    * Satsa på stamcellsforskning med federala medel.
    * Upprusta tusentals skolor och förse dem med ny teknik.
    * Satsa på matematik och naturvetenskap i grundskolan.
    * Reformera patentsystemet i USA.

    Källa: change.gov

  68. Carl norberg skriver:

    På tal om automobiler, som Jarl Kulle då sade, men nu mera riktad till trådstarten, så köps det inga bilar nu och det kommer heller inte att köpas några bilar framgent, av någon relevant omfattning i det rådande finans och valutasystemet.

    Denna fråga är det ju rent patetisk att se förekomsten av, och när sedan olika debattörer uppger sina sakskäl, då blir jag i det närmaste upprörd.

    I ett system som bygger på valutaskapande genom skuldbildning, och som innehåller ränta på skuldbeloppet, så föreligger det automatiskt ett latent underskott av valuta för att täcka räntekostnaderna. Ingen skuld bildar valuta för ränta.

    Detta kan en bebis begripa.

    Vidare innebär då detta att skuldsättningen inom systemet hela tiden måste växa, detta innebär en ökad penningmängd som benämns tillväxt.

    De mest solida individerna som vill låna kommer att få låna först, men sedan blir det nästa individ på skalan av betalningsförmåga.

    Men tillväxtkravet upphör inte bara för att det finns dåligt med presumtiva låntagare, räntan kostar ändå.

    Så till sist så blir det i princip till att skuldsätta uteliggare.

    Detta är mycket lätt att förstå, för den som ids tänka efterdet minsta.

  69. snikkesnakke skriver:

    Källan var alltså change.gov
    Precis som vanligt sprider herr Norberg dynga. Ett valdokument är ett valdokument och inget annat.

    Undertecknad, som av den väne herr Norberg kallas för snisksnask (very nice indeed),
    hoppas dock att Obama kommer att kunna genomföra så mycket som möjligt av det utlovade men att kalla innehållet i ett valdokument som om det vore utformat av ”Obamas administration” är lite väl konspiratoriskt för min smak.🙂
    Men helt i lnje med denne herr Norbergs normala vardag . . . . . . .

  70. Peter Hammarberg skriver:

    Apropå immaterialrätt, patent mm som var uppe nyss, finns en intressant understeckare i dagens SvD som, hör/läs och häpna, stödjer CN teser i denna fråga.

    http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_2353475.svd

  71. Carl norberg skriver:

    Nåja det står publicerat som administrationens avsikt, alltså med Obama som president på Ny Tekniksidan.

    Och det kommer efterhand alltfler som stöder de teser jag anför, vad som däremot är tråkigt är sliskslasktyperna insisterar på att argumentera i person.

    Därför prövar jag nu försiktigt den omvända retoriska taktiken för att se om jag kan få argument i sak istället för i person.

  72. snikkesnakke skriver:

    Niclas Lundblad har väldigt ofta kontrversiella åsikter . . . . . . . .

    http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_821459.svd

  73. Peter Hammarberg skriver:

    Snikkesnakke
    Och var låg det kontroversiella i den Understreckare du länkade till?
    Den innehöll väl bara en sammanfattning av det akademiska debattläget.
    Men det är kanske det som är kontroveriellt, att forskning sker och att frågan debatteras även bland akademiker och inte bara bland bloggtyckare.

  74. snikkesnakke skriver:

    Exakt.
    Det var just det som var min point, dvs att det finns en debatt även utanför bloggtyckeriet.
    En debatt som nästan aldrig syns i massmedia.

  75. projectbluebeam skriver:

    Kontroversiell för vem?

  76. Carl norberg skriver:

    Spelar det någon roll att även min fru är fil.dr. i informatik, och att jag brukar diskutera detta med åtminstone en professor, en docent och ett otal andra som doktorerat i informatik.

    Och den delen av den akademiska världen är definitivt inte så stor.
    Den som har mest öppet sinne och fattar snabbast som jag ser detta är docent Michael Lind IHH. Min fru Ewa Braf Norberg, räknas inte eftersom är utsatt för en ganska kontinuerlig bearbetning.

  77. Carl norberg skriver:

    Och skall man vara riktigt fräck, så kan man kika i Micke Linds vänkrets på facebook, och vips vad finner man där, jo den gode under strecket skribenten.

    Större än så är inte världen i detta.

  78. göteborgslullaren skriver:

    Imponerande Musse Pigg Norberg!

  79. göteborgslullaren skriver:

    Carli Boy 7:06

    Efter dina utläggningar här ovan 6:38 samt 7:06 undrar jag försynt hur
    du idag ser på 7 kap. § 7

  80. Carl norberg skriver:

    Jag vet inte vad DDS avser med detta.

  81. göteborgslullaren skriver:

    Låter bra. Ärendet avskrivet!
    Nu kör vi vidare . . . . . . . . . något nytt om den kinesiska ekonomin?

  82. Peter Hammarberg skriver:

    Är det möjligen alkohollagens §§ som Lullaren undrar över? Herr Norberg torde förhoppningsvis vara väl införstådda i dessa med tanke på den av honom själv framhävda erfarenheten från Stureplan med omnejd och hans (och hustruns m fl) inte alltför framgångsrika kontakter med de tillståndsgivande ( och -tagande) myndigheterna.

  83. Carl norberg skriver:

    Nåja det ärendet gick som kanske inte framgår vidare, och vad kammarrättens skriver är väl inte direkt till myndighetens fromma. Och Ann Hilmersson bytte som bekant arbetsuppgifter efter detta.

    Och att driva verksamhet under så många år i detta, säger kanske någonting.

    Att inte Hilmersson tyckte att cancer och barndöd var skäl nog att tappa tempo i administrationen, men att det var ett hinder emot ingripande, är som sagt en uppfattning som varken jag eller kammarrätten delar.

    Så framgångsrikheten i detta vågar jag påstå är god, vidare är detta en värld som ytterligt få förstår sig på.

    Hammarberg borde läsa dokumenten noga, och fundera på vad som där står egentligen.

    Låt säga så här Hammarberg jag har fått ett jobb inom exakt samma bana i exakt samma region, med ett större ansvarsområde. Det betalar någon för.

    Vidare drar jag mig till minnes att Hard Rock var Sveriges mest lönsamma restaurang enligt SHR 1995-1996, oavsett mättal.

    Lullaren undrar över något kring patent.

  84. Peter Hammarberg skriver:

    Det är gott om det går bra för dig CN.
    Dessutom vill jag säga att mitt inlägg 10:37 var fullständigt utanför ämnet och där jag la mig i ett utbyte jag skulle hållit mig utanför.
    Inlägget var onödigt och borde aldrig ha postats.

  85. Carl norberg skriver:

    Hammarberg, jag tycker att du skall undersöka hur många människor i detta land som ens har haft möjlighet att uppfylla kraven för ett 05 tillstånd innan det senaste förenklandet.

  86. Carl norberg skriver:

    Jag är vidare dömd för brott emot knivlagen för att ha förvarat en kniv i bildörrens handskfack.

    Sedan är jag fälld och avstängd en månad, för bristande samarbete med dopingkontrollpersonal, då jag ansåg att kontrollanten var en idiot, eftersom det var andra sticksprovsvisa dopingkontrollen samma vecka, och vederbörande smög omkring huset och kikade in igenom fönstrena.

  87. göteborgslullaren skriver:

    Carli Boy

    Du vet sedan tidigare att jag känner till turerna kring dig runt bl.a Hamngatan men jag har aldrig gått in konkret på ”dina fall” på denna blogg och har ej heller för avsikt att göra detta.

    /mvh

  88. Carl norberg skriver:

    Nej den soppan är det ju många som av olika anledningar skyr som elden.

    Men nu ger faktiskt Tidbäck upp på Länstyrelsen( chef krogsaneringen som inte alls har samma syn på mina verksamheter), han har drivit mycket av mina frågor åt mig mot staden, och blir istället alkoholhandläggare på Värmdö.

    Jag gissar på att han anser systemet ohjälpligt korrupt.

  89. Peter Hammarberg skriver:

    Och efter mitt övertramp 10:37 med beklagande 11:00 lämnar även jag, med en ursäkt till CN, detta lilla sidospår.

  90. Carl norberg skriver:

    Så jag och Ewa får finna oss i att framstå som administrativt efterblivna.

  91. Carl norberg skriver:

    Ursäkten accepteras, och detta är ingenting som inte inte redan varit på tapeten fler gånger än vad jag kan minnas.

    Som ni säkert inser så är argumentet om administrativ oförmåga alltså orsaken till att jag skriver så mycket, jag måste träna. Ewa är och förblir administrativt oduglig, så hon får nöja sig med att hålla i högre chefsutbildningar för landstinget och staden, där man numera ofta beundrar Ann Hilmerssons gångna gärning.

  92. moster skriver:

    Vår lille Carl kan säkert vara en bra grabb bara han sätter den sidan till.

    Synd bara att hans fru inte har en riktig doktorsexamen för det här nya påfundet som sossarna hittade på för ett antal år sedan är ju inte mycket att skryta över. En gammaldags fil. lic smäller ju högre än än nuvarande fil. dr. Så är det.

    Så se upp med ditt skrytande käre Norberg.

    PS Och till att utbilda högre kommunala chefer behövs ju inte särskilt mycket för 95% av dessa går ju på ständig tomgång. DS

  93. Carl norberg skriver:

    Exakt vad i disputation eller avhandling menar mostern inte häller akademisk validitet? Och om jag inte missminner mig s används Ewas Lic. avhandling fortfarande som kurslitteratur Linköpings universitet.

    Och att mostern kan bedöma detta vet naturligtvis mostern bäst själv.

    Jag inser att argumentets värde för mostern bedöms utifrån anförarens cv, det framgår liksom utifrån retoriken.

    Men då blir det ju lite småintressant vilka enorma prestationer som utgör grunden för mosterns argument….

    Måhända är detta svaret på frågan om anonymiteten….

  94. moster skriver:

    Käre Carl 2:51

    Född av rätta föräldrar medförde att jag hade min dubbeldoktorsexamen klar vid fyllda 25.
    Teknik vid MIT
    Humaniora vid närbelägna Harvard

    Därefter några yrkesverksamma år bakom disken hos Lisa Elmquist.

    Kunskapstörsten tog därefter åter överhanden och jag tog min Med. Dr vid Stanford
    efter endast 5 års studier (fördjupning inom både neurologi och psykiaktri)

    I stället för att börja arbeta hittade jag en äldre gentleman vid spelborden i Reno och har alltsedan dess levt på honom. Han är en ståtlig gentleman med en ståtlig f.d. titel.

    I min ljuva ungdom var jag hästflicka hos Stig H Johansson (hade bl.a. Potin d´Amour
    som passhäst).

    Dålig på matlagning, städning, tvättning och övrig hemvård men är en liten djävul på
    drinkar.

  95. Carl norberg skriver:

    Referenser.

  96. moster skriver:

    Trumpet Boy

    Mina referenser äro:

    1. F.d. överståthållaren och tillika trollkarlen Rupert Davies, Söderköping

    2. Arborraren Sigvard ”Tomten” Emilsson, Byske

    3. Kioskinnehavaren Gerda Lundequist, Västgötaslätten (worstofmankind)

  97. carlnorberg skriver:

    Ja det kanske bättre beskriver detta med sitt rätta värde.

  98. carlnorberg skriver:

    Det är mera relevant med verkliga personer och riktiga uppgifter.

  99. moster skriver:

    Herr Norberg,

    Apropå riktiga uppgifter.

    Håller med dig. Absolut!

    Detta borde du själv ha tänkt på innan du sjösatte din fantasidrypande kommentar
    2:55, där du beskyller det brittiska bankväsendet för att styra världen med knarkhandel, krig etc som ledande ingredienser.

    Min lilla pikaresk är att betrakta som ett oskyldigt litet lamm i jämförelse med din drapa som påminner om fullfjädrade tigrar med vässade klor.

    Intressant är att se att du i staort inte har några läsare/kommentatorer på din blogg,
    gällande dina inlägg den senaste månaden tror jag att jag hittade tre ( 3 ) kommentarer och dessa var från uppburna, samhällskritiska medborgare och irrbloss Josef , Helena Palena och Nathaliesview.
    Vilken härlig supportergrupp till dina bisarra idéer gäll. världsherraväldet!

  100. Carl norberg skriver:

    Jag har knappast använt wordpressbloggen, mer än till att klippa in detsamma som jag skriver på AB sidan eller Newsmill.

    Och i vad menar du att det jag skriver inte stämmer? menar du att det inte förekommer narkotikapengar inom skatteparadisens bankvärld? Menar du vidare att det inte är det Londonbaserade britiska bankväsendet som förfogar över denna likviditet?

    Menar du att detta inte skulle innebära en konkurrensfördel?

  101. göteborgslullaren skriver:

    Carl Norberg

    Eftersom du hänvisar till din blogg på Aftonbladet var jag tvungen att gå in och kika litet. Inte direkt hälsofrämjande.
    Den 18 november 12:55 skrev du bl.a. följande under din rubrik ”VAKNA VÄNSTERN”. Tydligen är du uppfylld av något slags hat mot allt anglosaxiskt, för du skräder inte precis orden utan låter som den värste väckelsepredikant ”jordens undergång är nära, ni skall brinna i helvetet”!
    Och härom veckan gav du mänskigheten din syn på Gaza- konflikten och föga förvånande kom du fram till att engelsmännen sedan snart hundra år tillbaka ständigt arbetat för att denna konflikt skall blomstra (för detta gynnar det anglosaxiska kapitalet). Gordon Brown låg enl. din mening alltså bakom det senaste krigsutbrottet (i maskopi med judarna får man förmoda).

    Carl – varför blir man en fanatisk konspirationsteoretiker?

    _______________________________________________________________________

    VAKNA VÄNSTERN av Carl Norberg 18 november 12:55 Aftonbladet (blogg)

    ”Man måste se det faktum i vitögat, att den brittiska bankoligarkin är humanistiskt illasinnad. Storbritanniens uråldriga regim går nu ovillkorligen under. Detta har hänt förut i historien. Det faktum att systemet nu går under är inom kort allmänt erkänt, men ändå togs ett beslut, en kurs slogs in på lördagen, att inte göra någonting alls för att hindra den rådande kollapsen från att inträffa. Det förefaller därför uppenbart att nämnda regeringar hellre skulle dö, och på sin egen begravning låta miljarder andra dö en hemsk död, än att ändra på systemet.”

    ________________________________________________________________________

  102. mrmhalland01 skriver:

    Jag försöker på min blogg samla många kommentarer för att kunna visa beslutsfattarna i fallet “Lollo” att det är många Svenskar som tycker att fel beslut har fattats.
    Det är ett absolut undantag att jag gör “reklam” för min blogg, men jag anser att det är för en god sak.
    För att visa att Sverige och Svenskar är humana.
    För att förhindra en mänsklig katastrof.

    Klicka på mitt namn och läs detaljer, den som tycker att beslutet är felaktigt är mer än välkommen att kommentera.

  103. Carl norberg skriver:

    Tja vad tycker du själv av finans oclutasystemets historia beskriver för någonting?

    Imperialismen kan ju knappast anses ha utvecklat mänskligheten i annat än ytterligt marginella hänseenden.

    Och jag tycker inte direkt att det känns som om angelägenheten att reformera finans och valutasystemet är så där överväldigande, och det senaste ekonomitoppmötet kom ju precis som jag beskriver fram tr ett totalt felaktigt beslut som enbart kommer att förvärra situationen.

    Eller menar du att Dominique Strauss Khan Brys sig om annat än IMF?

  104. Kachina skriver:

    ”2:55, där du beskyller det brittiska bankväsendet för att styra världen med knarkhandel, krig etc som ledande ingredienser.”

    Jag säger bara ett: IRANGATE

    Sedan är det bara att följa spåret bakåt, CIA, Dulles, Harrimans, Bush, Rockefeller,………

    Hur är det med spårsinnet, moster? Spåret är brunt och luktar skit. Kan inte vara speciellt svårt att följa.

  105. Kachina skriver:

    Angående konspirationsterorier och hur man kan bli konspirationsteoretiker.

    Både CN och jag har vistats i miljöer där dubbelspelet är en bestående ingrediens. Vi känner igen ”räven” när vi ser den.
    Han som officiellt och öppet arbetar för en, men dolt i en liten vänkrets motverkar samma sak.

    Därför kunde jag omedelbart se vad som låg bakom Alliansen ”hjälp till de som var i utanförskap”. Jag kunde tidigt förstå att regeringens uttryck för att skydda folkets frihet genom en organisaton som FRA, dold utan insyn bakom regeringens handlingsfrihet, i verkligheten arbetar för att bli ett Stasi som kraftigt begränsar individens frihet.

    Alla statliga terrororganisationer över hela världen har börjat under mottot att skydda individen, för att sedan övergå till att terrorisera individen.

  106. Carl norberg skriver:

    Det är mycket märkligt att se hur olika skribenter uppvisar en så betingad motvilja emot att följa dessa mönster, hur uppenbara dessa än må vara.

    Den erfarne narkotikalangaren som vill kontrollera sin försäljning på krogen är inte den bäste gästen, även om detta upplevs av servispersonalen,
    Narkotikahandlaren betalar enorma notor, och han lämnar en fantastisk dricks, men han är likafullt i lokalen främst för att kontrollera sina adepters försäljning.

  107. carlnorberg skriver:

    Det är mycket märkligt att se finansministerna påstå att en skattereduktion ökar efterfrågan.

  108. projectbluebeam skriver:

    För er som fortfarande inte riktigt förstått vad Federal Reserve System är och hur det fungerar, kanske följande läsning kan vara berikande i all sin enkelhet.

    http://www.bigeye.com/griffin.htm

  109. moster skriver:

    Sorgligt att beskåda men ingen ids väl längre kommentera dessa fanatiska dyngspridare!
    Fullt förståeligt.

  110. carlnorberg skriver:

    Eller också så talar verkligheten för sig själv.

    Det är väl inte utan att det är en smula anmärkningsvärt att svenska kommuner är konkursmässiga.

    Det är nog så att det är en alltmera krympande skara som fäster tilltro till den forna sagans värld, och istället accepterar det som beskrivs som gällande sanning.

  111. projectbluebeam skriver:

    Vem eller vad som anses utgöra fanatiska dyngspridare är naturligtvis upp till var och en att själv bedöma.

    Att blunda för fakta säger nog mer om betraktaren än om sakomständigheten.

  112. Carl norberg skriver:

    Jag börjar faktiskt få en del politiskt smått prominenta åhörare.

  113. Josef Boberg skriver:

    Moster – Apropå Din tänkta/skrivna mening ovan: ”…samhällskritiska medborgare och irrbloss Josef , Helena Palena och Nathaliesview.”

    Tack för den backfeeden – och min reflektion över dylikt finns här.

    Själv lutar jag nog mera åt hållet att jag har en viss förmåga att göra verklighetsknutna samhällsbeskrivningar – som i sig grundas på min mer än 67-årade egna gjorda livserfarenhet i det samhälle – som jag försöker beskriva för mig själv i första hand – ingenting annat.

    Detta därför att jag är in i märgen urless på att leva vidare med en åt hållet ”ren lögn” = etablissemangets beskrivning av det mesta i mitt kära fosterland Sverige – och världen i överigt i dags dato med för den delen….

    Det är helt OK för mig att andra kommer fram till någonting helt annat❗

    Ingen skulle bli gladare än jag – ifall dom kunde föra i VERKLIGA bevis att dom har rätt = att min personligt gjorda livserfarenhet = kunskap är rent åt helvet fel❗

  114. Josef Boberg skriver:

    internettroll: “En person med åsikter som skiljer sig från majoritetens upplevs lätt av andra debattörer som provokativ, och kan i förlängningen komma att beskrivas som ett “troll”, trots att en mer neutral genomlysning av diskussionen kanske visar att det egentligen inte alls ligger till på det sättet. … Ett gyllene talesätt är att det är “sak och inte person” som bör diskuteras i alla diskussionsforum. Så länge argument kan bemötas på ett sakligt och konstruktivt sätt uppstår oftast inga problem, även om det är ett troll som framför argumenten.” – slut citat.

  115. Josef Boberg skriver:

    Internettroll: “En person med åsikter som skiljer sig från majoritetens upplevs lätt av andra debattörer som provokativ, och kan i förlängningen komma att beskrivas som ett “troll”, trots att en mer neutral genomlysning av diskussionen kanske visar att det egentligen inte alls ligger till på det sättet. … Ett gyllene talesätt är att det är “sak och inte person” som bör diskuteras i alla diskussionsforum. Så länge argument kan bemötas på ett sakligt och konstruktivt sätt uppstår oftast inga problem, även om det är ett troll som framför argumenten.” – slut citat.

  116. göteborgslullaren skriver:

    Moster ( 5:54 ) kanske uttrycker sig en aning drastiskt men jag instämmer i andemeningen i hennes budskap.

    En växelsång mellan Carl N, Kachina samt någon/några av de devota hovnarrarna är ungefär lika upphetsande som ett ytterlighetsmöte hos KFML(r) e.d.! Och tydligen lika publikdragande🙂

  117. Kachina skriver:

    instämmer, en växelsång mellan CN och mig är ungefär lika upphetsande som kvackandet i ankdammen, som ni står för, och rövslickarnas lovsång på utrikesministerns blogg.

    I Alliansens Sverige skall alla sjunga Herren R:s lov i samma ton dygnet runt. Tonen kan stämmas av i en lur på Rosenbad om man råkat komma ur stämma.

    Ärad vare Alliansen. När får vi se de fyras gäng och deras profiler skulpterade ur berget?

  118. Helena Palena skriver:

    Vackra Anna – har du blivit moster?

  119. Carl norberg skriver:

    Det värsta är väl att det inte främst individer som debatterar, utan att främst så är det partianhängare.

  120. findus skriver:

    ”När får vi se de fyras gäng och deras profiler skulpterade ur berget?”

    Det tror jag inte att vi får se. Vi kommer däremot att få uppleva stora förändringar, nu när sossarna har sålt ut landet till kommunisterna.

    Vi kommer att uppleva en våg av utrensningar. Till en början kommer det naturligtvis att enbart drabba kommunistsympatisörerna själva – analogt med gammal beprövad metod. Därefter kommer turen till resten av folket. Den ena halvan av befolkningen kommer att livnära sig på att spionera på den andra halvan. Barnen kommer att ange sina föräldrar. Tortyrexperterna och bödlarna kommer att jubla.

    Alltmedan kamrat ordförande blickar ner på sitt svältande folk från enorma statyer.

    Trevlig helg!

  121. Carl norberg skriver:

    Verkar denne Findus trovärdig för mostern och DDS?

  122. Orvar Odd skriver:

    Denne säregne socialistagitator som kallar sig Kachina var tidigare en ikon för
    ett antal vilsna själar på såväl Carl Bildts blogg som på Ian Wachtmeisters. Nu verkar det som om även dessa vilsna själar tröttnat på honom och hans absurda liknelser/anklagelser gällande Alliansen och han får nog i fortsättningen hålla till godo med de återstående fåtalet kommuniser som finns kvar i Västerbotten.

  123. carlnorberg skriver:

    Det kan ju vara så att det oemotsagda argumentets bärighet, gjort en part svaret skyldigt….

  124. Orvar Odd skriver:

    Carl Norberg

    Ja, denne Kachinas s.k. argument har verkligen grandios bärighet,
    t. ex. ”dom (Alliansen) arbetar för att bli ett Stasi som kraftigt begränsar
    individens frihet”.
    Eftersom du skriver som du gör, utgår jag från att du delar denna hans uppfattning och i mina ögon framstår då även du som en burlesk gynnare av format!

  125. Josef Boberg skriver:

    Orvar Odd – EU/NWO: ”Communitarianism is a collectivist philosophy that explicitly rejects individualism. It does not merely relegate individualism to a subordinate position, but is openly hostile to it. It is an ideology of ‘civic society’ which is nothing less than one version of Post-Marxist collectivism which wants privileges for certain wealthy and influential organized groups, and in consequence, a renewed feudalization of society.” –Vaclav Klaus, Tjeckien.

  126. Orvar Odd skriver:

    Aha, Josef har samma samhällsåskådning som Findus.

  127. moster skriver:

    Orvar Odd

    Jag har uppmärksammat dessa likheter mellan Josef Jerry och Findus tidigare. Men även likheter mellan Josef Jerry och Carli Boy Norberg.
    En ohemul kombination som utmynnar i tyvärr, tyvärr och New World Order

  128. Josef Boberg skriver:

    Orvar Odd och Moster har den tidigare givna kommentaren här… 8)

  129. moster skriver:

    Måhända tänkvärt för en MaktElitSemla som Marie Ekorre, tyvärr, tyvärr

  130. moster skriver:

    Nu skall jag krypa till kojs med Kunzelmann & Kunzelmann, dvs Carl Johan Vallgren
    helt nyutkomna, fantastiska skälmroman. Vilken får mig att associera till flera av deltagarna på denna blogg, ingen nämnd och ingen glömd, inte ens Jerry under björken.

  131. Josef Boberg skriver:

    Kachina – Jag försökte göra en kommentar här tidigare med en länk till en ”koma-upplyst” persons (svensk) webbsida – men den förefaller vara spammad hos Ian.

    Jag var nyfiken på vad Du som ”betonggolvs-upplyst” skulle kunna/vilja ge för synpunkter på den personens beskrivningar – men det gick ju ej här.

    Så min fråga blir ifall Du skulle kunna göra en ”jungfrukommentar” hemma hos mig (klicka på mitt namn) – så att jag kan ställa mina frågor till Dig där istället❓

  132. sex2050.com skriver:

    Hey! I just wanted to ask if you ever have any problems with hackers?
    My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing many months of hard work due
    to no backup. Do you have any solutions to prevent hackers?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: