Fädernas kyrka

Söndagen den 14 december 2008 besökte jag Matteuskyrkan i Stockholm. En makalöst vacker julkonsert. Fullt upp till taket. (Det var nära att jag fick förverkliga min barndoms dröm att trampa orgeln!). När vi gick ut fick vi en lapp i handen om en beslutad sammanläggning av Adolf Fredrik, Gustav Vasa, Johannes och Matteus församlingar till en, som ska heta något så vackert som Norrmalms församling.

Matteus känner sig kränkta och överkörda och jag undrar i mitt stilla sinne vad som pågår.

Ytterst få svenskar bryr sig över huvud taget om, hur det går för Svenska Kyrkan. Det har jag berört i ett tidigare inlägg, som visade hur det verkliga stolpskottet i vår Herres hage, nämligen Diakonia (v) skämmer ut sig själva, kyrkan och Sverige.

Men det finns hederligt folk i kyrkan också – som regel på gräsrotsnivå. Där tror man på evangeliet och inte på Biskop Krook. Men nu ska församlingarna samordnas, minsann. Och vem blir vinnaren? Inte blir det Jesus.

I ett nyhetsbrev läser jag följande: ”Det 1600 år gamla Mar Gabriel klostret i sydöstra Turkiet är en central plats för de assyriska, syrianska och kaldeiska folkspillrorna; bland de äldsta kristna församlingarna i världen. Nu har biskopen satts i polisförhör, anklagad för att ha byggt på en gammal muslimsk böneplats.” Just det läs igen!

 The Economist som är en av världens mest läsvärda tidskrifter varnar i sitt senast nummer för nutvecklingen i Turkiet. Uppenbarligen med all rätt.

Vi har inga kristna minoriteter i Sverige. Ännu. Men vi har ett par hundra muslimska moskéer. Alldeles färska. Där vilar det inga ledsamheter! Den som skulle framföra synpunkter mot placeringar av moskéer skulle släpas fram till Folkhemmets altare som ett slaktfärdigt rasistiskt får.

– Såna frågor är inte viktiga, säger den gudlösa vänstern.

– Men vad händer, om någon påstår att Uppsala Domkyrka – relativt nybyggd jämfört med Mar Gabriel – har byggts på en muslimsk böneplats, en gång brukad av några från Turkiet hemvändande vikingar som passade på att konvertera under resan i österled.

 Förmodligen rivs Uppsala Domkyrka efter en politisk debatt, där vänsterpartiernas förslag om en ny dragning av E 4:an segrar. – ”Och givetvis måste kyrkan flytta på sig för viktiga infrastrukturella åtgärder. Märkvärdigare än så är det inte. För övrigt är Sverige ett sekulärt land!”, upplyser  journalister som aldrig gått i kyrkan

– Nä män Herre Gud i Jösse namen, säger jag.

83 Responses to Fädernas kyrka

  1. Kachina skriver:

    Att människor, anno 2008, fortfarande lyssnar på en religion som kräver att kvinnan skall täcka sitt huvud, klä ut sig till påsk-kärring på väg till blåkulla och att mannen skall göra sig till en självmordsbomb, är det yttersta beviset för att människan i grunden består av en ryggmärg och reptilhjärna, i olika grader av utveckling mot ett mänskligt sinne.

    Om Gud hade menat att kvinnan skulle täcka sin kropp och huvud, hade hon blivit född insvept i ett lakan. Hade Gud menat att hon skulle könsstympas, hade hon fötts utan könsorgan.

    Vilka är ni som försöker justera de ”tillverkningsfel” ni menar att Guds skapelse har, annat än djävulens ombud.

    Om Gud/Allah menat att mannen skulle bli en självmordsbomb, hade tarmarna varit fyllda av dynamit och snoppen varit stubintråd.

    Kristendomen var en gång, för mer än trehundra år sedan nästan lika galen som islam. Numera är den en administrativ ekonomisk enhet med ärkebiskopen som koncernchef.

    (Det får mig att tänka på läkarna som en gång botade sjuka, men numera ägnar mer tid åt administration.)

    En ryggmärg och en reptilhjärna är det, dold av en muskel eller knippen av muskler. Det är ändå samma orm.

    Islam går fram på bred front, här i Sverige och Europa, på samma sätt som vi sett de små kristna sekterna gå fram ända till början av 00-talet. Det tar upp all ledig till, isolerar den enskilda människan från sitt sociala nätverk, för att till slut försätta hene i en religiös psykos.

    Jag har sett det hända på nära håll. Jag varnade för detta i ett inlägg hos Carl Bildt, men han fegade ur. Vi får se om Ian har ”guts” att se verkligheten som den är.

    För att vara tydlig. Jag är motståndare till den feltolkning Paulus som delar av kristendomen står för och jag är motståndare till den feltolkning av Paulus som Mohammed byggde islam på. Bägge dessa är ”krälande ormar” på Jordens yta.

    Paulus har ingen skuld i att reptilerna saknar förstånd.

  2. Kachina skriver:

    ”all ledig tid”, skulle det vara.

  3. Peter Hammarberg skriver:

    Ett sätt att återskapa den kyrka Herr Grefven uppenbarligen saknar är att ”det hederliga gräsrotsfolket” fyllde kyrkorna även i vardagen och inte bara vid konserter och nostalgitrippade jul- och påskgudstjänster. Om de jagade åt månglarna ut Templet och lät kyrkan vara det den är till för; en plats för tillbedjan, bön och sann religionsutövning i glädje tillsammans med andra, skulle vi å andra sidan förmodligen få en Kyrka där Grefven skulle känna sig ännu mer som en främmande fisk på torra land och verkligen sakna ”Fädernas Kyrka”.

    HasseåTage sa en gång för länge sedan att Svenska Kyrkan svarade för födslar och dödslar och frikyrkan för det religiösa. Detta har blivit mer och mer sant utom i vissa, enstaka, församlingar där i anden brinnande präster med en okonventionell förkunnelse, skapat en ny och uppskattad väckelse; oftast i uppslitande konflikter med kyrkopolitiker som inte kunnat ta till sig och förstå kyrkans sanna uppgift, att vara till främst för de troende och sökande, inte för konsertbesökare, pingstbröllop och ljustindrande julottor.

  4. soli01 skriver:

    Kyrkan, vill jag påstå, har under senare tid hamnat i en rävsax och har sprittlats upp i olika fraktioner där vissa tolkar bibeln som fan själv.

  5. Homman skriver:

    Angående biskop Krook. För mig är och förblir hop kristendomslärarinnan på gamla Johannes samreal i Malmö.
    Och så var det kyrkan. Politiskt/parlamentariskt styrande av religionen?! Om jag inte missminner mig allt är det väl han där uppe som bestämmer hur det ska vara.

  6. carlnorberg skriver:

    Religion är oförståendet, inte insikterna.

    Religion är följandet, inte ledandet.

    Religion är sökandet, inte tänkandet.

    Makten leder därför de tänkande för att undvika insikter.

  7. ohlundonline skriver:

    Det är sant att vi borde bry oss mer om hur det går för Svenska Kyrkan.

    Evangeliet är evigt, enligt 1 Petrusbrevet 1:25 och Uppenbarelseboken 14:6.

    Kyrkan i dagens form är en tillfällig parentes, som existerar tills Templet i Jerusalem, se Uppenbarelseboken 11:1, tas i bruk, eftersom Prästämbetet tillhör Leviterna, se Romarbrevet 9:4 och Uppenbarelseboken 4:10, jämför även med Lukasevangeliet 1:5.

    Allt i Bibeln händer minst två gånger, jämför med Job 33:29, och snart återställer Elia allt, se Matteusevangeliet 17:11, 27:49 och Lukasevangeliet 1:17, inklusive det Levitiska Prästämbetet, Templet i Jerusalem och Israels gränser, efter det tredje världskriget, se bl a Uppenbarelseboken 12:17.

    Nästa Påve blir den siste och när den Katolska Kyrkan försvinner, kommer givetvis de Protestantiska Kyrkorna också att försvinna, åtminstone som de ser ut nu.

    Vad det handlar om är att Kyrkan, även Svenska Kyrkan, kommer att förändras väldigt djupgående och bli en integrerad del av det Levitiska Prästämbetet och den Israeliska Staten, efter det att Jesus återkommit och etablerat det Nya Testamentet och Latinet i det Heliga landet.

    Jorden varar för evigt, enligt Efesierbrevet 3:21, och detsamma gäller det svenska folket, som ju i grunden utgör en Israelisk stam – Naftali – se bl a Matteusevangeliet 4:15 – 16 och Romarbrevet 11:26.

    Kriget mot Satans tron i Pergamon kommer dock att vara i 8000 år till, enligt Uppenbarelseboken 2:10 – 13.

    Därför har vi heller inget annat val än att anslå mer resurser till både Kyrkan och Militären, eftersom det inte finns någon fred i sikte alls under många tusen år framöver.

  8. soli01 skriver:

    ohlundonline – Du verkar vara bibelkunnig, jag är en riktig novis , men det finns vissa delar där som jag tagit fasta på och som har värde för mig och även många andra.
    Hur tänker man när det nu är så inne att göra sina egna tolkningar?
    Man-kvinna är det av underordnad betydelse framgent?
    Man-man, kvinna-kvinna vart står det i bibeln?

  9. ohlundonline skriver:

    soli01:

    Om det är jämställdhet du syftar på, så är det absolut så att Kristendomen förordar jämställdhet mellan könen, oavsett Kyrkans traditioner.

    Den principiella jämställdheten mellan man och kvinna skall gälla både arbetslivet, privatlivet och Prästämbetet, inklusive det Levitiska:

    Jämför med Galaterbrevet 3:28: ”Här är icke jude eller grek, här är icke träl eller fri, här är icke man och kvinna”.

    När det däremot gäller homosexuella eller lesbiska relationer, så är vi fria att själva göra våra val, enligt Galaterbrevet 5:13, men dessa relationer fördöms ändå som onaturliga och samhällsfientliga i Romarbrevet 1:24 – 27 och bör därför med kraft motarbetas av Kyrkan.

    Reproduktion är ju också en plikt gentemot Gud, jämför med Guds första stadga till människorna i 1 Mosebok 1:28.

    Den traditionella parrelationen man-kvinna var också den enda intima partnerrelationen, som Jesus ansåg vara acceptabel, se Matteusevangeliet 19:5.

  10. soli01 skriver:

    ohhlundonline – tackar för infon och har nu gjort anteckningar om var och hur det avhandlas i bibeln.
    Att tolka bibeln kan inte vara det lättaste 🙂

  11. ohlundonline skriver:

    soli01 – Det är bara kul om jag kan vara till någon hjälp.

    Att tolka Bibeln är extra kul när man försöker göra det oberoende av vad Svenska Kyrkan, Katolska Kyrkan, eller Ortodoxa Kyrkan vill att man skall tro.

    Jag har inget behov av att bevisa att den rena Lutherska tron existerar inom den Svenska Kyrkan, eller att ingen frälsning finns utanför den Katolska Kyrkan, eller att bara greker kan vara kristna och detta inom ramen för den grekiska nationen.

    🙂

  12. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Lite mera ”djupt” = ingående om religion här, tror jag…

  13. ohlundonline skriver:

    Hmmm – Josef – jag skulle vilja säga att utan Gud saknar allt annat betydelse…

    🙂

  14. nathaliesview skriver:

    Om jag skulle befatta mig med ”religion” – då skulle mitt val utan tvekan vara inom The Sacred Geometry & The Sacred Flower of Life.

    Drunvalo Melchizedek framställning av ämnena tilltalar mig – och för att inte tala om delfinerna som inleder i videon och vilka han hävdar härstammar från stjärnan Sirius.

    Kan detta innehåll förklaringa varför politiker i toppklass är frimurare – och varför CIA misshandlade munkar i Tibet som kanske besatt en del av kunskapen …

    Good Morning Starshine there is love in your eyes! 🙂 – I wish!

  15. Josef Boberg skriver:

    Tja… – Philippe – Smaken är ju som baken delad – Tack och Löv !

  16. ohlundonline skriver:

    Det må ju vara, Josef, att vi delar samma smak, tror jag. 🙂

    När vi nu ändå diskuterar det pinsamma tomrummet, som Jesus, enligt din mening fyllt ut med det elektromagnetiska plasmat, som allt fysiskt vilar uti – även Megan Fox – så känns det ju betryggande att veta att vi i alla fall har Guds förlåtelse, förståelse och trofasthet genom Jesus Kristus.

    Vi måste stilla ned oss! 🙂

  17. Kachina skriver:

    ohlundonline

    Jag har svårt att förstå din syn på Gud, Fadern, Kristus, Buddha (Gud, Viljan, Kärleken, Intelligensen) som något utanför dig själv som skall tillbejas, dyrkas och fruktas.

    Jesus sade: ”Om ni söker himmelriket uppe i himlen, är fåglarna före er. Himmelriket finns inom er.”

    Vi är alla Gudasöner, även Jesus och kvinnorna, eftersom det är Guds sinne och egenskaper som försöker uttrycka sig i materian. Gud är Ande, Sinne, Egenskaper, så någon kropp finns inte att vända sig mot. Det du söker hittar du inom dig själv, inte i en synagoga, moské eller kyrka.

    Kristus finner du inom dig själv, inte i skyarna.

    Jesus, som en gång exponerade det Gudomliga Kristusmedvetandet är död och förmultnad sedan länge. Kristus lever,………inom dig och alla vi andra.

  18. Josef Boberg skriver:

    Kachina – Så sant som det är tänkt/skrivet ovan, verkligen…

  19. soli01 skriver:

    Kachina – nu blev jag nyfiken. Var kan man läsa i bibeln att Jesus sagt dessa ord…”Om ni söker himmelriket!…
    Tänkvärda ord, faktiskt…

  20. Peter Hammarberg skriver:

    Kachinas bibelcitat står i Thomasevangeliet,

    ”Jesus sade: Om de som leder er säger till er: ”Se, riket är i himlen”, då är ju himmelens fåglar där före er. Och om de säger till er: ”Det är i havet”, då är ju fiskarna där före er. Nej, riket är i ert inre och runt omkring er. När ni lär känna er själva, skall ni bli kända, och ni skall förstå att ni är den levande Faderns barn. Men om ni inte känner er själva, lever ni i fattigdom och det är ni som är den fattigdomen.”

    Thomasevangeliet är en av de apokryfiska böckerna och grundar sig på grekiskspråkiga textfragment från 200-talet och en koptisk skrift från 300-talet.
    Den koptiska versionen upptäcktes så sent som på 1940-talet.

  21. carlnorberg skriver:

    Och skälen bakomden sena upptäckten är precis de gamla vanliga.

  22. carlnorberg skriver:

    Begreppet gud är en semantisk lek.

    Religion är ett verktyg för att utöva makt,

  23. ypsilonray skriver:

    Calle Kapsyl 2:16

    Apropå kopter och koptiska skrifter.

    Är det dessa skäl som den engelske författargiganten Lawrence Durrell avslöjar i sin berömda romansvit Alexandriakvartetten (som består av Justine, Balthazar, Clea och Mountolive) – de fyra världslitterära verk som gavs ut i slutet av 1050- och början av 1960- talen?

    Jag tycker du kanske uttrycker dig väl kategoriskt (även) i denna fråga.

  24. ypsilonray skriver:

    Rättelse 2:26
    skall naturligtvis vara ”i slutet av 1950- talet etc”

  25. soli01 skriver:

    Trevligt att vissa här har det sementiska minnet – att lagra kunskap och fakta.:-)

  26. Kachina skriver:

    Ypsilon

    Samma skrifter har vandrat många vägar. Det är inte språket som binder dem samman utan det gnostiska innehållet. De har alltid funnits inom buddismen, som kristna mystiker inom kristendomen, som sufer inom islam. De skrifter som hittades vid Döda Havet ligger fortfarande i kassavalv eftersom den katolska kyrkan står och faller med dem, så även islam och kristendomen.

    Påven högg huvudet av gnostiker, ibland kallade kättare, med början i Palestina, för att gå över Nordafrika till Spanien och Frankrike.

    De skrifter som hittades vid Naq Hammadi vid mitten av 1900-talet, är gnostiska skrivna med det koptiska alfabetet. Samma information får du genom Helena Blavatsky (Jobbig att läsa) och Alice A Bailey.

  27. Kachina skriver:

    Jag rekommenderar Tibetanen (Alice A Bailey, skribent)

    När han talar om sju kosmiska stålväsen, rekomenderar jag alla att ta det på fullaste allvar. Jag vet nämligen att han vet vad han talar om.

    Jag hade redan upplevt det, sjutton år före ”han berättade det för mig.”

  28. ypsilonray skriver:

    Byskebusen K

    Har du läst Lawrence Durrell?
    Om inte . . . . . . . . . . . har du förhoppningsvis mycket att ta till dig från honom. Och inte enbart skönlitterärt.
    Alexandriakvartetten är en garanterad läs- och ”världsbildande” upplevelse!

  29. Kachina skriver:

    Tack, det var intressant. Jag börjar med Lawrence.

  30. ypsilonray skriver:

    Be my guest!

  31. carlnorberg skriver:

    Y-fronter kan tycka efter behag, och om inget argument anförs i sak som tillmäter tyckandet värde, så saknar tyckandet värde och blir värdelöst.

    Att föra retorik med lästips är inte att ge argument ett värde.

  32. carlnorberg skriver:

    Jag har läst lite grann här och var.

    Vad gör detta till ett argument?

  33. Philippe Ohlund skriver:

    Kachina:

    Det är riktigt att Jesus i Lukasevangeliet 17:21 sa att ”Guds rike är inom er”.

    Vissa saker kan givetvis vara svåra att förstå, jämför med 2 Petrusbrevet 3:16.

    Jag tror innerst inne, att varken din, min, eller exempelvis Josefs syn på Gud i grunden skiljer sig nämnvärt.

    Visst finns Gud inom oss. Han som är inom oss är större än han som finns i världen, se 1 Johannesbrevet 4:4.

    Dock manifesterades Gud genom människan Jesus, se exempelvis 1 Timotheosbrevet 3:16.

    Och Jesus Kristus uppstod, eftersom Han är en Gud för levande och inte för döda och har övervunnit döden.

    Vi kan säkert enas om att endast allt som matematiskt kan beräknas existerar.

    Och eftersom Gud matematiskt kan beräknas, därmed existerar.

    Peter:

    Du tar upp något väldigt intressant.

    Jag betraktar själv Thomasevangeliet och dess 114 Jesusord som kanoniskt.

    Straffet för att vi uteslöt Thomasevangeliet ur det Nya Testamentets Kanon är Koranen med dess 114 suror.

    Det finns ett väldigt djup i allt detta.

    Det Nya Testamentet är den Nya Lagen som ersätter och förklarar de fem Moseböckerna, se bl a Hebreerbrevet 8:6 – 7, 13.

    Självfallet skall det då följaktligen finnas fem Evangelier.

    Böckerna i det Nya Testamentet är också samlade i fel ordning.

    I begynnelsen skapade Gud himmel och jord, står det 1 Mosebok 1:1.

    Självfallet borde då det Nya Testamentet börja med Johannesevangeliet 1:1 – ”I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud”, eftersom det Nya Testamentet också är en person.

    Thomasevangeliet borde hamna på fjärde plats bland Evangelierna, eftersom varje ”bok” i det nya Testamentet, representerar en bokstav i det Latinska alfabetet, en himlakropp, en ängel, och en storhet i den stora Arkanan etc etc…

    Carl:

    Du skriver: ”Religion är ett verktyg för att utöva makt”.

    Det är alldeles riktigt.

    Guds hjälpmedel är också farliga vapen. Prisad vare Gud!

    Anledningen till att inskriften på Jesus kors var på Hebreiska, Grekiska och Latin, är att Gud är Judarnas Konung.

    Det Judiska Israel kommer i framtiden att sluka upp de förlorade israeliska stammarna inkl Sverige – se Matteusevangeliet 15:24 och Markusevangeliet 2:17; Grekland – se Romarbrevet 10:12; samt den Latinska världen – se Romarbrevet 1:7.

    Det är också bl a därför, som Israels väl angår oss här och ligger i vårt gemensamma intresse.

    Framtiden tillhör Stor-Israel, det Nya Testamentet, och Latinet.

    🙂

    PS. Jag ber om ursäkt för eventuella felaktiga Bibelcitat eller hänvisningar i det ovan skrivna, eftersom jag formellt saknar teologisk utbildning och sällan går i Kyrkan. DS.

  34. carlnorberg skriver:

    Jag kan väl avgränsa mig till att säga att skrivningarna kring ordet innehåller i princip alla nycklar i detta.

  35. Kachina skriver:

    ”Dock manifesterades Gud genom människan Jesus, se exempelvis 1 Timotheosbrevet 3:16.”

    Gud manifesteras i allt medvetet liv i alla olika former och materiaslag i alla dimensioner. Från atomens enkla on/off medvetande, att attrahera eller repellera, till den allvetande andevärlden.

    ”Och Jesus Kristus uppstod, eftersom Han är en Gud för levande och inte för döda och har övervunnit döden.”

    Det finns inget som dör. Energi i form av medvetande kan inte dö, bara omvandlas, förflyttas inom andra materieslag ochh medvetandeformer. De celler som utgjorde Jesu kropp har skingrats till atomer i det biologiska kretsloppet, den personlighet som var Jesus har sällat sig till själens alla andra personligheter på ”magnetremsan”, till den själ som arbetar på att hitta hem till Fadershuset. Anden Kristus, som uppenbarat sig genom Jesus har återvänt till ”Faderns högra sida” varifrån hans egenskaper emanerar lika över och inom oss alla.

    Vi får precis lika mycket av allt från Gud, det är bara en fråga om, sedan fontanellen slutits, hur mycket den av omgivningen skapade personligheten skärmar av det Gudomliga flödet.

  36. Josef Boberg skriver:

    “Jesus sade: Om de som leder er säger till er: “Se, riket är i himlen”, då är ju himmelens fåglar där före er. Och om de säger till er: “Det är i havet”, då är ju fiskarna där före er. Nej, riket är i ert inre och runt omkring er. När ni lär känna er själva, skall ni bli kända, och ni skall förstå att ni är den levande Faderns barn. Men om ni inte känner er själva, lever ni i fattigdom och det är ni som är den fattigdomen.” – slut citat.

    Peter Hammarberg – Är Du medveten om vilken fantastisk ”guldklimp” – av intellektuellt ofattbar dignitet – Du återgett i Din kommentar ovan kl 1:49 ?

    Tänk ifall ingen enda publikation överhuvudtaget fick publiceras offentligt – utan att detta på första sidan i väl synlig text först av allt återgivits – inget enda TV-program, video, film osv fick visas offentligt – utan att detta i allt sådan först av allt lästes upp i sådana produktioner. Det vore väl häftigt ifall t ex Aktuellt först av allt läste detta budskap – innan dom ger sig hän åt allt MaktPyramid-MaktElit-Djävulskap osv…

    Faen vet ifall detta vore en realitet i hela världen – om då världen ej i grunden skulle vara helt annorlunda – i meningen mera human – redan efter några få dagar ! ? !

    Kommer detta att ske ?

    Javisst… – detta eller något liknande MÅSTE förr eller senare ske, för annars går det rent åt helvete, tyvärr tyvärr…

    PS. Jag har exakt återgivit den här texten ovan – men ”klätt på” den med lite länkar – i fjärde stycket här. Jag hoppas att Du tycker att det är OK ? DS

  37. Kachina skriver:

    ”Ni skall förstå att ni är den levande Faderns barn.”

    Varken mer eller mindre.

    God Natt

  38. […] Tja… – faen vet – men i förrgår kom en fullständigt ”vansinnig” tanke upp hos mig – som finns tänkt/skriven här. […]

  39. Philippe Ohlund skriver:

    Josef – dina tre punkter – dina tre råd på din blogg:

    ”1. Se på mig själv, andra och världen med humor,
    2. Ge blanka faen i att försöka vara åt hållet vägledare för någon enda annan än mig själv,
    3. VägVisa gärna andra ifall det känns ”gott”- men det är helt OK att ge blanka faen i det också”,

    är inte helt tokiga om man vill undvika konfrontation.

    Dock tror jag att bästa sättet att åstadkomma en förändring och positiv samhällsutveckling är att stöta och blöta argumenten.

    Själv har jag kommit fram till att konfrontation i sig heller aldrig är fel.

    Muslimer tycker exempelvis att Islam byggt bättre samhällen i Irak och Iran än vad kristendomen gjort i Sverige och USA.

    Jag håller inte med.

    Vi är smartare och bättre människor i väst, därför att vi lutar oss mot en bättre Gud – Jesus Kristus – och därmed kan bygga friare, människovänligare och öppnare samhällen på en rikare och demokratisk grund.

    Endast ett intelligent och upplyst folk klarar av att bygga ett demokratiskt samhälle.

    Jag skulle inte för en dag klara av att ge upp kampen för en värld genomsyrad av kristna, demokratiska och liberalkonservativa värderingar.

  40. Philippe Ohlund skriver:

    Josef, jag håller helt med dig om att intelligens och humor går hand i hand!

    Med glimten i ögat kommer man långt. 🙂

  41. mrmhalland01 skriver:

    Philippe Ohlund :

    Nu får du allt hålla dig vaken och förklara ett och annat, helst utan hänvisningar till bibeltexter.

    Du hävdar att Jesus är vår gud.
    Jag har fått lära mig att det är hans ”pappa”.
    Kan du förklara det här med – fadern , sonen, och den helige anden – ?
    För mig flyter det ihop.
    Jag har frågat ett par präster men aldrig fått ett svar jag begriper….

  42. Philippe Ohlund skriver:

    Mrmhalland:

    Din fråga om Jesus är Gud eller ”bara” Guds son är väldigt intressant.

    Att det hela är oklart är grekernas fel.

    Det Nya Testamentet skrevs ursprungligen på Latin.

    Grekerna lyckades förvanska ett par Bibelverser, men dock ej alla.

    Dock är det så att den grekiska mottagna texten – Textus Receptus – bäst motsvarar det latinska originalet.

    Än idag kivas den Grekisk-Ortodoxa och den Katolska Kyrkan om vem som har rätt.

    Här har den Katolska Kyrkan i princip rätt, men lustigt nog har grekerna ofta en bättre känsla för det hela.

    Tyvärr måste jag använda ett par Bibeltexter från det Nya Testamentet för att bevisa att Jesus är Fadern.

    Jesus sa: ”Den som har sett mig har sett Fadern”, enligt Johannesevangeliet 14:9.

    Den engelska översättningen av 1 Johannesbrevet 3:16 är också tydlig: Hereby perceive we the love of God, because He laid down His life for us”.

    Alltså Gud själv gav sitt liv för oss.

    Att Jesus är Gud-Skaparen framgår också av exempelvis Johannesevangeliet 1:3,10; Kolosserbrevet 1:16; och Uppenbarelseboken 4:11.

    Jesus är Herren och judarnas Konung och Markusevangeliet 12:29 förklarar på vilket sätt: ”Hör Israel, Herren vår Gud är den ende Herren”.

    Det var denna problematik, förhållandet Son-Fader, Filioquae-problemet, som var den verkliga anledningen till att den Katolska och Ortodoxa Kyrkan splittrades 1054.

    Tyvärr valde grekerna att gå samma väg som judarna, jämför med Romarbrevet 10:12, genom att officiellt förneka att Jesus är Gud Fadern som har skapat allt och som fanns före allt: den ende sanne Guden och det eviga livet, se 1 Johannesbrevet 5:20.

    Jesus är Sonen, därför att Gud blev människa. Jesus är också den Helige Ande för Gud finns inom oss.

    Guds namn är detsamma som Faderns namn, Sonens namn, och den Helige Andes namn, se Matteusevangeliet 28:19.

    Jesus uppenbarade Guds namn för människorna, se Johannesevangeliet 17:6, för inga mirakler har gjorts i något annat namn och det finns ingen frälsning i något annat namn än i namnet Jesus, se Apostlagärningarna 4:12.

    Jesus namn står därmed över alla andra namn, se Filipperbrevet 2:9.

    Som det står i den latinska originaltexten, ingen är god förutom Gud den ende Fadern.

    Och vi vet att Jesus=Herren är god=Gud Fadern.

    Att förneka att Jesus är Fadern är detsamma som att förneka att Jesus är god.

    ”Nemo bonus nisi unus Deus Pater”, se Matteusevangeliet 19:17.

  43. mrmhalland01 skriver:

    Tack Philippe Ohlund :

    Ja, det verkar inte vara någon exakt vetenskap direkt, det där med religion.
    Utan tvekan har originalbibeln tolkats om några gånger så den bättre ska passa in i rådande verklighet.
    Kanske dags för en ny omtolkning och skriva in lite om finanskriser o.s.v så folk känner igen sig ?

  44. Kachina skriver:

    De är tre i en och odelbara samtidigt som de tre egenskaper kan uttrycka sig var för sig. Fadern, Sonen, Heliga ande, vilka alla emanerar ur det okända vi kallar Gud.

    Visst var Jesus Gud, men det är även du. Alla strålar vi ut från samma källa även om vi ”lyser” med olika kraft i Materian.

  45. Philippe Ohlund skriver:

    Mrmhalland:

    Vi kan trots allt lita på Bibeln i dess nuvarande form.

    Grundbudskapet finns där för alla tider och alla schismer har egentligen mer med hårklyverier och lokala maktkamper att göra.

    Kachina:

    Det är riktigt att vi strålar ut från Fadern genom Jesus och att vägen tillbaka till Fadern också går genom Jesus, se Johannesevangeliet 14:6.

    Vi blir höga genom den Helige Ande och förmår då att hitta hem genom att använda bibelverser ungefär som fyllon använder lyktstolparna för att hitta vägen hem.

  46. mrmhalland01 skriver:

    >och att vägen tillbaka till Fadern också går genom Jesus, se Johannesevangeliet 14:6.

    men….hur kan vägen tillbaka till fadern gå genom Jesus om dessa båda är samma gestalt ?
    Jag anser mig normalbegåvad, men den som listat ut detta måste ha varit antingen geni eller full 🙂

  47. Kachina skriver:

    ohlund och hans vän i Israel har nog inte riktig greppat skillnaden på den i köttet levande personligheten Jesus och det andliga väsen Kristus som framträdde i verktyget Jesus.

    Den fysiska kroppen är ett verktyg, slit och släng, punkt. Vår själ har använt otaliga verktyg i sina försök att få det Gudomliga egenskaperna att framträda, men för det mesta har den av omgivningen skapade starka personligheten varit i vägen. Detta på grund av att Demiurgen vände sinnet fel väg, utåt mot materian istället för inåt mot anden. (Klantskallen)

    Jesus föddes inte av en Jungfru, utan av en djurmänniskohona som befruktats av en durmänniskohane.
    Kristus föddes (framträdde) många år senare i verktyget Jesus efter en lång växelverkan mellan motsatsparen, Fisken (Jesus) och någon som stod under inflytande av Jungfrun (Maria). Detta kan ha utspelats i en grotta i Betlehem.

    Möjligtvis kan det från den andliga hierarkin ha varit förutsagt att Kristus skulle komma just genom verktyget Jesus, men många före honom har varit ämnade för uppgiften och drunknat i världens larm.

    Många har uppnått både Buddha- och Kristusmedvetande, för att sedan lämna den här världen obemärkta. De två som gjort mest väsen av sig är Siddama och Jesus.

  48. Kachina skriver:

    Öhlund, jag har ytterligare en ”dålig” nyhet. Kristus for inte till himmelriket i en kropp gjord av kött och blod. Den materian kan bara existera i den här dimensionen och på den här frekvensen.

    Jesus Kristus visade sig i sin astralkropp, en exakt kopia av den fysiska kroppen, bara något större och format av den närliggande dimensionens materiaslag. Han lade sig inte i omloppsbana runt jorden utan ”tonade bort” in i närmaste dimension, som är ett himmelike från vår position sett, men inte det högsta himmelriket. Där stannade Jesus medan Kristus återvände till det högsta himmelriket, samtidigt som de egenskaper Jesus fått tillgång till, blev kvar hos honom.

  49. Philippe Ohlund skriver:

    Kachina:

    Guds gåva är evigt liv genom Jesus Kristus, se Romarbrevet 6:23.

    Jesus själv klagade på att våra jordiska kroppar är fattiga boningar för vår rika själ, men vi vet att vi skall bli förändrade, så att våra kroppar blir som Hans.

    Genom uppståndelsen var Jesus förstfödd, och vi skall alla uppstå på samma sätt, se 1 Thessalonikerbrevet 4:16 – 17.

    Om tidpunkten för alla bibliska händelser kan vi tvista.

    Jag tror i och för sig att Jesus återkomst är väldigt nära, men att förknippa allt som står i Bibeln med denna händelse tror jag är fel.

    Det är ungefär som med krigen beskrivna i Hesekiel kapitel 38 och 39, samt med kriget avseende Harmagedon i Uppenbarelseboken 16:16.

    Allt det här är skilda händelser, som i vissa fall kommer äga rum i en mycket avlägsen framtid.

    Mänskligheten har en väldigt lång väg kvar att gå…

  50. fairymary skriver:

    Hej alla kommentatorer och debattörer!

    Här kanske jag kan få utlopp för min indignation över påvens uttalande om utslätande av könsroller, homosexuella och transsexuella…..

    Påven må oroa sig för människosläktets fortlevnad……jag oroar mig mera för vad celibatet bland präster och prelater ställt till med och ställer till med…….

    …..jag vill försöka …..i sann kristelig anda ….så här inför julen speciellt…..att innesluta påven och det katolska prästerskapet i min önskan om en fridens och fredens jul…

    …..och jag önskar att katolska kyrkan besinnade sitt ansvar för att alla nyfödda människobarn ska bli mottagna i kärlek och respekt….bl.a. genom att välsigna preventivmedlen….

    ….och att alla ensamstående mammor ska hitta en Josef som delar ansvaret för barnen….

    I julevangeliet är Josef min hjälte…..

  51. Tore skriver:

    ”fairmary”! nu förstod jag inte dig! –”besinnade sitt ansvar för alla nyfödda människo-
    barn ska bli mottagna i kärlek och respekt…bl.a. genom att välsigna preventivmedlen”
    Om katolska kyrkan skulle välsigna preventivmedlen, skulle ej heller ”mänsklighetens
    fortlevnad” kunna åstadkommas! Alltså helt i strid med de ord vi lärt oss av vår GUD!
    Det måtte därmed vara människans ansvar, att antingen skaffa barn för ”mänsklig-
    hetens fortlevnad” eller död!
    Vet du om att nära 100 foster aborteras varje dag, här i Sverige! Hos vissa kvinnor,
    inte en gång, utan gång på gång! Är detta kyrkans fel eller omdöme, eller är det
    människans? Det borde du som kvinna? svara på…

    Vidare: ”Den som tror på mig, kommer att ha ett evigt liv och aldrig förgås”, säger
    vår Herre Jesus!…

  52. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Tore – lite mer om Herre Jesus här, tror jag…

  53. mrmhalland01 skriver:

    Oj vad mycket religion det blev både här & där. Det är tydligen populärt igen efter väldigt många år av tomma kyrkor.

  54. fairymary skriver:

    Bäste Tore!

    Med risk för att du ändå inte förstår mig vill jag ända svara dig genom att hänvisa till ett gammal blog-inlägg

    http://fairymary.wordpress.com/2007/11/

    Det jag inte skriver om där är hur erfarenheten av att ha varit i kontakt med misshandlade barn påverkat mitt beslut att fortsätta som abortör.

    Inte är det barn som fattas på denna jorden, jag ser mera en brist på kompetenta föräldrar…..

  55. […] känner er själva, lever ni i fattigdom och det är ni som är den fattigDomen.” – slut citat härifrån. Moder Teresa tänkte och sade år 2007 åt hållet exakt samma sak – men med lite annorlunda ord. […]

  56. […] och skrivet ovan och nedan – är måhända i o f s ej av särskilt stor intellektuell betydelse i sak för Dig som läsare, kanske… Dock – vad det tänkta/skrivna – partiellt och/eller i sin […]

  57. […] ovan och nedan – är måhända i o f s ej av särskilt stor intellektuell * * betydelse i sak för Dig som läsare, kanske… Dock – vad det tänkta/skrivna – partiellt […]

  58. Blåtand skriver:

    Skeppskatten har talat!
    🙂

  59. Carl Norberg skriver:

    Den blå tanden klara tydligen inte att hålla tungan i styr…

  60. Josef Boberg skriver:

    BlåTand,

    Tro det om Du vill eller ej – men jag har avmarkerat ALLT på min blogg som har med s k ”pingning” att göra. Jag tycker ej sådant hör hemma i kommentarsfälten, faktiskt… 💡

    Men något/någon roar sig med sådant här – och det kan jag ej göra någonting åt, tyvärr tyvärr… 😥 Jag kan bara hoppas på att Ian raderar sådant här trams…

    Carl Norberg,

    Jag har ställt en konkret fråga till Dig på Din wordpress.com-blogg – och undrar om Du kan ge mig någon form av backfeed på den ❓

  61. Blåtand skriver:

    Jo-Sef,

    Trots att vi har olika, låt oss säga, ideologier,
    tror jag naturligtvis på dig när du försäkrar att du inte har någonting med det ovan beskrivna otyget att göra.
    Heder åt dig för detta – och ha en trevlig slummer under björken denna mörka augustinatt 🙂

  62. Josef Boberg skriver:

    Taaack BlåTand ❗ – och sov gott själv i Din fyrkantsmodul… 😀

  63. […] och skrivet på min blogg – är måhända i o f s ej av särskilt stor intellektuell * betydelse i sak för Dig som läsare, kanske… Dock – vad det tänkta/skrivna – partiellt och/eller i sin helhet […]

  64. […] i kommentarerna – är måhända i o f s ej av särskilt stor intellektuell * * betydelse i sak för Dig som läsare, kanske… Dock – vad det tänkta och skrivna – partiellt […]

  65. […] tänkt och skrivet ovan – är måhända i o f s ej av särskilt stor intellektuell betydelse i sak för Dig som läsare, kanske… Dock… – vad det tänkta/skrivna – partiellt […]

  66. […] tänkt och skrivet ovan – är måhända i o f s ej av särskilt stor intellektuell betydelse i sak för Dig som läsare, kanske… Dock… – vad det tänkta/skrivna – partiellt […]

  67. […] tänkt och skrivet ovan – är måhända i o f s ej av särskilt stor intellektuell betydelse i sak för Dig som läsare, kanske… Dock… – vad det tänkta/skrivna – partiellt […]

  68. […] tänkt och skrivet ovan – är måhända i o f s ej av särskilt stor intellektuell betydelse i sak för Dig som läsare, kanske… Dock… – vad det tänkta/skrivna – partiellt […]

  69. […] tänkt och skrivet ovan – är måhända i o f s ej av särskilt stor intellektuell betydelse i sak för Dig som läsare, kanske… Dock… – vad det tänkta/skrivna – partiellt […]

  70. […] tänkt och skrivet ovan – är måhända i o f s ej av särskilt stor intellektuell betydelse i sak för Dig som läsare, kanske… Dock… – vad det tänkta/skrivna – partiellt […]

  71. […] tänkt och skrivet ovan – är måhända i o f s ej av särskilt stor intellektuell betydelse i sak för Dig som läsare, kanske… Dock… – vad det tänkta/skrivna – partiellt […]

  72. […] tänkt och skrivet ovan – är måhända i o f s ej av särskilt stor intellektuell betydelse i sak för Dig som läsare, kanske… Dock… – vad det tänkta/skrivna – partiellt […]

  73. Hi, I do think this is a great site. I stumbledupon it 😉 I will come back once
    again since I saved as a favorite it. Money and
    freedom is the greatest way to change, may you
    be rich and continue to help other people.

  74. […] tänkt och skrivet ovan – är måhända i o f s ej av särskilt stor intellektuell betydelse i sak för Dig som läsare, kanske… Dock… – vad det tänkta/skrivna – partiellt […]

  75. Buddy skriver:

    Such collections have much less numbers of timepieces and so all the people who possess these pieces can be counted on fingers or
    form a small community of their own. Those diamonds on
    the face. The reputation from the original luxury watch brand’s founder combined innovation and quality particularly with regard for the higher precision mechanical view motion.

  76. […] är saxat på Ian Wachtmeisters blogginlägg ”Fädernas kyrka” 15/12-08. Det föranledde Peter Hammarberg att den 17/12-08 göra den följande […]

  77. […] här är ej något nytt. Yeshua = Jesus * (”live” HÄR (video ca 9 min), HÄR (video ca 9 min) och HÄR (video ca 9 min)) […]

  78. […] har gjort det sedan Jesus faktiskt gjorde det – för ca 2000 år sedan – på sitt unika sätt ” – slut citat […]

  79. centralhacks.com skriver:

    centralhacks.com

    Fädernas kyrka | Ian Wachtmeister

  80. […] tänkt och skrivet ovan – är måhända i o f s ej av särskilt stor intellektuell betydelse i sak för Dig som läsare, kanske… Dock… – vad det tänkta/skrivna – partiellt […]

  81. fitness products skriver:

    If you’re educated (or seeking an education) you will probably find a ton of opportunity in a small town.
    Without enough traffic, you will never have enough customers
    and this means you won’t be making enough money. A customer is injured while using a product you sold and files a claim for indemnity.

  82. Von skriver:

    Look into their years of experience in managing small business
    accounts so that you can get professional advice on various financial matters.
    As with everything else, it is only the mindset of the
    entrepreneur that dictates the success and
    failure of a company. A customer is injured while using a product you sold and files a claim
    for indemnity.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: