Det är bra kids, bli poliser!!

Vid ett flertal tillfällen har jag träffat ungdomar som vill bli poliser. Vid min ålder, när nästan alla är ungdomar i jämförelse.., bör jag nämna att jag menar grabbar och tjejer mellan 18 och 25 år. Snygga, söta, begåvade, roliga och säkra i korken. Gräddan av vår ungdom! Sådana som man blir glad av, bara man ser dem!

Poliser!? Varför vill de bli poliser? Jag tror att anledningen är att de levt och lever i verkligheten. Nära skiten. Nära maffian. Nära knarket och snusket i storstaden. Nyligen utsläppta från skolor utan ordning; kanske från hem där ingen brydde sig. De vill ha ordning och reda i tillvaron. Sin egen och andras.

Min kommentar: BRAVO !!!

Och det kommer att behövas många fler poliser än idag, ty samhället förfaller alltmedan flumfilosofer försöker att lugna medborgarna. Men med många medvetna ungdomar kanske Sverige frisknar till. Tack för det!

184 kommentarer till Det är bra kids, bli poliser!!

  1. Kachina skriver:

    # kanske från hem där ingen brydde sig. De vill ha ordning och reda i tillvaron. Sin egen och andras.

    Min kommentar: BRAVO !!!”

    Jag tror du har rätt, Ian.

  2. Kachina skriver:

    ”Och det kommer att behövas många fler poliser än idag, ty samhället förfaller alltmedan flumfilosofer försöker att lugna medborgarna.”

    Om du med flumfilosofer menar det politiska etablissemanget, håller jag med.

  3. Kachina skriver:

    Det ÄR så Ian, att allt fler ungdomar reagerar mot sex- & våldskulturen, en kultur som faktiskt föregått alla civilisationer och stormakters undergång, inkl. romarriket. Jag tror att Ypsilon har rätt, framåt 2010 – 2012 kommer vi att erfara att det största hotet inte kommer utifrån, utan inifrån.

    Du är även välkommen hit på fika, men du får fråga Säpo om adressen och ta med dig fikabrödet själv. Kaffet håller jag, det står på 18 timmar per dygn. 🙂

  4. soli01 skriver:

    Visst är det lätt att dras till att bli polis. Det verkar ett häftigt och spännande jobb. Det är ett kall att bli polis. Ingen egentlig fritid förekommer – det är i alla fall inte lätt även när man är ledig.
    Det behövs säkert många flera som satsar på att bli poliser, men det är dock inget direkt lätt jobb alla gånger. Vi har att göra med människor och det gäller att vara flexibel.
    Jag har en slogan som jag alltid försökt arbeta efter : ”Uppträd alltid mot andra som du vill bli behandlad själv”. Har man det i bakhuvudet får dessa nya poliser ett arbete som verkligen ger mycket och de kommer att tycka om sitt jobb och då får vi trevliga och duktiga poliser och det behöver framtiden.
    Man kan dock bli polis utan att direkt ha levt nära ”skiten. maffian”🙂

  5. Kachina skriver:

    Jag har sett poliser i ett antal länder och är helt på det klara med att vi har en mycket bra poliskår. Visst har man mött någon ”grälat med frun på morgonen trafikpolis”, men överlag är stämningen mellan polis och befolkning god.

  6. Erik i Lund skriver:

    OTACKSAMT JOBB

    När staten har ”monopol” på maktmedel, är det givetvis viktigt att användningen av dessa medel begränsas. Medborgarna skall känna sig säkra på att de inte används otillbörligt. Därför är det mycket som poliser INTE får göra.

    Något oförståelig är den sentida trenden att vittnesmål från en polis jämställs med det från en uppenbarligen vårdslös tonåring. Det bör faktiskt räcka med att en polis sett en mopedist på gångbanan för att fälla denne. Det gör det inte idag.

    Riktigt dramatiskt blir det vid kollektiva brott. I söndags blev jag vittne till huliganernas överraskningsanfall in på Clemenstorget, där det då inte fanns vare sig motståndare eller polis. De sprang fram skrikande och kastande sten och flaskor ut på torget.

    Mitt sällskap ville inte bli indragna, så vi avvek skyndsamt. Senare läser jag i tidningen att 150 blev frihetsberövade och något halvdussin häktade.

    Deltagande i något som är organsierat upplopp bör givetvis ligga högt uppe i straffskalan. Det gör det inte. Och beviskraven för störande av ordningen är höga för varje individ, vilket gör att de flesta ”klarar sig”.

    Vi måste stärka polisens möjligheter att hålla ordning genom att göra lagarna tydligare och skapa ansvar för kollektiv brottslighet. Alla som deltog i rusningen ut på torget borde anses vara skyldiga till upplopp. Det borde räcka med att de fionns på ett foto eller att en polis kan identifiera vederbörande.

    Vi måste få en ny rättskultur i landet.

    Den yttersta instansen är grundlagen. Den tolkas nu av flumpolitiker i riksdagen. Det bör en kompetent författningsdomstol göra istället. Skriv under att du vill ha en sådan här:

    http://www.forfattningsdomstol.se/

    Det gläder mig att en så skarpsynt och erfaren medborgare som Ian börjat blogga. Jag ser fram emot fortsättningen med stort intresse.

  7. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – ”Räfst och rättarting” är ju mycket mycket lovvärt – ifall Wi tar tag i det hela i ”rätt” ände

  8. WhiteFC skriver:

    Synd bara att om man nu blir polis sa har man knappt befogenheter att stoppa valdsverkare och knarklangare. Istallet ska man jaga familjer pa vagarna som kanske kor 10-20km/h for snabbt pa vara dagissakra 90 vagar.

    Sverige ar varldens mest kriminella land och allt tack vare flumfilosoferna och ”humanisterna” de verkliga manniskohatarna.

  9. Philippe Ohlund skriver:

    Jag tror faktiskt Sverige har världens bästa poliskår. Och detta säger jag inte bara för att jag praktiserade inom Stockholmspolisen 1982 – 86.

    Vi som nu är jurister måste dock börja med att se till att lagstiftningen hedrar civilisation och demokrati.

    En bra början är att kriminalisera innehav och försäljning av koranen!

  10. carlnorberg skriver:

    En mycket svårbemästrad fråga detta.

    En polis utan det större pesrpektivet utöver det, inom vilket polisen verkar, kommer alltid att förr eller senare hamna i en konflikt med systemet, så länge som systemet inte är fulländat.

    Och ju mera komplext systemet blir, desto snarare kommer denna konflikt att uppkomma. Så att gräddan blir poliser, och ledningen överlåts åt resten, kanske inte är det mest tillämpliga draget.

  11. Kachina skriver:

    ”En bra början är att kriminalisera innehav och försäljning av koranen!”

    Även Bibeln, som är ett hopkok av förfalskade skrifter.

  12. Philippe Ohlund skriver:

    Kachina:

    Jag förväntade mig den kommentaren.

    Enligt Bibeln är Gud kärlek och dessutom uppmanas kristna att inte döma sin nästa.

    Jag tror att de muslimska terrorattackerna i Mumbai, New York, London och Madrid talar sitt tydliga språk.

    Det finns inga kristna, judiska, buddhistiska eller hinduistiska motsvarigheter till detta.

    Koranen hyllar tortyr och besinningslöst våld, inte minst mot kvinnor och barn.

    Muslimer är givetvis innerst inne inte sämre människor än andra, men de vilseleds av en satanisk bok.

    Därför måste koranen bort!

  13. carlnorberg skriver:

    Sedan Niceae så torde ju detta vara en ren fråga om medvetenhet i sak.

  14. carlnorberg skriver:

    För att vara lite krass och elak, så kan jag ju säga så här att de ungdomar som önskar bli poliser, förmodligen ville detta av någon anledning.

    Denna anledning får vi ju anta är viljan att förbättra samhället, annars är det ju väldigt olyckligt med detta som yrkesval.

    Men denna syn har ju inte precis obetydliga brister i eftertanke, ur det större perspektivet betraktat.

    Det som snarast ligger till hands är då att vederbörandes förmåga att bedöma situationen i stort, vilket är det som gör att denna individ tror sig göra en skillnad som enskild individ och tjänstgörande polis för andra enskilda eller samhället i stort.

    Vilket helt enkelt definierar situationen att det inte är lämpligt med folk som vill vara poliser, och att detta bara är något som tyvärr några måste vara.

    Fast detta blir nog för svårt att förstå, för många.
    Möjligen kan väl några vid eftertanke konstatera att detta är verkligheten.

  15. hillary2 skriver:

    Ian

    Ungdomar mognar sent nu för tiden. När man fortfarande är ung i knoppen vill man ha ett spännande och glamoröst yrke och gärna ett där man bär yrkeskläder och tror sig erhålla respekt. Fictionserier i TV med polisarbete har säkert bidragit till yrkets popularitet. Flera av dessa 18-25-åringar kommer troligtvis att ändra sig. Min erfarenhet är att även en långvarig polisdröm plötsligt kan ges upp och ersättas med en lärarutbildning.

  16. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Philippe – ”Smaken är ju som bekant som baken delad” – och ej minst rörande det här med religioner – Tack och Löv !

  17. Helena Palena skriver:

    Vad bra att det finns några som vill bli poliser. Idag vill ju ungdomarna bara bli journalister för att få synas i media. Ytligt värre!

    Ohlund: Vi kan ju inte förkasta Koranen om vi inte spolar Bibeln på samma bräde. Men du är ju troende och älskar böckernas bok antar jag. Men att du vågar skriva att du vill spola Koranen är vågat tycker jag.

  18. peeterr skriver:

    Kan tala från egna erfarenheter och vad jag hört av andra. Ta tex skolan i Sverige idag.
    Grundskolan och Gymnasiet, har varit så slappt. Inga hårda tag, elever som saknar respekt för lärarna och lärarna som inte kan återfå respekten. Det är rena vilda västern i endel klassrum runt om i Sverige.

    Den bästa lektionen jag någonsin haft var när vi hade en lärare som var sträng. Han hade pondus och respekt och när han kom in var det tyst och alla koncentrerade sig på lektion och det var bra. Önskar att det hade varit så hela skolgången.

    Många inser väll detta och tycker att samhället i sig har blivit för slappt och vill försöka rätta till det. När elever jagar lärare ur klassrummen och AFA aktivister kastar sten på Polisen utan att något händer, då är det något som är fel.:/

  19. Philippe Ohlund skriver:

    Helena:

    Vi får inte bli moraliskt paralyserade för vad vi står inför.

    Jag läste på CNN att en reporter sa att orsaken till terrordåden i Mumbai berodde på USAs krig mot terrorismen.

    Så länge vi undviker att se sanningen i vitögat kommer ändå fler att dö i onödan.

    Vi vet att oskyldiga har förföljts, blivit bundna, torterade och mördade.

    Trots detta vägrar västvärlden att utmana denna fiende som har förklarat totalt krig mot vår civilisation.

    Vi måste tydligen få några storstäder utplånade – kanske Köpenhamn och Stockholm – innan vi fattar vad det är frågan om.

    Media, FN och den politiska eliten böjer sig för islam. De vägrar att säga sanningen. De vägrar att stoppa massinvandringen. De är rädda.

    Men att slänga ut ett par tusen balter är förstås modigt och tappert!

    Om Sverigedemokraternas supportrar har sådana här åsikter, då måste Sverige vara riktigt riktigt illa ute.

    Och att jämföra Bibeln med Koranen är helt enkelt urbota dumt.

    Det går inte att jämföra päron och äpplen.

    Det är som att säga att det borde krävas vapenlicens för pennvässare om det nu skall behövas för gevär, eller som att kräva att nazistpartiet får lika mycket TV-bevakning och TV-tid som sossarna inför valet.

    Vad är det som är så modigt med att stå upp mot en skrift som uppmanar till och resulterar i tortyr och folkmord?

    Vart har bondförnuftet och civilkuraget tagit vägen?

    ”Stå emot djävulen, och han skall fly för er”, se Jakobsbrevet 4:7.

  20. Kachina skriver:

    ”Så länge vi undviker att se sanningen i vitögat kommer ändå fler att dö i onödan.Vi vet att oskyldiga har förföljts, blivit bundna, torterade och mördade.”

    Guantanamo och hundratals andra hemliga fängelser i ”Pinochet-klassen” över hela världen.

    Det är samma religion, kristendomen är bara trehundra år äldre. Alltså ligger islam trehundra år efter i utvecklingen och befinner sig där kristendomen var på 1700-talet.

    Kristendomen förändrades på 60-talet, här i Europa. Inom det amerikanska bibelbältet har den inte förändrats alls.

  21. Peter Hammarberg skriver:

    …denna eviga strid mellan olika religioner, eller snarare mellan utövarna. Vi har rätt och ni har fel; vi har ensamrätt på den sanna tolkningen och allt annat är ett djävulens (eller någon annan satanisk uppenbarelses) bländverk, får den lilla människan veta av de olika religionernas uttolkare.
    Alla dessa krig, både med vapen, penna och ord, allt detta hat över något som i grunden bara rör olika sätt att i olika kulturer och miljöer och grundat på olika förutsättningar, tillbe samma högre makt.

    Nästan alla människor, i alla kulturer under mänsklighetens hela existens, har haft ett behov att att förklara det oförklarliga med en högre makt, att skapa ett system för det onåbara och detta har lett till tron på någon form av gudom.
    Vad man uppenbarligen inte insett eller velat inse, är att denna makt är densamma oavsett vilket namn h*n fått och oavsett vilken form tillbedjan tagit.
    Guden är densamme överallt i alla religioner eftersom h*n är skapad av människan för att fylla människans behov och Guden existerar följaktligen eftersom h*n finns i så många människors inre.

    Problemen har uppstått då världsliga makthavare och olika fanatiker använder människors tro och förhoppningar för att uppnå krasst världsliga mål, erkannerligen makt!

  22. Josef Boberg skriver:

    ”Problemen har uppstått då världsliga makthavare och olika fanatiker använder människors tro och förhoppningar för att uppnå krasst världsliga mål, erkannerligen makt!”

    Tja – Peter – det har Du nog helt rätt i, tyvärr tyvärr…

    Men vem/vilka av wåra ”kära” = körda MaktPyramid-MaktElit-Nissar/Selmor ids bry sig om att se det på det Intelligenta = verklighetsförankrade sättet ?

  23. Kachina skriver:

    ”Nästan alla människor, i alla kulturer under mänsklighetens hela existens, har haft ett behov att att förklara det oförklarliga med en högre makt, att skapa ett system för det onåbara och detta har lett till tron på någon form av gudom.”

    Ja, det behovet finns än idag. Naturvetarna tror varken på Gud eller Allah, de tror på Slumpen.

    Det stämmer liksom in i tiden, casino-ekonomi och Slumpen som Gud. När har den intellektuella apan utvecklats klart till intelligent människa? Eller, skall man fråga; Kommer den någonsin att komma dit?

  24. Carl norberg skriver:

    Just nu så att de mest vilseledda skall klarast belysa felet för att tilltro skall skapas.

  25. Kachina skriver:

    Som du märkt, skrattar aporna när du belyser felet.

  26. Carl norberg skriver:

    Ja det kan jag väl utan tvekan hålla med dig om.

    Men jag vill nu att du skall fundera på vad som händer innan den 16:e december.
    Ingves hade ju helt plötsligt enormnt bråttom att koordinera räntebeskedet med ECB och Bank of England.

    Är det en fientlig aktion emot dollarn främst, eller är det bara ett bubbelblåsningsförsök?

    Eller är det ett försvar emot en enskild negativ förestående situation, vilken inträffar för detta datum?

    Till saken är att media nu sprider rykten om Wall Street och en kommande rusning av bibliska proportioner, vilket i sig borde leda alla kloka till avhållsamhet ifrån spekulation.

  27. Carl norberg skriver:

    Räknar man kallt med att den 16:e december är dead end för systemet i detta?

    Och sedan gäller fria kriget då eller?

    Californien ställer in betalningarna i dessa dagar, exakt datum är de av någon anledning svävande med.

  28. Helena Palena skriver:

    ohlund: Håller med dig. Men du måste komma ihåg att det här är heligt för vissa. Och man hör ju hela tiden folk i media som försvarar islam. Som alltid skyller på tolkningen. Jag ska inte namnge några – men vi har den där professorn som alltid uttalar sig, och så den där svensken som sitter med röd fez och bara bortförklarar, och så den där kvinna som frivilligt satt på sig en slöja och som inte tycks fatta någoting.
    Koranen är en farlig bok. Orden står där.

  29. Philippe Ohlund skriver:

    Jag förstår inte alls resonemanget ovan.

    Vad har Guantanamo med kristendomen att göra?

    Kristendom och Islam är inte alls samma religion!

    Gud manifesterade sig som människa i personen Jesus Kristus?

    Den galna mångudinnan Allah dyrkades däremot redan tusentals år innan Gud inkarnerade sig som Kristus.

    Resonemanget ovan bevisar bara att de europeiska världskrigen endast tjänade som underhållning för makteliten och att exempelvis de brittiska trupperna under andra världskriget stod för exakt samma ideologi som nazisterna.

    Europa har dessutom startat alla världskrig i historien – inte USA.

    Det är heller ingen skillnad mellan nazister och sossar. Båda vill ha en palestinsk stat i Israel.

    Däremot är skillnaden himmelsvid mellan Gud och Satan, mellan Jesus och Allah!

    I det Nya Testamentet förklarar Jesus att Han är den Ende Guden, de Allsmäktige Guden, se Johannesevangeliet 10:30.

    Eftersom Jesus säger att han är den ende Guden och att ingen Gud finns förutom Honom, så förklarar Islam i sin knasighet att Jesus därför är en profet.

    Det är dags för muslimerna att ta steget fullt ut och acceptera Jesus som den Allsmäktige Guden i sina hjärtan, lägga den till judehat och våld uppmanande koranen på brasan och införa det Nya Testamentet och Latinet som rättesnöre.

  30. Philippe Ohlund skriver:

    Helena:

    Vi måste kalla en katt för en katt.

    Gud finns. Satan finns också. Men Gud är större än Satan.

    Mina förfäder lämnade Egypten, för att man inte ville slåss mot Islam. De som stannade kvar valde att bli muslimer.

    Mina grekiska förfäder däremot slogs som vansinniga i 400 år, böt familjenamn varje generation och det finns nu inte en enda moské kvar där som används som moské. Något museum finns dock kanske.

    Grekerna slogs för friheten. De är nu också fria.

    Svenskarna är precis lika resignerade som egyptierna var och de kommande svenska generationerna förtjänar uppenbarligen inte bättre än att Sverige också blir en kaotisk arabrepublik precis som Egypten är idag.

    De ursprungliga egyptierna – kopterna utgör idag 10 procent av den egyptiska befolkningen och är andra klassens invånare i sitt eget land.

    Vaknar inte svenskarna nu – väntar exakt samma sak för det svenska folket.

  31. hillary2 skriver:

    Vi har mer respekt för det skrivna ordet än oss själva och våra medmänniskor. Jag skriver som Josef idag – tyvärr!

  32. hillary2 skriver:

    Helena

    Några kopter har flytt till Jerusalem
    I Egypten var faraonerna och deras anhang smarta. Gudarna var det sammanhållande kittet ( och rädslan) och när de erövrade ett nytt område implanterade de SINA gudar…

  33. Kachina skriver:

    Tillbaka till skolbänken, Philippe

    Jesus manifesterade den andra aspekten/principen i den som är tre i en, kärleken. Eller skall jag säga han manifesterade Kristusmedvetandet, den villkorslösa Kärleken som betraktar utan att döma. De andra aspekterna är VILJA och INTELLIGENS. Detta är FADERN vars vilja blev uppenbarad för Jesus på Golgata, då han blev ett med Fadern.

    Fadern, den som är tre i en, är den genom vilken det okända vi kallar Gud uttrycker sig.
    Eller skall jag säga det medvetande som befruktade den mörka osynliga materian med sitt ljus. Ett medvetande vi är en del av, men aldrig kan se och till fullo förstå, lika lite som den enskilda vattendroppen kan se och förstå omfattningen av oceanen den lever i. Hur, när och varför detta medvetande vaknade ur dvalan är det inte lönt att spekulera i och därför inte lönt att nämna med namn eller försöka göra en bild.

    Islam är i princip en omskrivning av Paulusbreven.

    Guantanamo, fängelser i Pinochet-klassen har alltid sitt ursprung i CIA och högerkristna republikaner.

    Jag står inte på knä och dyrkar, varken Gud, Fadern eller Jesus. Jag är tacksam för att jag blivit upplyst om mitt ursprung och vilka egenskaper som emanerar ur källan. Jag försöker leva upp till dem och vid mitt möte med den som är tre i en, ställdes inga krav på tillbedjan eller dyrkan.

    Den enda kyrka som finns, är den som finns inom varje enskild själ, dold bakom en naken apa. I detta fall är jag faktiskt bättre bemedlad än er, oavsett hur många skrifter ni läst, för jag har sett ursprunget och känner till målet. Ursprunget är;

    VILJA, KÄRLEK, INTELLIGENS och målet är HARMONI

    På Golgata fullbordade den i köttet levande Jesu, avlad och född av nakna apor, den sista av dessa fyra egenskaper och blev därmed ett med Fadern.

  34. Kachina skriver:

    ”ag är tacksam för att jag blivit upplyst om mitt ursprung och vilka egenskaper som emanerar ur källan. Jag försöker leva upp till dem”

    Alltså, innan ni kommer med vilda spekulationer kan jag säga att jag aldrig haft för avsikt att bli en Jesus. Jag lyckas inte särkilt bra att leva upp till ursprungets egenskaper och det kan ni räkna ut själva.

    Uppfattar någon av er mig som en Fridsfurste? Nej just det, då ligger nog Josef bättre till.

    Betraktar jag utan att döma? Nej, jag skäller ut folk enligt löpande band principen, retar upp dem till vansinne och bara Gud vet hur många hjärtinfarkter jag orsakat.

    Däremot har jag, i korta perioder, en vilja av rostfritt och syrafast stål.

  35. solsburyhill skriver:

    Fler poliser behövs säkert i en nära framtid för att stävja den revolterande massan…

  36. Peter Hammarberg skriver:

    Människan skapade Gud inom sig för att fylla ett existentiellt behov, för att få svaren på de frågor som saknar svar, för att finna tröst inför det oundvikliga och för att söka tröst , styrka och ledning inför livets gåtor. Så tillvida är Gud universell, en och densamme för oss alla. H*n är samtidigt högst privat och en del av individen och av individens gudsuppfattning.
    Genom årtusendena har människor i samverkan kodifierat sin Gud, likasinnade har samlats för att diskutera och dela upplevelser och församlingar har bildats. Efterhand har Guden och sättet på vilken h*n dyrkas anpassat till olika kulturella, sociala, ekonomiska, ekologiska och div andra behov och den ursprungligen högst privata gudstron har givit upphov till olika huvudriktningar för hur allas vår Gud dyrkas, religionerna har uppstått.

    Tanken på att just mitt sätt att tillbe Gud är det ända rätta och att min tillbedjanstradition och dess skrifter som samlat traditionens tankegods skulle vara det ända rätta, har varit orsaken till mycken ondska.
    Att som Ohlund gör, hävda att den trosvariant som kallas kristendomen skulle vara den enda rätta ”för att det står så i Bibeln” är ett exempel på just den typ av intolerans mot andra trosvarianter som utgör grunden för dagens situation på många plaster i världen.

    Om inte kampen mellan olika sätt att tillbe Gud funnits, hade inte religionen kunnat användas som ett medel för helt andra syften.

  37. ohlundonline skriver:

    Jamen kriget, själva kampen, är ju ett av målen.

    Den dagen vi slutar slåss – då är vi ju döda!

    Det finns en absolut matematisk sanning, därför att 2 + 2 aldrig kan bli 5.

    Men hur rätt vi än har, när vi säger att 2 + 2 är 4, kommer vi ändå alltid mötas av ett kompakt motstånd.

    Det är därför vi har svärdet att ta till – när argumenten inte biter.

    Jesus är den allsmäktige Guden, därför att Han är vår anfader Esau, som lustigt nog tillkom i Israel för att försvara de israeliska stammarna, vare sig det handlar om judar, svenskar, belgier, eller några andra sorters israeler.

  38. ohlundonline skriver:

    Kachina:

    Jag håller ofta inte med dig!🙂

    Men jag ser ändå Kristus i dig.

    Du betraktar dig inte som kristen, för du säger att du inte är en fridsfurste.

    ??

    I den svenska Bibeln talas det om ”fruktan för Herren”, se 2 Korintierbrevet 5:11.

    Jag tycker den engelska versionen är klarare för där översätts det hela tiden med ”the terror of the Lord”.

    Att vara kristen innebär alltså att representera Herrens terror. Och visst det är ju vad Israels Gud handlar om.

    Guds ämbete = Terror = Gudsfruktan.

    När jag försvarar Jesus Kristus, försvarar jag mitt Gudagivna Ämbete som består av Guds terror.

    Vill man tro på en fridsfurste får man vara vänlig att tro på Olof Palme eller något liknande.

    Den lidande mannen på korset visade sin absoluta Gudomlighet, storhet och styrka på korset, genom att på samma gång befria oss från alla lagar och synder, och ändå samtidigt visa att Han är starkare än tom döden!

    Du har väl läst Jesus ord: ”Men mina fiender, de som inte ville ha mig till kung, för hit dem och hugg ner dem i min åsyn”, se Lukasevangeliet 19:27.

    Jorden och Universum kommer alltid att styras av Guds maktspråk – Jesus Kristus (Esau) och det skrivna ordet (Latinet).

    Du är fri Kachina!

    Glöm heller inte att vi kristna är snälla och att vara snäll som kristen!

    Det finns inte en endaste auktoritet eller lag du behöver följa.

    Ge bara din totala tro och ditt hjärta till Jesus Kristus och hans frihetslag – det Nya Testamentet!

  39. Peter Hammarberg skriver:

    Med den i tanken låste och i skrifterna fjättrade argumenterar blott en dåre.
    Haec satis cum dicta nobis.

  40. Kachina skriver:

    Tja, jag vet inte. Det enda jag kan säga är att Universum kryllar av medvetet liv och ytterst få av dessa väsen har valt att uttrycka sig som naken apa.

    Jag kan varken se eller förstå Gud. Peter tror inte på en intelligent skapelse av alla former. Jag undrar vad han tror på, Slumpen?

    Däremot har jag sett och mött, stått inför Fadern. Det har flera tusen före mig i flera årtusenden före mig och han beskrivs alltid med samma ord. (Jag säger han, för medvetandet är maskulint och köttet är feminint, oavsett könet på den nakna apan.)

  41. ohlundonline skriver:

    Lev så med människorna, som om Gud ser dig, och tala så med Gud, som om människorna hörde dig.

    Sic vive cum hominibus tamquam Deus videat; sic loquere cum Deo, tamquam homines audiant. Seneca.

  42. Helena Palena skriver:

    hillary: Man inplanterar möjligtvis en tro – skruvar som tänder ska sitta på kallas implantat. Vad menar du med att några kopter har flytt till Jerusalem?

  43. hillary2 skriver:

    Helena

    implantera – kanske var det så enkelt som att jag halkade på tangenterna
    tyvärr har jag redan glömt varför jag nämnde kopterna

  44. Josef Boberg skriver:

    Apropå ett potentiellt fullt ut möjligt framtida humantsamhälle, tror jag…

  45. ypsilonray skriver:

    Dags att krypa till kojs Guiseppe?

  46. Carl norberg skriver:

    MK-ultra på dig Rajje!

  47. STOPPA-religionsfriheten skriver:

    Flummig andlighet är ok men RELIGION dvs blind tro på sagor
    har inte mer berättigande än psykisk sjukdom.

    Sätt stopp för religionsfriheten.

  48. Kachina skriver:

    ”RELIGION dvs blind tro på sagor”

    Dit hör även POLITIK, nyliberalism, kommunism, politruker och re-PUBLIKANER.

  49. Kachina skriver:

    ”Publikanerna hade köpt rätten att beskatta folk med indirekta skatter för romarnas räkning. De var kända för oärlighet och missbruk av systemet.

    Den rabbinska litteraturen beskriver publikaner som motsatsen till en rättfärdig människa. En tullman kunde inte vittna inför domstol och betraktades som allmänt opålitlig i samhället.”

    Republikaner är alltså publikaner, (”reborn”), pånyttfödda i vår tidsålder.

  50. mrmhalland skriver:

    STOPPA-religionsfriheten :

    Har inte psykisk sjukdom något ”berättigande” ?
    Jag är inte säker på vad du menar, det är nog få som gör.
    Vill du vara vänlig att utveckla detta ?

  51. ypsilonray skriver:

    Byskebusen Kachina 7:44

    Som vanligt kommer denne vidunderlige man med sina egna tolkningar/härledningar av ord, – i detta fall sammankopplar han ”efter eget huvud” publikan med republikan.

    Etymologi är tydligen ett helt okänt begrepp för denna gynnare men att förvränga sanningen ligger ju helt i linje med hans hemmasnickrade ideologi, så varför ska man egentligen förvånas av hans ovarsamheter?

  52. Kachina skriver:

    Det var väl inte så ovarsamt. Publikanerna drev samhället på entreprenad och de på nytt födda, republikanerna, tycker också att samhället skall drivas på entreprenad. Att de dessutom är oärliga och missbrukar finanssystemet vet ju varenda kotte vid det här laget.

  53. ohlundonline skriver:

    Jag håller inte alls med om att flummig andlighet är ok.

    Vart bankernas republikanska låt-gå-politik har fört oss är lätt att se.

    Bankirerna har uppfostrats att tro att det går att skapa någonting ur ingenting.

    Det finns viktigare saker än demokrati och frihet, som Gud och lydnad!

    Meningen med religion är att vi skall må bättre, bli rikare och leva lyckligare.

    Allt som motverkar detta kan jag hålla med om att vi måste stoppa.

    Som exempelvis sagan om att universum utvecklades ur ingenting.

    Finns det ingenting, kan det ju inte bli någonting av det.

    Evolutionsläran som tom Darwin förkastade på sin dödsbädd, bör absolut tas bort från all skolundervisning.

    Liberalism och frihet är bra och bör uppmuntras, men bara inom den konservativa boxen.

  54. Kachina skriver:

    Good Morning

    90.229.180.247:8081/

  55. Carl norberg skriver:

    Rekigion och MK Ultra är inte särskilt olika som företeelser betraktat.

  56. nathaliesview skriver:

    ”This is the Voice of God” – eller mera korrekt ett militärt vapen kategoriserat hos Pentagon under: SynteticTelepathy.

    Av Nationella Säkerhetsintressen offentliggörs inte dessa vapentyper som angriper människors fysiska och psykiska funktioner.

    ”An acoustic stress wave is then conducted through the skull to the cochlea, and from there, it
    proceeds in the same manner as in conventional hearing. It is obvious that receiver-less radio
    has not been adequately publicized or explained because of national security concerns.
    Today, the ability to remotely transmit microwave voices inside a target’s head is known inside
    the Pentagon as ”Synthetic Telepathy.” According to Dr. Robert Becker, ”Synthetic Telepathy
    has applications in covert operations designed to drive a target crazy with voices or deliver
    undetected instructions to a programmed assassin.”
    This technology may have contributed to the deaths of 25 defense scientists variously employed
    by Marconi Underwater and Defense Systems, Easems and GEC. Most of the scientists worked
    on highly sensitive electronic warfare programs for NATO, including the Strategic Defense
    Initiative. It is claimed that directed energy weapons might have been used to literally drive
    these men to suicide and 291accidents”.

  57. Carl norberg skriver:

    Fast nu är det ju till sist dags att se om huruvida nepotismen i det polisiära systemet håller tygen i dagens informationssamhälle, det tror inte jag att den gör.

    Nu tror jag att åklagaren fäller Götblad för mened.
    Jag tror inte de kan köpa Olle i detta.

  58. ohlundonline skriver:

    Glad Sankt Nikolaus, Ian och alla kommentatorer, även om man inte firar detta i Sverige!🙂

  59. Helena Palena skriver:

    ohlund: Är Sankt Nikolaus jultomten i Belgien? Skulle tro det? Kommer han redan den 6 december? Eller vad menar du?

  60. ohlundonline skriver:

    Helena:

    Ja det är sant att Sankt Nikolaus ofta traditionellt sett var större än julen i exempelvis Belgien, beträffande presentutdelning.

    Idag är självfallet julen större här, men Sankt Nikolaus har djupa rötter.

    Han kom igår till barnens glädje här.🙂

  61. Peter Hammarberg skriver:

    ”Nu tror jag åklagaren fäller Götblad för mened.”
    ??????
    Visserligen förekommer tal om rättsröta i detta ärende men att den gått så långt som till att åklagare fäller misstänkta visste jag inte.
    Då jag jobbade i press- och informationsbranschen, var det en ramsa som ständigt skulle hållas aktuell så att vi inte slirade på vare sig tangenter eller sanning:
    Polisen griper
    Åklagaren anhåller
    Domstolen häktar
    Polis och åklagare utreder
    Åklagare åtalar
    Domstol dömer
    (Att medierna klarar av hela denna process alldeles själv är en annan sak).

    Att, som CN uppenbarligen föredrar, låta åklagaren svara för både utredning, åtal och dom skulle förmodlligen både snabba på och förbilliga det hela, men frågan är vart den efterfrågade rättssäkerheten skulle ta vägen.

  62. carlnorberg skriver:

    Nåja, åklagaren initierar förloppets kraft, om denna sedan räcker ända till en fällande dom i rätten är en annan fråga.

    Men jag tror som jag uttryckte att åklagaren i detta kan motivera ett fällande tillräckligt för att rätten skall fastställa detta i en dom.

    Att tillskriva mig att jag uppenbarligen föredrar ett annat system än det rådande kan ju möjligen äga sin riktighet. Att detta av mig föredragna system skulle ha det av Peter hammarberg beskrivna utseendet och funktionen, är emellertid något som nog främst uppenbarat sig för Peter Hammarberg, och det har i alla händelser inget med mig att göra.

  63. nathaliesview skriver:

    ”Syntetisk Telepati” fungerar uppenbarligen🙂 en kort stund efter jag skrivit om ämnet, dök ett svenskt offers beskrivning upp på mitt bord.

    Inte att undra över regeringens censur som pågår över nätet!!!

    Och visst behöver vi flera poliser, men då inte i statens tjänst, utan i medborgarnas tjänst!

    ”Inom kort äger du inte längre dina egna tankar!

    Neuroforskare utvecklar just nu i Sverige tillsammans med USA diagnostikmetodiker för datorer i trådlösa neuronnät för att kunna kommunicera direkt med människans hjärna.

    Genom att använda det senaste tillskottet inom IT ligger ett konsortium bestående av neuroforskare, ett amerikanskt datorföretag, samt ett läkemedelsföretag många år före sin tid med målet: att kunna läsa människors tankar var man än befinner sig.

    T-vågor, mikrovågs- och fotonteknik

    Utvecklingen av dessa nya tidens ”lögndetektorer” bygger precis som evolutionen på att gamla metodiker har tagits tillvara och kompletterats med informationssamhällets senaste teknologier.

    USA och Ryssland har haft utrustning som gör skanning av hjärnans nervimpulser möjlig i minst 20 år.

    Metodiken har klassificerats, använts som krigsvapen och av den anledningen varit hemligstämplade.

    Denna forskning finansieras i Sverige bland annat med statliga medel.

    En artikel i en vetenskapstidning säger att USA’s regering betalar miljardbelopp till neuroforskare för att utveckla tankeläsningsmetodiker avsedda för civil säkerhet

    Det avtal som är skrivet mellan Sveriges och USA’s regeringar möjliggör att detta pågår till och med bakom ryggen på Säkerhetspolisen?

    Vem kan opponera sig mot vetenskap som ännu inte tillkännagivits?

    Var finns samhällets skydd för individen mot denna elektronik och var finns rättsinstansen

    Var finns den etiska debatten i frågan om att få sina tankar lästa mot sin vilja”?

  64. Peter Hammarberg skriver:

    Ja, nu är det ju betydligt mer än en gradskillnad mellan vad CN först skrev, nämligen att ”åklagaren fäller” och hans senare modererade ”åklagaren kan motivera ett fällande”. Nåväl, nog om detta.
    CN anför dessutom att han vill se ett annat system för den svenska rättsprocessen än det för närvarande rådande.
    Att detta nya system inte ska se ut som det jag, lätt ironiskt, tillskrev honom, verkar klart. Intressant vore att få reda på hur det skulle kunna se ut.

  65. carlnorberg skriver:

    Detta låter jobbigt, usch!

    Finns det mer att läsa?

  66. carlnorberg skriver:

    Jag har faktiskt under senare tid mest ägnat mina tankar åt strukturerandet av den mer rimliga ekonomiska verklighetens reglerande.

    Och vilken juridisk förståelse någon tillskriver annan, ligger sannolikt mera hos tillskrivaren.

    Men visst skall jag delge dig min syn på vilken juridisk ordning jag anser måste föreligga för att nå rättssäkerhet i det humanistiska goda samhället.

    Men nu skall jag först hämta Ewa och Alexander.

  67. ypsilonray skriver:

    Detta visar exakt hur Calle Kapsyl och hans mycket nära frände, Byskebusen, ser på vårt rättsväsen.

    I deras framtida samhälle är försvarsadvokat, polis, åklagare och domare rationaliserade till en enda person – och denna person är tillsatt av ideologiska skäl.

    Föga förvånande, eftersom dessa båda knorrhanar är socialistiska fundamentalister !

  68. ypsilonray skriver:

    I mitten av veckan kände sig Nathalie hängig enl. egen utsago.

    Nu verkar h*n lida av ganska höga febertoppar, som bl.a. ger sekundära symptom som förvirrad och osammanhängande tankeutveckling.

    Krya på dig!

  69. ypsilonray skriver:

    När jag ändå är inloggad tar jag tillfället i akt att tillönska Guiseppe en trevlig fortsatt dag, långt borta från alla möjliga och omöjliga s.k. MaktElitGossar (och Gräbbor), som till synes 24 tim/dygn upptar hans tankebanor.

  70. carlnorberg skriver:

    Den briljanta läsningen ger sig som vanligt till känna.

    Den om inte annat är det som särpräglar Y-fronten.

  71. ypsilonray skriver:

    s/v/mp skall nu starta upp ett samarbete enl. ett telegram på eftermiddagen. Därmed torde det vara klart att Alliansen får fortsatt förtroende efter nästa val, för vilka avskräcks ej av följande skräckscenario:

    Statsminister Mona Sahlin
    Utrikesminister Lars Ohly
    Finansminister (delad) Peter Eriksson (Maria Wettersand)

    Konsultativa statsråd:
    Yvonne Ruwanda (taxiexpert)
    Berit Andnor (KUexpert)
    Josefin Brink (kosmetiikexpert)

    Vice statsminister: Bosse Ringholm, autodidakt samt lobbyist för Arla

  72. nathaliesview skriver:

    Y… @4:09

    Du lever uppenbart i föreställningen att regeringens göromål enbart är av godo för individerna i samhället!

    Lyckligt ovetande om att statsledningseliten bl.a plockar frukterna av vetenskapen och den teknologiska utvecklingen.

  73. Carl norberg skriver:

    Nåja, varken Münschausen eller regeringen kan lyfta sig i håret, och på så sätt skapa en högre position, möjligen kan regeringen inbilla sig detta, vilket egentligen saknar betydelse.

    Nivelleringen till verkligheten kommer likafullt att bli påtaglig, även om det alltjämt hörs förvirrade röster om att allt är i sin ordning och under kontroll.

  74. ypsilonray skriver:

    Två rappa samhällskritiker, Nathalie och Calle kapsyl, har deklarerat sin skeptisism gentemot yndigheter och Regering (och i princip allt levande).

    Nu väntar vi bara på att den vattentäta glödhoppan Kachina och den sällsamme Guiseppe skall ge dem bifall och utbrista i ett skallande heureka.

  75. Carl norberg skriver:

    MK ultra på dig och ditt älskade samhälle Rajje.

  76. Kachina skriver:

    Den vattentäta glödhoppan Kachina vill bara lite försynt meddela virrhönan ypsilon att jag aldrig yttrat mig om Götblad, polis, åklagares och domstolars uppgifter. Jag har ej heller yttrat mig om chemtrails. Jag föreslår att du ypsilon kontrollerar att rätt synapser är kopplade till rätt signalsubstanser, innan du yttrar dig.

    Däremot har jag yttrat min empiriska kunskap om MK Ultra. Jag tror inte du ypsilon har något att lära mig i det fallet, däremot lyssnar jag nyfiket på nathalies beskrivning av tankekontroll, väl medveten att inget är omöjligt. När jag utsattes för experimenten hade något fått mig att agera som en mekanisk docka. Jag var medveten. Jag var medveten om idiotin i agerandet. Jag utförde ändå handlingarna. Jag hörde inga röster, men har alltid haft känslan av att ha varit styrd på något sätt. Mina rörelser var utanför min kontroll.

    Jag är inte med på att göra löje av nathalies påståenden. Stora delar av det hon säger kan vara mycket sannolikt. Jag vet än idag inte vilka medel de gav mig via maten, men jag har kunskapen om att vara utsatt för experimentet och jag kan helt säkert säga att jag inte hade kontoll över min kropp och mina handlingar, även om jag var medveten om att jag utförde dem.

  77. Kachina skriver:

    Griftetalet som förklarar fiaskot och kapitalismens dödsruna, ur E24;

    ”Greenspans blårandiga slips är slarvigt knuten och han ser oändligt trött ut. Henry Waxman pepprar honom med frågor.

    Så händer det. Greenspan säger att han missbedömt marknadens förmåga att reglera sig själv. Att den ekonomiska modell som han stött i hela sitt vuxna liv innehåller brister som bidragit till att USA:s och Europas finanssystem nu vacklar.

    – Jag gjorde ett misstag i antagandet att egenintresset i organisationer, i synnerhet banker och andra, var sådant att de var bäst kapabla att skydda sina egna aktieägare, säger Alan Greenspan.

    De ådriga händerna ligger knäppta framför honom. Han vill nu reglera delar av finansmarknaden hårdare för att rädda det finansiella systemet. Han är inte ensam.

    Republikanen George Bush i USA, det konservative energiknippet Nicolas Sarkozy i Frankrike och moderaten Fredrik Reinfelt har alla tvingats klampa, för dem, generande långt in på den privata arenan för att styra upp en marknadsekonomi som inte klarat av ”

  78. Peter Hammarberg skriver:

    Oavsett vad man har för tankar om eventuella fortsättningar, huruvida Kachina har varit utsatt för något eller ej eller om Nathalies skräckscenarier är tagna ur tomma luften, kan vi ju i alla fall konstatera att projekt MK Ultra var (är??) en realitet.
    Den åsikten har i alla fall ett flertal USAmerikanska kongressutredningar, stödda av vittnesmål och dokument från både CIA och USArmy, kommit fram till.
    Trovärdigheten hos dessa utredningar har aldrig ifrågasatts. Däremot har det ständigt ifrågasatts om projektet verkligen avbrutits som beordrats och projektet som sådant tillsammans med dessa tvivel har givit upphov till ett stort antal sk konspirationsteorier. Hur konspiratoriska dessa är får väl framtiden utvisa….

  79. Carl norberg skriver:

    Jag tycker det är kul att det finns en grekisk numrering med siffran II på det belagda projektet.

    Om man sätter de olika belagda verksamheterna i sina respektive perspektiv, och betraktar den sammantagna bilden, då får man vara riktigt korkad och naiv för att tro att inget illasinnat uppsåt emot det allmänna föreligger.

  80. ypsilonray skriver:

    Ingen ”normalt funtad” människa förnekar naturligtvis att det funnits (ev. finns) ett MK Ultra projekt.

    Det Calle Kapsyl, Kachina et consortes gör är dock att koppla samman det som framkommit vid kongressförhör, via USArmy osv med div. mer eller mindre (framför allt mer) fullständigt fantastiska konspirationsteorier, kombinerat med egentillverkade direkta lögner efter eget huvud. V.g. jämför med ”totalen” av inlägg från t. ex. Calle Kapsyl och Nathaliesview.
    Ta också som exempel Kachinas fantasier om jämförelsen publikan och republikan, där denne egensinnige man låter sitt eget fanatiska hat mot vad han kallar ”republikaner” i div. länder formas av hans hemmagjorda, kvasireligiösa, new age- baserade socialistiska ideologi.

  81. carlnorberg skriver:

    Då tycker jag att du skall recitera några exempel på dessa av mig gjorda kopplingarna, som är så fantastiska.

    Jag kan garantera att jag kan leda bärande argument till bevis för det jag anför.

    Men om mind control programs existerar, tycker du då att det är mer eller mindre moraliskt riktigt med politisk planering?

  82. ypsilonray skriver:

    Calle Kapsyl (och Byskebusen)

    Är detta vad ni benämner liberalsocialism och som ni båda säger er vara anhängare av?

    ————————————————————————————-

    Frihetlig socialism brukar användas som samlingsnamn för vissa vänsterpolitiska ideologier som avsäger sig toppstyrning för att förverkliga socialismen. Framför allt anarkism och syndikalism brukar beskrivas med ordet. Den frihetliga socialismen återfinns bland annat inom den sociala anarkismen, men också olika marxistiska strömningar använder ordet.

  83. ypsilonray skriver:

    Calle Kapsyl (forts.)

    Då kanske du kan börja med att beskriva det som du kallar MK Ultra II samt att förklara (bevisa) dina ord ”att man måste vara riktigt korkad eller naiv för att tro att inget illasinnat uppsåt emot det allmänna föreligger”!

  84. carlnorberg skriver:

    11.12 Nej det kan väl inte säga är någon beskrivning av min människosyn.

    11.17 det står väl MK II ultra på lite olika ställen i ämnet.
    Och att förklara detta behövs knappast med avseende på mängden publierat matrial på nätet, att googla klarar du säkert.

    Om du sedan tar familjen Dulles och de verksamheter som de bedrev, och betraktar tillsammans med vilka man samarbetade med, till exempel Marcus och Jacob Wallenberg, Bush familjen, Harrimans, Schultz, Rohatyn och sedan vilka verksamheter som dessa familjer fanns inblandade i, såsom eutanasi, IG Farben, Auschwitz och så vidare.

    Ja då får man vara naiv om man tror att samhällsnytta gått före egennyttan.

  85. ypsilonray skriver:

    Tack för ditt svar Calle Kapsyl – dock stärks jag bara i min uppfattning om dig
    (och dina absurda konspirationsteorier) därav.

    God Natt Carli Boy

    PS Betr. dina ekonomiska teorier kommer jag även fortsättningsvis att ta del av dem, inte för att jag instämmer i vad du skriver men jag vore dum om jag förkastade allt automatiskt. DS

  86. carlnorberg skriver:

    Ja som sagt detta svar kan väl säga döma av kunnandet i sakfrågorna.

    Jag anför absurda konspirationsteorier och felaktiga ekonomiska teorier.

    Eller så är det på något annat sätt.

    Jag kan ge dig not 52 ur Boschutredningen här.

    52 At the request of Bosch also the Swedish representative of I G Farben, H Lickfett, participated, but was excluded in the spring of 1944 for political reasons. The original documents were then exchanged for new ones, which were signed by Holm and Stenbeck alone. Aktennote 25 Februar 1943. Memo of 18 June 1943. Ordner 551. REA. ARB. Memo for the files 27 April 1944. Copies of Bosch Documents IV found in Germany. Bosch Collection.

    Varför Wallenbergs fick alla Amerikanska tillgångar frysta, kanske du inte känner till?

    American Bosch Company var en del av det internationella militärindustriella komplexet som åtalades i Nürnberg.

    Lickfett var ledamot av gruvföreningen i Sverige och så vidare.

    Rajje det synes som om du mest är obildad.

  87. carlnorberg skriver:

    Och vill du ha nummer på microfilrullarna på Nürnbergsidorna, så går det oftast bra.

  88. mrmhalland01 skriver:

    Hej alla,

    nu provar även jag att blogga.
    mitt första inlägg handlar om offentlighetsprincipen.
    Tänkte hålla det på allmänpolitisk nivå.

    Ge mig nu någon kommentar *S*

    https://mrmhalland01.wordpress.com

  89. carlnorberg skriver:

    The Safehaven-negotiations and SEB 1945-1946

    In 1950 SEB’s gain from the European Bosch transaction was estimated at SEK 1,436,400. Memorandum for the files 8 November 1944. Copies of Bosch Documents IV found in Germany. Bosch Collection. Other Bosch assets also ended up with the Flight Capital Control Office. In a separate report S Södermark mentioned a block of Swedish Government premium bonds worth SEK 2,745,000.

    In actual fact these assets originated from the ABC-deal. In 1944, after SEB had managed to make Bosch collect the USD 650,000 which Bosch had transferred as part of the ABC-purchase, this amount was delivered to H Stenbeck with instructions to buy Swedish Government bonds.

    These bonds were put in a safe-deposit box with SEB. When Stenbeck pulled out of the Bosch deal towards the end of the year a certain Mr Krämer, acting on behalf of Bosch, came to fetch the securities in a suitcase. After Krämer’s decease in the spring of 1945 Södermark took over the responsibility for the bonds and deposited the suitcase with Svenska Handelsbanken. Memo for the files 8 November 1944. Copies of Bosch Documents IV found in Germany. Bosch Collection.

    A number of documents confiscated in Stuttgart in 1945 deal with this issue. See Memorandum for the files 27 February, 23 March, 31 March, 23 April, 13 May, 15 June, 29 June, 28 July, 10 August, 21 December 1942 and 20 January 1943, for example. Copies of Bosch Documents III-IV found in Germany. Bosch Collection

    Memo of 8 August 1945 which was delivered to the British and American Legations in Stockholm. American legation, Stockholm, to Secretary of State, 14 August 1945. Decimal File 800.515/8-1445. Diplomatic Branch/CAD. Memo 9 August 1945, Memo 13 August 1945, Memo 16 August 1945, Memo 20 August 1945. Am. Bosch 11; JW to Bank Inspector A Tondén on 9 August 1945; R Calissendorff to T Hanström, Inspector at Kungl. bank- och fondinspektionen (Bank Inspection Board) on 16 August 1945. Am. Bosch 14, Bosch Collection. JW presented a similar version in a detailed interview made for Stockholmstidningen on 16 August 1945. See also articles in Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning on 16 August, in Morgontidningen on 17 August and in Ny Dag on 17 August. JW and MW called on the Riksbank on 10 August, presenting the Bosch deal to Böök and Magnusson. They wished that the Riksbank should assist them in their business in the U.S.A. since they did not want to leave it in the hands of their competitors. Memo regarding Jacob and Marcus Wallenberg’s conversation on 19 August 1945. (Mn 21.8.1945). Copy in the archives of the Bank Inspection Board FI ab vol. 156. RA.

    Federal Reserve Bank of New York/Fiscal Agent of the United States (Foreign Funds Control Department), 8 August 1945. Vargos – McGrath. Archives of Sullivan & Cromwell. The basis of the decision had been worked out by the financial department of the U.S. Group Control Council in Germany as a result of the Stuttgart finds and was reported on 6 August. Dept of State (Grew) to the American Legation in Stockholm on 6 August 1945. Decimal File 800.515/8-645. Diplomatic Branch. CAD. NA.

    Both Great Britain and the U.S.A. used “black lists”, so-called “Statutory Lists” and “Proclaimed Lists”, in the economic warfare with the Axis Powers. The lists were in principle identical.

  90. carlnorberg skriver:

    Ser du något konstigt ibland dessa noter?

    76 American Legation, Stockholm, to Secretary of State 9 August 1945. Decimal File 800.515/8-945. Diplomatic Branch. CAD. NA. Deposition of R Calissendorff – Bosch Minutes Civil Action 35347, p. 1060. Bosch VIII. MW’s repeated contacts with the U.S. and British Legations in Stockholm appear from a diary. “The Bosch Crisis”, which covers the period 6-12 August. Am. Bosch 14. Bosch Collection.

    77 Letter from JW to Ö Undén dated 14 August 1945. HP 39S/Stockholms Enskilda Bank (Bosch). UDA.

    78 A Jaretzki to The Honorable F Vinson, Secretary of The Treasury, 11 September 1945. Treasury Department to A Jaretzki, 21 September 1945. Vargos – McGrath. Archives of Sullivan & Cromwell.

    79 To the United States Treasury, Statements of Messrs. Jacob and Marcus Wallenberg and Mr Rolf Calissendorff. Am. Bosch 11. Bosch Collection.

    80 Statement of Mr Marcus Wallenberg, 13 December 1945. Am. Bosch 11. Bosch Collection.

    81 Cf. Departments of State and Treasury to American Legation in Stockholm, 6 October 1945 by which the British and American Legations are instructed as follows “not make any documents available to Swedish Govt”. Divisional File 800.515/10-645, Diplomatic Branch. CAD. NA.

  91. carlnorberg skriver:

    Och vem blev utsedd till advokat…

    83 Swedish Legation in Washington to Ministry for Foreign Affairs on 11 August 1945. HP 395/Stockholms Enskilda Bank (Bosch). UDA. Dulles was one of the Republican Party’s most prominent foreign policy experts, if not number one, for whom it was politically sensitive to defend “German-friendly” companies and people. It has been claimed that the Bosch deal played a role when Dulles was not appointed Secretary of State in the “shadow Government” that the Republican presidential candidate Dewey presented in the autumn of 1948. During D Eisenhower’s presidency, on the other hand, Dulles was Secretary of State. Various press clippings and extracts from radio programmes. HP 39/Stockholms Enskilda Bank (Bosch). UDA

  92. carlnorberg skriver:

    Sedan detta så gick Sverige i armkrok med London Cirys banker.

    106 The antagonism between the U.S. Treasury and the British foreign policy administration appears in no uncertain terms from a series of letters and memos that the Treasury addressed to the Undersecretary of State, D Acheson between May 24 and 30, 1946. Dec. File 800.515/1-2646. Diplomatic Branch. CAD. NA. Swedish negotiators regarded the U.S. Treasury and Foreign Economic Administration as being the most negative ones towards Sweden, while the Ministry for Foreign Affairs, the Ministry of Trade and business circles at large were seen to favour a normalisation of the international relations. “Memo regarding Bretton Woods Resolution No. 6”, 29 October 1945. (N K Ståhle to E Modig, Flight Capital Control Office). Archives of the Flight Capital Control Office vol. 92. RA.

  93. carlnorberg skriver:

    Så hela U.S statedepartment bestod alltså av rena tokstollar, utifrån Rajjes resonemang?

  94. hillary2 skriver:

    carlnorberg

    rajje och gibson och de andra minimännen här är inte ute efter att resonera utifrån fakta
    de är ute för att frama in åsiktmotståndare med namn/öknamn och försöka ge dem ett löjets skimmer
    detta frame – ande syns vara den enda och enfaldiga taktik som brukas av svansen till Alliskansen

  95. Peter Hammarberg skriver:

    And now to something completely different…

    När Alliansen formades klarade belackarna ut att denna konfiguration aldrig skulle kunna hålla distansen ut, att de inneboende splittringskrafterna och de enskilda partiernas behov av att profilera sig och sina hjärtefrågor skulle, om inte spränga så i alla fall, tvinga en alliansregering till uppretade trätor och utslätade inre kompromisser. De mindre partierna, (fp), (c) och (kd), skulle mer eller mindre slukas av (m) och till slut, för att rädda sig själva. välja/tvingas att gå sin egen väg.
    Utfallet i halvtid vad gäller detta vet vi, vad andra halvlek kan komma att innebära återstår att se.

    Nu har vi fått en motsvarande konstellation på den andra planhalvan och samma frågor och farhågor som gällde Alliansen torde kunna ställas även här. Kommer Ohly att kunna hålla sig i skinnet vad gäller budgettak och skatteregler? Kommer (mp) verkligen att kunna ge upp sin kamp för friskolorna? Kommer de delar av (s) som i alla tider bekämpat kommunismen med både tillåtna och otillåtna medel, att acceptera att gå i säng med (v). Är ett regeringsalternativ som innehåller (v) med de skelett i garderoben partiet har, något som kommer att gå hem i stugorna?
    Hur ska de traditionellt försvarsvänliga delarna av (s) valmanskår kunna acceptera (mp) och (v) som många anser vara säkerhetspolitiskt oansvariga?
    Hur ska vältaliga och mediamässiga partiledare som Wetterstrand och Ohly kunna underordna sig en Mona Sahlin som envisas med att tala barnspråk? Kommer hon att kunna hantera EU-frågans inneboende sprängkraft.
    Är (s) + (v) + (mp) = sant ett seriöst menat projekt eller ett försök att rycka åt sig initiativ och mediaexponering i en tid då gapet regering – opposition minskar och finansminsiter Borg börjar få en auktoritet och popularitet av Gunnar Strängska proportioner?

    Och den viktigaste frågan av alla. Är Sverige betjänt av det tvåpartisystem vi de facto verkar vara på väg mot?

  96. ypsilonray skriver:

    Den socialdemokratiska huldran Hillary har yttrat sig 03:04 denna vinternatt/morgon
    för att hylla Calle Kapsyl.

    Det gläder mig att denna socialdemokratiska fanatiker därmed indirekt anklagar det socialdemokratiska partiet för att tillsammans med bröderna Wallenberg ha sprungit den internationella storfinansens ärenden.

    Är man anhängare av Calle Kapsyls konspirationsteorier blir man nämnligen automatiskt anhängare av de kända fakta som finns kring det intima samarbete som under många decennier funnitgs mellan det Socialdemokratiska etablissemanget och framför allt Jacob och Marcus Wallenberg (de äldre).

    Snyggt jobbat Hillary!

  97. Kachina skriver:

    ypsilon

    Liberalsocialism handlar om att utföra det samhället är till för, att skydda sina medborgare och sin gemensamma egendom inom de fyra hörnstenarna och tillhörande infrastruktur, utan att för den skull i onödan begränsa den personliga friheten i alltför hög grad.

    MK Ultra och CIA

    Vad vet vi? Vi vet att CIA grundades 1951 av den amerikanske medborgaren och nazi-advokaten Allen Dulles, nära vän med den amerikanske medborgaren och nazi-bankiren Prescott Bush. Stommen till detta CIA utgjordes av nazi-generalen och Tysklands spionchef på östfronten, Richard Gehlen och hans spionring.

    Vi vet att CIA, genom att organisera ett otal statskupper i andra stater, genom Iran-Gate, genom att bygga upp säkerhetstjänster åt militärdiktaturer i hela Latinamerika, vet vi att CIA är en fristående stat i staten som finansierar stora delar av sin organisation genom kriminell verksamhet. CIA, skaparen av ”Pinochet-klassen” och Argentinas ”dödsänglar” har en helt egen agenda som bara överenstämmer någorlunda med regeringens när.
    republikanerna har makten.

    När kongressen började syna MK Ultra i sömmarna förstördes en del material, men inte filmerna från experimenten som såldes till maffian och tyvärr fortfarande cirkulerar på marknaden.

    CIA är den självständiga stat i staten som FRA kommer att bli om inte första paragrafen skrivs om. Därför är jag förvånad över att om FRA har ältats allt annat än det som måste ältas och ändras, första paragrafen. Gör vi inte det har vi ett FRA som med lätthet och på kort tid kan göras till ett CIA, en självständig stat i staten med en helt annan agenda än den officiellt politiska.

  98. hillary2 skriver:

    Peter Hammarberg

    Den som lever får se. Ohly kan i bästa eller värsta fall bli konsultativt statsråd, men helst ser jag egen majoritet för s och att Sahlin erbjuder Wetterstrand en ministerpost. Politik är det möjligas konst!

  99. Peter Hammarberg skriver:

    Politik är det möjligas konst, men för att det ska bli möjligt måste det vara trovärdigt.
    (Förlåt, ”verka trovärigt” ska det naturligtvis vara…)

  100. soli01 skriver:

    Vänstervridningen är uppenbar och inger inte något större förtroende för denna röd-gröna sammanslutning. Tittar man på vad vänsterpartiet har i sitt partiprogram förstår jag inte socialdemokraterna som släpper in detta parti. Kan vi lita på Ohly -jag gör det inte.
    Men som någon här sagt tidigare ”Politik är de möjligas konst”.:-)

  101. hillary2 skriver:

    Peter Hammarberg

    det enda gemensamma politiska utspelet de tre partierna gjort är de förslag de har för att få in de unga i arbetslivet
    finner du inte det trovärdigt?
    S rådslagsarbete som ska forma vår politik är inte färdigt ännu eftersom det tas in synpunkter från rådslagen, dessa sammanställs och så går sammanställningen ut på ”remissrunda” för ny bearbetning
    detta rådslagsförfarande är Sahlins egna idé – en mycket demokratisk sådan – eller hur?
    du syns tyvärr ha fastnat på kroken – alliansens Sahlinframe
    efter Sahlinframen är väl alliansens värsta frame utanförskapet som riksrevisionsverket skarpt kritiserar då uttrycket inte är definierat
    Littorin har dessutom satt nya gruppbeteckningar på människor i och utanför arbetslivet och även helt utelämnat en del vilket sammantaget gör det omöjligt att se vad alliansen åstadkommit/icke åstadkommit på arbetsmarknaden

  102. hillary2 skriver:

    soli01

    Ohly kan möjligen bli konsultativt statsråd?🙂

  103. ypsilonray skriver:

    Många stöttestenar väntar utan tvekan den nyskapade röd-gröna-röran.

    Förutom de rent politiska skulle jag vilja framhålla en helt annan, nämligen att såväl Maria Wettersand som Lars Ohly är skickliga talare som torde överglänsa fru Sahlin
    9 gånger av 10 när hon framträder med sitt ”babyspråk” i slott som koja.

    Och i fråga om utrikespolitiska spörsmål kan man ju bara tänka sig hur Alliansen kommer att utnyttja den straffspark som lu ligger fast som ett axiom fram till valet:
    ”Känner sig det svenska folket komfortabelt med att en kommunist skall vara med och utforma Sveriges utrikespolitik”.

    Sedan har vi ju problemet med Kalle Larsson och hans krets av gammelkommunister –
    dom skall kanske samarbeta med Nalin Pekgul?
    🙂

  104. hillary2 skriver:

    minimannen Y

    att badframa Ohly, Pekgul, Sahlin m.m. kommer att göra er till stora förlorare
    är det omöjligt för er som tillhör alliansens anhang att diskutera politik?
    dåliga förlorare redan??

  105. soli01 skriver:

    Det är inte fråga om evt förlorare, som jag ser det utan en viss oro infinner sig under ytan. Jag är uppenbart missnöjd med utvecklingen och jag tycker det var inget bra beslut att släppa in Ohlys parti. Håller med de socialdemokrater , som nu satts på undantag – ingen ämnd ingen glömd – men de tycker att detta stora parti skulle ha gått fram ensam utan skygglappar till nästa val.
    Kört sin egen politik, helt enkelt!

  106. Peter Hammarberg skriver:

    Hillary II
    Jag har inte fastnat i några fällor.
    Jag har bara ställt några i sammanhanget fullt relevanta frågor och gjort några undringar utifrån de olika partiernas tidigare ställningstaganden och utsagor, kombinerat med några reflektioner kring de deltagande politikernas mediala framtoning.
    Detta utan att värdera det sakpolitiska innehållet i det nya regeringsalternativet, för om detta vet vi, som du själv påpekade, ännu förhållandevis lite.

    ”Sahlinframe”?
    ”Badframa”?
    Nysvenska ord som ännu inte hunnit in i min vokabulär.

  107. ypsilonray skriver:

    Hillary

    Är ”badframa” ett nytt modeord som trummats in via interna partiutbildningar på socialdemokratiska kursgårdar resp. fackliga ”utbildningar” på Folkets Hus?

    Tillhör väl förnyelsen inom rörelsen! Kanske t.o.m. något ni satsar på att vinna valet med!

  108. ypsilonray skriver:

    Calle Kapsyl

    Vad är din åsikt gällande det uppkomna inrikespolitiska läget?

    Sympatiserar du med någon falang?

    Eller fördömer du båda lägren?

  109. hillary2 skriver:

    När man skapar en frame försöker man påverka människans bild av verkligheten för att denne sedan ska ta det beslut man vill.
    Det har länge använts inom politiken och Reinfeldts utanförskap var det hot som gick hem sist det begav sig.
    Alliansen anhang däremot lever på att svartmåla enskilda företrädare för ett parti.
    Vad de möjligen kan vinna på det är TID när de förflyttar fokus från sak till person.

  110. soli01 skriver:

    hillary2 – beträffande ”konsultativt statsråd” är detta – om det blir verklighet – inte troligt.:-)

  111. hillary2 skriver:

    soli01

    jag bara markerade min misstro, men vem vet – med litet uppfostran i realpolitik kanske han kan bli – ungdomsminister?🙂 flinet känns igen…

  112. Peter Hammarberg skriver:

    Man kan ju också fråga sig på vilka skolor man får lära sig att lämna de aktuella frågorna och de sakliga svaren för att istället låta förment snärtiga formuleringar få en diskussion som ännu inte hunnit börja att rinna ut i sanden.

  113. ypsilonray skriver:

    Hillary

    Du är så söt när du beskriver dina frameteorier. Finns du inom underhållningsbranschen?

    Barnum&Barnum eller Ringling Bros kanske redan har hört av sig?
    Men du föredrar antagligen den gamla ryska statscirkusen!

  114. hillary2 skriver:

    minimannen y

    jag föreslår att du googlar
    frames är ett uttryck som ofta används i universitetsvärlden

  115. ypsilonray skriver:

    Hillary

    Det gör ”case” också.
    Själv föredrar jag det svenska ordet fallstudie.

  116. Peter Hammarberg skriver:

    Hillary 2.
    Rent seriöst, jag har googlat utan att få någon entydig förklaring, annat än från datorprogrammeringsvärlden.
    Vad betyder dessa uttryck som inte fanns under min tid vid universitetet…

  117. hillary2 skriver:

    minimannen y

    nu försöker du avlägsna dig från ämnet för att tala om att du är studerad
    man/män kan ha problem med sin image på många sätt😉

  118. Kachina skriver:

    Jag tolkar det som en variation på att isolera en sakfråga eller grupp och fokusera på den negativa polen.

  119. hillary2 skriver:

    Peter Hammarberg

    jag kan inte förklara bättre än vad jag gjort
    föreslår att du söker på engelska t.ex. political frames eller något liknande

  120. hillary2 skriver:

    kachina

    det var bra – men också att man ramar in frågan och hanterar den så att den inte kan ifrågasättas eftersom frågan inte bygger på rationalitet utan en skapad känsla

  121. Peter Hammarberg skriver:

    Jag tror jag väljer en förklaringsmodell från konstvärlden.
    Man tar en, av många uppfattad som, i grunden vacker och högkvalitativ målning (Mona Sahlin?) och förstör den uppsåtligen genom att rama in den i en anskrämlig eller i varje fall illapassande ram (Ohly, Wetterstrand?).

    Men åter till vadom det egentligen är fråga.
    Är de tydliga tendenser till ett tvåpartisystem vi kan ana något eftersträvansvärt och av den poltiska världen önskat, eller är det nu presenterade regeringsalternativet bara följden av att deltagarna krasst insett att detta är enda sättet för dem att nå regeringsmakten?

  122. ypsilonray skriver:

    Hillary 10:26

    Du generaliserar som vanligt ””män kan ha problem med sin image på många sätt”.

    En liknande trovärdighet kan man därför finna i mitt exempel: ”många socialdemokratiska äldre kvinnor med rötterna i 68- debatten, fantiserar fortfarande om ett förhållande med Tony Curtis”.

    Men inte har väl du kvar hans ”idolbild” i din plånbok/börs?!

    PS Själv bär jag självklart fortfarande på ”Alfabilder” av Sven-Ove Svensson (Helsingborg) och Ingvar Svahn (Malmö FF). Känner mig oklädd utan dem. DS

  123. hillary2 skriver:

    Peter Hammarberg

    jag tror inte att det är början till ett tvåpartisystem eller att detta är den enda vägen till regeringsmakten
    däremot anser jag att Sahlin med detta trepartisamarbete visat att hon är en mycket god politiker

    minimannen y

    känner ingen kvinna som fantiserat om Tony Curtis

  124. Peter Hammarberg skriver:

    ”…eller att detta är den enda vägen till regeringsmakten”.
    Detta skulle i så fall innebära att (s), om opinionen svänger rejält och man ser en möjlighet till en egen regeringsbildning, lämnar (v) och (mp) åt sitt öde och kör sitt eget race.
    Eller, om vindarna blåser lite mindre kraftigt, att man återgår till alternativet (s) + (mp).
    Bägge fallen skulle visa på en opportunism och ”var och en rädde sig själv” som kanske är symptomatisk för den politiska verkligheten.

  125. ypsilonray skriver:

    Hillary

    Då ska jag komma med ytterligare ett scoop åt dig.

    Tiina Rosenberg (ja, just den Tiina) omhuldar av sexualpolitisktideologiskt skäl i stället en bilder av Rock Hudson och Freddie Mercury.

  126. hillary2 skriver:

    Peter Hammarberg

    Möjligheterna är många och det är väl det som är spännande?

    minimannen y

    hu så hemskt!

  127. ypsilonray skriver:

    Jag håller fullständigt med om att ”var och en rädde sig själv” är symtomatiskt för den politiska verkligheten.

    Oavsett om man följer den gamla höger/vänster- skalan eller om man vill benämna det politiska etablissemanget efter någon annan, mer modern modell.

    I förra veckan sände CNN en uppmärksammad intervju med Bill Gates i ett av sina ”main programs”, ett program där Bill Gates fick lägga fram sin syn på den pågående finanskrisen såväl från sin position som ”företagare/entreprenör” som sin position som filantrop.

    Vid min relativt mogna ålder med ganska många decenniers erfarenhet i bagaget måste jag säga att den mannen, dvs Bill Gates, ingav ett betydligt större mått av tillit och trovärdighet än summan av de flesta rent politiska uttalanden jag hört under de senaste månaderna.

    Från min sida upplevde jag aldrig under programmet en enda misstanke om att han uttalade sig för egen vinnings skull, utan här såg jag en man som analyserade och kommenterade krisen utan kopplingar till vare sig politiker eller annat ”löst folk”.

  128. hillary2 skriver:

    P.S.

    Det bästa av allt är väl att sd är helt utskåpade nu?

  129. ypsilonray skriver:

    Re 11:36
    Ursäkta felstavn. i hastigheten, som på bl.a. symptomatisk (andra raden)

  130. Peter Hammarberg skriver:

    Visst är det spännande med olika möjligheter. Den som är mer matematiskt lagd än jag kan ju räkna ut hur många kombinationer som faktorerna (s), (v), (mp), (m), (c), (fp) och (kd) kan ge…

    Hur se´n trovärdigheten för ett regeringsalternativ där den största komponenten, om man får tro Hillary, utgör en synnerligen osäker partner gestaltar sig, återstår att se.
    Inställningen att ”vi kör tillsammans med er så länge, så får vi se hur opinionen ter sig” uppskattas nog inte hos vare sig hr Ohly eller fr Wetterstrand.

  131. hillary2 skriver:

    minimannen y

    ordet du rättade kan stavas på båda sätt… det första du skrev är nog den vanligaste formen idag

  132. hillary2 skriver:

    Peter Hammarberg

    Vad jag finner osäkert idag betyder inte att jag med nödvändighet finner samma sak osäker om ett år. Det finns något som heter utveckling..

  133. ypsilonray skriver:

    Hillary

    Eftersom jag aldrig litar på dig🙂 kollade jag för säkerhets skull i SAOL och visst hade du rätt.
    Tack!

  134. Peter Hammarberg skriver:

    Hillarys säkerhet kan säkert växla med tiden. Hr Ohly och fr Wetterstrand vill nog däremot vara säkra på att samarbetet och den gemensamma satsningen håller i sig ända fram till, och förhoppningsvis även efter, 2010.
    Deras skräckscenario, ett scenario som Hillary inte på något sätt finner otroligt utan tvärtemot eftersträvansvärt, är att Mona Sahlin efter valnatten säker: ”Sorry, men det gick så bra för oss att vi kör själva. Vaddå överenskommelser? This is politics förtusan, se möjligheterna…”

  135. Carl norberg skriver:

    Jag kan väl säga som svar på fråga att jag i alla händelser inte är så imponerad över det politiska ledarskapet.

    Sedan spelar det nog en mindre roll var på den politiska skalan betraktelsen görs.
    Partipolitiskt så är det inte så mycket att diskutera om egentligen, liberalsocialism.

    Om jag skall bedöma vad socialdemokratin nu har företagit sig, så skulle jag nog påstå att detta är ett led i ett förlopp, som tar sikte på annat än vad som nu anges.

  136. Carl norberg skriver:

    Och vad avser gamla nätverk i kolporteri, så går de långt tillbaka i tiden.

    Och kontaktpunkten är en bridgeklubb med blomnamn, där både Per Albin och häradshövdingen var medlemmar

  137. Peter Hammarberg skriver:

    ”…detta är ett led i ett förlopp som tar sikte på annat än vad som nu anges.”
    Återigen en halvkväden visa från CB. Vänligen sjung ut!

  138. Carl norberg skriver:

    Jag är nog faktiskt en av dem som har kritiserat sociademokratin hårdast på nätet.

    Men jag tror mer på den politiska gärningens effekt framför den åsatta benämningen.

  139. Carl norberg skriver:

    Jag tror inte för ett ögonblick att detta är den partipolitiska konstellation som kommer utgöra grunden för socialdemokraternas valarbete 2010.

    Detta ser mera ut som ett försök till enande av det som inte är borgerlighet.

    Vidare så tror jag att socialdemokraterna i detta handlingsfrihetsskapande, främst avser använda denna resurs till eget reformarbete, som i sin tur skall utgöra grund för 2010.

    Detta är mina personliga reflexioner.

  140. Kachina skriver:

    Jag förhåller mig tyst i frågan, för vad skall jag ta ställning till.

    När både kommunismen och kapitalismen ligger i samma grav, vad finns då kvar att ta ställning till? Jag tänker inte ta ställning till hur man bygger nätverk. De får tala om hur de tänker bygga samhälle, då först tar jag ställning.

  141. Carl norberg skriver:

    Nej det är riktigt, det finns nu ingen realistisk grund kvar för rådande partipolitik.

    Politiska nätverk är maktkonservatism.

  142. ypsilonray skriver:

    12:57 CK

    Och ditt förslag, Calle Kapsyl? Jag är uppriktigt intresserad (såvida du inte kommer dragandes med alltför fantastiska halvkväden)!

  143. Peter Hammarberg skriver:

    Kachina
    Nej, något ställningstagande i politiska sakfrågor är inte möjligt. Vad detta nya alternativ egentligen vill får vi reda på först om kanske 1 ½ år och om det över huvud taget blir av avgörs, om vi får tro Hillary 2, kanske inte förrän på valnatten.

    Det enda ställningstagande som eventuellt är möjligt skulle vara det som magkänslan ger. Är detta ett trovärdigt alternativ, oavsett sakfrågor? Är vad som helst bättre än Alliansen, återigen oavsett sakfrågor?

  144. ypsilonray skriver:

    Hörrudu Blåbärs- Jocke uppe i Byske,

    Du säger att du håller dig tyst i frågan för du har inget att ta ställning till ang. konstellationen s/mp/v
    OK, kan till viss del hålla med dig men . . . . . . . tycker du att detta stärker Socialdemokraternas (Sahlins) tal om förnyelse?

    Enl. min uppfattning är detta i stället ett tecken på en kraftig tillbakagång till det förändringsovilliga betongparti som nästan kvävde sig självt. Spiken i kistan betr. förnyelse skriver SvD på sin ledarblogg och det är vi nog många som håller med om.

    Vilket uppfattningar du ang. detta?

  145. hillary2 skriver:

    Peter Hammarberg

    Inte ska du tro på mig, men jag är övertygad om att Mona och Maria kommer att regera efter 2010 men Lars är fortfarande ett frågetecken för mig. Han kan dock mogna och syns vara läraktig och såvida han inte visar sig hålla måttet lär vi få veta det i god tid före valet. De tre har dock redan kommit med goda förslag angående hur ungdomar ska kunna ta sig in i arbetslivet.
    OCH
    ärligt talat är det många som inte tycker att Alliansen motsvarade deras förväntningar
    Moderaternas svagaste kort sattes som arbetsmarknadsminister!
    Två moderata ministrar åkte ut p.g.a. bedrägeri innan de ens hunnit sätta sig.
    C och Fp- ledarna har visat sin okunskap på de ministerposter de innehar
    och om Kd-ledaren kan man väl bara säga att han är envis som en åsna.

  146. Peter Hammarberg skriver:

    Hillary 2
    Slutsatsen av ditt resonemang är att endast av regeringsarbete erfarna politiker ska sitta i regeringen. Att ”on the job training” är enda chansen att skaffa sig denna erfarenhet, innebär att vi inte ska ha några maktskiften; att politiker ska sitta kvar tills de avgår med döden och då ersättas av sin statssekreterare. OK, döden var kanske att ta i, men så länge som möjligt. Allt under förutsättning att de är socialdemokrater förstås.🙂

  147. hillary2 skriver:

    Peter Hammarberg

    Nej så resonerar jag inte alls. Att jag är mycket skeptisk till V beror på att det partiet fortfarande är fundamentalistiskt. S-ledningen i Göteborg hade lovat skattebetalarna en sänkning av kommunalskatten när så var möjligt. Efter valet 2006 föreslog S en sänkning av kommunalskatten med 25 öre. V lämnade då ett påbörjat samarbete med S och Mp under förevändning att de var principiellt motståndare till skattesänkningar. V är och kanske förblir ett oppositionsparti?

  148. hillary2 skriver:

    P.S.

    Möjligheten till maktskifte är naturligtvis bra, men vi måste säkra statens tillgångar inför en ev. ny omgång med borgarna. Ingen regering ska så lättvindigt kunna göra sig av med våra gemensamma tillgångar. Vi kanske däremot ska fundera på om det inte är dags att ”sälja ut” kungahuset.

    D.S.

  149. ypsilonray skriver:

    Hillary

    Du skriver ”sälja ut kungahuset”.

    Om du bara är en liten, liten aning realistisk, så är det säkerligen betydligt lättare att ”sälja ut” det Socialdemokratiska Kvinnoförbundet.

    Dvs om du är sann demokrat och rättar dig efter de svenska väljarnas synpunkter i frågan.

    Varför skall du alltid vara så negativt grå och fanatisk. Jämfört med dig är ju Blåbärsd- Jocke att betrakta som en färgklick!

  150. Carl norberg skriver:

    Keaven på det politiska ledarskapet kommer givetvis att förändras mycket radikalt.
    Hur det tar sig uttryck i vårt land är väl möjligen lite svårare att vara säker på.
    Rent metrologiskt så är ju inte kvällskravaller av Grekisk modell något vidare trovärdigt alternativ så här års.

    Men jag skulle kunna tänka mig att situationen blir sådan att det inte är kö av hugade till kabinetten. De personliga egenskaperna i ledandet måste accentueras likaväl som att den enskilde individens fria vilja måste få råda.

    Eftersom individer kan leva utan samhällen, så måste samhällen vara uppbyggda med individen som grund. Så ledandet förutsätter stor själslig/filosofisk förståelse.

  151. Peter Hammarberg skriver:

    ”(v) är och kanske förblir ett oppositionsparti.”
    Ja, om inte den nya kopplingen till (s) ger för hr Ohly önskat resultat….

    Nej, jag är böjd att hålla med dig. Efter att efter att chansen till makten med hjälp av Röda Armén försvann och partiet lämnade den totala följsamheten till Sovjetunionens kommunistiska parti, efter alla klyvningar i diverse bokstavskombinationer, har partiet bara fungerat som SAP dåliga samvete och majoritetsgarant.
    Gudrun Schyman drog många röster i kraft av sin personlighet, något hr Ohly knappast gör, även om han är en betydligt bättre talare och gör sig bättre i rutan än Mona sahlin.

  152. Carl norberg skriver:

    Frågan är väl om inte huset Bernadotte i rätt belysning tappar sin popularitet rätt omgående.

    Jag tror att dessa likt familjen Wallenberg röner en förändrad folklig popularitet vid kontakt med verkligheten.

  153. Carl norberg skriver:

    Som gammal nattklubbsägare måste jag tillstå att Herr Ohly är den mera karismatiske av partiledarna.

    Exempelt är ganska lätt att belysa med de klassiska orden, att chefen kommenderar trupperna framåt, medan ledaren ropar följ mig.

    Göran Hägglund är säkert en snäll kille, men måtte det inte ställas krav på ledarskap på honom.

    Detta inser säkert de olika partiledningarna just nu, och därför så uppstår denna parti konvergens, vars syfte rimligtvis innehåller lösningen på ledarfrågan.

  154. hillary2 skriver:

    minimannen y

    Svenska folket tycker om kungafamiljen men kanske inte monarkin och kungafamiljen kommer att kunna fortsätta att leva på sin gräddhylla även om vi ändrar statsskick.
    Du ogillar ordet utförsäljning men kanske avknoppning faller dig bättre på läppen?

    Peter Hammarberg

    Vi har våra dubier om V… men Sahlin har redan lyckats tuktat Ohly en del. För att lära sig förstå elementa behöver han troligtvis en kvinna som talar barnspråk med honom 🙂

  155. hillary2 skriver:

    carlnorberg

    om/när Sahlin tuktat klart Ohly kommer han att kunna bli ett utmärkt vallokomotiv
    han är så glad och övertydlig och envis

  156. Kachina skriver:

    Kanske var jag otydlig, ypsilon. Det finns inget att ta ställning till. Alliansens marknadsliberala kapitalism har precis rasat ner i samma grav som kommunismen och förstatligar nu både finansinstitut och industri.

    Socialdemokratin har ännu inte visat upp någon nyutsprungen ros. De har inte ändrat mycket på politruk Perssons människosyn, som bara skiljer sig från Alliansens när det gäller vokabulär.

    Det är inte politiker som skapar samhälle, utan de individer som ingår däri. Därför måste politiken formas utifrån dessa.

    De har nästan två år på sig, så vi får se om de växer med uppgiften, men om de inte klart deklarerar att de skall riva upp sjukförsäkringslagen, FRA-lagens första paragraf och IPHRED-lagen, kommer det nog att bli ganska glest i vallokalerna

  157. Carl norberg skriver:

    Det är inte politiker som skapar samhällelighet, detta görs av individerna som bildar samhället.

    Politiker vill ofta spela roll före att spela rätt.

  158. hillary2 skriver:

    carlnorberg 4:39

    så skriver en som flyr ämnet för dagen och inte vågar ta ställning
    dina oftast grumliga men i grunden kategoriska uttalande börjar bli smått patetiska

  159. ypsilonray skriver:

    Hillary 5:22

    Grattis till att du har kommit till sans i åtminstone en fråga🙂

    Trots uppnådd kultstatus hos vissa här på bloggen, har det nu tydligen även gått upp för dig att Calle Kapsyl aldrig någonsin vågat ta KONKRET ställning i en enda fråga. Du skriver om hans svar ”ofta grumliga men i grunden kategoriska uttalande börjar bli smått patetiska”.

    Jag skulle vilja säga att hela carln är full av tomtebrus och därför ej vågar/kan avge ett enkelt svar.
    Antagligen beror det på en kombination av rädsla och att hans grundläggande ideologi
    är helt uppbyggd av snömos och bubbelflum (dvs saknar innehåll som man kan ”ta på”).

  160. ypsilonray skriver:

    Jag ber att få exemplifiera.

    Calle Kapsyl:

    1. Tror du på den vedertagna versionen av 9/11
    2. Tror du att Neil Armstrong landsteg på månen 1969
    3. Tror du på vissa s.k. konspirationsteorier.

    V.g. svara jag el. nej på resp. fråga.

    Jag tackar på förhand!

  161. mrmhalland01 skriver:

    Hej alla,

    nu provar även jag att blogga.
    mitt första inlägg handlar om offentlighetsprincipen.
    Jag tänkte blogga om hur vi vanliga människor kan komma i kläm av olika regelverk.
    Det blir väl lite allmänpolitisk också om någon kommenterar.
    Välkomna med era synpunkter.

    Ge mig nu någon kommentar *S*

    mrmhalland01.wordpress.com

  162. Josef Boberg skriver:

    Kul… – MrmHalland – att Du också äntligen har blivit ”riktig” bloggare…

    Nu återstår ju bara att fixa till så att det går att klicka på Ditt ”namn” – och direkt hamna på Din blogg.

    Jag har gjort ”jugfrukommentarer” hos Dig – men de hamnade i ”moderat-inspirerad modereringskö”, tyvärr tyvärr…

  163. mrmhalland01 skriver:

    Tack för det Josef.
    Jag tror jag har ordnat så man inte behöver moderera nu, den var inställd på att kommentatorn måste ha en godkänd kommentar.
    Jag vore tacksam om någon annan testar också för att kolla.

  164. Kachina skriver:

    ”så skriver en som flyr ämnet för dagen och inte vågar ta ställning”

    Så skriver den befallande eliten som ser ämnet viktigare än desss verkan.

    Försök att förstå detta, hillary:

    Det finns inget att ta ställning till.

    Alliansen ligger i kommunistgraven och korthuset har rasat ihop.

    Någon nyutsprungen ros ser vi inte till, utan vi betraktar en gammal ros som slokar av övergödning, dels för att vissa pissar på den men även för att de hängivna häller gammalt diskvatten över den.

    Det finns idag INGEN politik som kan måla upp en stabil framtid. Säkraste tipset de närmaste fyra åren, är den bild en känd spågumma gav mig för fyrtio år sedan= inre oroligheter i storleksordning Kosovo.

    Jag vet inte vilken ställning jag skall ta, eftersom ingen i de två blocken vet vad de skal göra. Vi kör korthus-politik och daytrading på direktiv.

    Och, bankerna ger blanka f-n i både oss och dem, politikerna.

  165. hillary2 skriver:

    kachina

    jasså är jag befallande och tillhör en elit? ser mig själv som litet triggad av det påbörjade trepartisamarbetet men helt utan inflytande

    håller däremot helt med dig att det IDAG inte finns någon politik som kan måla upp en stabil framtid, men man har ju å andra sidan inte haft särskilt många dagar på sig att enas om en sådan på vänsterkanten

    bankerna ger f*n i Anders Borg – förutom den självständiga riksbanken🙂
    finns det något parti som vågar reglera bankverksamheten är det kanske S?

    jag ser en nyutsprungen ros i det att man insett allvaret med att ungdomar har kommer sent in på arbetslivet om någonsin och därför har man tagit fram en handlingsplan

  166. hillary2 skriver:

    rättelse näst sista raden

    ungdomar kommer sent in i arbetslivet om de någonsin kommer in

  167. Carl norberg skriver:

    Ja som sagt så är ordet och inte gärningen det som styr mångas tankar.

    Och hur jag väljer att svara, förbehåller jag mig rätten att avgöra själv.

    Och jag har inte bara små svårigheter att tro på den officiella versionen av 9-11.

    Därtill är nyttoeffekterna alltför påtagliga och alltför snedfördelade, så den officiella versionen den tror jag inte på.

    Månvistelsern har jag aldrig direkt intresserat mig för, så den tror jag heller inte på, i och med att det finns ifrågasättanden.

    Och anstiftansåtalet i Nürnberg var inte något gyckelspel, så jag tror på detta och exempelvis MK ultra.

    Och vad avser det inrikespolitiska läget så synes ju de mer relevanta frågeställningarna inte ens ha beaktats.

    Vilken betydelse har olika allianser i ett demokratiskt system som kontrolleras av ett penningvalutasystem?

    Svaret är ingen alls, utom möjligtvis i frågor som inte berör värdefördelning.

  168. Carl norberg skriver:

    Den enda reglering som behövs till en början är en begränsning av utlåningsränta, sedan faller resten som en gammal gärdesgård.

  169. Kachina skriver:

    Bra att jag kan bidra att trigga dig, hillary, för ni har en hel del arbeta att göra just nu. Vänsterblocket måste vara homogent och ha en gemensam handlingsplan. Sahlin får sätta strypsnara på Ohly, annars är V ingen fara för landet. Deras grabbar i Skellefteå Kommun är erfarna med bägge fötterna på marken och gör ett mycket bra politiskt jobb. Det handlar mest om att se till att det inte trillar några grodor ur Ohlys, eller Sahlins mun.

    Hon i Mp är en skärpt tjej som jag skulle ha snackat kärnkraft med, mellan fyra ögon.

  170. hillary2 skriver:

    carlnorberg

    vad menar du med begränsning? föreslår du utlåningsräntan ska höjas eller sänkas eller att den ska vara fast?
    vad sker mer exakt ifall det som du tycks önska händer?

  171. mrmhalland01 skriver:

    Kachina :

    >Hon i Mp är en skärpt tjej som jag skulle ha snackat kärnkraft med, mellan fyra ögon.

    Ja, hon är onekligen skärpt.
    Hon har bara hamnat i (valt) fel sällskap.

  172. hillary2 skriver:

    kachina

    Jag kan inte påverka den gemensamma trepartipolitiken, men det lär inte bli särskilt svårt för de som kan att komma med ett bättre program än alliansen. Det finns en del att läsa på S´s hemsida om inriktningen av samarbetet.
    och
    carlnorberg kunde kanske höra av sig till Östros och inte bara föreläsa för oss ”oekonomer” med döva öron?
    Wetterstrand är inte bara skärpt hon är påläst också…

  173. ypsilonray skriver:

    Carl Norberg 9:59

    Ja, vad säger man?

    Tack för svaret kort och gott och lycka till med ditt jobbsökande. Jag förstår att du har svårt att erhålla en adekvat sysselsättning med den inställningen/framtoningen.

  174. solsburyhill skriver:

    Är detta den finanspolitik som kan tänkas bedrivas i en värld med 0% ränta och där spararna får stå för kostnaderna?

    http://www.dallasfed.org/research/swe/2003/swe0304a.html

  175. solsburyhill skriver:

    Det sker uppenbarligen gallring även på denna blogg…

  176. Carl norberg skriver:

    Ja jag tror av någon anledning att det är bäst att vara ärlig, om detta sedan leder till en uppfattning hos andra om att jag har en opassande framtoning, så må det ju bli på detta vis. Ingen är väl egentligen betjänt av att jag inte säger det jag ytterst tror på, oavsett om detta sedan är rätt eller fel.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: