Vad kostar bensinen egentligen?

”En rejäl nhöjning av bensinskatten är målet” säger Energieffektivitetsutredningen. 75 öre litern tycker de skulle passa när varslen på arbetsplatserna ökar.  Snyggt jobbat, politiskt korrekt och alltså dåraktigt.

Ena dagen talar hållbarhetens apostlar om hur det gäller att stoppa bilismen och rädda planeten. Andra dagen talar de om glesbygdens problem med dyra transporter. Tredje dagen talar de om att rädda bilindustrins utslagning av arbetskraften.

Hur vore det att tala sanning?! Börja med priset på bensin.

– Bensinen kostar 12 kronor litern!                                                                       – Det gör den inte alls. Den kostar 3.50 kronor litern. Bensinskatten och momsen kostar 8.50 kronor litern. Summa 12 kronor. Om det är så häftigt att betala skatt och om vi är så måna om rättvisa i samhället, varför berättar ingen vad bensinen kostar?! Egentligen. Och hur mycket skatt vi betalar varje gång vi tankar bilen.

BENSIN FÖR 3.50 KRONOR.  SKATT FÖR 8.50 KRONOR. KOM OCH TANKA !!

Den politiska oärligheten känner inga gränser. Låt folk tro att det är bensinen som är dyr, när det är skatten som är hög. Låt anställda tro att deras lön (=arbetsgivarens kostnad) är 20.000 kronor i månaden, när arbetsgivaren i själva verket betalar 30.000 kronor. Cyniskt, vilseledande och genomsyrat hela vårt samhälle!

Oärligheten känner inga gränser. Men varför sover folket? Och kräver bidrag…

29 Responses to Vad kostar bensinen egentligen?

  1. Kachina skriver:

    Ian

    Jag har aldrig sett arbetsgivaravgiften som annat än en del av lönen, en avgift som arbetsgivaren lyfter/administrerar åt staten, precis som preliminärskatten.
    Detta har funnits med i alla löneförhandlingar, både i min roll som arbetgivare och de gånger jag varit löntagare.

    När det gäller bensinpriset har du helt rätt. Du ger dubbelmoralen ett ansikte. Märkligt är att centern är en av de ivrigaste att tömma landsbygden.

  2. soli01 skriver:

    Nu får vi ta det som det är. Finns ingen ljusning som jag ser det. Alla drar ju åt samma håll och det är en ”fårskock” vi har att göra med.
    Energieffektivitetsutredningen stöds av ALLA partier utan undantag, så nu är vi illa ute. Alla tokiga förslag kommer att bli godkända. Finns ingen som törs säga ifrån. Du har alldeles rätt Ian när det gäller det Du tog upp i Din blogg.

    Ang att hålla sig till blöoggämnet så har Du givetvis helt rätt, men lite ”snedsegling” är ytterst lätt – och kanske mänskligt.

  3. ohlundonline skriver:

    De höga bensinpriserna är en global företeelse.

    Själv är jag egentligen en storstadsmänniska som ogillar glesbygd.

    Men det finns ett övergripande politiskt mål att drastiskt minska världsbefolkningen genom att rasera storstäderna, jämför med Uppenbarelseboken 16:19.

    Därför vill man avfolka glesbygden och samla ihop alla människorna i storstäder.

    Detta gör man effektivast genom att se till att folk inte får råd att färdas någon längre bit.

    Vi kommer säkert att få en oljeprischock inom ett par år.

  4. Kachina skriver:

    HerreGud, var det inte vänskapskorruptionen Alliansen skulle ta itu med?

    http://www.dagensps.se/artiklar/2008/11/19/70102571/index.xml?referred_from=/nyhetsbrev/ps-morgon-kvall/2008/11/19/63722589/index.xml

    Kanske ta itu med, för dem betyder att utöka den?

  5. hillary2 skriver:

    Ian

    alla vet att mycket är skatt av bensinpriset
    det stora problemet är väl att vill man minska konsumtionen minskar man i värsta fall också skatteintäkterna
    dem har Borg redan reducerat dumdristigt
    hur många miljoner gav han inte till hamburgerkedjor genom att reducera arbetsgivaravgiften för alla under 26 års ålder?
    hur många miljoner kom därmed varje nyanställd under 26 att kosta?

  6. ohlundonline skriver:

    Enligt dagens DI säger GM:s vd Rick Wagoner att om de tre stora amerikanska bilföretagen i Detroit – GM, Ford och Chrysler – inte får stöd i form av statliga lån kan 3 miljoner arbetstillfällen gå förlorade på ett år.

    Dessa 3 miljoner arbetstillfällen i USA motsvarar 21 miljarder dollar per år till ”Social Security” och ”Medicare” och 25 miljarder dollar i federala inkomstskatter.

    De tre stora bilföretagen svarar också för pensioner och sjukvård till 850 000 personer. Om de tre bilföretagen går under, faller bördan för dessa på andra.

    Lägger vi till alla amerikanska företag som är beroende av bilindustrin, talar vi om en tiondel av den amerikanska arbetskraften.

    Jag kan i princip hålla med om att det är fel att stödja företag som borde gå i konkurs.

    Men GM är världens största biltillverkare och säljer flest bilar av samtliga tillverkare.

    Skulle de tre stora amerikanska bilföretagen gå omkull – ja, då får vi en riktig finanskris, som till och med riskerar att välta Europa.

    Obama verkar fast besluten att inte låta USAs bilindustri gå omkull och jag tror faktiskt att han har rätt i det här avseendet.

  7. Helena Palena skriver:

    Om man delar ut bidrag istället för att sänka skatten så förslavar man ett folk. Dom blir fogliga och lydiga. Det har nog varit en ledstjärna för sossarna.

    Människorna sitter nu ensamma i sina lägenheter och äter pizza och dricker coca-cola framför Rederiet, Andra Avenyn och allt vad serierna nu heter. Ensamhushållen ökar – folk vill inte gifta sig och skaffa barn – dom har numera sin släkt i TV:n istället. Och utan sin flock blir dom ännu mer lätta att styra och kontrollera.

  8. Carl norberg skriver:

    En av de primära åtgärderna för Natostyrkorna i det forna restjugoslavien, var att tillse att parabolantenner och TV-apparater fanns tillgängliga för alla.

    Detta skulle vara kostnadsfritt för invånarna.

  9. Carl norberg skriver:

    Vad avser bilindustrin så måste detta vara det mest kortsiktiga sättet att lösa detta på.

    Vem skall köpa alla desssa bilar?

  10. hillary2 skriver:

    Sedan förra året har det kollektiva resandet i och till rikets andra stad ökat lavinartat
    Volvo/Saab bör kanske dessutom inte tillverka bilar i framtiden utan syssla med avancerad teknikutveckling för bilar
    Varv har lagts ner och fartygstillverkning har upphört men sjöfartens elektronik är vi storsäljare av

  11. Josef Boberg skriver:

    Taaack ! – Ian Wachtmeister – för upplysningen ovan om vad bensinpriset egentligen består av. Måhända skulle det vara lika intressant att få reda på vad en flaska med Snälleröds Besk kostar egentligen också, kanske…

    Hade jag ägt en fristående mack – om det nu är möjligt i Demon-Kratin Sverige – så skulle jag ju på en STOR skylt 💡 talat om vad bensinpriset består av, verkligen… Än så länge har jag ej någonsin sett något sådant på en mack.

    Varför ?

    Tja – förmodligen därför att den mackägaren skulle nog bli portad direkt av etablissemanget = ej få någon bensin levererad överhuvudtaget, allra troligast… 😥

    Varför ?

    Tja – alla sitter ju i knät på varandra i etablissemanget 😈 , tyvärr tyvärr… 😦

    Hur länge till månntro ❓

  12. Kachina skriver:

    Några är tydligen inne i en djup psykos, långt från verkligheten och är troligtvis i starkt behov av psykiatrisk vård.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3807898.ab

  13. mrmhalland skriver:

    Ian,

    Intressant att du tar upp detta med skatter på varor.
    Bensinen är ju naturligtvis en och kanske den mest aggressiva bortsett från våra olika berusningsmedel.
    Jag gjorde för några år sedan en beräkning på hur mycket staten tjänar på att jag arbetar och får lön.
    Dessvärre finns den kalkylen i en skrotad dator idag, men eftersom du verkar vara intresserad av det vore det kul att se hur du beräknar det.
    Jag kom fram till att staten via direkta och indirekta skatter och avgifter fick in betydligt mer än min bruttoinkomst om man stannar vid (om det var 2 eller 3) led.
    Med detta menar jag att, om jag handlar på Maxi, så betalar jag moms till staten, arbetsgivaren betalar sociala avgifter för det arbete som utförs för att jag ska kunna handla, de betalar skatt på hyran för att jag ska kunna handla etc. etc.
    Eftersom det var en fredag jag fick lön åkte jag till systembolaget och tankade dessutom bilen på hemvägen.
    Mina barn skulle på discotek och hustrun hade den dåliga smaken att gå på bio med några vänner.
    Ja, en helt vanlig lönehelg.

    Hur drabbar dessa skatter oss ?
    Ja, det vi nu ser är ju inte att staten är i kris (ännu) utan privata företag och dess anställda.
    Har det ett samband ?

    Den raka frågan blir naturligtvis : Är det långsiktigt hållbart att staten får ut mer pengar än du tjänar på din lön ?

    Trots allt är signalen idag : Shoppa oss ur krisen !

  14. carlnorberg skriver:

    En gång för länge sedan kom människan på att för att underlätta byteshandeln med varor så kunde man med fördel använda ett värderingsinstrument som var mindre skrymmande än själva varan ifråga, detta för att göra ett byte möjligt utan att för denna skull ha en vara rent fysiskt närvarande på platsen där utbytet av varans värde ägde rum.

    Man skapade något som man benämnde valuta, detta som ett instrument för att värdera olika varor eller tjänster. Denna valuta är sedan dess det som återkommande genom historien har varit ett problem, främst utifrån att dess bildningsprocess till och från har ägnats egennyttosyften, istället för att valutan enbart skall verka som handel och värderingsinstrument.

    I varuvärdesfallet så kommer värdet på en vara att mätas utifrån det behov som marknaden tillmäter varan, så långt har Smith, Keynes och andra begripit detta rimligt väl, men sedan verkar det ha spårat ur fullkomligt, alternativt uppsåtligen beskrivits i ett helt ologiskt resonemang.

    Det nu rådande systemet där en artificiell efterfråga styr bildningen av valuta, är ett så perverterat system rent logiskt, att det är i det närmaste förunderligt hur detta har kunnat komma till stånd utan att stöta på patrull av första bästa humanist.

    De två stora problemställningarna som omgående blir uppenbara, blir ju då för det första, när en artificiell efterfråga tillåts att verka valutabildande och därmed prishöjande, liksom var fallet med de Holländska tulpanlökarna under 1600-talet att detta skapar värdebubblor som sedermera ovillkorligen havererar den marknad som berörs, och detta när den fiktiva värderingen på marknaden tvingar fram en realvärdeanpassning av varuvärdet.
    Ingen ville ju till sist byta en svart tulpanlök mot ett segelfartyg, användbarheten var därtill alltför särskiljande.

    Den andra uppenbara problemställningen i detta är att ett system som bygger på valutabildning genom skuldsättning, per automatik har ett underskott på valuta om det förekommer ränta i systemet, detta eftersom ingen skuldbildning sker för att hantera räntekostnader. Det medför att det alltid föreligger ett latent behov av en ökad skuldsättning i en ekonomi som grundas på skuldbildning, vilket benämns penningekonomi eller monetarism.
    Detsamma kan ju översättas med att ekonomin således alltid måste befinna sig i en tillväxt, detta för att inte urholka värdet på den alltmera växande valutavolymen, alltså flera valutaenheter per densamma värdegrund.

    Lösningen på detta problem har varit att skapa finansiella instrument som fiktivt har absorberat värdet av denna valutabildning, och som därigenom har skapat en finansiell fiktionsekonomi av i det närmaste bibliska proportioner. Det är inte svårt att se liknelsen om syndafloden. Denna fiktion går emellertid inte att föra hur stor som helst utan att den kolliderar med den rådande verkligheten, och då istället börjar inflatera den reala ekonomins värdegrundbeskrivning med denna monstruösa volym av fiktivt värdegrundbildad valuta.

    Detta är vårt rådande nu.

  15. LatentEnergi skriver:

    Oljepriset har sjunkit till en tredjedel av priset i Juli i år !!!
    Det syns inte på bensinpriset.

  16. Carl norberg skriver:

    Och vad blir då slutsaterna av detta…

  17. LatentEnergi skriver:

    Det är uppenbart att priset på bensin sätts utifrån vinstoptimering på en marknaden utan priskonkurrens (mellan bensinbolag).

  18. carlnorberg skriver:

    Så är det ja, och stor profitör i detta är statsapparaternas skattedel.

  19. 97036 skriver:

    Fyfan för detta blogginlägg! Lägre nivå och mer pinsam populism får man leta efter…

  20. Kachina skriver:

    97036

    Det finns mycket som kan diskuteras, men jag är faktiskt inne på Ians linje, att 3/4- sanning innehåller 1/4- del lögn och lögn är det när man inte säger hela sanningen.

    Jag har alltid hävdat att de avgifter (skatter) som tas upp via arbetsgivaren, skall redovisas på lönesedel. Likväl skall det redovisa hur stor del av bensinpriset som är skatt och skatt på skatten (moms.)

    Vi förstår alla att vi måste betala skatt om ett demokratiskt samhälle skall fungera. Sedan är det politikernas uppgift att få oss inse att vi vinner på att betala så mycket i skatt.

    De vinner inte på att dölja, det göder bara misstänksamhet. Jag är inte emot höga skatter om jag får klargjort att det är värt det. Jag är inte emot arbetsgivareavgift och inte emot skatt på bensinen, jag kräver bara att var och en skall veta hur mycket h*n tjänar och hur mycket h*n betalar.

    Det är väl inte för mycket begärt?

  21. Anders skriver:

    Skatter i all ära! Det lustigaste är ju ändå kommunalskatten. Den går naturligtvis via inkomstskatten till den Kommun där du är folkbokförd, men betänk alla vi storstadsbor som åker till olika Köpcentrum i andra Kommuner. Det klagas ju vilt på att vi har det så bra. Jag bor i Stockholm och spenderar inte en krona i andra Kommuner om jag kan slippa. Det märkligaste är ju ändå att Skatten är högst i de avseenden där vi minst kan motstå den vara den avser, ex. Bensin, Cigaretter, Alkohol mm.
    OBS!! Jag gör som alla andra! Kör bil, dricker Alkohol. röker, men inte samtidigt såklart, det är ju förbjudet.

  22. Daniel skriver:

    En tankställare: I bolivia får du betala 4 sek för 40 lite bensin. Både på gott och ont

  23. Portal finansowy skriver:

    Portal finansowy…

    Vad kostar bensinen egentligen? « Ian Wachtmeister…

  24. I loved as much as you will receive carried out right here.

    The sketch is attractive, your authored subject matter stylish.
    nonetheless, you command get got an edginess over that you wish be delivering the following.
    unwell unquestionably come more formerly again since exactly the same nearly a lot often inside case you shield this increase.

  25. szybki internet skriver:

    whoah this weblog is fantastic i love studying your posts.
    Stay up the good work! You recognize, a lot of persons are
    hunting around for this info, you can help them greatly.

  26. hack dragon city skriver:

    I’ve been exploring for a little bit for
    any high-quality articles or blog posts in this kind of
    house . Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this
    website. Reading this info So i’m satisfied to express that
    I’ve an incredibly excellent uncanny feeling I discovered
    exactly what I needed. I such a lot surely will make sure to don?t fail to remember this web site
    and give it a look regularly.

  27. aclys academia skriver:

    If some one wishes to be updated with hottest technologies then he must be go to see this site and be
    up to date everyday.

  28. Social Media Vacancies You can absolutely visit your abilities while in the art you write. The whole world desires more enthusiastic authors that you who are not worried to cover that they feel. Continuously pursue your coronary heart.

  29. mouse click the following internet site

    Vad kostar bensinen egentligen? | Ian Wachtmeister

Lämna en kommentar