Vem inspekterar Finansinspektionen?

Åter har ett bevis lämnats på vår dödlighet. Finansinspektionen, FI, har dömt Carnegie till döden. Inga utdragna förhör, inga försvarsadvokater. På den dj-n bara. Som i Östtyskland ni minns! Tjofs och slabang! Där satt den.

Jag påstår att Finansinspektionen strider mot lagen – inte de där vanliga lagarna, som vilket statsråd som helst kan klämma igenom Riksdagen i skydd av sin majoritet, utan Svea rikes grundlag.

Tänk efter, tjänstemän som sitter och tycker och dömer i stora och avgörande frågor! Finansinspektionen är en myndighet inte en domstol.

Dags att inspektera inspektionen!

205 kommentarer till Vem inspekterar Finansinspektionen?

  1. soli01 skriver:

    Nog var det befriande att de kunde klämma dit Carnegie även om de inte blev ”dödade”. De lever ju vidare och vad hade hänt om de fått fortsätta utan statligt ingripande? De hade ju totalt tappat greppet. Du bör veta – och det gör Du – att det gäller att handla klokt. De som inte klarar sitt värv ska ha sparken och det gäller i stort.

  2. Carl norberg skriver:

    Om något skall förstatligas, så måste ju detta gälla hela systemet där det förekommer bankoktrojer, annars blir det enbart skattebetalarna som betalar för privatbankernas valutabildningseffekter. Förstatligandet måste givetvis ske på bekostnad av ägandet och med avskrivning av fordringarna i balansräkningen.

    Att anföra meningslöst trams som att detta gäller skyddet av motsvarande insättningar, så borde var och en inse vilket som är att föredra av att bli av med lånen på sin bostad, eller behålla sina bankmedel.

    Nonsensargument med andra ord.

  3. Kachina skriver:

    Hur mycket förlorade du där, Ian?

    Ofin fråga, men vad jag förstår av din ståndpunkt sitter du på ett antal bankaktier i någon av de krisdrabbade bankerna. Från min synvinkel, jag som inte äger några aktier, kan jag bara säga att äntligen gör makten sitt jobb. Sedan får vi se vem Odell ger bort banken till, ty förmågan att sälja saknas totalt och viljan att en kapitalist skall ha makten över låntqgarna är orubblig.

    Jag förstår att reptilhjärnorna arbetar intensivt nu på att hitta rätt gåvo-mottagare, men faktum är att banker inte behöver ägas av privata.

  4. Carl norberg skriver:

    Ingen idé att vara finstämd i detta Kachina, om vad någon upplever som behov.

    Det är inget faktum alls Kachina, faktumet är att banker måste ägas och kontrolleras av den stat som utgör valutaregionen där inom banken verkar.

    Detta om inte valutan skall inflateras och dessutom verka hindrande för det demokratiska systemets effektivitet.

    Staten måste sedan anpassa valutavolymen till det behov som motsvaras av handel med den fysiska realvärdeförädlade produktionen inom regionen såväl som handelsbalansens skapade behov.

  5. soli01 skriver:

    Visst kan banker ägas av privata – annat är trams – har någon sagt. (7:56) Carl försöker säga en sak – bara att läsa – Kachina.
    ”Reptilhjärnorna” finns även på andra håll.:-)
    Apopå Odell så har han mig veterligt inte skänkt bort något än i varje fall. Kanske haft tur med sina affärer!

  6. Kachina skriver:

    7:56

    Ja, jag förstår vad han försöker säga. Som varandes känd besserwisser, borde jag opponera, men kan inte.

    Av den enkla anledningen att det är fullständigt kristallklart, sakfrågan.

    Så skall det vara.

    Detta betyder inte att jag beundrar Carl Norberg. Jag beundrar ingen. Jag har aldrig haft några idoler. Visst, jag gillar viss mmusik, men människan bakom musiken skiter jag fullständigt i. Jag gillar det jag hör från Norberg, men människan bakom orden är mig totalt likgiltig.

    Det är det jag inte fattar hos Allians-mupparna. De beundrar personen och dennes framgångar, politiker eller affärsman och varken hör, ser eller förstår annat.

    Inte undra på att Alliansen rönte framgångar med en människofientlig politik. Ni ser den inte, ni solar er bara i glansen.

  7. soli01 skriver:

    Kachina – inte ska Du var ”sån” som gamla norrlänningar är det högt i tak och jag vet att om vi skulle träffas någon gång blev det nog en båttur trots att det finns de som varnar för en sådan.:-)
    Egentligen skulle man lägga av , men det motverkar för tidigt hjärnsläpp.:-)
    Vem som ingår i uttrycket”mupparna” kan man bara ana.

  8. Kachina skriver:

    🙂

    En båtfärd med mig är oförglömlig.

  9. Carl norberg skriver:

    Och att banker kan ägas privat, är lika rimligt som privata rättssystem och privat försvarsmakter kan fungera.

    Om man nu ändå vill tro på dessa dumheter, och fortfarande bevara demokratiska värden, då måste man nog tänka efter om och rätt istället.

  10. soli01 skriver:

    🙂 Flytväst på är tydligen en förutsättning om land ska upplevas igen!

  11. Ian Wachtmeister skriver:

    En del har svårt att läsa. Andra tror att om jag uttalar mig i en principfråga, så handlar den om mig själv.
    Nåväl – en gång för alla – jag har inte förlorat något på Carnegie, har aldrig ägt en aktie i dem. Jag har däremot civilkurage nog för att säga ifrån om sådant som verkar bryta mot vår grundlag.
    En annan sak: Det är värst vad vanligt det blivit med känslomässiga utlåtanden som att ”det var rätt åt dem” mm. när frågorna gäller viktiga samhällsangelägenheter.
    Låter det inte primitivt även i era öron?! IAN

  12. Carl norberg skriver:

    Det som främst låter primitivt, är väl anförandet att inte staten skall kunna omgående förstatliga en institution som förmår att påverka valutamängden i ekonomin.

    Och att detta då skulle behöva lagprövas. Så länge staten har ansvaret för valutavolymvärdet, så kan ju knappast rätten att skapa valuta hållas fullkomligt fri så länge man har sin bankoktroj.

    Att nu inte staten vill, i den mån de nu begriper detta, att den fiktiva valutavolym som bildats av Carnegies kreditexpansion, enligt Basel 2, omgående skall inflatera realekonomin, det kan man ju till nöds acceptera.

    Men att skuldsatta skall betala för att få kvarstanna i skuld, det förefaller riktigt korkat, för alla utom dem som äger fordringarna.

  13. Gibson skriver:

    Snart börjar Musse Pigg- artisten Norberg att börja tala om den (i hans ögon) fejkade månlandningen och/eller FBI:s attack mot WTC 9/11.
    Alltså göra detta som han i princip alltid gör när han kommer upp i varv.

    Och värst av allt är att han utan tvekan tror på vad han själv säger.

  14. Carl norberg skriver:

    Och i sak hade Gibson vad att säga?

    Och jag har inte uttryckt att jag tror det ena eller andra varken vad det gäller månresor, eller ihoptrillade skyskrapor. jag har däremot ifrågasatt de officiella teorierna i detta, men detta är inte detsamma som att anföra att annat råder.

    Och att det skulle vara det värsta att tro på det man uttrycker, kanske säger en del annat i stället.

  15. Gibson skriver:

    Och ifall den lille ökände Byskebusen Kachina fortfarande är vaken och inte försvunnit in i sitt nattliga dimension ( à la kvasi new age) kommer han snart springande i sin idols fotspår. Som den lille trumslagarpojke han är.

  16. Carl norberg skriver:

    Men Gibbons, du är helt betydelselös.

  17. Gibson skriver:

    Pom Pom Boy Norberg 10:53

    Ang. betydelselös . . . . . . . . . . . .

    Då ber jag att få kontra med att du påminner om ett enda stort Lyckopiller!

  18. Kachina skriver:

    Med all respekt Ian, kan jag ändå inte hålla med din ståndpunkt att här skett ett brott mot grundlagen. Jag förstår inte vilken paragraf man skall åberopa.

    När företag går i konkurs kommer det under konkursförvaltning, oftast under en advokat men i bakgrunden övervakar kronofogden.

    När ett stort finansinstitut gör konkurs är det nog motiverat att förvaltningenm läggs på Riksgälden istället för en advokatbyrå.

    Rätt åt dem? Tja vilka, kunderna, aktieägarna eller de finanshajar som bugat mot Manhattan fem gånger per dag och skrävlat överlägset resten av dagen?

    I det sistnämnda är jag nog beredd att tycke det är rätt åt dem, om de nu ställs inför skranket. Det är mycket synd om aktieägarna som lagt sina besparingar i vad de trott vara ett säkert skåp och det är till viss del synd om kunderna även om de inte drabbas lika svårt som aktieägarna.

  19. Kachina skriver:

    Gibson

    Om du associerar Carl Norberg med ett lyckopiller, får du tydligen svåra biverkningar av dina lyckopiller. Du måste ha erfarenheten av pillret för att kunna göra associationen.

    Du bör nog tala med din läkare. Så svåra biverkningar skall man inte acceptera.

  20. Gibson skriver:

    Byskebusen 11:26

    Jag associerar Musse Pigg- artisten (enl. egen utsago uppvuxen i Sthlms nattklubbsvärld) med dig p.g.a. (eller kanske tack vare) dina erfarenheter från Reeperbahn (den minnesvärda bussresan 1964).

    Enl. tidigare uttalanden från er båda har nattens timmar alltid varit Lyckopiller för er (fast kanske på ngt olika sätt).

    Keep on fightin´

  21. Kachina skriver:

    Nattens förhandlingar i andra dimensioner har lett till insikten att jag aldrig haft svårt för att läsa, skriva och förstå, vilket Ian tror. Jag spekulerade i en annan människas eventuella motgångar vilket är fult, mycket fult.

    Jag ber om ursäkt, Ian.

    Fördelen är att det med säkerhet även finns andra som spekulerar. Det är bara jag som gör det öppet och du fick möjligheten att dementera för alla.

    En del av oss norrlänningar har liksom ”ingen farstu”, som vi säger häruppe. Det får ni vänja er vid, om ni inte är villiga att befria Norrland från den svenska koloniseringen.

    Eller,……kanske det är i generna. Min brorson som på den tiden bodde i Jörn, hade precis lärt sig tala när han tillsammans med sin mor var på posten. Kassörskan var en storbystad dam med djup urringning och mitt under transaktionen ropar pojken; ”Mamma, mamma,……titta, tanten har stjärten i ansiktet.”

    Så kan det gå, när locket inte är på.

  22. Obeghagligt samröre skriver:

    Låt penningmangdenvalutavolymvardet-experten och de andra heltidsbloggarna här få utlopp för sin skrivarglädje, men låt er inte luras av det de skriver.

  23. Kachina skriver:

    Obehagligt samröre.

    Jag håller med. Människor skall absolut inte tro oreserverat. Man skall använda sitt sunda förnuft till att lägga pussel av bitarna och på så sätt framkalla en bild.

    I min bild kan bara samhället, inte privata intressen, öka valutamängden i takt med tillväxten.

  24. Helena Palena skriver:

    Om jag måste välja mellan Carl Norberg och Gibson blir valet lätt. Carl N!

  25. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Jag skulle vilja jämföra alla utlånade pengar från de svenska storbankerna (SEB, Nordea, Handelsbanken, Swedbank) med ung. två års BNP.

    Man kan då undra över hur många osäkra fordringar som berör dessa banker?

    Deras balansräkningar är större än Carnegies men värt att observera är att deras utlåning också är gigantisk. t. ex. i Baltikum!

    En stilla undran är hur Finansinspektionen skulle förfara med deras ”tillstånd” om bristfällig kreditvärdering visar sig vara fallet?

    Jag tycker därför att vår gode bloggvärds frågeställning här ovan ”Vem inspekterar Finansinspektionen” är fullt berättgigad!

    Dee Dee Sharp – göteborgslullaren som finansierar sin verksamhet utan att låna

  26. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Noterar även att Gammeljäntan (10:16) har inkommit med ännu ett synnerligen vasst inlägg.

  27. soli01 skriver:

    ”Vem inspekterar finansinspektionen” är även en fundering som kan vara berättigad. Om det finns ännu ett kontrollorgan vem ska då kontrollera detta. Listan kan bli lång och kanske inte skulle fungera i det långa loppet.
    Tror att vi kan lita på våra kontrollinstanser och att de nu till sist tröttnade på Canegies uppträdande.
    Hur det förhåller sig med våra övriga banker kan man kanske oroligt fråga sig och Balikum är ett stort frågetecken. Finns det lik i lasten även där?

  28. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Helt klart har Carnegie misskött sig å det grövsta och banken blev ju inte ett dugg bättre (seriösare) när Anders Fällman kom in i bilden, så rent känslomässigt förtjänar banken denna åthutning.

    Men om känslorna ej får styra tycker jag rent förnuftmässigt att det vore av värde att ej särskilja just Carnegie . . . . . . . . . . . . . . .
    Många lik kan finnas inom babnkvärlden (väldigt troligt att det är så).

  29. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Och bl.a. så här skriver Patricia Hedelius på DN Ekonomi idag.

    *************************************************************

    ”Men att Finansinspektionen nu drar in tillståndet sätter fingret på en mycket öm punkt i myndighetens egen verksamhet: Finansinspektionens särskilda övervakning av Carnegie har uppenbarligen inte fungerat som den ska eftersom Carnegie under tiden brutit mot de grundläggande reglerna för att bedriva bankverksamhet.

    Finansinspektionen har under en längre tid dragits med för små resurser – vilket är under all kritik med tanke på ett allt större behov av övervakning på våra växande finansmarknader.

    De drygt 20 miljoner kronor som regeringen skjuter till i nästa års budget lär knappast räcka för att Finansinspektionen ska klara av att möta de växande kraven på övervakning och kvalitet i finansmarknadsminister Mats Odell vision om ett Finansplats Stockholm.

    *************************************************************

  30. Kachina skriver:

    Det finns alldeles säkert en hel massgrav med lik. Frågan är om det är klokt att agera för snabbt och för tätt inpå. Inte för att jag värnar om bankerna utan för att känslan av depression sprider sig i samhället. Regeringen har visat handlingskraft när det gäller Carnegie. Det är en varning till de andra och en stimulans för attityden i samhället. Vi kanske bör låta den energin verka ett tag och se hur långt det räcker.

    På lång sikt måste ändå komma ett beslut om att ingen annan än staten kan öka valutavolymen.

  31. ollemunter skriver:

    Det är ”Rätt åt Alliansen” För tydligt är att det är lättare att klämma åt den vanliga lilla människan än finanseriet och Carnegie som ju består av grädderiet.

    Nu misslyckades, förhoppningsvis detta ”bankrån”

  32. Carl norberg skriver:

    Och dessa individer som så kategoriskt avfärdar vikten av det egna tänkandet, borde inse sin egen utsatthet i detta.

    Och liken i finanssektorn är ganska precis 2/3 av totalomslutningen förutom övervärderningen av aktiemarknaden, i förhållande till det reala substansvärdet som denna innehåller.

    Så i totalen kandet nog bli någonstans runt 90%.

    Och i dag så kommer dessa briljanta analytiker med påstående att inflationen sjunker!
    Alltså att värdemängden per valutaenhet relativt sett ökar.

    Man blir ju gråtfärdig över de respekt de uppvisar för befolkningens förstånd.

  33. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Mister K

    Du måste släppa bilden av ditt socialistiska drömsamhälle – överallt i världen har det genom tiderna visat sig att statligt monopolägande är helt förkastligt!
    Förstår att detta måste kännas tungt för dig men försök ändå att inse fakta!

    Jag vet att bl.a. du och Gammeljäntan (HP- såsen) är Putin- Lovers samt att ni högaktar t. ex. bröderna Castro och Hugo Chavez men lova att i alla fall göra ett försök
    som utmynnar i ett avhopp från den socialistiska mardrömmen!

    Vännen Dee Dee – som nu lämnar bloggen för ett mer lönsamt arbete under eftermiddagen

  34. Carl norberg skriver:

    Att valutaregionens stat måste var den kontrollerande makten för valutavolymen, om ansvaret för valutavärdet i regionen skall kunna upprätthållas, detta är inte en politisk åskådningsfråga utan bara ett helt absolut faktum och en real omständighet.

    Att en massa tokstollar lever i villfarelsen att det kan förekomma valutabildning okontrollerat, och att systemet då kan bestå, det är orsaken till vårt nuläge.

  35. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Trummis 11:53

    Innan jag stänger ner . . . . . . . . . . . . . . . . .

    Har du aldrig reflekterat över varför den enda typen av anhängare som du tycks attrahera är vilsna själar som Byskebusen och Gammeljäntan?

    Å andra sidan för du ju hundraprocentigt stöd från dessa originella varelser, så det kanske jämnar ut sig 🙂

  36. Kachina skriver:

    Det har visat sig att privat monopolägande är lika katastrofalt och bankerna äger ju själva godisfabriken där råvaran är oändlig. Bara att trycka nya pengar.

    Kapitalismen och kommunismen ligger nu i samma grav. Icke i något fall har socialismen visat sig förkastlig, tvärtom. Den Skandinaviska socialismen har nått mycket hög standard ganska jämnt fördelad.

    Har du ännu inte förstått skillnaden på socialism och kommunism, trots alla gånger jag påmint dig?

  37. Kachina skriver:

    D D

    Hur hade världen utvecklats om de originella aldrig funnit?

    Svar= Den hade inte utvecklats alls.

  38. Carl norberg skriver:

    Ja det är ju betydligt enklare att attrahera mera banala individer med ett mera banalt budskap, så är det ju.

    Och eftersom jag inte informerar i syfte att få egen bekräftelse, så finner jag ingen mening med att anföra enbart valda delar, av verkligheten.
    Jag tror det finns en viss poäng med att belysa de problemställningar som jag anför som rådande.

    Ni lite mer banala individer, som du krysset, får helt enkelt försöka anstränga era begränsade förmågor till förståelse i sak.

  39. Helena Palena skriver:

    Ställde en fråga på en blogg: Vad är en rasist?
    Ställer en fråga till Lull Lull: Vad är en gammeljänta?
    Om jag måste välja mellan dig och Putin tar jag Putin! Yes, Yes, Yes I do!

    Carnegie ska ha en spark i arslet. Det ska FI också ha. Vilka jävla såskoppar. Hur dom skor sig hit och dit. Hur dom förstör the image of det goda samhället.
    Låna ut en miljard till storfräsaren Sundqvist från Jämtland fast det är förbjudet. Påbackning. Aja, baja – så där får man inte göra. Lånet görs om – det hackas sönder på låntagarens barn. Lätt cover up. Mygel, mygel. Ska vi ha ett samhälle så måste vi följa dom regler som sätts upp. Det är väl i alla fall nummer ett.

    Nä, in med nya fräscha begåvningar med rätt inställning på Carnegie. Med lite heder och moral i byxfickorna. Och lite stake också förresten…

    P.S Han har det Anders Borg tycker jag – trots hästsvansen och ringen i vänster öra. Undrar varför han inte har den i högra örat. D.S.

  40. Carl norberg skriver:

    En rasist är någon som anser att humanbiologiska förutsättningar är grunden för fördelningspolitik.

    En gammal jänta är äldre än de jäntor som kalsongkryssare drömmer om.

  41. Peter Hammarberg skriver:

    I åtminstone mitt idiom är en gammeljänta något helt annat än en gammal jänta.
    En gammeljänta är den kvinna ”som blev över”, som inte fick någon karl, åtminstone inte att gifta sig med, som hamnade på glasberget och som betraktas med ett visst vemod av omgivningen.

    Vad jag förstått av det föregående tillhör HP definitivt inte kategorin gammeljänta; möjligtvis kan hon kallas en gammal jänta även om det är tveksamt om hon vid hennes ålder ens kan kallas jänta…

  42. Carl norberg skriver:

    Ja din lingvistik är ju som sagt din egen, med allt vad nu detta innebär.

    Och att du efter ett kortare resonemang kring glasberg, tar dig till densamma utgångspunkt som jag i detta, får man ju anse som en strimma ljus i mörkret för den kommunikativa utvecklingsmöjlighetens skull.

  43. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Mina herrar Peter H och Carl Trummis,

    Som ni båda säkert känner till, förekommer det i världslitteraturen flera verk som behandlar detta fenomen🙂

    ”Och ödet att bli gammeljänta hade alltid framstått som det värsta av allt”

    ”Gammeljänta är ett hiskeligt uttryck. Att växa upp och bli kvinna men aldrig finna en man som kan rädda en från föräldrahemmets ekonomiska och sociala, men likväl påtvingade, trygghet. När man inte var potentiell hustru för någon, förblev man begränsad till dotter och inget därtill”.

    Att jag, helt medvetet, valt att använda detta tilltal gäll. HP är enbart baserat på min egen fantasibild av denna Putin-Lover och har följdaktligen ingenting med verkligheten att göra.
    Dvs inget konstigt val, utan jag tillämpar enbart en liknande metod som Carl Trummis gör när han låter sin fantasi ta över vid olika ”omvärldskommentarer”.

  44. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Apropå olika litterära tolkningar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    Mararh – min kära skaldemö i LV- utstyrsel.

    Jag saknar dig från tiden på Carl Bildts blogg, då vi kunde utbyta fraser/tankar och läsa mellan raderna i sena nattliga timmar.

    Då och då tänker jag på dina (och Elmer Diktonius) vackra ord:
    ”Blott de tama fåglarna har en längtan. De vilda flyger”.

  45. Helena Palena skriver:

    Peter H: Du har rätt! Så uppfattar jag också en gammeljänta. En som blev över. Och det kan inte gälla mig eftersom jag tog mig en karl som jag ville ha.

    Lull Lull: Saknar inte Marah! Gillar inte nick där man knappt vet vad som är fram och bak. Han, hon, den eller det…. Gillar rak smet! Gibson – Vem är det? Anna? Var har hon annars tagit vägen?

    Nu till en annan fråga: Vad är en landarva?

  46. Gibson skriver:

    HP- såsen 4:51

    Häromdagen benämnde du mig för att vara en apa.
    Låt det stanna därvid, kanske har du rätt?

  47. Carl norberg skriver:

    Nåja någon vidare fantasi skall vi kanske inte tillskriva krysset.

  48. Sorgligt skriver:

    Ni sitter här likt A-lagare kring en pava renat.
    Vi har i gänget ord-uppfinnaren och svamlaren Carl Norberg (som lyckats lura HP).

    Ett exempel på Carls svammel:

    Och liken i finanssektorn är ganska precis 2/3 av totalomslutningen förutom övervärderningen av aktiemarknaden, i förhållande till det reala substansvärdet som denna innehåller.

    Begrunda den meningen. Hittar ni ett korn av vett i den meningen?

  49. Gibson skriver:

    Sorgligt 6:24

    Det JAG kan utläsa av Musse Piggs meningsbyggnad är följande:

    Kanske kommer det att falla regndroppar över Tungelsta i morgon förmiddag.

  50. Kachina skriver:

    90% av det dagliga pengaflödet i världen under en dag, handlar om att flytta pengar från ett skrivbord till ett annat och tjäna på förflyttningen. Resterande 10% kommer från produktion.

    Detta läste jag från något av de större finanshusen för flera år sedan. Jag drog slutsatsen att valutahandeln och aktier var handel för klockskojare och antikviteter.

    Aktien, likt klockan, stiger i värde bara för att den byter ägare. En dag tittar någon på klockan och säger att den här är inte värd mer än 20% av det du begär och vips är illusionen bruten. Det är bilden som en gräsrot fick för flera år sedan. Inläggen kring detta finns säkert kvar hos den som för bok över mina inlägg, vem det nu är.

    Jag blev då idiotförklarad, vilket jag är ganska van vid, så jag är ganska tacksam för att Carl Norberg och ser samma bild, men kan förklara det mer konkret.. Om ni moderata pellejönsar sätter er ned och tänker efter till 1986, kan ni se att hela finansmarknaden varit ett enda klockskojeri. Nu är illusionen bruten och ni vägrar se fakta. Tiden 1986 – 2008 kommer att gå till historien som klant- och klockskojarepoken.

  51. soli01 skriver:

    Kachina – en bidragande orsak är Clinton som uppmanade till lån utan täckning och nu ser vi hur det slutade. Är takbjälken bruten ramlar även taket in. Vi lever i ett korthus! Vem vi däremot ska skylla allt elände på blir svårare då aktörerna varit många.

  52. Kachina skriver:

    Ja, man kan ju fråga sig varför Bush inte satte stopp på eländet. Han har ju haft åtta år på sig. Man måste även fråga sig varför svenska banker inget lärde av -92. Var det för att skattebetalarna stod för kalaset och de väntar sig samma tjänst igen?

  53. soli01 skriver:

    Du har fel om -92 ”skattebetalarna” klarade sig bra förra gången och det hörde jag en professor sa så sent som i dag! Nordea blev i statens famn och är så 15 år senare. Kanske det går samma väg med den nu aktuella banken det trodde han inte var helt uteslutet.
    Beror på hur Odell funderar och man hoppas att de inte har för bråttom att sälja – tiden kan vara med oss, har någon sagt.

  54. Carl norberg skriver:

    Nu har råttorna minsann danstillställning skall jag säga.

    Fortfarande så är det så att det skapas fiktiv valuta i och med regleringarna i Basel 2, i samband med bankernas vinstmaximering.

    Detta leder till en ovillkorlig hyperinflation.

    Och att 2/3 av finansmarknaden består av derivat och kreditswapar, det finns redovisat på mängde med siter, sannolikt DI, Riksbanken och så vidare.

    Den resterande delen av finansmarknaden består av någon mera substantiella värderingar, men som likafullt är prissatta ifrån ett efterfrågeperspektiv.

    Hur svårt kan detta vara att förstå?

  55. Carl norberg skriver:

    Svara nu istället på hur privata banker skall kunna existera och vad de skall göra sin förtjänst på, så skall jag omgående bevisa det omöjliga i detta.

    Det finns inte ens en möjlighet för banker att existera utan ett valutabildningssystem som bygger på en stegrad skuldsättning av låntagarkollektivet .

    Att det finns vuxna människor som tror att banken enbart lånar ut valuta som den förfogar över, det är rent skrattretande att konstatera.

  56. Carl norberg skriver:

    Ja maken till skitpellejönserier får vi hoppas att mänskligheten slipper uppleva igen.

  57. Kachina skriver:

    soli01

    Århundradets lögn. Företag och fastighetsbolag såldes till 20% av värdet, trots att de aldrig haft en betalningsanmärkning, utan bara saknade tillräcklig kredit enligt de ändrade värdeinstrumenten. Vem tror du betalade mellanskillnaden? Vart tog 400 miljarder i pensionspengar vägen?

  58. Kachina skriver:

    saknade tillräcklig säkerhet,————-så skulle det vara.

  59. soli01 skriver:

    Kachina – ledsen men Du får faktiskt läsa på och det finns ingenting som styrker vad Du vill påskina. Bara att kolla på nätet!

  60. Kachina skriver:

    Nej, jag ids inte leta rätt på bevisen. Ställ dig bara frågan, när fick pensionärerna påökt sist? Har pensionerna följt den värdekurva den var baserat på före -92?

  61. Kachina skriver:

    Sverige var, efter valutakrisen skyldig 1 700 miljarder över ett månadsskifte. Nästa månad var skulden nere i 1 300 miljarder. Var tror du de 400 miljaarderna kom från,…..himmelen eller pensionärerna?

    Dessa påståenden kan du själv gå in och kolla, men kom ihåg att det var bara under ca. tre veckor så du för söka i detaljerna.

  62. soli01 skriver:

    Jag får inrikta mig på att sköta om en efterhängsen hosta i stället och orkar inte kolla mer. Alltså väntar sängen.
    God natt till alla här!

  63. Sorgligt skriver:

    Byske är en tätort i Skellefteå kommun belägen vid E4 och Bottenviken ca 30 km norr om Skellefteå. Byske havsbad någon kilometer öster om ortens centrum är en populär badstrand. Byske är en välbesökt turistort som lockar många norrmän på somrarna.
    Byske har god service med mataffärer, banker, vårdcentral, skola och specialaffärer.
    I tätorten Byske bor även den rikskände Byskebusen.

  64. Kachina skriver:

    Sorgligt

    Enligt sägnen kan Byskebusen beskådas på Byskebergets topp varje dag kl. 12:00, men bara ett kort ögonblick, så det gäller att vara alert. 🙂

  65. Peter Hammarberg skriver:

    Byskebusen lär även kunna tala ”bondska”, något han döljer väl i sina språkligt välformulerade inlägg. Ett sätt att liva upp denna blogg och och därigenom samtidigt slå ett slag för lokalspråkens bevarande, vore att herr Busen författade sina drapor på sitt eget språk.
    Hä sku va farli fint å få läse om storvärla och krakle me pärninga på na aan et vis än de som n’ Norbergspöjken nyttje.

  66. Kachina skriver:

    Ett tips till alla nyfikna som vill få en glimt av Byskebusen. Det handlar om rätt plats, rätt tid, rätt hållning och rätt tanke.

    Rätt plats är Byskebergets topp.

    Rätt tid är 12:00

    Rätt hållning är att stå något framåtlutad med händerna bakom öronen i parabol-läge, gapande mun och vitt uppspärrade ögon.

    Rätt fråga, i det läget, är; ”Var är du, Byskebusen?”

    Du ser dig omkring och upptäcker att där finns bara du.

    Detta leder till en insikt som är väl värd kostnaderna för resan, gäststugan, badet, ölen i Byskes nya Pub och servicen på Byske Bilverkstad.

  67. Kachina skriver:

    Nej, så bra är jag inte på bondska. Sedan är det så, att ju äldre man blir, desto längre tid tar det att ställa om från ett språk till ett annat. Det är inte så att språket försvinner. Det tar bara längre tid att plocka fram det och få igång flytet.

  68. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Kan man få en bättre start på dagen ? Först läser man om Byskebusen och sedan om Nordea- pensionen?!

    Skål, tamefan 🙂

    TIDIGARE NORDEA- VD FÅR REKORDPENSION

    Han var vd på storbanken Nordea i bara ett och ett halvt år – ändå har Thorleif Krarup ett unikt pensionsavtal med banken som är värt cirka 150 miljoner kronor. Summan bräcker de flesta tidigare kända dyra pensionsavtalen i Sverige.

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=850740

    Dee Dee Sharp – långt ifrån statliga bonuspengar (som väl är)

  69. Kachina skriver:

    Välkommen till verkligheten, Dee Dee.

    Idag skall vi börja organisera för att förstatliga bankerna. Du är väl med i klubben?

    (Undrar hur mycket Carnegies ledning får för att de sabbat bolaget?)

    En sak är klar. De STORA pengarna tjänar man på destruktion i alla former.

  70. Peter Hammarberg skriver:

    Men om vi tänker i andra värden än pengar, är det de som bygger upp som blir ihågkomna. Grundare och skapare av något bestående lever vidare i sina verk. Den som dör med endast en välfylld kassakista dör bara.

    ”Det finns inga fickor i träfracken” sa alltid min salig far ”men har du gjort något att minnas kommer andra att spara det åt dig.”

  71. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    ByskeBusen,

    Ja, Nordea är ju ett verkligt föredöme för dig och Trummis som vill förstatliga hela bankväsendet🙂
    Statligt ägande påminner om fackligt ägande som påminner om egenmäktigt förfarande genom pampvälde.

    Men OK – socialister har ju i alla tider förespråkat och agerat för personlig vinnings skull! Dvs att ett fåtal socialistiska pampar skall ”vägleda” den grå, obetydliga massan!

    DN Ekonomis granskning visar att DELSTATLIGA NORDEA har de mest generösa lönerna och bonusarna till cheferna. Till exempel tjänar flera chefer i koncernledningen dubbelt så mycket som sina konkurrenter.

    En genomgång av den taxerade inkomsten för ett trettiotal chefer i de fyra storbankerna visar att Nordea, där staten är överlägset störst ägare med 20 procent och verksamt inom Mats Odells ansvarsområde, har de mest generösa chefsersättningarna.

    I de andra affärsbankerna tjänar vicecheferna mellan två och fyra miljoner kronor var men flera Nordeachefer tjänar mer än dubbelt så mycket som de flesta konkurrentcheferna.

  72. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Det här är inte dumt heller🙂
    Tror jag ber min allt i allo och sekreterare att fixa en avskild liten mysig kaffestund i något chambre separé för att fira denna dag!

    Nu växer vreden mot Carnegies vd Mikael Ericson. ”Han har varit med och förstört ett bolag”, säger en storägare till Dagens Industri.

    Finans Enligt storägaren har den ”största förstörelsen” av det tidigare så högt ansedda mäklarhuset skett under andra halvåret i år, alltså sedan Mikael Ericson tog över spakarna.

    Även bland personalen är kritiken hård mot Carnegietopparna med Mikael Ericson i spetsen.

    ”Det är helt sjukt att ingen ansvarig fått gå efter all skada som de åsamkat bolaget. Minst 1 miljard är borta, tillståndet har tagits in och aktieägarna har förlorat alla sina pengar. Ändå händer ingenting”, säger en anställd till DI.

    Mikael Ericson hävdar själv att ledningen vidtagit åtgärder mot bristerna i fondhanteringen.

    Och Peter Norman, som snart tar över som ny ordförande i Carnegie, har inga synpunkter på Mikael Ericsons sätt att sköta jobbet. Tvärt om förklarar han i DI att han ”ser fram emot” att jobba med Carnegies ledning, som han har ”fullt förtroende för”.

  73. Kachina skriver:

    “men har du gjort något att minnas kommer andra att spara det åt dig.”

    Klok far, Peter.

    ”Statligt ägande påminner om fackligt ägande som påminner om egenmäktigt förfarande genom pampvälde.”

    Det vi sett efter Erlander är socialkommunism, spegelbilden av nyliberalism.

    Bägge ytterligheterna, kommunism och kapitalism, går ut på att en liten befallande elit styr en stor massa arbetsboskap. Det jag förespråkar är medelvägen, liberalsocialism, värna utan att kväva och att aldrig avvika från samhällets orsak och dess verkan, hörnstenarna och infrastrukturen.

    Samhällsgrunden ägs av samhället, punkt. På den grunden får ni utveckla er privata skaparglädje bäst f-n ni vill, men samhällsgrunden får aldrig bli en privat entreprenad.

  74. Carl norberg skriver:

    Ja oförståndet har kommit till uttryck ser jag.

    Problemet är inte att det finns statligabanker, problemet är att statliga banker finns på en konkurrensmarknad som innehåller privata banker som har rätt att kreditexpandera och bilda valuta enligt Basel 2.

    Detta gör att de privata bankernas vinstmaximeringsbeteende blir vägledande för hela bank och finanssektorn.

    Det handlar om att det inte skall finnas privata möjligheter till att bilda valuta.

    Fatta!

    Valuta är en samhällsnyttighet som samhället tillhandahåller för att värdemäta och bedriva handel med olika varor och tjänster.

    Valuta är inte en vara, bara monetarister/idioter tror detta.

  75. Helena Palena skriver:

    Dom som chavotterar i media nu – Carnegies bödlar – ser allt lite svettiga ut. Smittar av sig på dom nya – dom ser redan svettiga ut dom med. Dom får ju skämmas ögonen ur sig. Visa sin inkompetens så där utan vidare. Fiktiv valuta – just det ja….

    Kan man inte också säga att den vänstra handen inte vet vad den högra gör. Bolaget sköter sig självt så länge alla tjänar på insnärjningen. Men sen brakar det sta´! Som sagt – inkompetens var ordet.

    Odell har sålt ut statliga bolag med dessa klumpskallars råd och rön. Herre Gud – hur kan Sverige över huvudtaget stå på fötter?

  76. soli01 skriver:

    Huruvida Eriksson är förbrukad låter jag vara osagt. Vet inte och ska inte yttra mig i denna fråga. Att rakt av bara ta uppgifter från någon anställd är väl något vanskligt. Finns det lik i lasten har han säkert fått gå och kanske inte sista ordet är sagt i denna fråga.

  77. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Bloggens Gossen Ruda samt tillika egenutnämnde expert inom finanssektorn, Carl Norberg (Musse Pigg- artist), idiotförklarar de flesta med varm hand.
    Intressant att notera är att den numera rikskände Byskebusen dock ej råkar ut för denna bannbulla a lá Norberg (men å andra sidan känner Trummisen kanske redan till att Busen möjligtvis kan vara xxx- förklarad från annat tillförligtligt håll.

    Själv väntar han på att få emottaga Svenska Akademins och Språkrådets Stora Pris
    för sina expertkommentarer ”på lätt svenska”.

  78. Carl norberg skriver:

    Nej, jag varken förväntar mig något, eller skriver lätt svenska, jag skriver riktig svenska, med så lite inverkan ifrån SA och Språkvårdsnämnden som möjligt.

    Att krysset sedan inte når förståelse igenom mina skrivningar, kan jag tyvärr inte göra så mycket åt, men jag förklarar ju gärna om någon frågar.

    Och att idiotin är utbredd, måste nog accepteras av flera.

  79. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Norberg 9:51

    Var försiktig med ”nyanserna” i dina uttalanden.

    Benämningen Språkrådet (som jag skriver 9:42) har ersatt den f.d. Språkvårdsnämnden http://www.sprakradet.se/

    Så går det lätt för en egenutsedd besserwisser 🙂

  80. Carl norberg skriver:

    Icke desto mindre är detta detsamma som kadern av S.I.S tjänstemän som 1945 bildade språkvårdsnämnden under ledning av Eric Wellander.

    Och det är ta mig fan inte benämningen på denna antikommunikationsinstans som är det centrala i frågan, det är uppgiften som tillställts denna.

    Det spelar heller ingen roll att delar av arbetet övertagits av statsrådsberedningen i form av den synnerligen korkade svarta listan, vilken på ett förtjänstfullt sätt minskar ned antalet ord inom språket….

  81. Peter Hammarberg skriver:

    Jag brukar inte ge mig in i några djupare debatter med CN vad gäller ekonomiska eller finansiella frågor. Därtill saknar jag erforderlig kunskap och erfarenhet. Jag har nöjt mig med att ibland konstatera att hans åsikter ofta avviker från vad jag kan läsa mig till i tidningarnas ekonomibilagor eller få mig till livs via radio och TV.

    Då CN däremot börjar hävda viss expertis även på det språkliga området kan jag inte annat än reagera.
    ”…jag skriver riktig svenska, med så lite inverkan ifrån SA och Språkvårdsnämnden som möjligt.” Hade jag nu fortfarande varit svensklärare, hade rödpennan varit framme minst två gånger i detta lilla citat, men alla kan vi ju slinta på tangenterna så det lämnar vi därhän.
    Om CN anser sig vara expert inom sitt fackområde så har jag, även om jag inte inte kallar mig expert, både formell och praktisk kunskap inom språkområdet, särskilt svenska.
    Jag kan bara konstatera att om CN i sina inlägg vill öka läsbarhet och förståelse, vore det bra om han lät sig påverkas av både SA och Språkvårdsnämnden. De beskriver och kodifierar det språk som av en stor majoritet av nyttjarna uppfattas som normal svenska. Avviker man alltför mycket från standardskriftspråket får man finna sig i att texten uppfattas som tungläst och svårförståelig och att eventuella guldkorn och sanningar går förlorade i feltolkningar och ren läsleda.

    Jag har en ganska liberal uppfattning om vad som ska anses vara ”korrekt svenska” och hävdar att om kommunikationen fungerar så är allt väl, åtminstone i talspråket.
    Om språket däremot korrumperas av oklara eller egendefinierade ord och uttryck och om satsbyggnaden trasslar in sig i sig själv, bryts kommunikationen. Som läsare hamnar man då lätt i tanken att ”det dunkelt skrivna är det dunkelt tänkta”!

  82. Gibson skriver:

    Ang. språkvård

    Eftersom ”HP- såsen” säger sig vara utbildad journalist får man kanske drista sig till att anmärka på hennes kompetens inom rättstavningsområdet.

    Detta styvnackade fruntimmer som frekvent sprider okvädningsord omkring sig, bör nog konsultera SAOL då och då.

    V.g. se hennes kommentar 9:32

  83. LatentEnergi skriver:

    Det finns farliga och ofarliga psykopater.
    De farliga är språkligt begåvade och kan misstas för kloka och kunniga.
    En sådan psykopat kan tillomed lyckas bli Fürer.

  84. Carl norberg skriver:

    Men varför tror du att EW satt på post intill dödagar? Vakna!

    Tror du att regeringen missat helt hur språkbehandlingen utvecklats under 50 år?

    Tänk det tror inte jag.

    Vet du ens vad Wellander pysslade med under krigsåren tillsammans med statsrådet Bagge och Alfred Petrén?

    Eller tror du att Wellander blev religiös eller fick någon annan humanistisk sjuka?

    Det är just precis därför som SA och Språkvården har gjort det de har gjort.

    När nås enklast samförståelse, med 1 eller 100 ord, givet att ordvalet blir det närmast riktiga.

  85. Peter Hammarberg skriver:

    I ett avseende håller jag dock med CN.
    De olika manualer med skrivregler och listor med ord som bör undvikas som florerar på svenska myndigheter kanske ökar läsförståelsen hos invanddrare eller svenskar med lägst utbildning. Å andra sidan utarmar det språket, tar död på en mängd arvord och förringar den svåra konsten att skriva lättförståelig men ändå klar, oantastlig och entydig ”myndighetssvenska”.
    Det enkla blir ibland för enkelt vilket leder till tolkningsmöjligheter, oklarheter och, faktiskt, brist på respekt för texten.

  86. Carl norberg skriver:

    Ja till och med Führer, fast så kan nog bara den som inte kan sin historia resonera, och som inte läst talen och följt utvecklingen ifrån 1923-1933 tillräckligt.

    Men det är som vanligt bättre att bemöta mig i sak, att som nu börja med Ad-Hominem retorik och Hitler liknelser, är väl möjligen intressant i perspektivet av hur dum någon önskar att framställa sig själv.

  87. soli01 skriver:

    Vi är som bekant alla olika och skriver därefter.(idiotin spolar vi) Vissa använder ett mycket högtravande och överlägset språk och trasslar in sig och i slutändan kanske skribenten själv har tappat vad han egentligen tänkte säga. Vi får se det som en yrkesskada, men inte är det bra om man vill få ut sin ståndpunkt, eller besvara en fråga, särskilt om ämnet är svårt.
    Den som kan skriva enkelt har många fördelar; motparten både blir intresserad och förstår vad som skrivs.

  88. Carl norberg skriver:

    Hurra Hammarberg!

    Detta är inte det minst viktiga sambandet du nu påpekar!

    Följ gärna de punkter jag beskrivit med Wellander, Bagge och Petrén, och jag vågar nästan lova att du blir förfärad.

    Wellander fanns kvar i organisationen till 1997 om jag inte missminner mig (1999?),
    och det var ju faktiskt så att han ansåg att en Führer-ed var en god sak i skolorna!

    Detta och annat har genom åren mött mycket kritiska röster.

  89. Carl norberg skriver:

    Det finns inget självändamål i att försvåra det man önskar uttrycka.

    Men likafullt så kommer inte alla individer att kunna förstå allt i hela världen, faktiskt inte ens en bråkdel, även om nu många tycks inbilla sig just detta.

    Det kan ju till och med vara så att ett förhållande är beskrivet på enklast möjliga sätt, och att det trots detta inte är möjligt för alla att förstå dess innebörd.

  90. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Norbergspojken 11:16

    Klart att Hammarberg har rätt i sina påpekanden 10:33 och 10:52.

    Att sedan du drar dina återkommande spökhistoriska slutsatser är en helt annan sak – du ser ju för f*n möjliga konspirationer i allt.

    Kan detta fenomen, alltså dina ständigt återkommande konspirationsteorier, ha något samband med att du, när du framlevde ditt liv i och kring Cityklubbarna, enl. samstämmiga uppgifter i stort sett levde på den något ensidiga dieten Toast Skagen
    och svensk lättgrogg?

  91. Carl norberg skriver:

    Man kan ju konstatera att dina uppgifter om mig är som dina uttryck i övrigt.

    Min kostmedvetenhet kanske inte du är mannen att uttrycka dig om med någon större signifikans tydligtvis.

    I Dagens Nyheter 1944-11-25 så skriver Wilhelm Scharp en artikel som kanske kan ge lite ljus åt någon, att krysset skulle fatta håller jag för otroligt.

    ”Med förundran och beklämning ha många demokratiskt och nationellt tänkande svenskar följt denna skolas tillkomst och utveckling. Samtidigt som stor möda och kostnad nedlägges på att utreda förutsättningarna för en ny svensk skolordning, som skall bli grundvalen för våra barns uppfostran till effektiva och lojala samhällsmedborgare, i vårt fria svenska samhälle, ha samma personer som stått i spetsen för denna skolutredning – statsrådet Bagge -generaldirektör Holmberg och professor Erik Wellander – aktivt lånat sin medverkan till upprättandet av en av de mest effektiva och farliga centraler för öppen eller inlindad nazistpropaganda som tänkas kan.”

    ”Ha dessa herrar ens tagit del av den första satsen i denna för alla tyska skolor gemensamma och bindande programskriften?

    Denna lyder ”Den tyska skolan är en del av den nationalsocialistiska uppfostringsordningen, den har till uppgift att i förening med andra folkuppfostringsmedel, men med de för den säregna uppfostringsmedlen, forma den nationalsocialistiska människan.

    Kortare sagt, du är en dumskalle krysset.

  92. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Carl (Trummis),

    Nu är jag vetgirig igen.
    Kan du tala om för mig om du stöder nedanstående rader eller ej? Helst med ett JA eller NEJ, så att även en kryssad göteborgslullare kan förstå🙂

    Samhällets viktigaste tillgångar – storföretag, banker och naturresurser – ska ägas gemensamt och skötas demokratiskt. Marknadsdiktaturen ersättas av en planerad hushållning där alla garanteras arbete och tryggade levnadsvillkor.

    Den borgerliga överhetsmakten ska brytas ned till förmån för demokratisk och jämlik självförvaltning. Privilegier och fallskärmsavtal avskaffas.

    Arbetet ska vara källan till inkomst, inte ägandet. Behoven ska sättas främst, inte vinsten. Kvinnornas nedtryckta ställning brytas genom kvinnokamp för ”hela lönen och halva makten”.

    Mot våld och rasism ska ställas solidaritet mellan arbetande och maktlösa oavsett härkomst.

    Mot nationalism och krig de arbetandes internationalism för en ny världsordning utan imperialism, skuldutpressning och EU-diktat.

  93. Peter Hammarberg skriver:

    Var Hamsun en sämre författare för att han var nazist?
    Var Claerence von Rosen en sämre idrottsledare för att han senare i livet uttalade nazistiska åsikter?
    Var Shostakovich en sämre kompositör för att han var kommunist?
    Förringas Sven Hedins upptäckter och reseskildringar av hans tyskvänlighet och beundran för Hitler?
    Är snickare Svensson en sämre hantverkare för att han är Sverigedemokrat?
    Var Erik Wellander en sämre språkforskare och språkvårdare för att han hade dubiösa politiska preferenser?
    EW forskningsinsatser torde ligga helt utanför politiken. Han kan däremot angripas om det kan styrkas att han använde sina uppdrag inom utbildning och språkvård för att kolportera sin politiska övertygelse. Om detta kan jag inte uttala mig utan djupare studier och då med tillgång till annat källmaterial än nätet och Wicki.

  94. soli01 skriver:

    Ja, det är som sägs inte lätt att uttrycka sig enkelt och samtidigt få de som ska ta emot informatonen så den uppfattas rätt. Vet man om att den som ska ta emot info är underlägsen i ämnet måste man krypa ned till motpartens nivå för att därifrån med enkla knep höja nivån. Där brister många ”experter” och även vissa i lärarkåren saknar denna egenskap.
    Om vederbörande inte kan förstå innebörden i det som varit aktuellt har man säkert använt fel metod. Givetvis kan inte alla hänga med, men de kanske sitter och sover.:-)

  95. Carl norberg skriver:

    Samhällets viktigaste tillgångar, de är inte enbart samhällets vad avser bankerna i nu, och det borde de vara så länge valutan är statlig.

    Företag av en storlek som har betydande samhällspåverkan borde hållas under statligt ansvar.

    Statliga företag skall inte vinstmaximera utan skall istället verka allmännyttigt.

    Exploatering av naturresurser är ett blandat förhållande, beroende på förnyelsemöjligheterna.

    Marknaden måste få vara den drivande kraften i samhället, men måste regleras för att skapa utrymme för alla individers frihet.

    De samhällsbärande funktionerna valuta, försvar, lagstiftning och utbildning måste hållas under demokratiskt styrd kontroll.

    ”Den borgerliga….oavsett härkomst” detta verkar inte särskilt genomtänkt alls.

    Det sista stycket är viktigt men skrivet av någon som inte riktigt begripit hur tillvaron egentligen ser ut.

    Det behövs suveräna nationalstater med statliga valutasystem och fasta växelkurser, som försäkring emot situationer som den innevarande.

  96. Carl norberg skriver:

    Tack Hammarberg.

    Företa dig resan och återkom, jag kan ge dig olika hänvisningar om du skulle få slut på uppslag.

    Men som sagt så är samröret med Eutanasiförspråkarna ganska enkelt som vägledning i detta.

  97. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Nu lägger jag tomtar, troll, byfånar, gammeljäntor och trumslagarpojkar åt sidan och ringer in en annalkande, härlig onsdagskväll.

    Inmundigar strax ett eller två glas Chablis och börjar att preparera en äkta västkustsk
    skaldjurstallrik i mitt enkla tjäll, för att kunna bjuda lilla Hanne (fr. Esbjerg) på en så minnesrik afton som möjligt.

    Vad passar då bättre än att inleda de kommande timmarna högtidligt med några strofer av Tegnér?!

    Väl formar den starke med svärdet sin värld,
    Väl flyga som örnar hans rykten;
    Men någon gång brytes det vandrande svärd
    Och örnarna fällas i flykten.
    Vad våldet må skapa är vanskligt och kort,
    Det dör som en stormvind i öknen bort.

    Men sanningen lever. Bland bilor och svärd
    Lugn står hon med strålande pannan.
    Hon leder igenom den nattliga värld
    Och pekar alltjämt till en annan.
    Det sanna är evigt: Kring himmel och jord
    Genljuda från släkte till släkte dess ord.

    Det rätta är evigt: Ej rotas där ut
    Från jorden dess trampade lilja.
    Erövrar det onda all världen till slut,
    Så kan du det rätta dock vilja.
    Förföljs det utom dig med list och våld,
    Sin fristad det har i ditt bröst fördold.

    Och viljan, som stängdes i lågande bröst,
    Tar mandom, lik Gud, och blir handling.
    Det rätta får armar, det sanna får röst,
    Och folken stå upp till förvandling.
    De offer du bragte, de faror du lopp,
    De stiga som stjärnor ur Lethe opp.

    Och dikten är icke som blommornas doft,
    Som färgade bågen i skyar.
    Det sköna, du bildar, är mera än stoft,
    Och åldern dess anlet förnyar.
    Det sköna är evigt: Med fiken håg
    Vi fiska dess guldsand ur tidens våg.

    Så fatta all sanning, så våga all rätt,
    Och bilda det sköna med glädje!
    De tre dö ej ut bland människors ätt,
    Och till dem från tiden vi vädje.
    Vad tiden dig gav må du ge igen,
    Blott det eviga bor i ditt hjärta än.

    Dee Dee Sharp – den äkta göteborgslullaren

  98. hillary2 skriver:

    lullaren

    ”Glömde du” diktens titel?
    Det Eviga

    Tegner hade stor erfarenhet av melankolins ohyggliga påfrestningar och här försöker han hitta något att vilja leva för?

  99. Kachina skriver:

    ”Och viljan, som stängdes i lågande bröst,
    Tar mandom, lik Gud, och blir handling.
    Det rätta får armar, det sanna får röst,
    Och folken stå upp till förvandling.
    Så fatta all sanning, så våga all rätt,
    Och bilda det sköna med glädje!”

    Du har alltså gått med i klubben som hävdar att staten skall äga valutan. Det är rätt.
    Pengar är inte och har aldrig varit en produkt, utan ett medel man använder för att betala produkter, istället för att byta tolv svin mot hundra höns. Välkommen, nu kör vi över dem, regeringen. Nu skall bankväsendet förstatligas. Finansmän behöver förmyndare.

    Jag tror inte vi behöver något försvar, eftersom vi är ingenmansland mellan öst och väst. Slaget mellan soldaterna från öst och väst kommer att stå här om det blir krig. Låt dem slakta sin egen ungdom medan vi ser på. De som blir kvar sätter vi i Björklunds skola och lär dem bli människor.

  100. soli01 skriver:

    Se up , Du slaktad kan bli, men Björklund finns i kulissen.
    Vem har kommit på tanken att ha pengar på banken,
    bättre i banken, vi alla ska äga.
    Blir det bra så?
    SL

  101. Kachina skriver:

    Det blir bra så.

  102. Gibson skriver:

    Byskebusen och/eller Musse Pigg- artisten!

    Om jag har en guldtacka på ett kilo, är detta kilo då en produkt eller ett medel?

    PS Hoppas du får en riktigt fin afton Dee Dee Lullare 🙂 DS

  103. Carl norberg skriver:

    Det är ett kilo guld, som kan värdemätas i valuta.

  104. Carl norberg skriver:

    Det finns många djupare meningar i Tegnèrs skaldekonst.

  105. hillary2 skriver:

    carl norberg

    varför inte dela med dig av dessa djupare meningar?
    om du inte vill det kanske du vill kommentera det här?

    http://www.newsmill.se/artikel/2008/11/12/darfor-behover-vi-stekarna-pa-carnegie

  106. Kachina skriver:

    ”Det är ett kilo guld, som kan värdemätas i valuta.”

    Elementärt, min käre Gibson.

  107. Carl norberg skriver:

    Vad skall man säga om denne Öbergs drapa?

    Betydelselösa åsikter.
    ´
    Tegnér däremot förstod att allas sanning är den enda verkligheten, och den verkar lika för alla, och detta gäller för alltid.

    Det rätta och sanna kommer alltid tills sist att bli verklighet.

    Det sanna för individen kommer till sist att vara känslorna, så det gäller att våga känna för att leva.

    Han beskriver väl egentligen den själsliga rollen i den mänskliga tillvaron, lite förenklat uttryckt.

  108. hillary2 skriver:

    carl norberg

    Tack! Tycker drapan är symtomatisk för mycket av den samhälleliga diskussionen. Vi diskuterar hellre person än sak och ju mer vi demoniserar eller förgyller personer dessto längre kommer vi från sakfrågorna men dessto närmre masshysteriska känslor och det är väl inte precis de känslorna som gör oss levande?

  109. soli01 skriver:

    Carl norberg – varför försöker inte Du som kan mycket ekonomi spalta upp Öbergs skrivning och på detta sätt ge Dina motargument. Att avfärda med ”betydelselösa åsikter” säger inte mycket eller… Blir mer och mer nyfiken på Dina inneboende kunskaper.

  110. Carl norberg skriver:

    Jag tyckte väl mest att det utifrån de perspektiv som jag har på detta ämne, och jag har sannolikt sålt ett par flera brickor än Öberg ens har sett, att det var menlöst skrivet.

    Hysterin och hypen kan väl mera sägas vara spegeln av själarnas tillstånd bakom dessa masker av konsumtion för bekräftelse. Att syftet med att hälla ut en 6 liters flaska Christal, inte är att släcka törsten, det är mer eller mindre uppenbart.

    Men jag skall se igen om det finns något som jag upplever som tänkvärt .

  111. carlnorberg skriver:

    Jag gjorde kommentarer till artikel på min site http://carlnorberg.wordpress.com/, eftersom det blev lite lång att klippa in här.

    Men jag får nog kvarstå vid min ursprungsidé om att detta var en meningslös artikel, och som vidare mera gav uttryck för en bristande självkänsla hos den som skrev artikeln.

  112. Kachina skriver:

    Konsumtion för bekräftelse — eländigt är själarnas tillstånd.

  113. soli01 skriver:

    Cn – där tycker jag Du missar en viktig poäng i alla fall. Visst om man upplever det som skrivits som trams kan det få till följd att man skiter i det hela. Kan man ämnet bör man givetvis framföra sina argument ändå, det är ju vi ”vanliga” som ska få allsidig information.

  114. Kachina skriver:

    Kan man som jag, uppleva artikeln som ett uttryck från en av den marknadsliberala hybrisens virrhönor?

    CN har helt enkelt rätt, har haft rätt hela tiden, i att vi måste ta kontrollen över valutabildningen.

  115. Gibson skriver:

    Trummis och Byskebusen visar gång på gång upp höjden av dumhet.

    Nämligen att tro att vanligt folk är dummare än vad dom själva är.

    Tänk er dessa två ekollon med lite smör på 🙂

  116. Gibson skriver:

    I fråga om dumhet har väl gossarna Pigg bara konkurrens av den lilla tvärslån hillary2

    (bloggens egen lilla piraya)

  117. Gibson skriver:

    Att Carl Trummis och Byskebusen är oerhört dränerade rent tankemässigt visar sig oerhört väl genom att båda två svarar mig på den superfåniga frågan om huruvida
    1 kilo gild räknas som en produkt eller som ett medel.

    Hur fan kan man nedlåta sig att svara på något så urbota dumt?

    PS Tror inte ens Evert Taube- kännaren (Gammeljäntan) skulle sänka sig så lågt.

  118. Gibson skriver:

    God Natt
    nu kryper jag ner hos min Katt

  119. carlnorberg skriver:

    Jag kan väl säga att den själsliga tomheten som dessa självdestruktiva beteenden återspeglar, den blir rätt påfrestande med tiden, till slut så blir man mera som en nattpsykolog i en värld med människor utan kontakt med sina känslor, och som desperat gör vad som helst för att få åtnjuta sekunder av inbillad lycka.

    Och jag vet faktiskt inte om jag anser att de ekonomiska aspekterna på denna artikels tema, är något som är värt att uppehålla sig närmare vid.

    Systemet i sig är i grunden felaktigt och irrelevant för framtiden, så de grundläggande antaganden som artikelförfattaren fäster sin analys på är felaktiga, och därför måste artikeln anses som betydelselös ur det ekonomiska perspektivet.

    Det psykosociala perspektivet är en annan femma, men där kan väl knappast artikelförfattaren bedömas vara på den analytiska sidan av skrivbordet, för att uttrycka detta lite pietétsfullt.

  120. nathaliesview skriver:

    Back I am Gibson,

    Var god signera listan för installation av välbehövd Författningsdomstol …!!🙂

    http://www.forfattningsdomstol.se/

  121. Peter Hammarberg skriver:

    Grundfrågan och den som hittills gjort svenska politiker och debattörer tveksamma till en författningsdomstol, är om Sverige då saker ställs på sin spets ska styras av beslut i Riksdagen eller av juristers tolkningar av vad som oftast är politiska kompromisser; krasst uttryckt, ska politiker eller jurister styra Sverige.

    För att säkerställa en från politiken och politikerna oberoende författningsdomstol krävs ett tillsättningsförfarande av domarna som är skild från politiken, partierna och Riksdagen. Hur detta ska gå till kan man ju fråga sig. Ska vi att dra lott bland landets lagfarna domare, eller?

    Frågan är inte enkel och jag själv har svårt att ta slutlig ställning. Jag lutar dock mot en lösning med ett lagråd med utökade befogenheter att i förväg helt stoppa ett lagförslag de anser vara i konflikt med gällande grundlag. Det återstår då för politikerna att antingen dra tillbaka förslaget, ändra det enligt lagrådets rekommendationer eller ändra aktuell grundlag. Möjligheten att genom beslut i Riksdagen köra över lagrådet bör tas bort.
    Vi får då en förhandsprövning i stället för en efterhandsd:o, något som torde vara att föredra.

  122. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Carl Trummis

    Vill faktiskt ge dig en ärlig eloge för det du skrivit i länken som du bifogade i din kommentar 9:51 (pm).
    Du kan ju skriva och uttrycka dig om du bara försöker (vill??).

    Fortsätt gärna på detta sätt, så får du säkert flera läsare!

    Dee Dee Sharp – den kryssande (eller kanske kryssade) göteborgslullaren

  123. soli01 skriver:

    Carl norberg – ok där fanns det en bra förklaring till hur

  124. Carl norberg skriver:

    Gud hjälpe oss!

    En större förslagenhet, för detta kan väl ändå inte vara fråga om en sådan monumental dumhet, än den som just nu uppvisas av Stefan Ingves på utfrågningen i utskottet, har väl inte synts sedan Röda Nejlikans dagar.

    Karln menar på allvar, eller påstår i vart fall att han menar på allvar, att detta bygger och skall bygga på att skydda bankernas bestående och dess äganden!

    Det torde vara klarlagt att människan fan fortleva utan banker, medan det omvända näppeligen kan äga rådande.

  125. Helena Palena skriver:

    Gibson: Tycker du att mitt språk är ovårdat? Bra! Då har jag lyckats!

    Att jag kallar dig för apa har att göra med att ditt nick liknar Gibbon – det är visst en apras.

    Carl Norberg har rätt. Banker ska vara samhällsägda. Privata ska inte få trycka pengar i parti och minut som nu görs. Det går ju inte att kontrollera. För pengar är inte en vara som smör eller morötter. Pengar ska vara ett smörjmedel. Som oljan i motorn.

    Säger jag som inte är kommunist. Jag hatar Lenin & Co.

  126. Helena Palena skriver:

    Klart att vissa vill hålla på och trycka pengar som nu görs. Leka Monopol med hela världen. Styra och Ställa! Sitta och rycka i trådarna och njuta och förundras över den makt som innehas. Fy fan säger jag! Vakna upp ni alla där ute…

  127. soli01 skriver:

    Carl norberg – nu har tekniken varit framme igen. Ibland sker saker…
    Ok – detta var dock en bra förklaring (10:51) som givetvis skulla ha kommit första gången, men bättre sent än aldrig.:-)

  128. Carl norberg skriver:

    Men är Ingves rena Röda Nejlikan, eller är han århundradets riksidiot?

  129. Carl norberg skriver:

    Ingves anför till IMF:s förvsar att Riksbanken oftast är enig med IMF, det finns det statistik på!

    Goddag yxskaft!

  130. Carl norberg skriver:

    Det känns som om politikerna i finansutskottet är i ett akut behov av hjälp.

    Flera anar eller förstår delvis att något är mycket märkligt i vårt nuläge.

  131. Helena Palena skriver:

    Ingves har jobbat over there. Han vet vad som gäller.

  132. Carl norberg skriver:

    Men jag blir inte riktigt klok på vilken roll Ingves spelar i detta?

  133. Carl norberg skriver:

    Är det på så vis, så torde frågan ha sitt givna svar.

  134. Carl norberg skriver:

    Nu är det klart, han är given som spelare.

  135. Carl norberg skriver:

    Det måste väl ändå finnas någon på finansdepartementet som har lite mer ryggrad än vad som nu påvisas. Eftersom de är på rätt spår varför söker de inte hjälp i det vidare, i princip alla frågeställare tycks ju ana oråd.

    Och att ha en Riksbankschef som kallar underskott i bytesbalansen för detsamma som värdegrundlös valutabildning, det måste vara mycket illavarslande….

  136. Helena Palena skriver:

    Det är kul när tio-öringarna ramlar ner. Då börjar det tuta i luren…

  137. Carl norberg skriver:

    Jag bryr mig inte om den partipolitiska grunden i detta, men det är av yttersta vikt att dessa frågor nu hanteras rätt i en konsekvent ordning, och nu pågår det ett försvar av banksystemet som individerna i samhället betalar priset för.

  138. Carl norberg skriver:

    Jag känner mig enbart sorgsen.

    Det känns inte roligt att ha åsett hela detta förlopp under så lång tid, och inte ha förmått göra någonting mera, trots vetskapen om vilka konsekvenser som är förestående.

  139. Kachina skriver:

    Inte bara Ingves. Detta är Kejsarens nya kläder. Ingen törs säga som det är.

  140. soli01 skriver:

    Hur kan det komma sig att sååååååååå många experter samlats på en enda blogg?:-)

  141. Carl norberg skriver:

    Om jag bara får reda på var någonstans som jag kan få bättre genomslag, så lovar jag att omgående bege mig dit.

  142. soli01 skriver:

    Jag är givetvis ironisk – det finns bara en!

  143. pravda skriver:

    CN

    Pröva med den här

    http://www.lakartidningen.se/

  144. carlnorberg skriver:

    Ja det är väl ungefär så det fungerar.

    Om jag som auktoritet på exempelvis fysisk träning, jag har varit Riksinstruktör i Svenska Styrkelyftförbundet och så vidare, uttrycker att jag anser att finans och valutasystemet leder oss till en katastrof, då skulle fler lyssna.

    Så inskränkt är nog tyvärr bilden hos de flesta, i det teknokratiska specialistsamhället.

  145. Kachina skriver:

    Jaha Pravda, är även du rädd för att säga sanningen och bli dumförklarad?

    Gibson har ju dumförklaarat bådee Norberg och mig för att vi inte kan se ”tyget de väver”.

    Även fegheten har ett pris och det går inte att mäta i pengar.

  146. carlnorberg skriver:

    Snarare kan se att det inte är ett tyg som de väver.

  147. carlnorberg skriver:

    Det är en väv av lögn istället.

  148. Gibson skriver:

    Trummis och Byfånen håller låda alltemedan mänskligheten ler i mjugg!

    Ja, ni är verkligen auktoriteter på området.
    Tänk så många personer som skulle vilja emigrera till Morokulien om vi fick följande styre där:

    Statsminister: Byskebusen (tunga meriter från reeperbahn)
    Finansminister: Musse Pigg- artisten (grundar med Toast Skagen och lättgrogg)
    Utrikesminister: Gammeljäntan (garant för nära och kära relationer med Putin
    Arbetsmarknadsminister: Tant Hillary (intima förbindelser med facket)
    Fristående minister utan portfölj: Nathaliesview (drömtydare in spe)

  149. carlnorberg skriver:

    Ja det är väl i så fall av godo att mänskligheten har detta att le åt, för det synes ju som om leéndena vid och kring finans och valutasystemen är tämligen begränsade.

    Men det är tydligen för svårt att inse att detta läge är allvarligt.

  150. Gibson skriver:

    11:55 skriver Musse Pigg- artisten:

    ”Om jag som auktoritet på exempelvis fysisk träning . . . .”

    Detta har satt sina tydliga spår. Muskelmassan byggdes sannolikt upp med hjälp av celler som genom fysisk aktivitet av varierande slag försvann från hjärnan 🙂

  151. carlnorberg skriver:

    Hur menar du att tränarens roll ser ut i detta?

  152. Gibson skriver:

    En god tränare är interfolierad med objektet

  153. Gibson skriver:

    Och vid horisonten bortom den falnande lägerelden hördes ljudet av
    dova tamtam- trummor.
    Livet går vidare.

  154. Helena Palena skriver:

    Vi får hoppas på lite undercover-verksamhet. Bloggvärlden är bra att sprida sanningar om pengatryckandets idioti på. Keep up the good works guys! Ni som fattar nå´t. Ni andra kan sitta där och gapa…

    Jag gör så gott jag kan med att sprida Carl Norbergs visdom. Kolla här vad jag skrev hos en som gjort ett inlägg på Newsmill. En börskille som blivit litterär. Han har jobbat med finansbratsen på Stureplan. Han har känningar i branschen. Han kanske kan ge ut dig Norberg. Du kanske kan få lite bidrag från staten för att du sprider nyttig kunskap rentav. Denna kille har eget förlag och jobbar med andra förlag. Hälsa från mej! Ha, ha, ha…

    http://hansolov.wordpress.com/

  155. Helena Palena skriver:

    Gibson: Jag blir gärna utrikesminister i din ministär. Kan föra mig i både slott och koja. Gillar mest drängstugorna dock. Vi åstadkommer ju i alla fall något. Vad gör du? Ingenting! Kastar skit och glåpord är vad du sysslar med. Bidra istället. Kom med något vettigt!

  156. Gibson skriver:

    Gammeljäntan

    Jag skall kontra med något väldigt viktigt och tillika vettigt i samma sekund som du
    förser denna blogg med en kommentar som bidrar till den svenska nationens framåtskridande.

    Hilsen
    Gibson (Harry the Ape)🙂

  157. Helena Palena skriver:

    Gibson: Du förfular bloggvärlden med alla dina invektiv. Du kastar etiketter omrkring dig hur som helst. Det kanske är skönt att sitta där och vara dum och anonym. Vem är du egentligen? Svårt att läsa ut eftersom du inte har något av vettigt att komma med.

    Själv bygger jag broar….

  158. Kachina skriver:

    Dee Dee har en klon, Gibson.

  159. Gibson skriver:

    Gammeljäntan

    Mitt brobyggande inskränkte sig till den gången jag byggde broar i Madinson County, efter denna episod la jag av för det blev alltför tårdrypande.

    Numera jagar jag mest ekorrar längs Norrlandskusten.

  160. Gibson skriver:

    . . . . . . . . . . . . . . . samt något vildsvin då och då i Tungelstatrakten🙂

    Hoppas du hänger med, jäntan!

  161. Gibson skriver:

    .. . .. . .. . … ….. . .. . . . alltså i mina tankegångar (Jämtlandsjäntan) 🙂

  162. carlnorberg skriver:

    Gibson nicet har tydligtvis varken någon förståelse eller kunskap som nicet bedömer värt att bibringa debatten.

    Innehållet i inläggandet synes inte obetydligt enahanda.

  163. Gibson skriver:

    Musse Pigg- artisten

    Så är det inte.
    Jag, Gibbe Gibson, skriver ibland några ord (som motpol till) när du och Byskebusen öser beröm över varandra (eller över er själva).
    Jag kan ju inte rå för att 99,99% av Sveriges befolkning fullkomligt ignorerar de fantasialster som ni två producerar på denna blogg.

    Ska ni göra som alla andra eller ägna er åt varandra?

  164. Kachina skriver:

    Gibson

    Kejsaren har tappat kläderna. Hur segt är det i tankefiltret? När skall du fatta?

  165. Peter Hammarberg skriver:

    Vad man än anser om det korrekta i CN m fl teorier och bedömningar rör de dock ett reellt och aktuellt sakområde och framförs med stor övertygelse och en antydan om bakomliggande, avsevärda, teoretiska kunskaper.

    Bedömningen av vad som är korrekt styrs nog i stor utsträckning av politisk hemvist, viljan att följa eller oförmågan att lämna ämnets huvudfåra och, om man är ekonom av facket, vilken skola man tillhör och/eller vilken guru man tillber.
    Jag förutsätter att CN har ett gott uppsåt och en djup övertygelse och han bör därför bemötas i sak och inte med förlöjliganden och invektiv. Därtill är ämnet för allvarligt.

    Hans konspiratoriska tendenser och förmåga att se sammansvärjningar bakom varje hörn, oavsett vadom det rör sig, är en helt annan sak som kanske kan behandlas lite mer respektlöst.

  166. carlnorberg skriver:

    Som motpol till berömmandet, eftersom du inte kan rå för att så individer få bryr sig om vad vi skriver?

    Du är ju i alla händelser duktig på att klarlägga dina förståndsgåvor.

  167. carlnorberg skriver:

    Jag kan nog framstå som vore jag lite misstänksam av naturen, men jag har levt i en ganska tillvaro, som av någon anledning har satt dessa spår.

    Så om huruvida det rör sig om en förmåga eller en tendens, kan ju måhända variera.

  168. soli01 skriver:

    Om vi alltid har som utgångspunkt att vi har våra övermän kanske detta kan hjälpa oss se lite ödmjukare på vår omgivning. Humorn och glimten i ögat har hjälpt många!

  169. Gibson skriver:

    Peter Hammarberg 2:30

    Jag har en annan uppfattning än du.

    Jag skiljer inte på CN:s ”konspiratoriska tendenser” och hans tvärsäkra och enl. min uppfattning ”kvasiekonomiska bedömningar”.

    Visst kan jag hålla med dig att CN (Musse Pigg- artisten) har djupa ämneskunskaper
    men många års egen erfarenhet av ett specifikt ämnes/yrkesområde samt nära bekantskap med ett antal personer med synnerligen djup ämnes/yrkeskunskap har lärt mig att ju djupare kunskaper man har inom ett specifikt område, desto ödmjukare blir man i sin specifika framtoning inom sitt gebiet.

    Därför förbehåller jag mig rätten att raljera efter eget behag och tycker det är väldigt ”skolläraraktigt” att komma med påpekanden á la ”Rätten och Packen er därefter”.

    Var och en som skriver på denna blogg må tillämpa ”sin stil” – en del är väldiga allvarsmän/kvinnor, andra tillämpar en mindre gravallvarlig stil.

    Låt det förbli så!

  170. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Här svallar tydligen blodet idag🙂

    Repriserar därför ett av mina sista inlägg på Carl Bildts blogg (innan min avstängning) – var och en torde ha sin egen tolkningsrätt i bedömningen av nedanstående!

    Dee Dee Sharp – gillar såväl bissiga starletter som lulleri-lullera

    Oraklet i Delfi hade sagt om göteborgslullaren Dee Dee Sharp att han var den visaste man som levde, men det förnekade göteborgslullaren Dee Dee Sharp, som i stället hävdade att han ingenting visste.

    Men han beslöt sig ändå för att undersöka saken och började ställa frågor till andra kommentatorer på bloggen. Han kom då fram till att Oraklet i alla fall hade haft rätt. Alla dem goteborgslullaren Dee Dee Sharp hade frågat ut trodde att de visste en massa saker, men det hade visat sig vara fel.

    Göteborgslullaren Dee Dee Sharp själv visste i alla fall en sak och det var att han ingenting visste och därmed visste han en sak mer än de andra och således hade Oraklet i Delfi rätt.

  171. hillary2 skriver:

    Gibson

    är dina puerila trakasserier av andra kommentatorer ditt enda glädjeämne?

  172. Kachina skriver:

    DeeDee/Gibson

    Det man inte vet, kan man ibland räkna ut genom att se orsak och verkan.

    Orsaken till samhälle yttrar sig inom det område som styckats av för samhälle där det växer upp en samhällsgrund. Vad som ingår i den grunden bör du kunna räkna ut, utan att fråga oraklet. För att göra det lätt för er kan jag avslöja att handelsvalutans värde bestäms av grunden.

  173. Gibson skriver:

    Byskebusen 5:37

    Kommer du från en gammal fiskarsläkt?

  174. soli01 skriver:

    Kachina – Du förvånar mig mer och mer. Har Du utsatts för någon sorts hjärntvätt? Du pratar numera som en lydig vovve.:-)
    Det finns bot även för denna”åkomma”. Jag är endast rädd om Din hälsa – en äkta norrlänning brukar klara av det mesta.:-)

  175. Gibson skriver:

    hillary2

    Tycker du att regeringen Reinfeldt under den nuvarande finanskrisen har missgynnat Volvo?

    Finns det fortfarande kvar fackpampar inom LO- kollektivet?

  176. hillary2 skriver:

    Gibson

    1. missgynnat Volvo?
    klart är att pajasen Littorin gått ut i media och sagt att det är de varslande företagen som ska hjälpa de friställda till ny sysselsättning – inte samhället
    så har han också monterat ner sitt eget ansvarsområde
    han har ingen egen arbetsmarknadspolitik men kopierar sossarnas om det kniper – i ord – men inte i handling

    2. nej liksom dinosaurierna är de utdöda

  177. Gibson skriver:

    hillary2

    Du bör ha en lysande karriär som väntar dig om du kastar dig in i ”stå-upp-komiker-facket”.

    Men du ska passa dig för att använda en sådan raljant ton här på bloggen för då kan du få ”skollärarn” på dig🙂

    Men jag gillar din frejdiga ton!

  178. Kachina skriver:

    Gibson

    Snickare på ena sidan och skomakare på den andra, så långt jag kan se ända till 1500-talet.

    soli01

    Orsaken till samhällsbygge och samhällsgrunden har jag pratat om i åtta år.
    Eller, tänker du på att jag börjat uttrycka mig mer civiliserat? Lugn, reta bara upp mig så kommer flödet,…….:-)

  179. Peter Hammarberg skriver:

    Gibson
    Om det är mig du menar med ”skolläraren” kan vi ju börja med att konstatera att detta var en profession jag lämnade för mer än 30 år sedan.
    Du reagerade på mitt inlägg 2:20 som enligt dig kunde sammanfattas med ett ”Rätten och packen er därefter”, som om jag försökte påtvinga andra min nätstandard.
    Inget kan vara mer fel, jag framförde bara min syn precis som du framför din.
    Vi tycker uppenbarligen olika om var gränserna för uppträdandet i umgänget människor emellan går; för mig är det ingen skillnad om umgänget sker runt ett kaffebord eller i skydd av anonymiteten på nätet. Det jag inte är beredd att säga till för mig okända människor rätt upp i ansiktet det försöker jag också efter bästa förmåga undvika att säga på nätet. (Fast jag vet att jag inte alltid lyckas…)

    Men som sagt, det är min åsikt och mitt sätt att umgås med mina medmänniskor och du har ditt sätt som du uppenbarligen trivs med.

    Lika väl som du i mer eller väl valda ordalag kommenterar andra skribenter (ja, just skribenterna mera än vad de skriver) reflekterar jag understundom över och har åsikter om umgängestonen oss kommentatorer emellan.
    Svårare än så är det inte.

  180. Carl norberg skriver:

    Och vilket som kommer att visa sig vara verklighet, det kommer ändå att framkomma.

    Och ju mera man grundar för sin overkliga belägenhet, desto svårare blir anpassningen till verkligheten.

    Detta gäller alla.

  181. Gibson skriver:

    Trummis

    Det är bra att du tror på dig själv, det styrker ditt självförtroende. Verkligen starkt gjort av dig efter alla motgångar du har haft och fortfarande har att föra ut ditt, i mina och den stora majoritetens ögon, att få ut ditt teoretiska budskap.
    Har du någon gång tänkt på en beståndsdel som heter PRAKTISKT GENOMFÖRANDE?
    För oss som arbetar i verkligheten är genomförandemöjligheterna faktiskt viktigare än teorin. Jfr med att arbeta fram så skilda saker som en budget eller en läroplan, det är ingen större konst om man tillåts bortse från verkligheten🙂

  182. Peter Hammarberg skriver:

    Utan att göra någon direkt koppling till CN och hans teorier om orsak och verkan, kan man, utgående från Gibsons inlägg 8:36, rent principiellt fundera kring teorier, visioner och den för stunden rådande verkligheten.

    Ska teoribildning och exempelvis politiska visioner enbart utgå från, eller underordna sig, en verklighet som är stadd i ständig förändring? Är det inte vetenskapens och politikens uppgift att vid behov ändra verkligheten, att påverka opinion, trender och kulturer för att skapa nya förutsättningar, ändra beteenden och normer; allt inom ramen för en fungerande demokrati?

  183. soli01 skriver:

    Vad är en fungerande demokrati? Vi här i Sverige har kommet en bit på väg om vi jämför oss med många andra länder , helt klart. Det har dock kommit in lite ”moln”, som jag ryggar för och det är att vissa ord kan tolkas som rasistiska. Du ska inte använda ord som svart, lapp,zigenare, neger, negerbollar. Ja, listan kan göras lång. Nu får vi vara observanta så vi inte flätar in oss i något som är en ytterst farlig väg. Nu senast ifrågasattes uttrycket invandrare som olämpligt. Hur tänker man göra med utvandrarna tro.

    Nog får vi vara vaksamma så vi inte ”binder ris åt egen rygg”.
    Finns mycket att värna när det gäller det fria ordet och nu kan vi lätt stämplas som rasister. Rasism ska givetvis bekämpas, men det finns en stor fara att vi i vår iver trampar på det fria ordet!

  184. Kachina skriver:

    ”Vårt mål ska inte vara mer statlig styrning, det borde vara smartare styrning”, sade Bush i sitt tal på Manhattan Institute, en tankesmedja på Wall Street, på torsdagskvällen svensk tid.

    En från magen kommande, genom strupen stigande, över tungan rullande; BRAKSKIT.

  185. Carl norberg skriver:

    Det praktiska genomförandet är ett paradigmskifte, absolut.
    Men att det skulle finnas så mycket annat att välja på, är rent förbannat nys och inget annat.

    Och att anföra den sak man tror på är inte ett dugg svårt för någon.

    Och att GWB tycker att ett system med smartare styrning istället för mer statlig styrning är det som borde få råda, det säger väl åtminstone att det inte är staten och det allmännas väl som kommer i första hand.

    Det säger väl vidare att det nu rådande finans och valuta systemet skall göras mera svårbegripligt, så att de nu uppdagade problemen inte lika enkelt kan härledas för lika många.

    Själva den uppenbara frågan om vem, som skall styra detta smartare om inte staten skall styra detta mer, det kommer av någon anledning inte upp till betraktelse.

    Denne president är och förblir ett monument över girighet och dumhet.

  186. Gibson - the maverick skriver:

    Peter H 9:04

    Visst finns det ett stort behov av att ändra verkligheten. Självklart är det inte detta jag vänder mig emot.

    Men vår lille Trummis för gång – på gång – på gång – på gång fram ett teoretiskt budskap som om detta vore lösningen på all finansiell oro. För att han skall uppnå någon form av trovärdighet måste han dock även visa upp riktlinjer för en praktisk lösning, annars blir resultatet att den enda genomförandeväg som kvarstår blir genom våld och då får vi på en gång en parallell med kommunismen.

    Dvs en konstgjord, teoretisk ideologi som visat sig praktiskt ohållbar på alla platser i världen där den (sannolikt alltid med vådl/tvång) genomförts.

  187. Carl norberg skriver:

    Till nicet Gibson kan jag tillägga att det sannolikt vore passligt med ett klargörande av betydelsen till begreppen självsyn, självbetraktelse, självbild, självkänsla och självförtroende samt dess inbördes relationer.

  188. Carl norberg skriver:

    Jag har otaliga gånger beskrivit detta tillvägagångssätt.

    Jag fattar också att om makten skall anpassa sig till det som jag anför, så måste makten övertygas om riktigheten i det som jag anför, förutsatt att nu makten söker samma mål som jag anför.

    Så kvar blir bara frågan om hur man övertygar makten, eller omvänt hur får man lättast makten att lyssna.

  189. Helena Palena skriver:

    Gibson: Dags att byta nick till Stetson!

  190. Gibson - the maverick skriver:

    Byskebusen har tydligen denna morgon inte vaknat upp ur sina nattliga demensionsdrömmar och har p.g.a. detta råkat ut för ett mindre missöde,

    Vid sedvanligt morgontoalettbesök har denne lille ekorre/man tydligen vänt upp och ned på sig själv, stoppat huvudet i toalettstolen och försökt genomföra en tarmtömning via munhålan.

    Resultatet visade sig i form av en kommentar på denna blogg kl. 9:57

  191. Carl norberg skriver:

    Fast självironin med tillägget Maverick, det var lite kul.

  192. Carl norberg skriver:

    Han kanske hade svårt att smälta att Schimpansen fortfarande tillåts komma med uttalanden som knappast ens missleder små barn, och att man i detta hävdar att det råder någon form av demokratiskt sund beslutsgrund i systemet

    Man kan bli illamående av mindre saker än att se schimpansen.

  193. Gibson - the maverick skriver:

    Trevligt Carl, att du uppskattade andemeningen 🙂

  194. Kachina skriver:

    Stetson

    De smarta som kört världsekonomin i sank skall bli ännu smartare. Vad tror du det ger för resultat?

    Just det.

    Sätt dem till att skala morötter åt soldaterna i Irak istället. Vi andra återgår till principen att ett kilo guld motsvarar x-antal valuta.

  195. Helena Palena skriver:

    Kachina: Bra förslag! Morötter – det är grejer det!

    För övrigt har Gibson lagt en kommentar på Bildts blogg från januari 2008. Kommentar och kommentar – hans skrev ungefär så hör: 1234321. Bara dravel. Undrar om han testar sitt ip-nummer. Kanske han är lull-lulls klon i alla fall. För när Gibson skriver lite längre saker syns inte lull-lull till. Man hinner inte med så mycket på en gång. Dom skriver i alla fall på samma sätt.

  196. Carl norberg skriver:

    Fast jag förstår inte riktigt hur man kan vara självironisk och medveten om sitt beteende, och så ynklig att man inte ens försöker att förändra sig?

    Insedd oförmåga eller vad?

  197. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    Calle Ballong

    Någonting helt annat, du som påstår dig ha tillbringat många år i Citys limelight, upp till bevis nu och beskriv hur den lilla nätta ”Svalan” tjusade sina små gunstlingar omkring 2004.

    Numera framlever hon sina dagar som sambo och käckt affärsbiträde i Värmland🙂

    Dee Dee Sharp – fortfarande och för alltid bara lullare

  198. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    F.ö. vill jag upplysa alla intresserade att jag denna helg kommer att ägna mig åt att bli insatt i alla mysterier kring FENG SHUI .

    Min relativ nyvunna väninna och tillika auktoriserade feng shui- instruktören sedan fyra år tillbaka, Shadaroba, kommer att få helt fria händer gällande förnyelse av mitt enkla tjäll – med undantag av två saker.

    Hon får absolut ej byta ut:
    1. Mina alltid kallmanglade svarta sidenlakan
    2. Min amerikanska Queen Size- bädd från Arizona
    Dessa två ting äro heliga för mig!

    I övrigt har jag lovat att följa minsta lilla vink från henne. Och finanskrisen mm mm lämnar jag åt sitt öde under kommande 2,5 dygn.

    På mitt kontor behöver jag bara delta i fackliga förhandlingar efter lunch, förhoppningsvis deltar inte hillary- pillary som externt fackombud/motpart (hon verkar förbannat jobbig och fanatisk, så om hon är med är det risk att det drar ut på tiden).

    Dee Dee Sharp – f.d. ytligt bekant med Svalan

  199. Carl norberg skriver:

    Vad skall jag bevisa?

    Vem som helst kan väl hitta hur mycket som helst i det ämnet på nätet.

    Insiderprogrammen om hur elaka vakter jag hade, finns väl fortfarande antar jag?

  200. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    C – J

    Serums var väl hårdare?!🙂

  201. Carl norberg skriver:

    Knappast.

    Du menar att Göran Nilsson skulle våga nysa i samma rum som Bosse eller Danne?

    Det kan jag garantera att så icke är fallet.

  202. göteborgslullaren Dee Dee Sharp skriver:

    OK, du känner den lokala miljön bättre.
    Jag lullar ju på västkanten av riket.

  203. Carl norberg skriver:

    http://www.fightermag.se/news.asp?news_id=5935

    Jag kan inte förvägra någon som ifrågasätter mina olika auktoriteter, en chans att värdera situationen.

    Bosse(Blazej) är mycket beläst inom ekonomisk historia och statskunskap.

  204. Carl norberg skriver:

    Danne är ett annat kynne och en av de bästa människor jag känner.

    http://www.sherdog.com/fighter/Daniel-Bergman-4927

  205. Gibson - the maverick skriver:

    Musse Pigg- artisten

    Du och göteborgslullaren verkar ha hittat en gemensam tråd🙂

    Take care,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: