Har vi något att lära av Afrika?

I början av detta år tillbringade jag ett par veckor i Sydafrika och Zimbabwe. Jag träffade inga ministrar, men desto fler av kategorin vanligt folk. Jag frågade mycket och de talade gärna. Konturerna av läget blev stegvis allt tydligare.

 Zimbabwe är landet som håller på att ödeläggas av Mugabes hänsynslösa regim och stoltserar med världsrekordet i inflation. Zimbabwe hette en gång Sydrhodesia och hade den högsta standarden i Afrika! Nu finns det bara elände kvar!

Det började med ”två slår den tredje”, dvs. Mugabe och Joshua Nkomo slog ut de vita rhodesierna under ledning av Ian Smith. Sen slog Mugabe med hjälp av kinesiska vapen ut Nkomo, som hade beväpnats med ryska vapen. Så småningom började Mugabe att systematiskt utrota Nkomos folk, Ndebelefolket. Mugabe tillhörde nämligen ett annat folk; en annan stam.

 Och det är intriger och krig mellan stammar som ödelägger Afrika. Man slåss inte i första hand mot de vita. De svarta slåss mot varandra, alltmedan kvarvarande vita skräms bort. Detta gäller med ett par undantag HELA Afrika!

Sydafrika ska bli värdar för Fotbolls VM år 2010. Detta kan förhoppningsvis bli en sammanhållande faktor i ett land som hotas av sammanbrott. Alla minns vi hur Mandela banade vägen i kraft av sin enastående personlighet. Han efterträddes som president av Thabo Mbeki, som kom från samma stam som Mandela. Mbeki har i dessa dagar utmanövrerats av en Mugabe-liknande person vid namn Jacob Zuma. Den helt oskolade Zuma tillhör den största stammen: Han är Zulu.

Zuma är president för organisationen ANC och då blir man automatiskt president för hela riket. Små problem som att Zuma anklagats för våldtäkter och en mängd fall av korruption, har avfärdats ”på grund av tekniska brister i åtalen”. Fältet ligger öppet och många i Sydafrika bävar. Vad väntar runt hörnet: stamstrider, hämnd, revansch, beväpnade ligister…?

 Apartheid lever kvar i Sydafrika! Fast tvärtom. Jobben går numera i första hand till svarta sen till färgade (jo då, det finns en sådan grupp) och i sista hand till vita, vilka naturligt nog börjar lämna landet, dvs. de som har någonstans att åka.

Sveriges U-hjälp. Våra politiker har öst hundratals miljarder över Afrika. Det började på Palmes tid. Pengarna gick så gott som uteslutande till socialistiska diktatorer, även om försök gjordes att få dem in i andra fickor. Resultatet är förfärande. Antalet lyckade satsningar kan räknas på ena handens fingrar. Men våra politiker yvs fortfarande över hur duktiga vi varit.

Som jag ser det har vi varit med och förstört Afrika för att rädda vårt eget självgoda samvete.

Har vi lärt oss något alls av det som de facto sker i världen eller lever vi på ett litet jordklot med bara Sverige på?!

 Inom Sverige predikas samtidigt multikulturens lov. Tänk på vad som har hänt i Afrika när TVÅ kulturer/stammar/folk tvingats leva tillsammans i någon av alla dessa nybildade stater med onaturliga gränser satta av vita imperialister! Jämför detta med att vi i Sverige, – under ledning av Mona Sahlin?! – ska klara av hur många kulturer som helst!

 Jag tror att verkligheten än en gång kommer att visa sig vara politikernas värsta fiende. Stigande motsättningar inom Sverige har inte bara vuxit fram mellan svenskar och invandrare utan i större omfattning – och mera explosivt –  mellan olika invandrargrupper och religioner.

Dessa faktiska problem sammanfattas idag som främlingsfientlighet, vilket är en grov förenkling. Det värsta är dock att de politiker som ansvarat – och ansvarar – för den politik, som skapade främlingsfientligheten, pekar finger på Sveriges medborgare och kallar dem rasister.

Sådana enkla knep skulle inte gå hem i Afrika!

60 kommentarer till Har vi något att lära av Afrika?

  1. goteborgslullaren skriver:

    Det mesta av vad som gått snett med Sverige av idag började med Olof Palme. Totala felbedömningar över hela linjen – så kan man kort och gott sammanfatta hans år inom politiken.
    Den lergöksspelande och Fidel Castrobeundrande Olof Palme kommer med hundraprocentig säkerhet att omvärderas även av det Socialdemokratiska Arbetarpartiet i sinom tid.

  2. osciloscope skriver:

    I vanlig ordning så konspireras det aldrig. Helst inte på stora geopolitiska spelplan. ”En Mugabe” är endaste enda att skylla och att ”lära av Afrika” görs bäst genom att inte lyfta blicket för högt ‽

    oscar berven

  3. Peter Hammarberg skriver:

    En verklighetsbeskrivning som från vissa utgångspunkter förmodligen är ganska korrekt.
    Men av en herre av Ians kaliber förväntar jag mig mer än en katalogaria av problem, hemskheter och domedagsfrotetsior. Vilka lösningar föreslår? Hur ska afrikanerna lösa sina problem och hur ska vi hjälpa dem? Det är vad som intresserar.

    Hur ska förortskidsen av blandad etnicitet hjälpas att själva hjälpa sig till ett bra liv?

  4. Kachina skriver:

    ”……och mera explosivt – mellan olika invandrargrupper och religioner.”

    Där religionen utgör nitroglycerinet. Skaka lite, så exploderar det. Det finns bara ett vapen mot det,….”verbala kulor” och kunskap. Ständigt, ständigt smula sönder hyckleriet och där är Carl Bildt för feg. Vi gjorde pp med kristendomen under -60/-70-talen. Nu är vi förbjudna att bemöta och kritisera islam.

    Jag upprepar: ”Det är INTE meningen att kvinnan skall täckas över med ett lakan.”

    Kom igen, ni som hävdar motsatsen, skall jag förklara vad det är ni har missförstått.

  5. Helena Palena skriver:

    Det är läbbigt det som sker i Sverige. Säger man något som går emot mediabilden blir man per automatik nazist, rasist och antisemit på ett bräde. Det är jag dock inte. Staffan Sonning bestämde för länge sedan att så fort Sverigedemokraternas namn skulle nämnas så skulle ordet främlingsfientlig sägas före… Men jag tror media har släppt lite på det. SD börjar bli rumsrent.

    Man kan säga att vi redan har stamkrig i Sverige. Vita svenska flickor våldtas av flera män som har någon slags kulör. Men det får man inte läsa i tidningen. Det får man läsa på nätet. Man kan ju säga att stamkriget redan är här – det är bara det att vedergällningen uteblir eftersom vi svenska är ett fredligt och civiliserat folk. Förr hörde man ju aldrig talas om gruppvåldtäkter. Vafan – en man på en kvinna är ju too much – flera som våldtar i grupp finns det inte ord för.

    På Fria Nyheter kan man läsa att Expressen till och med ljusar upp bilder på misstänkta män som anhålls… Hur länge kommer sånt här att hålla?
    Varför kan vi inte lägga upp det hela på bordet till debatt? Vad är det som är så farligt?

  6. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Ian Wachtmeister – Apropå Ditt uttryck ovan: ”Som jag ser det har vi varit med och förstört Afrika för att rädda vårt eget självgoda samvete.” – slut citat.

    Så sant som det är tänkt/skrivet, verkligen…

    Men det gäller väl ej bara Afrika – eller ?

    Har Sverigen-ationen varit någonstans och ”gödslat” med wår s k U-hjälp – där det ej blivit åt exakt samma håll = U-landet har tack vara bl a Sveriges s k U-hjälp åt hållet ”cementerats” som just U-land, tyvärr tyvärr…

  7. goteborgslullaren skriver:

    Carl Bildts försök att tillsammans med sin adjutant, herr Eriksson, har resulterat i ett gigantiskt fiasko. Såväl inkägg som besökssiffror rasar.
    Kanske borde dessa båda herrar nu i stället ägna den del av sin tid till att försöka ”rensa upp” alla de ekonomiska transaktioner som genomförs på ett minst sagt tvivelaktigt sätt.
    SR rapporterar ikväll (v.g. se nedan) och övriga media kommer säkert att följa upp.
    🙂

    SR 22:52 | söndag 28 september 2008

    UD kan spara ansenliga belopp

    Utrikesdepartementet får svidande kritik i en konsultrapport. Särskilt kritiseras att personal utomlands medvetet eller omedvetet får förmåner de inte ska ha. Och att höga ersättningar betalas ut felaktigt.

    I rapporten radas en rad brister upp, som till exempel höga ersättningar på felaktiga grunder, risker för jäv, och en ovilja att rapportera brister. Det skriver tidningen Riksdag & Departement.

    Konsulterna bakom rapporten tror att ”ansenliga belopp” skulle kunna sparas om bara utrikesdepartementet följde gällande regler.

  8. goteborgslullaren skriver:

    Rättelse/tillägg 10:19

    1:a rad skall vara: försök att rensa upp sin blogg

  9. Helena Palena skriver:

    lullaren: Vad är inkägg?

    Nej, besökssiffrorna på Carl Bildts blogg rasar inte. Han har fortfarande flest besök – men få kommentarer. Men det känns nog skönt för dom att ha folk som läser men som inte säger något.

  10. fairymary skriver:

    Ian, min vän och beskyddare av det fria ordet på just denna blogg!

    Jag vill hävda en annan åsikt vad gäller multietnicitet i Sverige: Jag tror på människan och på människans förmåga att se till person snarare än hudfärg och etnicitet. Vad som skiljer Afrika och Sverige är bl.a. att vi har bättre utbildning och större möjligheter för ungdomar att resa och se och uppleva andra länder och att därmed förstå att det inte bara finns ett sätt att leva. ”it is not better, not worse, just different” är ett mantra vi kan lära ut även i skolorna om andra kulturer…..

    Om vi gjort något fel i vårt land så är det ….menar jag….att vi inte står upp för vår av kristendom färgade kultur…att vi faller undan för föreställningen att vi kan såra andra om vi erkänner och värnar om vårt kulturella arv. Det är inget fel på kristendomen…..det är uttolkningen av den som blir lite horribel ibland…..(jag är medveten om att detta senare är ett understatement)….

    …det finns ett känt ordspråk….att slänga ut barnet med badvattnet…..

  11. Helena Palena skriver:

    Hade den vite mannen låtit Afrika vara hade stammarna krigat på sina egna villkor om vatten och land. Nu sätter vapentillverkarna dessutom k-pistar i händerna på småbarn och det hela blir ojuste. Hela deras arv och kulturmönster är sönderslaget.

    Fortfarande är det klanledarna som försöker bestämma – lite svårt med den vite mannen som överkucku. I Kongo finns det 300 stammar – i Nigeria 250 o s v…

    Sammantaget är Afrika en sönderslagen myrstack. Och börjar vi inte snart diskutera svårigheterna med att blanda kulturer hipp som happ så går vi också samma öde till mötes. Det krigas redan för fullt på gatorna söderöver… Ungdomar som inte har något att göra går omkring i gäng och snor mobiltelefoner och dyra dunjackor i Stockholm.

    Det är kanske dags för oss svenskar att sluta lägga oss platta som döda fiskar och stolt säga rakt ut: Sverige är vårt land – det har våra förfäder slitit ihop åt oss. Så vill ni komma hit och bo och jobba här så får ni ta skeden i vacker hand och seden dit ni kommer.

  12. fairymary skriver:

    Ja jag tycker faktiskt att vi kan säga att Sverige är vårt land. Välkomna hit och så här vill vi ha det hos oss…..

    En liten anekdot från en väns vandring på en led i Alperna. Stigen var smal och alla hälsade på varandra när de möttes. Den första frågan från alla var (till min väns förvåning) ”till vilken religion hör du?” Det bästa svar min vän kom på var ”det är väl en och samma gud vi alla tillber”. Alla tycktes nöjda med svaret.

    Om jag vill säga något med anekdoten (det var mitt omedvetna som plötsligt plockade fram den ur minnet) så är det väl att vi inte ska göra så stort väsen av de olika religionerna utan låta var och en utöva sin religion i fred …så länge man inte hindrar någon annan att göra motsvarande…..

    Jag tror också att Afrikas egen inre utveckling hindrades av den vite mannens utsugning av både det ena och det andra…..vad för slags modeller har vi varit för vad civilisation innebär?….för att inte tala om vapnen……Helena har en stor poäng där tycker jag…..

  13. ohlundonline skriver:

    Det är vår skyldighet att bidra till civilisation och utveckling i universum.

    Imperialism är något positivt som tyvärr fått en dålig klang.

    Vi är ju satta att leda världen i positiv riktning, inte för att vi vill det – men för att Gud kräver det, se Matteusevangeliet 28:19 – 20.

    Vi är satta att förvalta jorden – inte att missbruka den.

    Våra höga samhällsmål i Sverige måste vi ju givetvis exportera, här är icke jude eller grek…

    Igår fick jag mitt internet avstängt. Utan förvarning stängde Scarlet, min internetlevarantör av denna tjänst för mig.

    Idag kontaktade jag dem för att få en förklaring. Deras förklaring var enkel: jag hade inte betalt fakturan.

    Då letade jag upp fakturan, som jag betalat den 9 september och ringde upp internetleverantören.

    Jag berättade att j

  14. ohlundonline skriver:

    Sorry tryckte på fel knapp.

    Nåväl, internetleverantören accepterade inte ens ett fax med kontoutdrag om gjord betalning för att vrida på internetuppkopplingen.

    Nu har jag skickat min fru till dem med ett papper från banken med bankdirektörens stämplar mm om att allt är betalt för länge sedan.

    Och det behövdes tydligen ett ordentligt gräl för att de skulle koppla upp internetet igen!

    Om det fungerar så här trögt i Belgien, hur trögt måtte det då inte fungera i Afrika?

    Sverige behövs sannerligen i världen!🙂

  15. Helena Palena skriver:

    Nemesis Divina: Här ska du få en konspirationsteori till att reta dig på. För du tror väl att människan har varit på månen?

    http://parnassen.wordpress.com/2008/09/29/jordens-bluff-manniskan-har-aldrig-varit-pa-manen/

  16. Anonym skriver:

    Ian, detta är lite off-topic (alltså avämnes), men skulle du vänligen kunna skriva ett blogginlägg om vad du tycker om Sverigedemokraterna (sd)?

  17. ollemunter skriver:

    Ian!

    ”Sveriges U-hjälp” kunde inte sagt det bättre själv.

    Men!?
    Hur mycket bistånd, (underförstått) har Sverige (staten) bidragit med när det gäller konsulterna och Jas-Gripen till Sydafrika. (Utreds fortfarande)

  18. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Ohlund – Apropå det Du tänkt/skrivit ovan: ”Imperialism är något positivt som tyvärr fått en dålig klang. Vi är ju satta att leda världen i positiv riktning, inte för att vi vill det – men för att Gud kräver det, …” – slut citat.

    Måhända ÄR det så att denna NaturLiktVisa = Intelligenta ”gud” (som jag föredrar att kalla ”Det SuperIntelligenta ElektroMagnetiska Plasmat”) överhuvudtaget ej alls kräver någonting överhuvudtaget, kanske… Varför i helvete skall någon/något som har/ÄR ALLT – kräva någonting överhuvudtaget = ologiskt – eller ?

    I mitt perspektiv sett så finns det bara MaktPyramid-MaktElitares åt hållet förryckt stupida GalenPannor som hela tiden KRÄVER mer och mer i all oändlighet – och absolut ej alls ”gud” him/her-self – punkt.

    Så imperial-ISM är nog ett av många många djävulska påhitt av wåra ”kära” MaktPyramid-MaktElitNissars/Nissors galenPannor, allra allra troligast… – och tyvärr tyvärr…🙂

  19. Josef Boberg skriver:

    PS. Mer om wåra VERKLIGA livsförutsättning som människor födda i kött på jorden Terras ytteryta – i ”Det SuperIntelligenta ElektroMagnetiska Plasmats” perspektiv sett här. DS.

  20. goteborgslullaren skriver:

    helena palena 4:27

    Jag har svårt för att reta mig på något som du påpekar, eftersom du bor i en skokartong och mestadels fördriver dagarna med att stå på händerna och sjunga
    Fly me to the Moon baklänges.

    Hoppas du hoppar på rätt sömntåg denna afton 🙂

  21. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Lullaren – Apropå skokartonger. Jag har en kompis som använder skokartongen att förvara pengar i – då han ej alls har trott på – eller än mindre i dags dato tror på att bankernas s k sparkonton är något särskilt säkert ställe att ha pengarna på.

    Enligt honom så ryms det ca en miljon i varje skokartong – ifall de fylls med lagom många 500-sedlar. Hur många sådana här skokartonger min kompis har vet jag ej – men måhända har han några stycken, kanske…

    Detta apropå skokartonger som sådana – och vad dom är bra för – förutom att bo i, kanske…🙂

  22. goteborgslullaren skriver:

    Josef,

    Själv har jag pressat ner 3.450.000:- i en tysk kartong (märket Affenbach från Alsfeld) men då körde jag med tusenlappar och inte femhundringar.

    Därefter har jag aldrig experimenterat mer 🙂

  23. Helena Palena skriver:

    lullaren: Har du någon åsikt? Kan du debattera? Tror du att människan varit på månen?

  24. goteborgslullaren skriver:

    helena palena 10:22

    Självklart har människan varit på månen.
    Vad och med vem ska jag debattera?
    Åsikt? Om vad?
    Jag är en enkel affärsman som bor i ett enkelt tjäll (central etagevåning med måttbeställd Queen Size säng av läder (från Arizona). Har en champagnevisp av guld för att imponera på mina olika starletter (max 23 år).
    Mitt kontor har en reception av äkta Carrara marmor (inköpt i samråd med Statens Konstråd).🙂

  25. Helena Palena skriver:

    Det ante mig att du trodde på månlandningen… Kan du då förklara varför människan aldrig återvänt till månen?

    För övrigt ska man vara från Stockholm och bo på landet. Det tycker jag!

  26. goteborgslullaren skriver:

    Helena Palena 10:49

    ”Kan du då förklara varför människan aldrig återvänt till månen?”

    Jag besökte en gång Sollefteå och fann ingen som helst anledning att därefter återvända dit. 🙂

  27. Peter Hammarberg skriver:

    Olika är våra smaker, den saken är fullt klar.
    Jag har besökt många platser både i Sverige (varit i Sveriges samtliga landskap faktiskt) och världen i övrigt. Det är egentligen ganska få av dem som jag har en stark önskan att återkomma till. Högst på listan står Singapore för de fjärran och Sollefteå för de mera näraliggande. (Sollefteå grumlas kanske av att en viss Hillary 2 uttryckt något slags dragning till den staden…).

  28. fairymary skriver:

    goteborgslullaren!

    Du måste ha missat Höga Kusten när Du var i Sollefteå……nästa gång….ta Ångermanälven nerströms…..

  29. Helena Palena skriver:

    Det är rätt kul att vara stockholmare och bo på landet. Folk tror att man har tummen mitt i handen och så slår man dom på fingrarna hela tiden!

    Dessutom är det bra att stå med en fot i båda lägren…

    P.S. Stockholm är ju trots att Sveriges huvudstad. Vilket säkert sticker i ögonen på en del. D.S.

  30. goteborgslullaren skriver:

    Fairymary 7:56

    Du har helt rätt om Höga Kusten men Sollefteå är enbart nipstaden för mig, inget mer och det räcker inte för en ”livsnjutande lullare”:-)
    Jag var f.ö. i Ö-vik häromdagen, en härlig stad i mina ögon – flög snabbt fram och tillbaka över dagen och hade tyvärr inte tid att besöka Nordingråtrakten men fler tillfällen kommer väl . . . . . . . . . .

    Peter H.

    Tycker inte du som jag att ett litet besök i Örebro piggar upp då och då – en stad som inhyst såväl vår egen Rune som den kvittoklippande herr Marjasin kan man bara inte motstå. Hjalmar Bergman och Wadköping inte att förglömma (även om jag förknippar Djäkneberget i Västerås än mer med denne litteräre gigant).

  31. goteborgslullaren skriver:

    Helena Palena 8:11

    Detta sticker inte i ögonen på mig – man är väl en kosmopolit och världsmedborgare🙂

  32. Helena Palena skriver:

    Sammantaget kan man väl säga att Sverige är fantastiskt!

    Jag är så glad att jag är svensk… (Birgitta Andersson).

    Om man inte vore svensk – vad skulle man då annars vara? Bra fråga tycker jag eftersom ledar- och kultursidorna dom senaste 20 åren skrivit sida upp och sida ner att Sverige inte finns. Att vi alla är invandrare…

  33. Kachina skriver:

    lullaren

    Vsd säger du om finanskrisen? Jag ser att till och med Carl Bildt börjat ifrågasätta ”den stora skökans” roll i världspolitiken. The American Dream håller på att upplösas. Hur starkt inpräglad är den i ditt medvetande och hur lång tid skall det ta innan du ser verkligheten;

    SKILLNADERNA FÅR INTE BLI FÖR STORA.

    Så har det alltid varit och så kommer det att förbli. Samhällen som inte kan hålla sig inom de ramarna faller alltid sönder, förr eller senare.

  34. Carl norberg skriver:

    Ett av min gamla blogginlägg.

    Zimbabwe agerar för att stoppa återkolonisation
    I vågorna kring presidentvalen i Zimbabwe agerar nationens historiskt revolutionära ledarskap för att omintetgöra det anglosaxiska bankirväldets rasistiska fälla: inbördeskrig.

    Det är välkänt i Zimbabwes huvudstad Harare att nyligen inträffade våldsamma oroligheter i Kenya var tänkta som en förberedelse, eller generalrepetition, av en liknande operation i Zimbabwe.

    Kenya utsattes strax efter presidentvalet för en blodig destabilisering, iscensatt av de forna anglosaxiska kolonialherrarna. Zimbabwes ledarskap, anfört av den ”lätt” anti-brittiske Robert Mugabe, synes fast beslutet att inte fastna i Kenya-fällan. Således kommer rapporter om diskussioner på hög nivå, vilka just nu pågår mellan olika fraktioner i Zimbabwe, för att undvika våldsutbrott, allt medan rösterna från valet fortfarande sammanräknas.

    Den Anglosaxiska beslutsamheten att fortsätta med provokationer vilka ytterligare kommer att förstöra den nation som dessa ”liberala” imperialister redan har försökt svälta ut till underkastelse, bör inte underskattas.

    Rykten om en eventuell intervention från militären förekommer nu.
    Zimbabwe, som tidigare hette Syd-Rhodesia, låg i hjärtat av det Anglosaxiska bankimperiets Fabianska planer för Afrika, och leddes av en mindre sympatisk herre vid namn Cecil Rhodes, och dagens arvtagare av denna rasistiska tradition bibehåller uppenbarligen ett hat mot de revolutionärer, vilka ryckte bort deras älskade koloniala åkerland och befriade deras trälar.

    Mugabe själv synes vara ännu mer hatad – och märkligt hyllad bland sina afrikanska med patrioter – för att effektivt ha löst upp det brittiska strupgreppet på södra Afrikas rika åkermark.

    Det måste i detta tilläggas att en utplåning av det pågående zimbabwiska motståndet, emot dessa Anglosaxiska bankirers rasistiska koloni idéer, måste anses leda till att utplåna självständighetstankarna inom i princip hela södra Afrika, och alldeles särskilt i Republiken Sydafrika.

    Den som anser sig vara för Afrika och frihetstanken, måste alltså motsätta sig de Anglosaxiska bankernas planerna på att förstöra Zimbabwe, detta som just nu artikuleras och orkestreras av Storbritanniens premiärminister Gordon Brown och den europeiska unionen.

    Zimbabwe är ingen brittisk koloni längre.

    Som svar på Gordon Browns beskyllningar om att president Robert Mugabe skulle ha stulit valet, påpekade Zimbabwes justitieminister Patrick Chinamasa att det styrande partiet aldrig har hävdat att Mugabe vunnit detta val, enligt Zimbabwe Herald. Han sade vidare att inofficiella resultat pekar i riktning mot en andra valomgång, detta eftersom ingen kandidat har tillräckligt många röster för att vinna i första den valomgången, vilket även är något som oppositionen medger i detta.
    Chinamasa fortsatte vidare med att anklaga Brown för att behandla Zimbabwe som vore det ett kolonialt bihang till det brittiska imperiet:

    ”Vi kommer i detta att säga åt Gordon Brown klart och tydligt, och utan någon tvetydighet, att vi inte är någon brittisk koloni. Vi är inte medlemmar av Samväldet. Gordon Brown har juridiskt sett ingen auktoritet att tala om resultaten av valen i Zimbabwe. Att tala på det sätt han gjort i säkerhetsrådet främjar de skändliga brittiska intressen som underminerar Zimbabwes rättssäkerhet och vilseleder det internationella samfundet.”

    Chinamasa tillade även att de påståenden om valseger som oppositionspartiet MDC spridit ut, inte var någonting annat än rena intriger som skapats av den brittiska underrättelsetjänsten, och som satts igång för att destabilisera Zimbabwe. Han sade vidare att Zanu-PF manar Zimbabwes valkommission (ZEC) att
    ”ställa alla de som ZEC anställt för att ha hand om valen, men som på ett korrumperat sätt tagit emot brittiska pund för att fiffla med valprocessen, inför rätta.”

    Angående korrespondens från Brown till Tsvangirai, som delvis publicerats i Herald, sade Chinamasa:
    ”Det är tydligt utifrån korrespondensen att Tsvangirai tillsammans med Gordon Brown försöker få till stånd ett regimskifte i Zimbabwe, och för Tsvangirais del är detta landsförräderi.”

    Chinamasa fortsatte: ”Det råder inget tvivel om konsekvenserna för den som agerar på ett förrädiskt sätt.”
    Zimbabwes informationsminister Sikhanyiso Ndlovu sade att ”Gordon Brown ljög om situationen i Zimbabwe” och specificerade detta med att Gordon Browns försök att smuggla in Zimbabwefrågan på FN:s agenda, var ett uttryckligt tecken på hans desperation, för att se till att MDC kommer till makten via bakdörren, enligt Zimbabwe Herald.

    ”Gordon Browns teater i FN visar att han har glömt att Zimbabwe inte längre är någon brittisk koloni, och att Gordon Brown borde påminnas om att Zimbabwe är medvetet om dessa hans försök att ta tillbaka den så svårvunna självständighetens förmåner.”
    Gordon Brown kyligt behandlad av Mbeki i FN:s säkerhetsråd

    Bakgrunden är de händelser som utspelade sig kring Förenta Nationernas säkerhetsråds möte i New York. Detta förlopp började med att Sydafrikas president Thabo Mbeki avvisade Storbritanniens premiärminister Gordon Brown, då han ställde in ett möte med honom, som skulle ha ägt rum före sammanträdet i säkerhetsrådet, där Mbeki är ordförande.

    Zimbabwes val, vilket har varit utsatt för en storskalig brittisk propagandakampanj, hade hållits utanför dagordningen av Thabo Mbeki, men Gordon Brown smög likafullt in frågan under sitt tal.

    Gordon Brown, som trots sin Al Gore-liknande Buddha fysionomi, blivit kallad ”en pytteliten prick på jorden” av Zimbabwes president Robert Mugabe, sade:

    ”Ingen tror, efter att ha sett resultaten vid vallokalerna, att president Mugabe har vunnit detta val. Så låt ett enda tydligt budskap gå ut härifrån att vi … handfast står bakom demokrati och mänskliga rättigheter för Zimbabwe….” Detta är brittisk kod för oppositionen MDC, som Gordon Brown och Labourpartiet sponsrar. ”Ett stulet val skulle inte alls vara ett demokratiskt val”, docerade Brown.

    Men vinden i hans segel hade vid det laget redan mojnat påtagligt. Efter att FN:s generalsekreterare Ban Ki-Moons tal, så framhöll Tanzanias president Jakaya Kikwete att Southern African Development Community (SADC), var fullt kompetenta samt tog väl hand om situationen.

    Han prisade SADC för att göra ett ”oerhört jobb … för att se till att det zimbabwiska folkets vilja respekteras”, enligt ett telegram från Reuters. Tanzania innehar för närvarande ordförandeskapet i den Afrikanska unionen (AU).

    Efter misslyckandet med att kapa säkerhetsrådets möte, vilket Mbeki hade kallat till som ett gemensamt möte emellan FN och AU, för att få tillstånd ett FN att bekostande av fredsbevarande uppdrag i Afrika, så har nu Gordon Brown tvingats att gå tillbaka till att ta till tvångsmetoder mot afrikanska ledare, för att genom detta beteende förmå Mbeki att ge upp den politik som britterna hävdar är partisk till förmån för Mugabe. Mbeki utsågs av de fjorton SADC-länderna, till att medla mellan Zimbabwes regering och opposition, och har sedan använt denna position till att hålla undan britterna ifrån att återta sin forna koloni.

    Den lätt desperate Gordon Brown har till och med försökt med att få Kikwete att pressa Thabo Mbeki till att överge Robert Mugabe, enligt uppgifter i The Independent. Försök har gjorts för att få Zimbabwes oppositionsledare Morgan Tsvangirai att hjälpa Gordon Brown genom att kräva att Mbeki byts ut som SADC:s medlare i Zimbabwe, enligt DPA.

    På frågan om varför britterna använder sig av en taktik som innebär att gå bakom kulisserna för att kunna utöva press, citerade Independent en anonym brittisk källa:
    ”Vi är oroliga för att om vi attackerar Mbeki, så kommer han att bli mer enveten än någonsin. Han blev detta avseende, AIDS-frågan i Afrika och vi vill nu inte att detsamma händer med Zimbabwe.”

    Detta kan ses som en hänvisning till Thabo Mbekis förklaring till att den höga andelen AIDS-smittade i Afrika, inte främst beror på att afrikanerna i sig skulle vara överdrivet promiskuösa, vilket som argument många gärna skulle säga, utan att detta snarare istället beror på en stor och utbredd fattigdom och en brist på tillräcklig sjukvård och ekonomisk utveckling.

    Efter att i detta på så sätt ha satts på plats av Thabo Mbeki, ställde så Gordon Brown in sin presskonferens. Sannolikt så var han då starkt oroad över att hans svar på frågor om Thabo Mbekis avsnäsning av Gordon Brown skulle kunna spelas ut till fördel för Thabo Mbeki.

  35. bestofmankind skriver:

    Helena, och andra intresserade,

    Jag har postat några kommentarer i din blogg angående moonwalk, area 51 och 9/11:

    http://parnassen.wordpress.com/2008/09/29/jordens-bluff-manniskan-har-aldrig-varit-pa-manen/

  36. Peter Hammarberg skriver:

    För att vara på den riktigt säkra sidan och inte missa något om den värld vi (tror att) vi lever i rekommenderas denna sida:
    http://www.konspiration58.com

  37. goteborgslullaren skriver:

    Peter H.

    Jag har just tagit del av ditt ytterst sensationella inlägg här ovan kl. 12:52. Tack!
    Tydligen har innehållet fullständigt ”knockat” de små trumslagarpojkarna, Josef, Kachina och Helena Palena m.fl., för ingen av dem har kommenterat.

    Själv förundras jag framför allt över hur hur man har kunnat manipulera och vilseleda en så stabil och världsberömd person som Pelé att tro att han någonsin spelat fotboll i Sverige, ja t.o.m. erövrat guldet -58 – är månne expertis från Bilderberggruppen inblandad?

    Inatt blir jag sömnlös 🙂

  38. goteborgslullaren skriver:

    F.ö. anser jag att trumslagarpojken av 1:a graden, Carl Norberg bör medverka i samtliga kommande produktioner från Strix 🙂

  39. Carl norberg skriver:

    För i sak så har du ju samma obrottsliga kvalitétsstämpel på argumenten som alltid.

  40. Carl norberg skriver:

    Och att du får lida för ditt dåliga beteende, det är inget någon av oss kan ändra på nu.

  41. Carl norberg skriver:

    Förresten så borde du bilda dig en smula trallgök.

    Läs Peter Bratts senaste bok om vad den värde Gunnar Emanuel företog sig för att utbilda befolkningen på ett riktigt sätt, genom skapandet av en organisation inom SVT.

  42. Helena Palena skriver:

    Lull Lull: Man har ju lite att stå i – man kan ju inte häcka här hela tiden!

    I alla fall så är folk på gatan i USA – speciellt i Californien – redigt förbannade på girigheten på Wall Street. Det ante mig. Det är tur att man inte har några pengar på banken. Jag har mina i madrassen – obs! ej i en skokartong.

    Dessutom investerar jag mera i mitt kulturella och sociala kapital. Det lönar sig bättre in the long run…

  43. Kachina skriver:

    lullaren

    Kan man lura några miljoner svenskar att rösta på Alliansen, i tron att en ”Jönsson-liga” kan styra landet, då kan man också lura Pelé till tron att han spelat fotboll och vunnit guld i Stockholm 1958. 🙂

    Carl Bildt finns inte. Han är inte omnämnd i någon av Astrid Lindgrens böcker, världens mest lästa författare. Han är en myt, en PR-kupp för att skapa motsättningar mellan Väst-Europa och Ryssland. Friktion ger energi och gynnar affärerna, därför gäller det att upprätthålla bilden av den elaka Ivan. Och, visst är han elak. Han spöade ju Karl i Poltava.

    Vad säger du om finanskrisen, Dee Dee, den ekonomiske luraren? Aj då, lullaren skall det vara.

  44. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Lullaren – Av Dina kommentarer ovan att döma – så förefaller det som om ”de otrevligheter” Du utsattes för på Din egen blogg – innan Du fann för gott att radera den – verkligen tog skruv hos Dig, tyvärr tyvärr…

    Ja som trodde att Din helt fria egen tankeförmåga = Din helt egna tankeförmåga baserad på Dina helt egna gjorda erfarenheter under Ditt innevarande liv i kött – baserat på vad Du själv skrev på Din i tid sett alltför kortlivade blogghade vaknat !

    Men som alltid – Tro = att ej alls veta ! – så jag får ju skylla mig själv = skylla på ingen enda annan !🙂

  45. Josef Boberg skriver:

    PS. I mitt mer än 67-årade livsperspektiv sett i vart fall – så är mainstreamade tänke- och skrivsätt ebarmeligt tråkiga – även ifall de ej alls så sällan ändå kan vara humoristiska = underhållande. Men va faen leder ren underhållning till egentligen ?🙂 DS.

  46. Carl norberg skriver:

    Jag återfinns även på Newsmill.se.

  47. tnsexton skriver:

    Den goda underhållningen leder till just underhållning och till att lyfta den grå vardagen, att hålla upp en skrattspegel framför allvaret eller i alla fall få oss att höja mungiporna, att styra tankebanorna i kanske annorlunda riktningar.
    Om sen underhållningen har en allvarlig bakgrund med ett budskap mellan raderna kanske den kan mana till eftertanke, till att inte ta oss själva på så stort allvar och till insikten om att världen innehåller så mycket mer och att den kan beskådas från många olika vinklar och med ett otal inkörsportar.
    Även om jag inte själv skrattar måste jag vara tillräckligt generös för att låta andra göra det och därmed ge dem en chans att förlänga livet.

  48. Carl norberg skriver:

    Men god underhållning är inte ett absolut begrepp, underhållning är individuell och därför alltid relativ.

  49. nathaliesview skriver:

    Va’ kul tnsexton, att du tittade in hit, :-)) Välkommen!

  50. nathaliesview skriver:

    Till de spegelvända konspiratörerna G-Lullaren och Peter:

    Want to know a secret…? :-)) http://www.youtube.com/watch?v=3IBjk8FVLj8

  51. Kachina skriver:

    tnsexton

    Jag läste din kommentar till CB:s om USA:s framtida maktroll och världsherravälde.

    Helt suveränt uttryckt. Jag instämmer till fullo.

  52. Helena Palena skriver:

    Carl – ska genast gå till newsmill och kolla. Jag får se om jag skriver något där vad det lider. Det tar liksom emot…

  53. Torbjörn skriver:

    Detta inlägg av Ian är ständigt aktuellt. Det var ett repotage på nyheterna igår angående diskrimineringen av vita i arbetslivet i Sydafrika, och den växande fattigdomen som följd. Rent bedrövligt nog har det knappt sagts ett ord överhuvutaget om det pågående folkmordet på vita, och då framförallt vita farmare.

    Mordtalet gällande vita farmare i Sydafrika är 4 gånger så högt som snittet i befolkningen.

    Från 1994, när demokratin, dvs. omvänd apartheid infördes, fram till feb. 2009 har hela 3035 vita farmare mördats. Tre-tusen-tettio-fem stycken!!! Och under fruktansvärd tortyr dessutom. och det är bara farmarna. Den demokratiska västvärlden blundar. Folkmord på vita har tydligen inget nyhetsvärde. Och sedan belönar man dessutom regimen med fotbolls-VM.

    Jag har träffat på vita sydafrikaner på flykt när jag arbetade i asien, och hört deras historier. De lämnade sina ägor i tid. Där kan man snacka om RIKTIGA flyktingar. Borde vi inte hjälpa alla dessa vita sydafrikaner att komma till europa istället för att de ska bli lämlästade av etniska horder?

    http://www.digitaljournal.com/article/266680

    Kanske något att begrunda för er som är oförbätterliga drömmare att olika folkslag och raser kan komma överens. Vart ska vita människor bo egentligen, om vi ska ha en massinvandring till europa som innebär att vi kommer i minoritet i våra hemländer också? Kan ni dårar till drömmare inte ta ert förnuft till fånga någon gång och inse att vi måste stänga europa. Svenskar trakasseras redan idag i invandrarområden här i Sverige.

    Varning för otäcka bilder, i den länkade videon om folkmordet på vita farmare i Sydafrika. Del 1

  54. Torbjörn skriver:

    Del 2: Boer genocide

  55. mrmhalland01 skriver:

    Nåja Torbjörn,

    Jag kan hålla med om att inkvoteringen till offentliga arbeten i Sydafrika har drabbat många vita.

    I någon mån med rätta, de flesta var anställda av goda vänner eller p.g.a en ”familjetillhörighet” som man inte kunde neka.

    Du talar om folkmord på vita farmare ?
    Den senaste i raden har jag…nåväl..

    Hur många svarta arbetare blev mördade av dessa vita farmare under apartheid ?
    Vilka förhållanden levde de under ?

    Nu tycker jag att denna blogg och dess osminkade rasister har nått en gräns som är mer än osmaklig.

  56. Torbjörn skriver:

    Mrmhalland:

    Så du menar att de svarta har rätt att döda vita som hämnd?? Tala då om för mig hur många de vita dödat så jag vet många som ska dö innan de är kvitt. Och sen när de är kvitt, blir allt bra då?

    Många av de som blir diskriminerade idag på arbetsmarknaden var 5-10 år när det vita apartheid systemet avskaffades. Vad har de gjort? Såg du överhuvudtaget nyhetsinslaget igår från Sydafrika, och mannen som berättade att han blev avskedad och ersatt av en analfabet? Ursäkta Mrmhalland så mycket för min rasism, men Sydafrika har faktiskt en president (Jacob Zuma) som tror att man botar HIV genom att ha sex med en oskuld. Det måste väl vara genant för PK-eliten i väst.

  57. Arne H skriver:

    Mrmhalland kanske är mörkhyad och lärt sig modeorden att kalla alla vita för rasister?
    Allternativet att han är en superkommunist?

  58. mrmhalland01 skriver:

    Torbjörn och Arne,

    Kommer ni ihåg Apartheid ?
    Har ni reflekterat över KKK:S härjningar i Sydstaterna ?

    Jag talar inte om hämnd.

    Det hela är egentligen inte mer märkvärdigt än att Öst-Tyskar kvoterades in i offentliga Tyska sektorn när muren föll.

    Skillnaden var att i Sydafrika satt korrumperade människor och lyfte lön för att de tillhörde rätt släkt.

    Jo, jag såg inslaget.
    Jag såg också nyheterna idag där några män och kvinnor lovade att döda svarta arbetare som hämnd.

    Nej Arne, jag är inte mörkhyad, mina politiska sympatier ligger inte heller till vänster.

    Ni gör ett misstag när ni kallar alla som ser till människan i samhället för PK.
    Alla vet att det är folk som är öppet rasistiska som gör det.

  59. Arne H skriver:

    Rasism föddes av politisk propaganda av strategiska skäl, om du vill tillhöra den falangen är det bara att beklaga dig. mrm H

  60. Torbjörn skriver:

    Mrmhalland:

    Jo, det är en väsentlig skillnad på öst/västTyskland och Sydafrika. Nämligen, den rasliga dimensionen. Den finns i Sydafrika, oavsett man vill eller inte.

    Så fort personer ur den ena eller andra befolkningsgruppen blir, alt. känner sig diskriminerade, så uppstår en kollektiv känsla. På det sättet ställs grupp mot grupp. Det gäller inte minst i Sverige också. Ta exemplet med den muslimske man som vägrade ta en svensk kvinna i handen. Vi har skapat ett olösligt problem i det mångetniska Sverige, där det ständigt kommer att kivas om vilken grupp som är diskriminerad. Ju mer varje grupp vill tillvarata sin grupps intressen, desto mer cementeras skillnaderna.

    Begreppet ”politisk korrekthet” är vedertaget.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Politisk_korrekthet

    Jag tycker det är passande att beskriva de människor som har skygglappar när det gäller att se världen som den är, som politiskt korrekta. Det finns naturligtvis en aspekt på politisk korrekthet som maktmedel också.

    Att se till människan, tycker jag är, att ha en verklighetsförankrad uppfattning om hur människan är.

    Saken är den, att de politiskt korrekta stämplar människor som rasister, om man tycker att Sverige och europa bör befolkas av i huvudsak europeer.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: