Inte riktigt så, Herr Bildt!

Herr Utrikesminister som på min tid var Statsminister!

Jag har vid myndig ålder blivit bloggare! Nu kan det bli som i politiken på 90-talet, då jag störde de borgerliga cirklarna… Litet mera drag under galoscherna kanske! Men nu behöver Du inte fråga Bengt Westerberg om lov innan Du talar/kommunicerar med mig. Han kan ju inte längre hota med att avgå. (Från vad förresten?).

Jag läste Dina kommentarer om den finasiella krisen och hur vi (ja, jag var faktiskt med trots att ni försöker förtränga detta faktum och låtsas att Ny Demokrati inte fanns!!) hanterade motsvarande lägen på det gamla glada 90-talet. Du och jag kan nog vara överens om att vi gjorde vårt bästa. Var och en på sitt håll och på sitt sätt.

Men minns Du krismötet i Ditt stora fina runda konferensrum i Rosenbad, när alla partiledare skulle informeras om – och diskutera trodde jag – det finansiella världsläget. Du hade med Dig Din Finansminister Anne Wibble och Ingvar Carlsson hade med sig Allan Larsson. Annars var vi oss själva: Alf Svensson. Bengt Westerberg, Olof Johansson och Lars Werner. Den senare fångad mitt i sitt eget fiskafänge – han hade haft kul och pilkat strömming när kallelsen kom.

Bengt Dennis tillämpade den kända metoden att om argumenten tryter så höj rösten. En tvärsäker på gränsen till tvärilsken 500 procentare var chef för Riksbanken. Ingen hörde talas om någon annan på Riksbanken. Det räckte med Bengt Dennis. Jag tyckte faktiskt att han var riktigt kul…

– Om vi antar att London betämmer sig för att låta pundet flyta, vad gör vi då i Sverige?, undrade jag. Det syntes på er andra att frågan var störande. Ann Wibble viskade något om att frågan inte hörde hit och stenansiktet sa ”Frågeställningen är inte aktuell och därför ej värd atrt behandla”. Ungefär så.

Verkligheten är vår värsta fiende, sa Palme. I det här fallet var verkligheten att London redan höll på att släppa loss pundet. Samma eftermiddag! Och att min fråga i högsta grad var relevant. Vad visste jag? Jag var inget geni (där håller du med igen!). Jag hade bara lyssnat på radion. Det hade ingen annan i rummet gjort och den ende som hade en rimlig ursäkt var Lars Werner!  

Jag håller på med en ny bok och har tänkt kalla den ”Bildt var sällan intresserad”. Nej, var lugn, Du var i allmänhet t.o.m. initierad. men inte just då:_

Slutsats: Så kan det gå när inte haspen är på!

Lycka till i världen!

IAN

37 kommentarer till Inte riktigt så, Herr Bildt!

  1. lotusblomman skriver:

    Kul!

    Du är rolig och lättläst. Hamnar omedelbart bland favoriterna.

    Jo, det där med haspen. Jag har länge funderat på varför aldrig poletten föll ned. Vilka rådgivare hade CB? Det sägs att Henry Kissinger har två vänner, Carl Bildt och George Soros. Vi får hoppas att han inte bad dem om råd.

  2. bestofmankind skriver:

    Spännande att även du bloggar!

    Kan vara nyttigt med en konkurrent till Carl Bildts blogg.🙂

    Dagens inlägg berättar även om gamla tider, mycket intressant!

    F.ö. är det även roligt att lotusblomman har hittat hit.🙂

  3. lotusblomman skriver:

    Ja, du bestofmankind är ju bekant med lotusblomman från din ursprungliga kultur, så du torde känna igen den när du ser den.🙂

    Häftigt att Ian startat en blogg. Här kan det verkligen bli drag under galoscherna och raka rör. Han brukar inte precis skräda orden och bugar inte, varken för kungen eller djävulen.

  4. Björn Davegårdh skriver:

    Kul med inblickar i maktens korridorer. En fundering: Vilka var det som skulle räddas genom att offra hela Sveriges valutareserv och höja räntan till 500 procent? Inte var det småföretagare med dyra utlandslån. Vilka storföretag och fackföreningar hann betala tillbaka sina utlandslån innan kronan havererade?

  5. lotusblomman skriver:

    Björn

    En viss maktsfär med egen bank klarade sig bra.

  6. hawa0835 skriver:

    Bra med lite personer som kan skämta lite, det tvivlar jag på att Carl Bildt klarar av.

  7. nathaliesview skriver:

    Välkommen Ian!

    Med Dig kanske vi också kan debattera inrikes och utrikes (o)säkerhetspolitik?

  8. Arne Wåhlstedt skriver:

    Välkommen Ian!

    Som vanligt underbart att läsa dina inlägg om svensk politik. Kör så det ryker. Det behövs i den annars så tråkiga och utslätade, oftast i alla fall, svenska debatten.

  9. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Ian Wachtmeister – Apropå Ditt uttryck ovan: ”Jag har vid myndig ålder blivit bloggare !” – slut citat.

    Tja – då sitter Wi i samma båt, faktiskt… – för det hände även mig för ca 1,5 år sedan.

    Både kul och kunskapshöjande att blogga – i mitt mer än 67-årade livsperspektiv sett i vart fall. Hoppas att Du kommer fram till detsamma…

    Ha det…🙂 /önskar tankefrihets-vännen Josef – med
    http://josefboberg.wordpress.com/2008/05/06/intelligens-bl-a-humor

  10. Helena Palena skriver:

    Ian: Ha, ha, va´kul att du börjat blogga – kända nunor här som kommer inhoppandes från Bildts blogg. Jättebra att du skriver du som vet något.

    Jag tänkte skriva att Georg Soros sänkte svenska kronan och engelska pundet på Bildts blogg – men jag vågade helt enkelt inte. Det var liksom inte passande… Men det var min tanke och jag tror att det var orsaken till att det gick som det gick då i början 90-talet.

    Tyvärr, belyser det bara min farhåga att Sverige är en liten ankdamm som inte har ledare som klarar av större sammanhang. När USA drar i trådarna då dansar marionetterna… och hela världen brakar ihop!

  11. Helena Palena skriver:

    Ian: Det är visst det som kallas globalisering! Eller, Den Nya Världsordningen!

  12. lotusblomman skriver:

    ”Jag hade bara lyssnat på radion. Det hade ingen annan i rummet gjort och den ende som hade en rimlig ursäkt var Lars Werner! ”

    Det var ett övertramp, Ian. Som du vet, lyssnar inte borgare på radion för där talar bara vänsteraktivitister. Som du även vet, kommer sanningen från höger och uppifrån hierarkin. Allt annat skall täckas av en tjock matta asfalt.

    Den pågående censuren på Bildts blogg får mig att tänka på vägbyggarna, som efter förrättat värv ställer sig på knä och ber livet respektera att här skall vara asfalterad motorväg istället för livets flöde. I bägge fall är det meningslöst. Livet/sanningen, asfalten/livet, kommunicerar inte på samma frekvens och livet/sanningen tränger fram snabbare än vägbyggaren hinner döda grodden.

    Det är alltså meningslöst, Carl Bildt. Det orätta går varken dölja eller försvara. Stigmatiseringen av utvalda folkgrupper i Sverige är en orätt ni inte kommer undan med. Vantolkningen av Schumpeters teori är även det en orätt ni inte kommer undan. Först när ni förstår att klyftorna inte får bli för stora, förstår att inte koncentrera för stora pengamängder på för liten punkt, kommer de bristande bubblorna att upphöra.

  13. Josef Boberg skriver:

    Hmmm… – Lotusblomman – Om Schumpeters teori på
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Schumpeter

  14. lotusblomman skriver:

    Det finns lika många vantolkningar av Schumpeter som det finns vantolkningar av den esoteriska livsåskådningen. Tätt återkommande finansbubblor är inte kreativ förstörelse och krig som kreativ förstörelse är bara en kortsiktig inflationsgenerator.

    Det viktiga i den ekonomiska balansen är att skillnaderna inte får bli för stora. Då börjar hjulet wobbla och lossnar till slut från sin axel. Då kan det handla om ”kreativ förstörelse” i form av att börja om från grottstadiet.

  15. bestofmankind skriver:

    lotusblomman,

    Jag känner igen en ”blomma” var den än skriver någonstans.🙂

    Finansiella krisen i USA kommer att kännas indirekt även i Sverige. Banker som Handelsbanken och SEB hade investerat i Lehmans Brother, kommer säkert för eller senare ta ut förlusten i form av höjda räntor eller högre avgifter.

    Direkta känningar märker vi i sjunkande värde av våra pensionsförsäkringar. Fonder och aktier sjunker!

    Vilken värld vi lever i, vi – vanliga folk – kommer inte undan!

    P.S.
    Kul att känna igen många bloggvänner i denna blogg!
    Och när kommer Riksbanken sänka räntan för att dämpa lågkonjukturen?

  16. Trevligt initiativ måste jag får säga!

    Jag hoppas dock att inget pajkastande mellan höger/vänster kommer att förekomma här eftersom vi som besitter övermänskliga kunskaper vet att de är samma skolklass på gympan bara med olikfärgade band som spelar spökboll mot varandra.

    Jag ser verkligen fram emot ditt bloggande, en värdig kontrast till CB´s mestadels snustorra och verklighetsfrämmande ylande.

  17. nathaliesview skriver:

    För de som är intresserade… Carl Norberg/Palanthiren skriver om ekonomi och parallell historia: http://blogg.aftonbladet.se/23930

  18. Carl norberg skriver:

    Jag betraktas väl som en av de mer besvärliga typerna av väldigt många människor, och jag lär väl sluta min tid på jorden precis på detta sätt.

    Ture Nermans häfte på KB, om 1940 års män, synes på nytt behöva påminnas om.

    Dessa trevliga herrar som citat “Som disponerade över vårt folk och dess framtid, utan att det blev tillfrågat eller upplyst om sanningen.

    Eller som Publicistklubbens ordförande Ivar Överström, i en politisk debatt 1940 i andra kammaren, så vackert uttryckte detta,

    Vi Tidningsfolk vill ju inte undandra oss skyldigheten att giva regeringen absolut erforderliga medel att skydda legitima statsvårdande intressen.

    Tage Erlander säger det mesta med sitt uttryck” De mörka åren i Sverige började sannerligen ingalunda vid krigsutbrottet”

    Och nu har tiden kommit för att betala räkningarna för denna undfallenhet till moraliskt handlande.

  19. Carl norberg skriver:

    One bank to rule them all.

    One bank to find them.

    One bank to bring them all and in the darkness bind them.

    Och nu idag är allegorin gången dit hän att centralbankerna eller ringarna går upp i en gemensam bank.

    Montague Normand Ring hade förmodligen kunnat hålla sig för skratt i detta läget.

    Och man måste ju tillstå att när ringens makt desintegreras, så är filmens beskrivning talande.

  20. Carl norberg skriver:

    Nu är det valuta attack emot kronvalutan, vilket inte kan komma som en överraskning eftersom detta förlopp har påtalats under några års tid numera.

    Nu försöker alltså den amerikanska centralinstitutionerna exportera sin hyperinflation till oss, trevligt värre.

    Och alldeles oavsett om huruvida vår ledning begriper vad de skall göra eller inte, så skulle de aldrig fråga dem som vet om råd, och priset för den stoltheten det betalas av invånarna i landet.

  21. Carl norberg skriver:

    Vore det minsta ruter i utrikesministern så borde han släppa censurfanan och inse att det rullar dit det lutar.

  22. fairymary skriver:

    Hej Ian!

    Jag tycker om när människor som levt ett tag delar med sig av sina erfarenheter. Så välkommen!

    Roligt också att bland kommentatorerna känna igen en del favoriter från Carl Bildts blogg.

    När jag läser detta inlägg och svaret ≈ ”frågan hör inte hit” så får jag obehagliga rysningar som jag känner igen som min reaktion på situationer från mitt liv när människor med makt inte har velat kännas vid sin okunnighet.

  23. fairymary skriver:

    Herkules Johanesson Gumpu!

    Jag kan inte låta bli att kommentera Din metafor om skolklassen med olikfärgade band som spelar boll……den tycker jag om……..

  24. osciloscope skriver:

    Denna var mitt sista inlägg innan spärrning. Hade ju blivit raderad liksom andra som bekant. Denna kommentar tar upp alldeles de ekonomiska predikamenten, men jag anar vad som fick bilan att falla.

    ”Men det är utan tvekan en krävande tid som ställer krav på kvalitet också i politiken.”

    Carl Bildt
    ”Riksdagsöppnande i krävande tid” september 16, 2008 vid 6:37

    Jag vill mena att när usla statliga finanser och geopolitiska dispyter med kollektiva militära lösningar är vardagsmat, då är det dags för Folket att lyfta sin kvalitet, inte enkom politikerna. Vilka är de faktiska kvalitetskännarna om inte individerna! Om det är ”demokrati” vi vill värna och upprätthålla är det dags att ta bort den representation och expertis som helt enkelt inte sköter sitt jobb. Det är endast folket som skall ha mandatet över sig själv. Glöm återigen inte att individens kritik och ifrågasättande är grundförutsättningen för ett hälsosamt samhälle. När ”polistillstånd” är ”normaltillstånd” för att få säga sin mening, och ”ministeriet för sanning” skall sätta ribban för vad som är ”inom ämnet” då är det mycket alarmerande signaler. I Commagers ord; ”När en stat förkväver kritik och protester berövar den sig själv förmågan att rätta till sina egna fel.”

    Wake up and – think for yourself – nobody else can do it for you.

    Så vad är problemet med ekonomin och fiat valuta? Hur kan det komma sig att inflationen mellan 1665 och 1905 (förutom hopp under frihetskrig, ”Napoleon krig” och inbördeskrig) i USA, över 240 år, var stabil? Så ett annat ”normaltillstånd”, ”naturliga ekonomiska fluktuationer” är nära nog endast hundraårigt, och avhängigt krigsfrekvens (andra faktorer finns såklart). Well är man 50+ så inte vet man direkt skillnaden mellan inflation och motsatsen. Den äkta motsatsen är inte deflation, den äkta är avsaknaden av de båda. Något sådant ”kan ju inte finnas”.

    ”If the American people ever allow private banks to control the issue of their currency, first by inflation, then by deflation, the banks and corporations that will grow up around them will deprive the people of all their prosperity until their children wake up homeless on the continent their fathers conquered … The issuing power should be taken from the banks and restored to the people, to whom it properly belongs.” Thomas Jefferson

    oscar berven

  25. Helena Palena skriver:

    Egentligen var det hemskt hur Ny Demokrati blev behandlade. Tänk när Bengt Westerberg reste sig ur soffan och gick. Så oförskämt – så infamt – så urbota urblåst!

    Undrar hur dom som är inne i smeten kommer att reagera när SD seglar in i riksdagen på en räkmacka!

  26. Philippe Ohlund skriver:

    Välkommen in i bloggvärlden, Ian Wachtmeister!

    När det gäller den finansiella krisen, du nämner, tror jag varningarna om en bo- och lånebubbla i Europa mest är snack.

    Hushållens lån kanske ökar, men räntekostnaderna relativt den disponibla inkomsten är rekordlåga.

    Dessutom sparar hushållen en del och bostadspriserna är inte för höga.

  27. fairymary skriver:

    Käre Ian!

    Jag vet inte vad Din intention med Din blogg är…..jag ber om ursäkt om jag använder den just nu för att publicera ett inlägg jag gjorde på Carl Bildts blogg igår och som raderades….

    Jag börjar med att kopiera del av ett inlägg som jag svarade på:

    ”Jag återkommer till min frågeställning.
    Är allmän rösträtt bra för ett land ?
    Hade man i Israel varit tvungen att göra ett “medborgarprov” för att erhålla sin rösträtt kanske man för länge sedan hade haft fred ?
    Det finns massor av människor, inte minst i Sverige, som röstar utan att ha minsta inblick i hur vårt samhälle fungerar och vilka politiker som står för vad.”

    Mitt svar var ungefär så här: Din frågeställning är intressant……själv är jag betydligt mer bekymrad över att så många ledande politiker inte tycks ha den blekaste aning om hur utsatta människor har det i ‘Sverige

  28. hawa0835 skriver:

    Nu har Carl Bildt farit fram som en riktig ”Censurator” på sin blogg, till och med STASI och GESTAPO skulle bli avundsjuka, KARLN TÅL INTE KRITIK.

  29. Carl norberg skriver:

    En trogen läsare av min blogg tycks vara statstjänstemannen Ingvar Åkesson enligt länken i kommentarsfältet, som återkommande kritiserar mig för att ha använt delar av en artikel skriven på 1990-talet av Hans Zetterberg.

    Zetterbergs artikel berör fragmentariskt förhållandet kring bildandet av valuta. Jag har i detta använt uttryck och till och med meningar ur salig hädangångne Zetterbergs artikel.

    Vilket synes uppröra värde Åkesson storligen

    Jag har numera belyst detta längst ned i inlägget om hur pengar skapas på min blogg.

    Frågan jag har till AB-forums läsare, är om huruvida detta verkligen är vad en generaldirektör på FRA skall sysselsätta sig med?

    Vi får verkligen hoppas att detta bara är ett uttryck för dåligt skämtlynne hos någon, och inte rådande verklighet, för inte vill väl FRA bli länkat till min blogg?

  30. Carl norberg skriver:

    Till saken kan väl läggas att detta kanske är en promille av det som jag anför om finans och valutasystemet, och att jag gladeligen formulerar om dessa få meningar om det skulle glädja någon.

    Zetterberg själv är numera avdöd och lär näppeligen invända.

  31. nathaliesview skriver:

    Osciloscope,

    Du kör så det ryker!!! Excellent!:-))

    Kunde inte sagt det bättre själv.

  32. pressord skriver:

    Hej Ian! Fantastiskt kul att du tagit tangentbordet i besittning och förhoppningsvis inte raderar de inlägg som skrivs, som Carls t.ex. – om det inte är rena personpåhopp vill säga, sådant behövs inte för det kan man skriva på sin egen blogg! Så gör jag!

    Din frispråkighet är vansinningt mycket mer underhållande än din forne ko-lega Carl Bildt med följe, vilka är allvaret personifierade och vete katten, världens samvete och räddare, huga! Fattas bara att de rabiata kliver över till denna blogg och åtalar, straffar och avrättar alla som inte tycker som dom!

    Hursomhelst Ian, välkommen i etern och låt skrivlusten flöda!

  33. LatentEnergi skriver:

    Hej Ian.

    Jag minns att du ville släppa den fasta växelkursen.
    Jag tror det var en av anledningarna till att Carl Bildt inte ville det.
    Carls prestige kom att kosta oss mer än 30 000 000 000 kr (1992).
    När regeringen väl misslyckades så steg aktiebörsen med 100% på ett år.
    Carl Bildt kallar sin insats ”den svenska modellen” och gör reklam för
    sin hantering av krisen. Att han spelade bort 30 miljarder på meningslös
    valutaspekulation glömmer han att nämna.
    LatentEnergi

  34. Carl norberg skriver:

    Detvar väl ändå en av de bra saker som Carl Bildt har gjort? Även om det var lite dumdristigt med hänsyn till att han rimligen måste ha insett att valutaattacken hade till syfte att frigöra kronan ifrån den fasta växelkursen, och att det därför var i det närmaste ogörligt att kämpa emot, men det var väl kanske ett ungdomligt oförstånd.

    Det är så klart billigare att lägga sig platt på rygg, men med hänsyn till de kreditexpansionsmöjligheter som därvidlag uppstod, så är ju detta nålpengar i sammanhanget.

  35. LatentEnergi skriver:

    (
    Swedbank aktien -14% idag. Nyemision att vänta gissar jag.
    Varför går dollarkursen upp? Stödköps dollarn?
    Jag har pengarna i madrassen och inväntar aktiekurser kring 50 öre…

    Carl norberg
    Jag sökte på ditt ord ”kreditexpansionsmöjligheter” och den enda person som använt det ordet tidigare (enligt Google) var Anne Wibble 1991. Och det ordet är nog något
    som Swedbank behöver nu.
    )

  36. Marina Petsava skriver:

    Herr Wachtmeister!
    Mycket sorligt att Ni slutade som politiker! När ska Ni dra på galocherna igen och med de dra bort alla ”Krokodilerna och Jämställhetspredikare”?

    Sådana som Ni, behövs i Sverige, Herr Wachtmeister!

  37. Jan Stenborg skriver:

    Jag uppskattar att du fortfarande säger vad du tycker i ett Sverige där ingenting numera får bli ifrågasatt. Vi behöver starka män och kvinnor som säger sin mening även om det strider mot vad de stora partierna har bestämt. Deras beslut är sällan för Sveriges bästa utan mer för deras egen.
    Bildt och Dennis’ 500% ränta var ett av Sveriges värsta övergrepp på befolkningen genom tiderna och skulle behandlas som ett brott emot Staten om rättvisa hade funnits. Antal företagare som i desperation tog livet av sej i denna situation ökade med hundratals procent under några veckor. Har Carl Bild någonsin tagit sitt ansvar för detta? Nej, självklart inte och det säger mycket om hans person.
    Fortsätt kämpa, Ian!!

    /Janne

Kommentera

